607
|
Bruktbørsen / Deler selges / 1776 blokk, AS41
|
på: mars 04, 2009, 17:23:24 pm
|
Har en blokk tatt opp til 1776 liggende som jeg vurderer å selge. Denne er ikke brukt etter oppborring. Er glassblåst utvendig av en tidligere eier. Jeg har ikke målt om denne trenger linjeborring da den kommer uten bolter slik at vi ikke fikk skrudd blokka sammen, men Reierstad på Kløfta tok en titt på denne og mente det var noe av det bedre han hadde sett av en AS blokk og at den trolig ikke trengte linjeborring. Utover det har jeg ingen garantier å stille.
Den er ikke tatt opp for full-flow. Blokka er ren og fin og kan inspiseres nærmere i Larvik. Må hentes, sender ikke. Men kan bringes Larvik-Trondheim helgen 8-10 Mai. Ring 47400304 ved spørsmål istedet for å ta dette her. Starter budrunden på kr 1000.
|
|
|
610
|
Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Stoler
|
på: februar 23, 2009, 15:14:56 pm
|
De var kule, lurer på hvilken bil de kommer fra. Kan se ut som noe gammelt japansk blekk.
|
|
|
612
|
Forum / Problemløseren / Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
|
på: februar 10, 2009, 10:37:13 am
|
Tok litt feil ang dette med ratt. Siterer direkte fra brevet jeg fikk fra Oslo trafikkstasjon på min søknad om div ombygginger:
"Ratt kan byttes uten vedlagt dokumentasjon da bilen er eldre en 1974-01-01. Rattet må ha tilfredsstillende styrke og diameter over 30 cm. Det må være utformet så bilen kan styres på en lett og sikker måte."
Følgende er å finne i boken Krav til kjøretøy. Har funnet teksten ang ratt i Kapittel 21. Denne loven trer i kraft 01-01-1974. Ta med dette argumentet til stasjonen og vis det frem. Vanskelig å motargumentere da:
§ 21-2. Styring av bil
1. Styreinnretningen må være slik at tilstrekkelig styreutslag oppnås. Minste svingradius - målt til ytterste forhjuls spor - må ikke være større enn 12 m. Styreinnretningen skal være konstruert slik at den virker selvopprettende. Rattets diameter skal være 30 cm eller mer, men mindre enn 60 cm.
4. Ettermontering av uoriginalt ratt.
4.1 Det er ikke tillatt å ettermontere ratt med rattnav (adapter) av annen utførelse enn det bilen var utstyrt med fra fabrikken, med mindre det kan dokumenteres at bilfabrikanten godtar rattet eller at et uavhengig laboratorium har prøvd rattet med rattnavet for vedkommende bilmodell og at kravene i ECE-reg.nr. 12 Annex 4 er oppfylt. Allgemeine Betriebserlaubnis (ABE-godkjenning) for uoriginalt ratt utstedt av Kraftfahrt Bundesamt (KBA) i Vest-Tyskland anses som tilstrekkelig dokumentasjon for at rattet med rattnavet kan godkjennes.
4.2 Uoriginalt ratt skal være merket med ratt-type og produsentens navn eller merke. Tilhørende rattnav skal være merket med ratt-type, produsentens navn eller merke og bilens fabrikat- og modellbetegnelse, eventuelt bilens modellnavn. Rattnavet kan i stedet merkes med et tilhørende delenummer av hvilket det, av den dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1, skal fremgå at rattnavet passer til rattet og til vedkommende bilmodell.
4.3 En lettfattelig monteringsanvisning for ratt og rattnav skal medfølge hvert enkelt uoriginale ratt.
4.4 Dokumentasjon og monteringsanvisning som nevnt skal alltid medføres i bilen. Dette kreves likevel ikke dersom regionvegkontoret har gjort anmerkning i vognkortet om godkjent montering av det uoriginale rattet.
Men som sagt, dette gjelder IKKE på biler eldre en 01-01-1974.
|
|
|
613
|
Forum / Problemløseren / Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
|
på: januar 29, 2009, 21:23:37 pm
|
Her er årsmodellen på bilen din avgjørende. Før -71 er det krav til at rattet skal være minimum 30 cm i diameter samt ha tilstrekkelig styrke. Hvilket vil si at det er nok å røske godt i rattet for å kontrollere om så er tilfelle. Her er det selvfølgelig en individuel oppfattning av hva som er tilstrekkelig. Men poenget er at det ikke er noe krav til at det MÅ være et godkjent ratt.
