april 27, 2024, 14:25:44 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 17
61  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Koblingsskjema 944 på: mai 15, 2015, 23:22:08 pm
Her er det bare å begynne å lete Glad

http://www.pelicanparts.com/944/electrical/944_electrical_diagrams.htm


Dette er vel kontakten:
http://www.pelicanparts.com/944/electrical/944_84_4_2.jpg

62  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: VW 412 blir til VW 612 Rs på: mars 27, 2015, 22:48:28 pm
Timing av kammene mener jeg er godt illustrert i wayne dempsey boka, how to rebuild and modify 911 engines. Jeg brukte denne boka på topp overhaling av en 2,7 S motor for mange år siden.

Jeg fikk det til på første forsøk med lånt mikrometer men fikk en porsche mekaniker til å dobbeltsjekke før jeg satte den inn i bilen.

Jo, du har helt rett. Det er veldig godt forklart.
Timing av kammer på disse motorene er noe man ikke må ta lett på.
Dette er viktig er innafor tolleransene og det samme gjelder ventil klaring.
På motorer med comp på over 9.0:1 er det trang mellom ventil og stempel.
Og det siste er ventilfjærtrykk. Det må også shimses og sjekkes nøye med riktig trykk.

Litt mere komplekse disse enn en VW motor ja Glad
63  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: VW 412 blir til VW 612 Rs på: mars 27, 2015, 18:33:16 pm
Her er bilde av 9.8:1 stemplene som satt i

[attachment=1]
64  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: VW 412 blir til VW 612 Rs på: mars 20, 2015, 23:19:43 pm
Jeg prøver å finne bilde av et org 204HK stempel (95mm) med 9.3:1 org komp, men det nærmeste jeg kommer er dette 3.6 stempelet. Disse er veldig like. Det er ihvertfall veldig viktig at kammen er riktig satt opp Glad

[attachment=1]



Dette er stemplene som skal inn hos meg.
Mahle Ruf CTR (98mm)

[attachment=2]


Jeg hadde også planer om twinplugg men fikk høre at det er helt unødvendig på motor med overlading.
Det er helt kurant og ettermontere plugger. Nok av gods å ta av


Et closeup bilde.
Toppene skal portes pluss litt "småfix" inne i blokka før montering

[attachment=3]
65  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: VW 412 blir til VW 612 Rs på: mars 20, 2015, 21:13:29 pm
Jeg liker de hemisfæriske forbrenningskammerne og de vinklete ventilene til Porsche. Lav litereffekt og grei holdbarhet.

Mvh
BB

Jeg lærte første her om dagen hva hemisfæriske forbrenningskammere er.
Halvkuleformede kammere. Stort nærmere tror jeg ikke man kommer Glad
66  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: VW 412 blir til VW 612 Rs på: mars 20, 2015, 16:53:05 pm
Denne gangen glassblåste jeg hos noen andre av praktiske hensyn.
Men har alt utstyr selv også.
67  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: VW 412 blir til VW 612 Rs på: mars 19, 2015, 19:50:55 pm
Topper ferdig glassblåst  Glad

[attachment=1]
68  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: VW 412 blir til VW 612 Rs på: mars 16, 2015, 20:22:22 pm
Er ikke så flink til og oppdatere her desverre.
Det meste skjer på Facebook.
Men klart at det har blitt litt letter med posting av bilder.
Har så vidt kommet i gang med motorbygging. Rengjøring av blokk er unnagjort.
Skal få glassblåst toppene selv om de ser helt strøkne ut.
Da er det gjort i hvertfall.

[attachment=1]

[attachment=2]
69  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva begynte det med? på: mars 16, 2015, 00:06:53 am
For si litt om min interesse da.
Jeg har aldri hatt interesse for VW i ung alder. Fikk alltid høre fra faren min om at jeg også måtte begynne med boble når jeg fikk lappen. Bare det satte sperre for min del. Selv om vi hadde boble når vi var små og besteforelderne hadde boble men jeg ville absolutt ikke ha.

