april 19, 2024, 19:29:55 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3 ... 25
1  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: I dag kl. 10:09:51
Ja, ble ok den. Fremgangen går i sneglefart for tiden. Har ikke startet med motor ennå.

Når det gjelder forstilling, når trenger man castershims? Er ikke det nødvendig kun ved senking foran? Min er senket relativt likt, mulig jeg skal montere justerbare fjernplater og heve den en smule bak, men ikke mange cm.
2  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: mars 31, 2024, 12:24:17 pm
Hentet veiva og toppene hos Jørn i dag. Kompresjonen blir 8,8/8,9 ved 1,4 og 1,5 i vendehøyde. Gjenstår å porte toppene.

[attachment=1]

Alle deler skal nå være i boks.

[attachment=2]
3  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: mars 26, 2024, 23:32:18 pm
Forstilling ferdig lakkert, eller malt er vel mer korrekt, med hammerlakk. Skal tåle litt denne etter det jeg leser, og tenker den er perfekt for understell.

[attachment=1]

Helt greit resultat.

[attachment=2]
4  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: mars 26, 2024, 17:49:25 pm
Kult! Vil også ha midtkonsoll i bilen, og vurderer bygge en selv etter ide fra noen smakfulle jeg fant på Pinterest. Hvordan er passformen på denne?
5  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: mars 24, 2024, 09:51:30 am
Ingenting er som våren og når man kan hente ut bilene🙂. Forøvrig jobbes det godt i Grelland garasjen👍
6  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: mars 17, 2024, 14:46:44 pm
En gang i tiden av forrige eiere ble det kuttet og sveiset i de originale bærearmene Ikke spør hvorfor, men det ble nå gjort. Så de kan jeg ikke bruke videre. Bestilte komplett overhalt sett med nye kuler. Pulverlakkert svart.

Velger å kjøre med svart forstilling og ikke lakkert i bilens farge som det er pr i dag. Mulig det hadde vært kulere, men det blir tross alt en grei bruksboble og ikke utstillingsbil.

[attachment=1]

Puma'n kjøpte jeg for minst 12-15 år siden. Lite brukt. Pusses ned for lakk. Her tenker jeg kjøre enkel prosess med hammerite svart spray, selv om matchende pulverlakk hadde vært finest. Alternativt polyuretan lakk som tåler mer.

[attachment=2]


7  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: mars 17, 2024, 14:30:30 pm
Lag eventuelt Singh grooves så er du på sikre siden mtp detonasjon
https://somender-singh.com/
[/quote]

Det må jeg lese meg litt opp på. Som nybegynner og første motorbygg vil jeg vel helst ha ting så plankekjøring som overhodet mulig😏.
8  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: mars 13, 2024, 11:52:06 am
Ja, og havner man på 9 så blir ikke det for høyt?
9  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: mars 12, 2024, 16:50:49 pm
Da er veiv og topper endelig levert til Jørn Tangen for balansering og høvling av toppene for noe høyere komp. Leser at på w110 kam anbefales det komp mellom 8,25-8,75. Har vel avtalt med Jørn at vi legger oss mellom 8,5-9,0.

Noen tanker om dette?
10  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hobbyverksted/bilplass/mekkeplass til leie i ny lagerseksjon- Lillestrøm på: mars 07, 2024, 22:17:05 pm
.
11  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: mars 07, 2024, 22:13:46 pm
Fett.
God følelse  Glad

Jo, var det. Etter over 20 år på prosjektstadiet tenker jeg den følelsen øker et par hakk den dagen den er på veien.
12  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: mars 03, 2024, 10:42:03 am
Endelig lys. Sist det var lys her var i -91.
13  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: mars 02, 2024, 13:43:24 pm
Lenge mellom hver økt her nå, men går da fremover.

Endelig fått rett lagre til veiv/råder så veiva leveres forhåpentligvis til balansering innen kort tid. Planen var å bruke originaltoppene og få Jørn til å plane de for noe høyere komp og så porte de litt, men sitter og funderer på disse cb044 toppene jeg har liggende.

I mellomtiden ser jeg over el-anlegget som er et salig rot. Heldigvis får jeg bistand av min bror som er bilmekaniker og kan dette litt bedre enn meg.

Da kan jeg starte med å demontere forstilling imens. Den som står der nå er sveiset original som skal byttes til en puma.
14  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Kompressoren amr 500 på: februar 19, 2024, 21:24:02 pm
I utgangspunktet tenker jeg gasser og ikke efi. Da passer ikke braketten din i så fall.

Er kompressorne fiksbare?

15  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Kompressoren amr 500 på: februar 19, 2024, 19:12:07 pm
Bygger en lett trimmet 1600 for tiden og vurderer amr 500 kompressor. Er det noen som har et komplett/delvis komplett kit å selge?

