Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10
|
211
|
Bruktbørsen / Eksterne salgs linker / Sv: Grøss og gru!
|
på: oktober 16, 2008, 18:38:22 pm
|
Hæ, er det Autofilbobla? Med båten? Husker ikke detaljene, men var ikke bobla skikkelig overhalt karosseri- og rustmessig? Må jo være det ultimate objekt for en cabriolet, bare å lakke i en "normalfarge"! Motoren var jo oppgradert av en boblemann, også. Og hvis båten er med, så har jo både påhenger'n og båthenger'n verdi. 27500,- (nå) er vel reine bomba. Fyker vel opp til helga når den kommer på TV
|
|
|
212
|
Forum / Problemløseren / Sv: Ka Dekk-dimensjon E detta?
|
på: oktober 07, 2008, 22:44:08 pm
|
Wow, der har vi nattlig lektyre for de som vil fordype seg Finnes det fritt på nett noe lignende for lufttrykk med hensyn til dekkdimensjon, belastning, etc. etc. ?? ERTRO (eller noe sånt)? Finnes jo som bok, men er vel ikke å få i vanlige bokhandlere, og er vel litt dyr for en amatør som skal finne lufttrykk for en annen dimensjon enn original i ny og ne?
|
|
|
213
|
Forum / Problemløseren / Sv: Ka Dekk-dimensjon E detta?
|
på: oktober 07, 2008, 22:27:15 pm
|
Originalentusiastene kjører på 5,60 x 15 den dag i dag, så dekka funker de, men de er sikkert ikke 20 år gamle! Da er de nok noe harde i gummien og har dårlig grep. Men det er nok ikke lett å få tak i sånne, produksjonen er vel begrensa.
|
|
|
214
|
Forum / Problemløseren / Sv: Ka Dekk-dimensjon E detta?
|
på: oktober 07, 2008, 22:11:17 pm
|
Klarer du litt til? 5.60 x 15 er diagonaldekk. De er bygd opp litt annerledes enn moderne radialdekk. Lagene med forsterkninger inni gummien er lagt diagonalt på fartsretningen, derav navnet. (4 plyrating= 4 lag). Siden oppbygningen er forskjellig, har også dekket et annet høyde/bredde-forhold. Bredden på diagonaldekkene er, som sagt 142 mm, men for at radialdekk skal ha samme rullelengde per omdreining (som er det viktige her) er riktige radialdekk 155R15! Selv om de er LITT bredere. Så enkelt, så vanskelig!
|
|
|
216
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Forsikring av OMBYGD veteranbil
|
på: september 26, 2008, 11:21:09 am
|
Kan jo gå litt i surr med betegnelsene her da: Er dette en gatebil med bur eller en løpsbil godkjent for offentlig ferdsel? Eller en ombygd eller modifisert veteran, eller.... Framhjulsopphenget, bremsevæsketanken, speilet og vindusviskerne er vel veteran, resten er vel nymotens gizmo's. (Og det luftkjølte her er radiator'n?.......) Er det ingen selskap som har veteran lookalike forsikring, da?
|
|
|
217
|
Forum / 1302/1303 / Sv: Min 1971 1302
|
på: september 22, 2008, 00:14:31 am
|
De siste 10-15 åra før jeg overtok den sto den for det meste stille i garasja til bestefar, så jeg tør påstå at km-stand er 112000. Men jeg VET såklart ikke. tror ikke det er tatt alt formange serivcer på motoren, mr andersen var overraska over at den i det heletatt gikk i den tilstanden den var i da jeg kom til han, men fikk fiksa det greit nok hehe. Tipper motoren er litt mindre sliten nå, du har vel litt mer drag i motoren nå som den er justert inn. skal nok klare å poste bilder samme dagen så må jeg huske å få meg time på verksted for 4hjulskontroll eller hva det heter etter senkinga. Før og etter bilder i samme vinkel og avstand er kult! Du er jo magiker med kamera.... Hjulstillingskontroll er bra. Husk at skal du kjøre 100% legitimt, må senking inn i vognkortet. Egentlig også de nye dimensjonene på dekk/felg. yes, demperne skal og skiftes, tenkte det var like greit å ta de i samma slengen.
Kortere dempere foran? Hardere? Eller bare nye?
|
|
|
218
|
Forum / 1302/1303 / Sv: Min 1971 1302
|
på: september 21, 2008, 23:36:03 pm
|
Skvettlappene gir jo bilen særpreg sammen med de feite bakhjula, det skal du ha! Men for meg er skvettlapper litt .... eh.... vet ikke helt, passende for originale pre -67, kanskje Vil ikke legge meg ut med ekspertisen, men en boblemotor burde lett rusle 212000 før den er litt sliten. Men mye kan skje i løpet av 37 år og det kommer jo mye an på bruk og vedlikehold gjennom de åra, da. Er du sikker på kjørelengden, det er veldig lite på alle de åra. Blir spennende å se senkingen! Poster du bilder asap? Er også interessert i å få høre om du merker forskjell i kjøreeregenskaper og -komfort (har lyst på selv, men er usikker på om det er noen negative sider ved det). Skifter du dempere også?
|
|
|
219
|
Forum / 1302/1303 / Sv: Min 1971 1302
|
på: september 21, 2008, 21:37:18 pm
|
Får ikke dette til å stemme jeg, sliten motor etter 64000 km? Er det den originale? Den har vel kanskje rundet en gang eller to, da?