Men visste om en 412´n som gikk med sekser midt på 80 tallet.
Det var jo grisetøff, mest pga lyden og at det var Porsche motor. Det var noe helt spesielt på den tiden.
Så akkurat en slik bil kunne jeg tenkt meg.

Men interessen for VW var ikke til stedet i det hele tatt.
En gang spurt broren min om jeg hadde lyst å være med på trening. Han kjørte rallycross og da boble.
Jeg visste ikke bedre enn at jeg trodde det var bilcross han holdt på med. Det var jo bare bulking Glad
Men han hadde gått over til rallycross og hadde en ganske potent bil fikk jeg med meg på trening.
Jeg ble til slutt overtalt. Og det viste jo seg at dette gikk noe inn i helvete på den tiden.
Den bremset 165 HK ved 8000 omdr på en 1600 og med en vekt på 720kg så gikk dette unna med slicks på alle hjula.
Så spurte han meg om jeg ville prøve noen runder og jeg tenkte. Det er ikke noe for meg.
Men nok en gang ble jeg overtalt.
Slet alvorlig med å komme i gang. Kvelte motoren gang på gang.
Så kom han med en tape bit og satte på turtelleren slik at jeg så kun fra 5000 til 8000.
Hold nåla slik at du ser den å da hoppet det avgårde.
Etter litt fikk man det fort i fingrene at man måtte ligge helt i toppen på registeret.

Så etter denne lille økten ble livet snudd på hode.
En 1303 ble anskaffet umiddelbart og det ble satt i sammen en 1915 på 136 HK.

Jeg for min del begynte å lese meg opp på vw motor og ble etterhvert mekaniker til flere av gutta i klubben på VW type1. Og jeg hadda aldri tatt i annet enn en peilepinne før.

70  Forum / Snikk-snakk / Sv: Fra de glade 80 og 90 åra på: mars 15, 2015, 10:38:21 am
Kankskje litt for nytt med denne ble pusset opp tidlig på 90 tallet.

[attachment=1]
71  Forum / Snikk-snakk / Sv: Test av automatisk resizing av bilder på: mars 10, 2015, 19:16:53 pm
Det har skjedd noe med bildene dine Hans Olav, de har blitt forstørret en halv gang opp? 6 av alt i stedet for 4....

Jøss, så rart.
Ser da akkurat slik ut som i virkeligheten Blunker
72  Forum / Snikk-snakk / Sv: Test av automatisk resizing av bilder på: mars 10, 2015, 17:25:05 pm
Må teste jeg å da Glad

[attachment=1]

[attachment=2]
73  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Tunge bremser? på: februar 18, 2015, 22:59:42 pm
Går denne unner panseret da?
74  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Porsche 6-bolt svinghjul 215mm på: februar 02, 2015, 17:46:11 pm
Ta kontakt med Odd på Porsche Senter Son.
De har sykt mye brukte deler til eldre Porsche.
75  Forum / Snikk-snakk / Sv: Stemningsbilder fra verkstedet. på: januar 23, 2015, 17:22:40 pm
Her er mitt prosjekt Glad

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]
76  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 412 Coupe Carrera på: januar 01, 2015, 20:48:12 pm
Til opplysning trenger du de orginale bryterne og ledningsnett for varme for å få kontroll på setevarmen. Da det bare er multikontanter på disse setene og ikke noe man bare kobler til med pluss og minus. Varmen har også flere trinn.
Og de fleste el setene har også minne noe som kludrer det til ennå mere med en del elektronikk på sjåførsetet.
Så skal man ha fungerende setevarme må man ha alt av ledningsnett og brytere.
Bare et tips der altså Glad
77  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275 cc på: desember 05, 2014, 10:44:48 am
Vekt fordelinga på en Porsche 944 er ikke så langt unna en 1303 så det blir veldig bra med bremser fra frontmotor Porsche også.

