april 30, 2024, 03:32:37 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 146
91  Forum / Problemløseren / Sv: Advance curve 123Ignition VW1303 på: juni 01, 2017, 06:17:34 am
Hva er symptomene du merker på at tenningskurven er feil?
Har du den typen med vakumopptrekk? Orginal forgasser? Det som i all hovedsak skiller de ulike kurvene for VW er når vakumopptrekket starter og hvor mye vakum som skal til.
92  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: mai 28, 2017, 21:45:42 pm
Jeg bruker en sånn sandwichplate til luftkjølt oljekjøler på camperen min, fungerer fint. Har en stor oljekjøler med termostatstyrt vifte (1,9 wbx har ikke oljekjøler orginalt)
Denne typen https://www.torshovbil.no/adapter-for-oljekjoler




Er den adapterplata uten termostat? Kun termostat på vifta?
Ganske sikker på at den er uten ja.
93  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: mai 27, 2017, 19:26:16 pm
Jeg bruker en sånn sandwichplate til luftkjølt oljekjøler på camperen min, fungerer fint. Har en stor oljekjøler med termostatstyrt vifte (1,9 wbx har ikke oljekjøler orginalt)
Denne typen https://www.torshovbil.no/adapter-for-oljekjoler


94  Forum / Problemløseren / Sv: Nybegynner og tenning på: mai 25, 2017, 07:05:13 am
Bra du fant ut av det, at rotor nå peker mot merket og sylinder tre samtidig spiller ingen rolle så lenge rett plugg får spenning til rett tidspunkt, og det gjør den jo siden den går. At den ikke går på alle fire kan være noe annet. Ta av en-og-en pluggledning mens bilen går, så finner du ut hvilken sylinder det er (bruk en isolert tang eller lignende så du ikke får støt). Feilsøk derfra. Sjekk plugg, pluggledning, kontaktpunkt inni fordelerlokk og ventilklaring for den aktuelle sylinder Glad
95  Forum / Problemløseren / Sv: Nybegynner og tenning på: mai 24, 2017, 06:58:58 am
For meg virker det som du har gått riktig frem. Den bør starte når rotoren peker mot hakket i fordeleren for sylinder 1.
Du bør også sjekke at sylinder 1 er på tenningspunktet når fordeleren står slik, for det er mulig å sette fordeleren feil inn i motoren.
Dette gjør du enklest ved å se at reimhjulet står på TDC, rotoren mot hakket, vippe av toppdekslet for syl 1/2 og sjekk at begge vippene for sylinder 1 er "fri" (dvs at de ikke belaster fjørene). Hvis alt dette stemmer er fordeleren rett satt inn.
Neste da blir å ta ut en plugg og sjekke omdu har gnist når noen vrir på starteren.
96  Forum / Hva skjer? / Sv: Bug-In#21 2017! på: mai 02, 2017, 07:35:10 am
Takk for masse herlige bilder! Glad
243 biler ble registrert inn, mulig noen få til kom uregistrert på slutten. Et fantastisk oppmøte på årets (så langt) fineste dag!

Stor takk til alle som kom!  Glad Glad
97  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: april 29, 2017, 21:21:14 pm
Byttet til Motul olje på Rabalder i fjor og fikk langt mindre trykkfall ved varm motor, kan anbefales! Glad
Benytter denne: http://folkevogn.no/index.php/nb/butikk/produkt/13771-motul-competition-300v-15w-50-2ltr

98  Forum / Hva skjer? / Sv: Bug-In#21 2017! på: april 27, 2017, 06:44:33 am
Bug-In Norway arrangerer Bug-In#21 førstkommende mandag, 1.mai. Det er forventet kolonne-kjøring fra fjærne distrikter og over 200 biler utstilt!  Glad

Nytt av året er muligheten til å vinne Gavekort på 5000,-. Samtlige utstillere er med i trekningen (obs! du må være tilstede under trekningen for å kunne vinne). Gavekortet kan benyttes hos Hot Shop AS – folkevogn.no. Været ser ut til å bli aldeles utmerket med strålende sol, fine temperaturer og svært lite vind. Legger vi dette sammen med kaffe, vaffel, trivelige folk og biler, har vi nok funnet den riktige oppskriften på en fantastisk dag!

