april 23, 2024, 16:06:42 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 45 46 [47]
1381  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1915 m. originaltopper på: januar 15, 2009, 08:02:19 am
Jo, kitet passer, du må bare frese opp en konisk form i bunnen av gasseren der venturien går over til en kant av gods over spjelet... Dette er gjort og de har fungert utmærket på et 1600-oppsett. Jeg hadde planer om den klassiske Engle 110-kammen, og et kompforhold på 10:1 kanskje? En jeg kjenner freser dem opp for 500 kr, så det er ikke allverden.
1382  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Sand seal-verktøy på: januar 15, 2009, 07:59:53 am
Ja, det er jeg klar over. Fint at det kommer litt info om dette ut, for såvidt jeg vet finnes det ikke så mange trådene påp nettet om hvordan dette gjøres. Klaringen mellom reimhjulet og blokka er kun 0,1 mm! Det er nå tatt opp til ca. o,4 mm klaring, og det er nok til at olja renner ut... Midlertidig har jeg hatt en passe tykk o-ring tredd utafor reimskiva (en original som fungerer) som presser mot blokka, og dette har holdt tett i over 1000 km, men det er ikke en skikkelig løsning, selvfølgelig. Vet noen om noen maskineringsværksteder i Agder-området som gjør dette? Befinner meg i kr.sand for tiden.
1383  Forum / Teknisk, teori og praksis / 1915 m. originaltopper på: januar 14, 2009, 12:44:45 pm
Heisann. Et spørsmål til de som har erfring med motorbygge. Har planer om å gå opp til 1915 i motoren min. Har nå noen greit porta topper med 35,5mm innsugsventil og 32mm eksosventil. Vil disse toppene være gode nok for et 1915-oppsett? Eller må man til m. større ventiler? Hadde i første omgang planer om å kjøre oppsettet med to 36IDF-gassere oppgradert med halsringkitet til CB (Økt flow)
1384  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sand seal-verktøy på: januar 14, 2009, 12:41:51 pm
Heisann. Var uheldig med at reimhjulet mitt sprakk i senter, og dette førte til at den sylinderiske formen som blir tredd inn på veiva utvida seg og freste opp blokka mi (der hvor veiva stikker ut)... Må derfor frese opp og sette inn en sand seal, men hvordan gjør man dette? Hvor får man tak i værktøyet?

Har noen et ev. annet forslag på hvordan dette kan fikses?
1385  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Er det noe jeg kan lage, som dere trenger? på: desember 15, 2008, 13:46:08 pm
Hva med noe så enkelt som messingforinger til standardgasserene for å bytte ut de plastforingene som hele tiden blir slitt og som resulterer i at gasseren trekker falskluft ved gass-spjelakselen. Kan gi folk muligheten til å holde den gamle, originale Solexen i stand i mange år. Bestillte et par av en på eBay som hadde maskinert opp noen sett. Fungerer glimrende. Tror dette kan gå hjem hos mange som kjører originalt og som ikke vil gi 150$ eller 2000 kr. for en uoriginal ny gasser...
1386  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvordan porte topper? på: september 21, 2008, 00:48:42 am
Ja, dette er jeg fullstendig klar over, men takker for god spredning av info. Kjører en fabrikkny "tysk" fordeler SVDA (Altså vakum) kjøpt på unneberg bil for ca. 600 kr. Fungerer veldig bra. Eneste er at når jeg har satt ca. 32 grader fortenning som maks fortenning (ca. 3000 omdreininger eller maks mekanisk fortenning) så går den ned på ca. 16 grader fortenning på tomgang fra originale 7,5. Misstenker at dette ikke er helt bra for motoren muligens. Det som også er greit å vite er at motoren ikke går uansett hva jeg gjør med 7,5 grader fortenning med den nye kammen jeg har satt inn.
1387  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvordan porte topper? på: september 20, 2008, 00:23:36 am
Takker for bra pdf.-dokument om porting. Har ikke fått sett nøye på det ennå, men så akkurat ut som slik info jeg er på jakt etter! Med motoren min går det kjempebra. Har skiftet over til 20-50 i mineralolje, og det er ingen bankelyder i det hele tatt siden alt av lager ol. er skiftet. Deilig med nyoverhalt motor + at jeg nå kan mye mer enn det jeg gjorde før jeg pellte boxeren så smått som gryn. Går litt dårligere på tomgang opp til ca. 1500 omdreininger da kammen jeg satte inn (Scat C35, lik Engle 110) ikke begynner å gi drag før rundt dette turtallet. Kjører med originalgasser nå, og merker økt dreiemoment, og det er kult. I morgen skal jeg sette på to nyoverhalte Weber IDF 36-gassere m. 32 mm halsringer. Blir spennende å synkronisere dem og se om dyseoppsettet stemmer (Main 135, Idle 55 og Air 200).
1388  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvordan porte topper? på: september 14, 2008, 17:48:00 pm
Takker for svar. God prosjektttråd. Har faktisk lest hele før, men er akkurat slike tråder som gjør meg mer nyskjerrig rundt dette med topper. Hvordan regner man ut dette med "forbrenningskammer" og hva er kritisk med vendehøyde og kompresjon? Hvordan finner man ut hva og hvor mye man f.eks. skal fjærne? Veit jeg trenger å lære mye om dette med toppper og det som følger med for at jeg skal kunne gjøre de rette inngrepene og vite litt om hvordan dette fungerer og hvordan en regner ut de forskjellige tingene  og finner  ut hva som er best/riktig for sin motor.
1389  Forum / Teknisk, teori og praksis / Hvordan porte topper? på: september 14, 2008, 13:49:44 pm
Hei. Har drevet litt med motorbygging på et beskjedent plan, dvs. mest overhaling av 1600-motor, men satte sist inn en Scat C35-kam og har kjøpt og overhalt to Weber 36 IDF-gassere som i neste omgang skal på med et nytt 1641-sylindersett. Porting er noe som virker formålstjenlig når en skal ha litt mer hester ut av en beskjedent trimmet Boble-motor. Hvordan kan dette gjøres på et greit plan uten å ev. måtte sette bort jobben? Husk også at dette ikke er noe extreme performance-prosjekt. Bilder av verktøy/utstyr og hvor på toppene det bør "friseres" blir tatt imot med stor takknemmelighet.