Ikke så langt unna har du rett i ja.
Sikkert derfor i gamle dager det var mulig å få dette godkjent.
Og mye av 944 bremser er jo nesten bolt on også.
Men å begynne å trekke inn BWM, Mercedes og Volvo blir helt feil selv om det vil funke.
Volvo og BMW kallippere passer på spindelen også. Ihvertfall eldre. Usikker på nyere.
Bilen stopper jo, men opptimalt blir det ikke.
Etter det Tüf er opptatt av er at kallipere som blir brukt sammem må komme fra samme bil.
Dvs at foran og bak må stemme i forhold til hverandre.
Men det er helt klart at det bruken som er viktig.
Skal man kjøre mye på bane er det vel det samme hva som blir brukt bare det er kraftig nok og at varmgang ikke er noe problem og kan ha justeringsmuligheter.
Men en bil som er tenkt godkjent for gå på gata bør man ha et bremsesystem som er tilnærmet riktig ballansert i forhold til det som er orginalmontert.

78  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275 cc på: desember 02, 2014, 20:17:38 pm
Det som er så rart.
Ingen har fokus på at bremser fra Porsche og da 911 med motor bak så harmonerer dette også med VW pga vektfordeling.
Optimalt er å bruke bremser foran og bak inkl bremsepumpe som egentlig hører sammen da Porsche har utviklet dette for å passe sammen med tanke på bremsefordeling.
Ved å bruke bremser fra en bil med motor foran så vil bremsefordelingen blir feil.
Selvfølgelig vil jo alle typer oppsett stoppe en bil, MEN opptimalt vil det aldri bli annet en komplett sett fra en samme type bil med da motor bak
79  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275 cc på: november 30, 2014, 08:20:26 am

Kult!
Har ikke sett dem før, men det hadde fort blitt 6 tusen før dem er på døra og det er mye kjekkere å lage ting selv, og selvfølgelig mye lettere å godkjenne originale porsche deler! Blunker



6000 tusen?
Hvor for du slike summer ifra? Tenk deg litt om før du svarer. Vær så snill.......
Disse koster 2500 hjem i posten for et par.
Har slike liggende.

Nå du snakker om godkjenning.
Orginale Porsche deler passer ikke da og "hjemmemek" vil BT ihvertfall ikke ha noe av.
Disse navene er derimot "bolt on" og det letter godkjenning.
Bare et tips der altså Glad og er helt opp til hver enkelt hvor komplisert man vil gjøre det.
80  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275 cc på: november 29, 2014, 13:20:33 pm
Her får du kjøpt ferdige nav for Porsche skiver og VW lager:

http://www.epytec.de/kategorien/radnaben-sonderumbau-und-zubehoer/3154/radnabe-kaefer-aus-alumium-mit-porsche-lochkreis-5x130-lochkreisadapter?c=1357
81  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: TUV godkjente sjive bremser foran å bak 1303 på: november 20, 2014, 13:28:39 pm
Så hva skjer om man kommer til BT med bil med dette 200HK settet montert.
Er det da automatikk i at man da får da godkjent effekt på 200HK?
Usikker på dette.
Jeg har fått svar på søknad om godkjennelse med effekt på 200HK på min 1303 at de trenger dok fra kjøretøyfabrikantet og det spiller ingen rolle hva effekt bremsene er godkjent for.
Og det jeg lurer på. Hva gjør man da?
I følge BT så finnes det ikke dok var VAG på mere enn 100HK, så hvordan får man da godkjent med 136, 160 og 200HK settene? Vet jo mange har dette godkjent med tilsvarende motorer.
Det er ikke så enkelt å argmuntere for at dette har blitt gjort før og at de henger seg oppi denne grensen på 100HK.
82  Forum / Type 3 og 4 / Sv: Bildetråd: Din type-3/ type-4 på: oktober 10, 2014, 07:08:21 am
Får legge inn et par igjen jeg å da, selv om de fleste har sikkert sett disse fra før.