Vi sees på Bug-In#21!  Kult

99  Min klubb / Follo VW Klubb / Sv: Cruising - Garasjerunde til Berger søndag 23. april 2017 på: april 23, 2017, 17:23:25 pm
Takk for hyggelig besøk og godt oppmøte, gøy med litt biler på tunet  Glad 👍
100  Min klubb / Follo VW Klubb / Sv: Cruising - Garasjerunde til Berger søndag 23. april 2017 på: april 18, 2017, 11:31:49 am
Kaffe serveres, niste må evnt. medbringes  Blunker Velkommen!  Kult
101  Forum / Problemløseren / Sv: slakk i veivaksel T-1 på: april 18, 2017, 10:51:15 am
Aha! Missforsto jeg da  Glad
Da kan det feks være kamdrevet som er løst på veiva (lite trolig) eller bærelageret ved svinghjulet som er løst i blokka og har fått ovalt hull til styrepinnen. Det siste er ganske vanlig hvis en putter nye lagre i en blokk som burde vært linjeborret.
102  Forum / Problemløseren / Sv: slakk i veivaksel T-1 på: april 18, 2017, 10:05:23 am
Du skriver dødgang sideveis ved å rikke på svinghjulet, ser ikke hvordan det kan ha sammenheng med kamdrev?? Eller mener du reimhjul?
Har du sideveis dødgang på svinghjulet, har du vel antagelig et bærelager som er bankel løs i blokka. Linjeborring..
103  Forum / Problemløseren / Sv: Treg starter - ny motor på: april 12, 2017, 14:23:24 pm
Ta ut alle pluggene og kjør den på starteren til du har oljetrykk. Bør gå lett og fint uten plugger. Sett i pluggene og prøv på nytt.
Nye stempelringer i nye sylindere kan gi ganske mye motstand til motoren har fått gått litt.
104  Forum / Hva skjer? / Bug-In#21 2017! på: april 06, 2017, 12:42:01 pm
Hvis du ikke har fått Fjesbokinvitasjon, er du herved invitert!  Glad

[attachment=1]

Velkommen til BUG-IN Norway, et av landets eldste VW treff med kåring av Norges fineste VW.

Bug-In #1 ble arrangert i 1987 på idylliske Sandstangen i Trøgstad. Dette ble også stedet hvor vi skulle samles i årene fremover. De fleste husker nok best alle aktivitetene og konkurransen som ble avholdt i vannkanten, husker du hvem som har rekorden i raskeste motorbytte? Etter mange års pause tok Hot Shop AS igjen opp tråden som en del av 30 års Jubileumet. I 2014 var det derfor klart for Bug-In #18, og det ble en suksess!

I 2017 arrangeres Bug-In #21 1.mai på Hot Shop i Trøgstad.

-Kiosk & åpen butikk
-Gode tilbud
-Premiering
-Fri inngang
-Vi kårer Norges Fineste VW

Vi sees, mvh Hot Shop AS
105  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: mars 30, 2017, 07:47:56 am
Var det jeg tenkte også.  De bildene som satt der før var såkalte button heads.

Jeg pleier å gjøre begge deler, litt på bolthodene og litt på pumpa. Må nesten alltid fikse denne klaringen, så viktig å sjekke før blokka settes sammen Blunker

jada, gni det inn  Blunker

Men siden blokka er satt sammen, og det faktisk er mulig å ta av en og en bolt med blokka montert, prøver jeg meg på den løsningen, og litt modellkitt for å sjekke klaringen til slutt.

Det funker fint å gjøre det sånn også Glad
106  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: mars 29, 2017, 20:20:27 pm
Var det jeg tenkte også.  De bildene som satt der før var såkalte button heads.

Jeg pleier å gjøre begge deler, litt på bolthodene og litt på pumpa. Må nesten alltid fikse denne klaringen, så viktig å sjekke før blokka settes sammen Blunker
107  Forum / Problemløseren / Sv: 091 kasse på: mars 29, 2017, 12:15:52 pm
Dette ser ut som en gammel kjenning fra Sverige..? Alutech?
Du har god plass, ville laget et øvre feste til kassen også siden du har ører på clutch huset.
Slik har jeg gjort det:
108  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: olietemp sensor pladsering? på: mars 29, 2017, 12:11:04 pm
Jeg for min del vil vite hva oljetempen er rett før den går inn til jobben den skal gjøre, altså etter filter/kjøler, rett før oljegalleriet i motoren.
109  Forum / Problemløseren / Sv: 091 kasse på: mars 27, 2017, 11:50:58 am
Dette 3195 kittet fra Empi er bolt on med 091 kasse
http://vwcatalog.empius.com/vwcatalog/2016/189.html (folkevogn.no skaffer)

Men overføringen kommer over tunellen, så du må i så fall ha åpen overføring, eller mekke til noe selv. Og så må jo bilen ha en IRS type bakstilling hvis den ikke allerede har det.

Vet at det går å sette kassa litt på skrå slik at du får overføringen i tunellen, men da må du mekke fester og slikt selv Blunker
110  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Berger`s raser bil, "Rabalder" på: mars 26, 2017, 20:05:13 pm
Ser bra ut :-) spørs om ikke jeg også skal vurdere nye foringer og topplokksbolter til neste år om jeg får testet og brukt min noe i år. Hadde skinen flere sett med topplokksbolter?

