Et meget viktig kjøreegenskap tips som ofte er oversett. Modifiser bakstilling så du kan få juster toe in til 0.10 grader total spissing. Det er natt og dag med både for og bakstilling stilt inn på dette. Såppass mye at min 1300 der bakstillingen ikke er in spec, så må jeg ratte ved motorvei, mens ovalen der alt er inspec, så kan jeg kjøre i 140 med en hånd på rattet
Men måtte du modifisere altså? På min '67 løsnet jeg boltene på fjærplatene bare, og dro akslene maks frem med jekkestropp. Det kan være jeg husker desimalene feil, men jeg har samme opplevelsen som deg. Dønn stabil opp i de 160 jeg har turt å prøve, og mener den endte ganske nøyaktig på 0.10 inn😅
Jeg har swing:P uten ovale hull. Så jeg må dremle meg ovale hull som lar meg justere
Svingaksel her og, men så moderne min er, er det kanskje derfor jeg har ovale hull da? Trodde det var noe alle bila hadde😅
Så her er forskjellen mellom sånn det står i dag: [attachment=1] Og siste versjon hvor den er senket bak, og hjulbuer endret både foran og bak: [attachment=2]
Artig å se hvordan hele bilen endrer uttrykk med med små (på PCen...) endringer
Oi, dæven, det blei rart for meg med modifiserte hjulbuer😅 Forresten, Du har IRS du?
Et meget viktig kjøreegenskap tips som ofte er oversett. Modifiser bakstilling så du kan få juster toe in til 0.10 grader total spissing. Det er natt og dag med både for og bakstilling stilt inn på dette. Såppass mye at min 1300 der bakstillingen ikke er in spec, så må jeg ratte ved motorvei, mens ovalen der alt er inspec, så kan jeg kjøre i 140 med en hånd på rattet
Men måtte du modifisere altså? På min '67 løsnet jeg boltene på fjærplatene bare, og dro akslene maks frem med jekkestropp. Det kan være jeg husker desimalene feil, men jeg har samme opplevelsen som deg. Dønn stabil opp i de 160 jeg har turt å prøve, og mener den endte ganske nøyaktig på 0.10 inn😅
Motorstyringa blei montert "midlertidig" på ei plate bak der det kunne vært et baksete. Du vet, sånn permanent midlertidig...
Mistenker at den kommer til å sitte sånn de neste ti åra, men vi får se. bilen er jo i kontinuerlig utvikling og endring. Gasspedalen TMBryhn leverer er den samme elektriske pedalen du finner i det meste halvgammelt BMW, og man skal se godt etter for å legge merke til at det ikke er originalpedal i bilen...
Men, bilen kommer ingen vei ut bensin, viser det seg. Who knew? For enkelhetens skyld, både for å være forsøkskanin og fordi det er elegant og enkelt, falt valget på å kjøre en loop foran, med et rør bakover med fast trykk.
Det blei 12mm utgang fra tank, med slange ut til pumpa, og OEM-style Kunzer hurtigkoblinger fra pumpe til filter. Jeg valgte et Boschfilter med innebygget 3bar trykkregulator. Dette er brukt på mye, og man får tak i det fra all verdens produsenter for en hyggelig sum. Med hurtigkoblingene kan det byttes.... hurtig... Returen går rett opp i tank, og så er det et 8mm rør videre.
Jeg er jo skummelt opphengt i at det skal være enkelt, lett å vedlikeholde og reparere osv. Sååå. 8mm kobberrør i ett stykke fra under panseret, gjennom hele bilen og ut i motorrommet? Jaaaaa. Det hørtes lett ut. Skal sies at jeg hadde en god rørbøyer og 20m rør....
Når det er sagt, det blei vanvittig fint. Man kan jo sikkert si litt av hvert om å ha det i bilen, mest fordi uvørne passasjerer kanskje kan skade det. Men pytt. Alt kan repareres.
Nå var alt som skulle til en lambda på eksosen. Den sveisinga der, med flussapparat, er sannelig et mirakel at blei tett. Men det funka, og det gikk akkurat med klaring der...
Og vipps, da var det bare inn med motor, og plage både Dewil/Supern og TMBryhn i timesvis for å få mappet dette... :-P
Joda, motoren hadde vært i tusen deler, sånn var det.
Heldigvis var ingenting alvorlig skadet. Messingspon hadde gjort at vippearmer gikk tregt, og alt var i kledd dette nydelig bladgullet jeg forbanner meg selv for å ikke ha tatt noen gode bilder av, men sånn går det når man er ivrig.
Monterte sammen motor og gjorde den klar for bil. Men bilen manglet ledningsnett og bensinrør, og... vent nå litt? Det er da for pokker ikke de to Weber 40 IDF'ene som var på når jeg stuet vekk bilen for sesongen?