[attachment=1]

[attachment=2]
83  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 612 RS motor på: oktober 04, 2014, 07:59:44 am

Interessant!
84  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 412 Coupe Carrera på: oktober 01, 2014, 09:28:19 am
Måkke værra så negativ Arild!
10" går på Glad
85  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 412 Coupe Carrera på: september 30, 2014, 17:30:09 pm
Det var jammen på tide at du får på fangere du Glad
86  Forum / Prosjektgarasjen / 612 RS motor på: september 07, 2014, 20:42:09 pm
Tenkte å lage en liten prosjekt tråd på motoren så får de lese de som gidder Glad

Motoren er i utgangspunktet fra 911 -77. Altså 03 blokk for de som er så kjent.
Men denne har 3.2 topper (da større innsugs porter) pga et lite havari tidligere. Over varvet så alle topper og stempler gikk dundas. Men det var før min tid.
Planen var bare å putte i motor å dundre avgårde, men hadde skaffet 964 kammer som gir mere tourqe på toppen.
Det var når disse skulle settes i at vi oppdaget noe mistenkelig. Oljen i det ene kam kjedehuset var grå.
Var tegn på spon i olja. Så da bestemte vi at motor ble plukket ifra hverandre.
Nå viser det seg at det var de ene kamdrevet som ikke var shimset 100 prosent som gjorde at kjedet gnagde litt på drevet som da resultertet i denne misfargen.

Det ble da bestemt at kompen skulle senkes for turbo oppsett.
Da begynte en lang "reise"
Bilen skal jo først godkjennes med sugemotor. Senere til Tüf for en syklys test for å få godkjent som turbomotor.
Da som 260HK (gate oppsett) som kom i -75 som turbomotor.

Så hvordan gjør man dette.
Hadde tenkt å gå for 8:5.1 i komp. Orginal 180HK fra -77 har 8:5 i komp. Da kan den gå som sugemotor og senere sette på turbo. Da hadde det holdt å bare få laget riktig type stempler. Men det viser seg at sylindrene ikke var 100 prosent og da måtte jeg har komplet sett. Huff Trist DYRT.
Det viser seg at mange bare ettermoterer turbo på en 180HK og tar ut rundt 300HK på 0.5kg ladetrykk.
Jeg synes det er riski å holde på med dette på motor som ikke har smidde stempler.
I tillegg trengte veiva litt polering og pga turbo oppsett ble veiva polert ned til 1 tusendel under minimum målet.
Dette for at det ikke skal knipe. Trodde det var negativt med slakke men det var visst motsatt Glad
Har skaffet 993 turbo oljepumpe som har 2 kg høyere grunntrykk som er en fordel nettopp pga veia er nedpolert og at turboer skal få tidlig trykk.

Kom i kontakt med en kar i Usa som driver med racing. GT3 cup bl.a.
Han hadde en kompis som jobber på Mahle Motorsport så dermed var alle de viktig kontakter opprettet.
Det ble anbefalt å gå for et sylindersett som finnes på "hylla"
8:5 i komp er altfor høyt hvis man skal ta ut litt godt med effekt.
Målet er 500-550HK med 600HK (bane oppsett) overboost i 2-3 sek.
Om bilen tåler denne effekten vil tiden vise Glad
Men man må prøve seg frem forsiktig tenker jeg.

Det ble rett og slett kjøpt inn Rüf sitt CTR (98mm) sylindersett. Orginalt er 95mm.
Det som er litt artig å tenke på er at orginal 3.0 har neste samme borr/slag som VW type4 2.0. Nemlig 70,4 slag og 95 borring.
Største problemet her er at CTR stemplene er laget for 3.2 liters motoren som har 74,4 slag som da blir 3.4.
Men han på Mahle Motorsport hadde en løsning på dette. Han kontaktet Pauter som rett og slett lagde råder som var 1,8mm lenger for å få opprettholdt kompen som nå er blitt 7:5. Så nå har den blitt på 3.2
Hva dette kostet trenger vi ikke snakke om. Gjort er gjort Glad
Han som hjalp meg med dette ville abolsutt selge meg en GT3 veiv. Det finnes lager som gjør at man kan sette 996 veiv i gammal luftavkjølt blokk. Da ville jeg havnet på 3.5 liter og synes det blir vel mye.
Blir sinna nok tenker jeg Glad

Det ble kjøpt 3.2 innsug som er et must for turbokonvertering og bestemte for å droppe den gamle (CSI) K-jetronic systemet. Det kan fint kjøres uten turbo til å begynne med og da i kombinasjon med datasprut.
Har kommet i kontakt med en som bygger sprut som har vært testet ut på luftavkjølte Porsche motorer som funker fint. Han bygger elektronikket etter kundens ønske. Har lyst å prøve dette før man evnt bytter til DTA eller tilsvarende. Har ønske om en LCD skjerm som overvåker de forskjellige verdier med alarm varsling om noe er galt.
Heller en LCD skjerm enn hummer og kanari men målere her og der.
Men dette oppsettet og 964 kammer tipper de "voksne" at jeg kommer opp i underkant av 200HK som sugemotor.
Viktig at det ikke blir for slapt også.