Nei dessverre, han hadde kun det ene settet. Men han har laget til sin egen motor som er enda sterkere, så ha lager sikkert på bestilling om du ønsker. Westwood kommer antagelig til å legge disse sylinderforingene til lager hvis jeg er fornøyd med de etter sesongen Glad
111  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Berger`s raser bil, "Rabalder" på: mars 25, 2017, 10:54:16 am
Takk, takk, hjulløft skal det bli!  Gliser Gliser
112  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Felleskjøpet Servicevogn (splittbuss) på: mars 23, 2017, 11:37:10 am
Ser bra ut! Fornøyd med fargene selv? Glad

Takker! Ja veldig fornøyd. Lønner seg å ta 14 runder med seg selv når man velger farge Osteaktig
Gulfargen er ikke for skarp, men heller ikke for dus eller grumsete. Den har ikke grønnskjær (som man ofte får når man brekker i sort), men fremstår heller ikke som oransje.... Vanskelig å dempe en gulfarge og fortsatt få den til å være GUL.. om du skjønner, men dette ble bra Glad

Det var bra! Gleder meg til å se den live!  Kult
113  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Felleskjøpet Servicevogn (splittbuss) på: mars 23, 2017, 07:24:36 am
Ser bra ut! Fornøyd med fargene selv? Glad
114  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Berger`s raser bil, "Rabalder" på: mars 22, 2017, 20:36:01 pm
Ut over dette har jeg byttet den røde Holly pumpa mot den svarte (som tåler E85 bedre) og en regulator fra Compomotive. Denne er av den typen som har retur til tanken, dette skal forhåpentligvis gjøre det letter å få stabilt bensintrykk. Gjenstår å legg opp returslangen.

Og så er det oppgradering av drivknutene. Bytter alle fire nå og oppgraderer de med chromoly "hus" som er bredere og sterkere Glad

115  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Berger`s raser bil, "Rabalder" på: mars 22, 2017, 20:28:21 pm
På tide med en oppdatering her etter en lang vinter (som går alt for fort..  Osteaktig ) og mange prosjekter!

Når det gjelder Rabalder har så langt mesteparten av jobben vært å skaffe (og vente på ) nye deler.
Det meste er i hus nå, mangler vare oppgraderte krysspinner, så skal motoren sammen igjen.

Nye stempler fra JE er på plass, samme med råder fra Pauter og nye sylinderforinger fra Westwood i UK.
Sylindrene er produsert i såkalt Ductile steel som er tre ganger sterkere enn vanlig støpt stål. Westwood lager foringer til alle mulige high performance motorer, og kvaliteten ser førsteklasses ut!
I tillegg byttes topplokksboltene til en sterkere variant, disse er etter sigende produsert av Kjell Aaen og var noe Tor Øyvind Skinne hadde på hylla.
Tor Øyvind har også gappet stempelrigene til rett spec for turbomotor for meg Glad
Bærelager, rådelager og kamlager blir nytt samtidig.

Litt bilder må til Glad
116  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: mars 16, 2017, 06:59:49 am
Vil tro du får mest stabil driftstemp ved å beholde sanwichplata med termostat. Kan ikke skjønne annent enn at det blir enklest i praksis for deg også, siden du da kan la den delen av systemet være som det er og bare koble opp kretsen til tørrsumptanken i tillegg? Intern oil relif hjelper deg ikke noe med temperaturen, den er bare åpen så lenge olja er kald nok og slipper trykket forbi.
117  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche... på: mars 13, 2017, 10:50:50 am
Genialt produkt med høy vanskelighetsgrad. O-ringen skal både tette og tillate at røret glir, hva jeg har sett så finnes ikke sweet-spotten. Når de ikke lekker på midten så glir de utrolig dårlig. Det soleklart beste er VW's egne, de er både tynnere, mer fleksible og tette.

Å få en o-ring til å tette og kunne gli er ikke et stort problem så lenge den er smørt med riktig middel.
Jeg tror ikke det vil være noe problem når man bruker o-rings middel slik at den "tørre" av o-ringen til en hver tid er smurt.
De originale fra VW fungerer dårlig for de med dobbelkona støtstenger, belgesystemet er en billig løsning og ikke noe som er laget for å funke bra på motorer som er litt lengre enn det som belgen er designet for.

WBX rørene funker bra med Skinne sine støtstenger i alle fall, og de stengene er jo ganske tykke på midten. Ikke noe stress å få de tette Glad
118  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: mars 08, 2017, 10:12:40 am
Spennende å følge med Roy, husk å sjekke klaring mellom stempel og ventiler nå når du bygger om Glad
Blir bra dette!

Takk for tilbakemelding, og ikke minst for tips. Det har jeg ikke sjekket, men jeg ser jo at det har gått bra hittil, men hvis jeg skal redusere vendehøyde og kanskje også ta av litt i toppene, bør jeg nok frem  med modellkittet og sjekke litt i forkant ja Glad

Ikke minst skal du ha ny kam, og åpne/lukketid er sikkert endret da Blunker
119  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: mars 07, 2017, 06:50:54 am
Spennende å følge med Roy, husk å sjekke klaring mellom stempel og ventiler nå når du bygger om Glad
Blir bra dette!
120  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Wbx pakningssett på: mars 01, 2017, 12:17:52 pm
Kjøper to jeg også Glad
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 146
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!