Når det gjelder støy er det også her et skille i -71. Kravet er at det ikke skal være sjenerende eller unødig støy, det er ikke noe krav til øvre db styrke her. Men som nevnt over, dette blir en svært individuel oppfattning, avhengig av hvem som kontrollerer bilen din.
Som du sikkert skjønner, på biler før -71 går det litt mer på "gefylen" enn senere årsmodeller. Men alt av lover finner du på lovdata, under Krav til kjøretøy. Denne boken kan kjøpes også.
Du har uansett en øvre db grense som ikke kan overskrides i tettbebygde strøk og byer. Mener det er 104db, men skal ikke si det sikkert. Her blir den ene loven slått ihjel av den andre. Den strengeste gjelder, sånn er det med alt lovverk Ja, slike rettningslinjer for støy i tettbebygd strøk finnes, og varierer fra kommune til kommune. Tror ikke de har biler i første tankegang her, er vel mer mot fly, tog, anleggsarbeid og denslags. Og 104 db er ganske høyt i utgangspunktet, må vel på med stinger uten demper for å komme opp i denne styrken, ikke sikkert du når opp da heller. Hvilken lov som er strengest skal jeg ikke gå inn på her, men de har vel tatt noen sikkerhetsmomenter når de utformet reglene for biler registrert før 1.1.71. Derav uttrykk som "ikke unødig eller sjenerende støy". Allerede her ligger det ann til en vurdering av hver enkelt tjenestemann ved hver enkelt trafikkstasjon. Den dagen en boble bråker like mye som et lokomotiv elle en F16, ja da................
|
|
|
616
|
Forum / Problemløseren / Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
|
på: januar 28, 2009, 09:56:07 am
|
Her er årsmodellen på bilen din avgjørende. Før -71 er det krav til at rattet skal være minimum 30 cm i diameter samt ha tilstrekkelig styrke. Hvilket vil si at det er nok å røske godt i rattet for å kontrollere om så er tilfelle. Her er det selvfølgelig en individuel oppfattning av hva som er tilstrekkelig. Men poenget er at det ikke er noe krav til at det MÅ være et godkjent ratt.
Når det gjelder støy er det også her et skille i -71. Kravet er at det ikke skal være sjenerende eller unødig støy, det er ikke noe krav til øvre db styrke her. Men som nevnt over, dette blir en svært individuel oppfattning, avhengig av hvem som kontrollerer bilen din.
Som du sikkert skjønner, på biler før -71 går det litt mer på "gefylen" enn senere årsmodeller. Men alt av lover finner du på lovdata, under Krav til kjøretøy. Denne boken kan kjøpes også.
|
|
|
621
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Dokumentasjon.
|
på: januar 14, 2009, 16:24:49 pm
|
Har en meget god dialog med de på Risløkke jeg også. Min bil er ombygd på en slik måte at jeg må søke om godkjenning. Det meste gikk orden, vi ble ikke helt enig på det med motor, men vi får se. Uansett, jeg vil også anbefale oslo trafikkstasjon på risløkka.
|
|
|
625
|
Bruktbørsen / Deler selges / JBL 6-kanals forsterker
|
på: januar 08, 2009, 17:36:57 pm
|
Har en ubrukt JBL GTO6000 6-kanals forsterker liggende. Er av den gamle typen som er orange av farge (dagens modell er svart). Er forholdsvis stor og trenger litt plass (foran i bobla burde passe bra).
Den yter 4 x 45 watt + 2 x 75/1 x 250 watt. Har både høy/lavpass delefiltre som også kan settes på off. Inngangsfølsomhet 250Mv-4V. Frekvensområde 10-40000. To 30 ampers sikringer. Skruterminaler for skikkelig festing av kabler. Innebygd 6db basboost (som er noe jeg personlig aldri bruker i bilstereo, men det er nå der for de som ønsker det.) Oversiden er av glass for god utsikt ned mot kretskort og kondesatorer. Og så er den stabil i 2 ohm. Kjøpte denne i 2005 tror jeg det var, men den har bare blitt liggende. Ga vel 2500 på salg, veiledende var 3990. Forlanger 1800, eller høyeste bud over. Må hentes i Oslo, sender ikke. Kvittering og bruksanvisning følger med.
|
|
|
|