Det er anskaffet 2 stk K16 turboer som skal brukes til å begynne med. Nå vil ikke de klare å ta ut 500+HK over lang tid. De er for små til dette, men som en start er det gull. De er nesten ikke brukt og fikk tak i de forholdshvis rimelig.
Planene er å bytte ut til K24/26 turboer senere da de har samme flens som K16.
DA, snakker vi Glad
Må bare holde igjen slik at det ikke tar helt av.

Så etterhvert som man holder på med dette har valget om å gå på E85 kommet på bane.
Skal få frest inn ekstra spor for pakninger i topper og sylindre for å tåle større trykk.
det er for dumt og ikke gjøre denne jobben når motoren fortsatt ligger i deler.
Man vet jo aldri hva som skjer senere. Vet bare at "mye vil ha mer".

Ideen er å kjøre med 3 mapper.
260 HK for gatebruk (95 okt) med godkjenning
500+ HK for gate/banebruk (95 okt)
500+ HK kun for bane (E85)

Har fått greie på at dette er fullt mulig å veksle mellom disse oppsettene. Vel og merke at når man skal over på E85 må tanken tømmes. Ha bare en ekstra bryter på bensipumpa og en eller anne form for tapping av systemen på en sikkert måte. Det er ikke ferdig tenkt ut ennå.
Heldighvis er tilførsel dimensjonert for E85 som bruker 30% mere enn vanlig bensin. Usikker på om orginal bensinpumpe klarer å levere. Har lest litt og det sies at de er kraftig nok
Grunnen til samme effekt uttak på de to kraftigste oppsettene er at man kan kjøre med høy effekt over lengre perioder som skjer på bane. Eksos temperaturen vil falle 300-350 grader med E85. På gata vil man aldri ha muligheten til å holde fullt trøkk spesielt lenge uansett så der kan man fort hoppe i mellom oppsettene.
Motoren er dimensjonert for langt høyrer effekt. 7-800HK bør gå fint. Derfor er tanken på E85.
Dette blir nok om man skulle bli bitt på bane kjøring og putter motoren inn i noe som takler denne effekten.
F.eks en gammal 911 F-modell, pre 73. Det hadde vært fett det. Gammal 911 med "narrow" body og 7-800HK.
Sleeper der alstå Glad

Vel, det var litt info så langt.
Skal få lagt ut litt bilder etterhvert

87  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: 411/412 deler på: august 13, 2014, 12:30:43 pm
Ja, ta kontakt på PM
88  Forum / Type 3 og 4 / Sv: Bildetråd: Din type-3/ type-4 på: juli 15, 2014, 22:46:31 pm
Likte fargen! Har du kode slik at den muligens kan gå på min 03.
Kjekt når litt sjeldnere/mindre "populære" luftkjølte får slik omtanke! Super!

Fargen er vanlig Porsche rød (Indishrot LM3A)
Men det er benytten hvit base noe som gjøre at det blir mere smell i fargen.
Det er helt umulig å få frem riktig nyanse på bilde. Det er mye mere dybde i fargen enn hva som kommer frem på bilde. Så synd det er ikke kommer frem.
89  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: VW 412 blir til VW 612 Rs på: juni 24, 2014, 10:22:24 am
På historiens første bilutstilling Glad

[attachment=1]

[attachment=2]

90  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: VW 412 blir til VW 612 Rs på: juni 24, 2014, 10:18:39 am
Skeptisk, er jo flekker på gulvet! Ikke bra!     Sjokkert Øyerulling Blunker


Ikke min garasje.
Noe gammal morro det der Glad
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 17
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!