Nope. Dette er et 45mm DBW spjellhus, altså Drive-By-Wire. Det jeg ikke har skrevet er nemlig at jeg etter å ha kvestet messingdrevet, flushet motor og bygget om til triggerstyrt tenning fra TMBryhn, i håp om å få reist på SCC og få litt ut av høstsesongen 2022. Men siden det allikevel ble til at motor måtte ut, og jeg fikk det for meg å bygge nytt ledningsnett, tenkte jeg at jeg like gjerne kunne fullbyrde EFI-prosjektet med en gang.
Men, la oss ikke spinne forbi oss selv. Hvordan bygger man lettest nytt ledningsnett i boble nå til dags? Vel, jeg kjøpte 10 meter syvleder tilhengerkabel fra Amokabel på Biltema. Solid og tykk kabel ferdig i strømpe, så trakk denne hele veien, sammen med et par tykke plusskabler, og ei "nettingstrømpe" på utsiden av dette også, bare for good measure, som det heter på godt norsk.
Dette blei en meget smidig løsning for de som ikke er så opptatt av originalitet. Jeg er mest opptatt av holdbarhet og at det er lett å mekke på, og det tror jeg at jeg har fått til. Kabelskjøt/skinne/lask på bildet fikk jeg tak i fra Rodin via jobben. Igjen er jeg irritert på meg selv for å ha tatt altfor få bilder...
Jeg ser du har skrudd p-klipsa til bensinrøret rett i torpedoen; kommer ikke de skruen ut inni bilen? Atle har fjernet alle "tabene" på torpedoen (de man fester støydempingen i), så vi funderer litt på hvordan vi skal få festet asfaltmattene. I ghian har jeg tykk støydemping på innsiden, så der synes ikke skruene, men Atle har bare tynne asfaltmatter og teppe, så da er jeg redd skruene stikker ut gjennom teppene.
På min sitter det en tykk asfaltmatte på innsiden av torpedoen, så jeg tok bare løpefart og skrudde tvers igjennom uten å se meg tilbake. Funderte på å sveise på muttere eller så, men gadd ikke grunnet teppet osv på innsiden. Det blir vel lim som blir den eneste løsningen for dere?
Jeg husker jeg løste tilsvarende med gjengenagler. Man får jo samme "problem" med at det kommer en liten bul på baksiden, men siden det er under teppet og usynlig sånn sett så tenkte jeg det var en god løsning. Praktisk mht. demontering/montering av det jeg skrudde fast og.
Et sånt sett har jeg til og med på hylla. Jeg tenkte bare aldri så langt.
Som en vis kollega en gang sa: - Har du noen gang tenkt så langt at det er tanken som tenker deg?
EDIT: Aner ikke hvorfor akkurat disse bildene snus 90°...
Varmepotter er montert, men han manglet bakelittgjennomføringene og y-røra under baksetet, men det hadde Thore-Morten på Fagerstrand liggende (sammen med en del andre småting) så da blir det nok en tur til "are sia" en av dagene"
Dekk er bestilt (sikkert lurt med vinterdekk på denne årstida...) så da er det ikke mye igjen før vi kan bestille prøveskilter og få en skikkelig "shake-down" før EU-kontroll bestilles.
Dette gleder jeg meg til å følge med på Jeg KAN sikkert bla meg en drøss sider tilbake og finne, men har du noen bilder av hvordan du har gjort det med pedal og clutchpumpe?
Jeg ser du har skrudd p-klipsa til bensinrøret rett i torpedoen; kommer ikke de skruen ut inni bilen? Atle har fjernet alle "tabene" på torpedoen (de man fester støydempingen i), så vi funderer litt på hvordan vi skal få festet asfaltmattene. I ghian har jeg tykk støydemping på innsiden, så der synes ikke skruene, men Atle har bare tynne asfaltmatter og teppe, så da er jeg redd skruene stikker ut gjennom teppene.
På min sitter det en tykk asfaltmatte på innsiden av torpedoen, så jeg tok bare løpefart og skrudde tvers igjennom uten å se meg tilbake. Funderte på å sveise på muttere eller så, men gadd ikke grunnet teppet osv på innsiden. Det blir vel lim som blir den eneste løsningen for dere?
Sånn. Da har man fått gått igjennom litt bilder, og skal for en gangs skyld unngå et bildetomt innlegg med altfor mye tekst
Så, 2023-sesongen startet jo litt trått da, med en motor full av messing. Jeg skal dog ikke skrive så altfor mye om det, jeg tok heller ikke så mye bilder. Kort fortalt, demonterte motoren i småbiter, vasket og skylte igjennom alt, og heldigvis hadde intet tatt skade av å være i ... ehehe... blanke messingen...
Men, som bildet viser, så hadde jeg et motorrom som ikke var noe å skryte av.
Ledningsnettet var skjøtet i alle retninger, så jeg rev ut alt helt fremover, og satte i gang med å vaske og pusse. Fikk tak i noe alt for solid tynner som tok både lakk, lim, snørr og hjerne, men du og du så rent det ble. Med plettfritt sinn begynte jeg å grunne og gjøre klart for 2-komponents polyuretanlakk.