Send mld på hva du har og ev pris.
16  Bruktbørsen / Deler selges / Nye bære- og rådelagre std/std på: februar 16, 2024, 17:08:40 pm
Utgår!
17  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Vannpolering av deler. på: februar 11, 2024, 22:54:29 pm
.
18  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Vannpolering av deler. på: februar 11, 2024, 22:48:48 pm
Porsche 356 blokk. Ikke noe jeg vanligvis tar på meg da kabinettet er i minste laget, men den gikk inn. Resultatet ble meget bra.
19  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: februar 09, 2024, 14:56:06 pm
Utover motorprosjektet er det blitt en laaang liste av mekaniske ting som skal fikses før sommerens europatur. Men i noe elsikkerhet skal og oppgraderes. Instrumenter skal skiftes ut til moderne instrumenter med mer moderne følere enn motstand/magnet basert som er det vanlige. Her er det stack instrumenter med solid state sensorer og csps topptemp instrument.

I den anledning skal batteriet flyttes til reservehjulsbrønnen. Originalt er ikke pluss fra batteri til starter beskyttet med sikring og det er heller ingen sikring på plusskabelen til sikringskapet før etter tenningsnøkkelen. Det betyr ganske mange meter med usikrede ledninger. Nå skal både starter/ladekrets få sikring. Sikringsboksen skiftes ut til en moderne flatstift sikringsboks med en primærsikring ved batteriet før det kobles via tenningslåsen som originalt. Den nye boksen har og flere spor så stereo/12v uttak og instrumenters driftsstrøm vil få egne sikringer. Originalt er ikke instrumentenes lyskrets heller sikret, disse vil nå få sikringer sammen med økt antall instrumenter. Hovedstrømbryter blir flyttet til ved rattstammen og ladekabel fra dynamo vil bli lagt på nytt med tykkere kabel. Til sammen bør dette sikre bilen for elbrann og kortslutninger:)

Har også vurdert å flytte batteriet dit. Ble mest i den tankebanen pga kjøp av større batteri som ikke helt fikk plass under baksete og montering av noe stereo😏
20  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hobbyverksted/bilplass/mekkeplass til leie i ny lagerseksjon- Lillestrøm på: februar 06, 2024, 19:37:12 pm
.
21  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: februar 01, 2024, 23:16:51 pm
Veldig🙂. For en lett trimmet 1600 er ikke dette noe must, men greit å få det gjort i tilfelle man bygger noe kraftigere en dag.

Ble en hyggelig motorprat også der en novis som meg på motorer spør og graver litt ekstra.
22  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: februar 01, 2024, 22:30:03 pm
Da ble det en tur til Jessheim og Erik Dahlberg i kveld for å bore opp veiv og svinghjul. Her ble det avdekket at veiva var slipt 0,25. I mitt hodet ble dette sjekket hos Reierstad, men der er det nok godt mulig jeg tok feil eller husker feil. Bestilte derfor lager std/std, men skulle hatt std/0,25. Så da er det bare å bestille nye.
23  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Plane topper for høyere komp på: januar 29, 2024, 18:25:10 pm
Nei, har ikke det. Motoren er demontert og veiv snart på vei til Jørn Tangen for balansering, og han kan høvle de samtidig.
24  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Plane topper for høyere komp på: januar 29, 2024, 15:58:36 pm
Og da havner man erfaringsmessig mellom 8,25-8,75?
25  Forum / Teknisk, teori og praksis / Plane topper for høyere komp på: januar 29, 2024, 12:49:19 pm
Hvor mye anbefales det å plane topper for litt høyere kompressjon så man nærmer seg 8,5? Leser et 2 mm er "sånn passe".

Motoren blir en lett trimmet 1600 med w110 kam, lett portede topper og enten 2x34 Dellorto eller 2x40 Dellorto.
26  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 27, 2024, 19:17:58 pm
Ser bra ut. Har ikke så mye å si, annet enn at jeg følger med her  Blunker
27  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 19, 2024, 22:00:26 pm
Følger med i spenning🙂.
28  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: januar 08, 2024, 12:32:39 pm
Nei, må få det boret opp med jig.

29  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: januar 07, 2024, 08:43:28 am
Ikke skjedd så veldig mye her i garasjen, men noe har da blitt gjort. Folkevogngutta i Trøgstad har salg i helga så jeg var litt rask på tastaturet på fredag. Fikk bestilt det jeg trenger til motoren, så nå tror jeg at jeg har alt. Blir nok til at jeg bygger en lett trimmet 1600 som beskrevet tidligere.

Svinghjulet hadde litt overflaterust. Fikk fjernet det meste. Ikke sikkert kjempeviktig, men da er det gjort. Det ser bra ut, men jeg har ikke fått det kontrollert på noen måte. Planen er å bore opp til 8 bolt veiv, det må jeg få gjort før alt sendes til balansering. Etter litt søking og lesing har jeg bestemt meg for å kjøre originalt og ikke lettet svinghjul. Sikkert mange meninger om dette, men eneste forskjellen med lettere er vel akselerasjon og ev retardasjon?
30  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Bærearmer -65, linkpin på: januar 04, 2024, 16:51:17 pm
Solgt!
Sider: [1] 2 3 ... 25
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!