Har sett litt rundt på forumet om dette temaet, men finnes lite konkret info så tenkte at det kunne være greit for flere amatører å kanskje få  litt lærdom om dette på VW-fronten. Kanskje noen også vil lage en how-to-tråd?
1390  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Sekskant crossbar stagsats og innsug idf/drla nytt selges. på: juni 20, 2008, 09:54:01 am
Hvilke pris tenkte du deg for dette settet? Om det da ennå ikke er solgt...
1391  Forum / Problemløseren / Sv: Hjelp til å justere tenning og forgasser. på: juni 02, 2008, 17:58:19 pm
Er ikkeno ekspert, men har en del erfaring med de problemene du ramser opp her, og bør være greit å løse. Har utstyr til skikkelig justering av tenning osv, og en del reservedeler til gassere som pakningssett osv.Klarer å justere ventiler også. Bor i Drammen om du skulle trenge hjelp. Sendte deg en PM, så er det bare å si ifra vetu.
1392  Forum / Problemløseren / Sv: Poffing og putring i potta på tomgang, 73 1303S på: juni 02, 2008, 16:01:36 pm
Mange snakker om solenioden som kutter tilførsel av ferdig luft/bensin-blanding på tomgang og kaller den tomgangsdyse, så hvis det er den du mener, ja, den fungerer. Hadde ikke den fungert hadde den lukket tilførselen og bilen ville kun gått på noe høyere turtall med spjelet på gløtt (har prøvd, av ren kuriositet, hehe)

Tror denne filmen er interessant for å se hvordan forgasseren fungerer under tomgang. Jeg har 34PICT-3-forgasseren.
1393  Forum / Problemløseren / Sv: Poffing og putring i potta på tomgang, 73 1303S på: juni 02, 2008, 15:25:37 pm
Å få tak i dyser til en standard Solex 34-3 er vel ikke det letteste tror jeg... Jeg har prøvd å gi både mer og mindre på den nederste og minste skrua for å redusere/øke mengen bensin inn i blandinga for tomgang, men uten hell... Såvidt jeg vet er det de to skruene (den lille og den store på siden av gasseren) som bestemmer blandingsforhold og mengde blanding som kommer inn når spjelet er lukket og bilen står på tomgang. Når jeg gir gass forsvinner poffinga. Mitt resonement tilsier da at siden bilen går over på å bruke andre dyser når jeg gir gass og ulyden forsvinner, så ligger ikke feilen akkurat der med dysene. Men mulig jeg tar feil, selvsagt.
1394  Forum / Problemløseren / Sv: Poffing og putring i potta på tomgang, 73 1303S på: juni 02, 2008, 15:06:23 pm
Ja, jeg har et uoroginalt eksosanlegg, og det skal ha mindre motstand enn det originale, men det har jeg hatt på i nesten et år nå, og problemet har bare vært merkbart de siste månedene, det som er merkelig. eksosen er riktignok i "original" utførelse, bare litt tykkere enderør, ellers er det like langt og stort.
1395  Forum / Problemløseren / Poffing og putring i potta på tomgang, 73 1303S på: juni 02, 2008, 13:42:11 pm
Hei, som topic sier har jeg et problem med at det smeller litt i potta når jeg står på tomgang. Er en god og fin 1600-motor med dødstabil tenning på 7,5 grader før øvre dødpunkt, ventilene er skikkelig justert, og forgasser er bygd opp på nytt og har gode foringer, altså ingen falskluft og er justert "etter boka". Bilen går ellers upåklagelig pent, sett bortifra den irriterende smellinga...

Det er ikke en konstant og jevn putring, men det kommer litt av og på. Noen ganger rett etter hverandre, og noen ganger med ca. 10 sek. mellomrom.

Håper noen har en anelse om hva det kan være som forårsaker dette. Setter pris på alle svar.
Sider: 1 ... 45 46 [47]
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!