Det var noe brutalt terapeutisk med å sortmale motorrommet, og sannelig synes jeg det ble ganske bra også:
Ferdig tørket og med bensinrør på plass:
Jeg gikk for maling med litt struktur, rett og slett fordi jeg vil ha et solid og ryddig motorrom, men ikke utstillingsstand. Funderte først på typ raptor bedliner, men dette blir veldig grovt, så jeg er veldig fornøyd med resultatet.
Meeeen, vi er vel ikke ferdige. For hvor lenge var Adam i paradis tror dere? La oss spole tilbake til forsommeren 2022.
En nydelig start på sesongen der altså. Hva skjer så? Joda, på vei til jobb dør plutselig bare bilen, null tenning på motorveien ved Kløfta, heldigvis fikk jeg trillet opp til Burgerknugen. Litt feilsøk måtte til, men jeg klarte ikke finne noe. Løsnet fordeleren, og prøvde å lete etter lys eller gnist. Ringte fattern, som setter seg i bilen med en originalfordeler og coil. Mistenkte kanskje at 123-fordeleren hadde gitt opp, eller at noe annet i de baner hadde takket for seg. Så plutselig oppdaget jeg sikringen på den tykke plussen i egen sikringsholder, den kompis la til for sikkerhets skyld... Byttet den og bilen startet. Bingo.
Kommer noen km før det stopper igjen, denne gangen har rotoren fått juling, så det ble bergningsbil ned til jobben på Lillestrøm. Jaja, en rotor får man tåle å kjøpe. Så ryker det bare en til senere.
Hva i huleste kunne ha skjedd, alt hadde jo virket prima? Veeeeel. Husker dere fordeleren jeg løsnet? Husker dere at jeg skrudde den fast igjen? Nettopp. Ikke jeg heller.
Fordeleren hadde hoppet lykkelig avgårde og gnagd på messingdrevet på veiva, og innen jeg fant ut det var det et fint lag med messing på alt. Jaja. Da var det bare å finne ut hvordan man skulle prosessere dette tapet, og hvordan man skulle få det til å virke igjen uten å skru seg i hjel...
Alt for lenge siden jeg har vært på forumet og lest prosjekttråder. Ikke lest gjennom denne før. Fin tråd. Mye bra lesing om understell og veigrep her.
Har vinterplaner om å bygge relativt lik motor som du har bygget, og gjøre det selv. Ikke bygget motorer før, men selvgjort er velgjort som det skrives lenger oppe her. Synd med motoren du fikk bygget.
Den har kommet seg mer og mer, fra at jeg kunne ingenting, til at det meste ikke er en utfordring lenger.
Kult, blir spennende å følge med, håper du lager poster på prosessen. Selv hadde jeg tenkt å lære meg det siste jeg knapt har rørt, nemlig girkasser. Men tror ikke helt tiden strekker til, også dro jeg på meg fire-fem motorprosjekter... :-P
Strøkent! Er selv på utkikk etter ledningsnett. Hvor kjøpte dere dette?
Et hett tips, bygg selv av hengerledning. I min '67 som var helt uten, bygget med innsprut. Brukte sjuleder og noen ekstra tykke kabler, alt lagt i strømpe gjennom bilen. Solid og genialt😊
Så, nok om raste motorer. Hva gjør man da, når man står der med en bil og ikke lenger stoler på noen, og ingen har tid? Vel, man hører på gode venner og lar seg lure til å gå på et stort prosjekt
Det kjipe her, er at jeg knapt nok tok bilder, så her blir det mye tekst...
Så, etter flere gode samtaler med Anders Supern Thorkildsen, falt valget på å bygge en enkel og pålitelig liten motor. Det blei ny blokk fra Hotshop, motorkit fra AAperformance med smidd motvektsveiv, 1641cc hypereutic kit, lettet svinghjul, Web 110 cam, TP løftere, og oljepumpe med filter. Jeg valgte å bruke toppene fra den raste motoren, og naturlig nok alt av kjøleblekk osv.
Fulgte oppskriften fra Jbugs på Youtube for å sette det sammen, sammen med god telefon og snapchat-support fra Supern, og jaggu. Dette var som smør. Alle deler passet og med grundige dobbeltsjekker, kunne jeg sakte, men sikkert, konstatere at jeg fikk en mer og mer komplett motor, uten særlige hickups.
Resten av monteringen etter dette gikk som en lek, og jeg skulle ønske jeg kunne få formidlet virkelig hvor greit det gikk. Men det er noen tips til alle, rett verktøy(Ikke gidd å ødelegge noe uten), dobbeltsjekk alt, og spør flinke folk hver gang du er usikker.
Jeg brukte som sagt opp igjen en del deler, men jeg kan jo også legge til at det er veeeeldig "lett" når man har så mye nytt. Selvfølgelig kan det være feilproduserte marginer på nye deler, så det kan gå galt, men min erfaring var at alt passet meget godt sammen og fungerte meget bra.
Så, etter et stort lass penger ble det heldigvis en lykkelig slutt, og jeg avsluttet året med andreplass i autoslalom løp på Varna i moss, med en særdeles velfungerende både bil og motor: