mars 28, 2024, 22:09:48 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 24
61  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: november 27, 2023, 23:43:30 pm
interessant. Små ventiler kan jo gi høyere gasshastighet og mer kraft på lavt turtall. Kommer også litt an på hvordan kanalene ser ut


Ja, unektelig interessant. Har ikke åpnet opp og sett mer på toppene og kanalene. Hot VW gjorde ikke annet med toppene enn dette - The heads were "cleaned-up" by CB with a sanding flapper, shorted guides installed, and a 3-angle valve job performed, but no porting or other modification was done.

Frister litt å følge oppskriften deres, dog med 74 veiv og ikke 76. Kan sikkert med fordel porte toppene noe. De brukte en Cheater 274 graders kam fra CB som var spesielt tatt frem for EFI og dreimoment samt originale vipparmer. Jeg har en W110 som er litt mer allround.

Fjerner ventilene og tar en rengjøring og vannpolering av de i morgen.
62  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: november 27, 2023, 22:48:37 pm
En liten skade på høyre side som jeg fikk med på kjøpet for over 20 år siden. Dette må jeg fikse på en eller annen måte. Og det peneste blir vel å sveise inn en ny del.
63  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: november 27, 2023, 22:43:32 pm
Toppene har nr 043101375R som indikerer at dette er FI topper med 33/30 ventiler.
64  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: november 27, 2023, 22:39:37 pm
Demontering av motor pågår. Har tatt av alt deksler/viftehus samt topper og sylindre. Enkel motor å demontere, alt gikk greit og ingenting er rustet fast eller satt spesielt hardt. Vanskelig å si noe om den virkelig har gått 15000, men sylindrene og stemplene ser meget bra ut. Rusta er etter lagring hos meg i minst 15 år og nesten det samme hos forrige eier.

Historien som jeg delvis har fått bekreftet er at Møller måtte erstatte en motor til en gammel dame sånn ca midten på 80-tallet etter en tabbe ifbm med oljebytte.

Toppene har, etter det jeg kan måle, 33/30 mm ventiler og ikke 35/32 som er vanlig på 1600. Etter det jeg finner av info på nett var det en downsizing i ventilstørrelse fra 75 ifbm overgang til FI. Samme topper ble visst levert på både FI  og forgassermotorer. Skjønner at små ventiler mulig kan være en fordel på FI, men blir de for restriktive i forhold til mine planer på en lett trimmet motor?

Hot VW bygde en 1745 milage motor for mange år siden, de brukte disse toppene, men da var det ikke hk som var fokuset, men dreiemoment og minst mulig forbruk. Likevell dro de ut 92,5 hk ved 5000 og hele 57,5 ved 2500, og greit dreimoment....med en mild kam og to enkle weber 34 ICT.
65  Forum / Snikk-snakk / Lillestrøm - noen som kan låne ut verktøy? på: november 25, 2023, 10:28:19 am
Noen i Lillestrøm-området som kan låne ut verktøy for å splitte blokk samt sperreverktøy til svinghjul i helgen?

Tlf 47400304
66  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: november 23, 2023, 07:44:44 am
Lest en del på tråden her opp gjennom årene. Spesielt på det med kompressor. Skal jo bygge motor selv i vinter og funderer sterkt på kompressor på min 1600. Dreiemoment og power som kompressor gir er lokkende.

Men nå har du havarert 2 stk, den ene var dog litt dodgy. Har selv sett på komplett kit fra kompressor haus i UK, men det koster. Ca 90 hk skal det gi, da med s&s gasser så luka går igjen på en T1. Er du lei kompressor nå?
67  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvilke topper er dette? på: november 21, 2023, 15:57:20 pm
Nei, ikke sett de fysisk, de hører til en 1776 motor som skal selges og som jeg snuser litt på om jeg skal handle eller ikke.
68  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvilke topper er dette? på: november 21, 2023, 14:13:23 pm
Fant ut av det. Er som Grelland var inne på, det er originale topper som er tatt ned såpass mye at kjølefinnene er borte. Må da vært tatt en del da?
69  Forum / Teknisk, teori og praksis / Hvilke topper er dette? på: november 20, 2023, 19:32:48 pm
Hvilke topper er dette som har slikt skille mellom sylindrene? Er trimtopper i følge selger med 35/40 ventiler.
70  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: november 19, 2023, 16:07:50 pm
Flott. Motor er gøy Blunker  Jeg bruker det stativet fra biltema, men har bare boltet en sånn vanlig VW benkstativ fast så funker det bra


Takk for tipset!

Har aldri skrudd på motor før, så vi får se😏. Planen er en daily-driver på ca 75-100 hk, men litt usikker på veien dit og hva jeg skal gjøre/bruke på motoren. Blir nok uansett forgasser da jeg har både 2x34 og 2x40 Dellorto på hylla. Har også en sett med cb044 topper med 35/40 ventiler og en w110 kam liggende. Ang kubikk så har jeg ikke blitt helt enig med meg selv, blir uansett ingen storkubikksmotor. Har tenkte på følgende alternativer:

1. Standard 1600 eller 1641 med w110 kam, lett porting av originaltopper, balansering og 34 eller 40 gasserne (de fleste vil sikkert si gå for 40 her uansett kubikk). Helt klart enkelst og billigst motor å bygge for en nybegynner.

2. Som over, men med en 1680 sats tykkvegget, men da må jeg borre opp toppene.

3. Gå hakket videre og bygge en minstroker, dvs sette inn en 74 veiv med 5,325 veivstaker og originale sylindre som gir 1699 kubikk, w110 kam, cb044 toppene og Dellorto 40. Litt mer hæssel å bygge, men hadde vært veldig interessant. Ikke såå mye dyrere enn de andre alternativene da jeg ikke trenger å verken borre opp eller skaffe nye sylindre, og bredden på motoren blir lik original mtp bygging o sammensetting. Mulig det kreves litt jobb på blokka, men leser om tilfellene der det var dropp-inn også. Her vil sikkert noen mene at det er enklere og like bra med en 1776.

4. Siste alternativet er å montere AMR500 kompressor på en 1600 sammen med original eller w110, balansere motoren og tut å kjør. Ser unektelig interessant ut med kompressor mtp power og dreimoment.

Satser på at de originale sylindrene kan gjenbrukes der det er planen.

Ang cb-toppene, leser mye om større ventiler/ikke større ventiler. Ja eller nei i alternativene over?



71  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: november 19, 2023, 14:24:30 pm
[attachment=1]Motor ute. Da er det bare å starte demontering. Litt spent på hva som møter meg da den etter sigende kun har gått ca 15000 km.
72  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: november 19, 2023, 14:21:07 pm
Da er det motoren som står for tur. Kjøpte et motorstativ på Biltema som jeg leser passer/passer ikke. Får tilpasse det visst det ikke gjør det.
73  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: november 18, 2023, 11:19:50 am
En meget bra tråd. Interessant å følge med på....og 👍. For en som har manglet motivasjon de siste årene er det enkelt å finne den igjen her.
74  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Martins '67 1500 - Savannah - Et vognkort fullt av godkjenninger :) på: november 17, 2023, 21:52:07 pm
Meget bra👍.

Interessant med EFI, uten tvil. Har lyst til å konvertere selv, men foreløpig kjenner jeg at den (litt) gjerrige trønderske sjela mi synes det er for dyrt😏.
75  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Vannpolering av deler. på: november 05, 2023, 15:49:40 pm
.
76  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Vannpolering av deler. på: november 05, 2023, 15:48:32 pm
Luftfilterbokser vannpolert. De til høyre tilhører 2 enkle 34 Dellorto og er vannpolert med noe finere blåsemiddel enn de til venstre, som er til dobble 40 Dellorto.
77  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Vannpolering av deler. på: oktober 29, 2023, 09:34:04 am
Forgasser. Om den ikke ble helt som ny så ble den i ihvertfall mye bedre.
78  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Vannpolering av deler. på: oktober 29, 2023, 09:30:33 am
Kamdrev T1 som har ligget i mange år. Var ille, men fikk renset og polert det opp.
79  Forum / Teknisk, teori og praksis / Bilder på uoriginalt understell seter på: oktober 23, 2023, 14:08:33 pm
Skal montere inn uoriginale stoler i bobla, og de skal ikke sveises fast på originalt understell, men lage eget adapter. Hvordan har dere andre løst dette? Legg gjerne inn bilder.

Planen er å ikke sveise, kappe eller foreta andre inngrep i originalt understellet, men lage med et adapter som skrus fast i det originale da det er hull der. Ihvertfall i min -66. Videre tenker jeg at understellet jeg lager skal kunne brukes til ev fremtidig bytte av stoler hvis man ønsker det.
80  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Martins '67 1500 - Savannah - Et vognkort fullt av godkjenninger :) på: oktober 23, 2023, 13:59:43 pm
Alt for lenge siden jeg har vært på forumet og lest prosjekttråder. Ikke lest gjennom denne før. Fin tråd. Mye bra lesing om understell og veigrep her.

Har vinterplaner om å bygge relativt lik motor som du har bygget, og gjøre det selv. Ikke bygget motorer før, men selvgjort er velgjort som det skrives lenger oppe her. Synd med motoren du fikk bygget.
81  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Vannpolering av deler. på: oktober 23, 2023, 11:42:09 am
Vannpolert innsug til høyre sammenlignet med innsug som ikke er det.
82  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Vannpolering av deler. på: oktober 23, 2023, 11:38:47 am
Luftfilterboks 2 enkle forgassere.
83  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Vannpolering av deler. på: oktober 23, 2023, 11:37:12 am
Innsug 2 enkle forgassere.
84  Bruktbørsen / Deler selges / Vannpolering av deler. på: oktober 23, 2023, 11:34:46 am
Vannpolering tilbys. Sliter du med å få delene fine selv etter grundig vask/rens?

Da kan vannpolering være løsningen. Forgassere, topplokk, deksler, innsug mm. Alu, rustfritt stål, plast/gummi.

Vannpolering renser og polerer  overflaten og gir en flott halvblank finish. Behandlingen gjør at overflaten blir lukket og smussavstøtende og gjør renhold lettere. Smuss, oljeflekker o.l kan enkelt tørkes vekk.

Kabinettet måler b60 x d50 x h45. Det tar ikke de største delene, men det meste til boblemotor skal gå fint. Send meg en mld på hva du ønsker å få vannpolert så skal jeg gi en pris. Noen ca eksempler:

Forgasser pict 34 o.l.:                        350,-
Forgasser dobbel:                              500,-
Topp:                                                800,- par
Luftfilterbokser dobble forgassere        400- par
Luftfilterbokser 2 enkle forgassere       350 - par
Innsug dobble forgassere.                   400 - par
Innsug 2 enkle forgassere.                  350,- par

Prisen forutsetter at delene er rengjort for smuss, olje o.l. Prisene vil variere noe etter hvor kompliserte objektene er og  hvor skitne eller korroderte de er. Delene blir vasket og blåst etter vannpolering. Forgassere bør åpnes etterpå.

Jeg driver med dette på hobbybasis noen få kvelder i uken. Ikke firma. Holder til i Fetsund Lillestrøm.

Ta kontakt på mld her, ring eller send sms til 47400304 eller mail til eivi-ko@online.no.
85  Forum / Snikk-snakk / Sv: Vinterlagring/verksted på: oktober 10, 2023, 14:50:57 pm
.
86  Forum / Snikk-snakk / Sv: Vinterlagring/verksted på: oktober 06, 2023, 11:25:34 am
.
87  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: oktober 02, 2023, 17:15:48 pm
Det skal jeg få gjort!
[/quote]

Flott! Kan vi ta en vw prat🙂
88  Forum / Snikk-snakk / Hobbyverksted/bilplass/mekkeplass til leie i ny lagerseksjon- Lillestrøm på: september 28, 2023, 22:35:45 pm
Utgår! Dropper utleie pga null interesse.
89  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: september 26, 2023, 21:03:57 pm
Ikke boble, men sier litt om hvilken resultat man kan få. Siden motoren skal ut til vinteren blir det nok å vannpolere både topper og blokk. Dog ikke innvendig. Nøye rengjøring i etterkant er nødvendig.
90  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: september 26, 2023, 21:01:35 pm
.
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 24
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!