Men bilen blir jo bare fetere og fetere. Tøft med de blanke blinkers-glassene, passer godt til de nye hovedlysa og alle kromdetaljene. Men, klarer du å unnvære skvettlappene? Jeg synes det er flott på originalbobler, men på din bil....?
|
|
|
221
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Personlig 1303
|
på: september 02, 2008, 12:23:42 pm
|
Fenomenalt! 70-tallet ruler! Bare et par kommentarer: -Sånn som jeg husker setene på -76 Corolla så var de kalde, klamme plastikkgreier uten noen form for støtte. Skikkelig møkkastoler hvis man kjører LITT aktivt i svingene (i den grad man kunne det med den bilen). Prøvde også med såkalt varetrekk, men sklei bare fra side til side med et krampaktig tak i rattet. Men kanskje der var andre stoler på andre utgaver? Høye, originale Jeans-seter i god stand må da være mye bedre.... -Skulle ikke panseret vært matt svart? Er ikke poenget å minske skinn/reflekser?
|
|
|
222
|
Forum / Problemløseren / Sv: Bremsene ligger på
|
på: september 02, 2008, 11:45:17 am
|
Hvis bilen har stått lenge, så kan det jo hende at ett eller flere hjullager har satt seg fast også. Eller at håndbremsen ikke returnerer, eller wiren er rustet, eller at båndene har bitt seg fast, eller... Feilkildene kan være mange, så full sjekk (overhaling) av bremsene er kanskje på sin plass for egen og andres sikkerhet før du tar første turen.
|
|
|
224
|
Bruktbørsen / Deler selges / Sv: div radioer selges
|
på: august 31, 2008, 22:49:06 pm
|
er dette noe av intresse
Tja, kanskje.... Hvor stor er plata rundt radioene? (har hull i dasj'en på ca. 7x20 cm, som plata må dekke) Virker radioene/kassettspillerene?
|
|
|
225
|
Forum / 1302/1303 / Sv: Min 1971 1302
|
på: august 30, 2008, 23:56:12 pm
|
Ser jo det NÅ (når du har sagt det) at høyden er omtrent som før. Slik kan det gå med kreativ fotografering.... vel-vel.
|
|
|
226
|
Forum / 1302/1303 / Sv: Min 1971 1302
|
på: august 30, 2008, 23:02:35 pm
|
Flotte bilder, da! Bare man tenker alternativt miljø, vinkler, lys osv får man langt bedre bilder! Kan til og med være OK at bildet er litt uskarpt.... Har du senket foran, virker som om den er litt lavere foran enn på de første bildene? Senkefjærer? (5-6 cm kan være nok til å få en helt annen look).
|
|
|
228
|
Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 71 Fastback Automatic
|
på: august 26, 2008, 17:35:31 pm
|
Flott, det var godt å høre! Altfor god og spesiell bil til å havne på dynga. Skulle gjerne hatt akkurat denne bilen selv jeg, men det er noe med tid og sted.... og arbeid..... Til den hyggelige herrmannen på Biri: lykke til med kul bil! Håper jeg får se den igjen i en eller annen anledning, kanskje i forumet her?
|
|
|
229
|
Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 71 Fastback Automatic
|
på: august 26, 2008, 09:29:30 am
|
NEINEINEINEINEI!!!!! Det MÅ da være noen som vil ha denne bilen?? ?? ?? DET ER JO EN PERLE! Et enkelt prosjekt, alle deler tilstede og alle muligheter til å få seg en tøff, spesiell bil !!!!! Skulle kjøpt den selv, men sliter med lager/mekkeplass (som sikkert flere andre her...) Men denne bilen er sjelden, med automatikk og greier. KOM IGJEN! Har ikke lyst å høre at denne blir most, det er ikke snakk om mye penger!!!!
|
|
|
230
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Dekkdim - hva er egentlig lov?
|
på: august 23, 2008, 15:29:43 pm
|
Er original bredde på Puma, og 5" Radar Flotte felger! Det er vel slik at endringer som er gjort på bilen, skal stå i vognkortet for at det skal være "lovlig". Dermed skulle bilen strengt tatt vært vist og nye dekk-og felgdimensjoner skrevet i vognkortet, sammen med senkingen. Nå kan jeg som sagt ikke så mye om Puma, men hva med dette da: ta bilen litt opp foran og så ha på f.eks 175/65R15 på de flotte felgene. Hvis dette går, med nok klaring foran, så rigger det bra. Og er "lovlig", iallefall hvis du treffer overformynderi-tilsynet på en god dag og får det i vognkortet. Da kan du cruise med det største gliset i gata!
|
|
|
231
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Dekkdim - hva er egentlig lov?
|
på: august 23, 2008, 11:51:48 am
|
Flott bil, da Atrox! Sjekk dimensjonen (bredden) på felgene dine! Det står innstemplet en eller annen plass. Kan se ut som om de er lik foran og bak, tipper 5". På den bredden kan du bruke "lovlig" dekkdimensjon, MEN det ser ut som om du har en puma-forstilling som er smalere, og da kan det bli problem med plass til bredere dekk enn de som står på ved full sving og fjæring. Dette er det sikkert andre som kan mer om, men uansett har du litt å styre med og tenke på nå.....
|
|
|
232
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Dekkdim - hva er egentlig lov?
|
på: august 22, 2008, 22:07:52 pm
|
Ja, det er gode spørsmål. 5.60x15 er diagonaldekk. 5.60 er bredden i tommer (142 mm). Radialdekk har en annen oppbygning, og originaldimensjon til boblene er 155R15. Disse dekkene har omtrent samme rulleomkrets, og det er det viktige her. Du kan bruke andre dimensjoner, men rulleomkretsen må ligge innenfor +-5%. I tillegg kan ikke dekkene stikke utenfor skjermene og ikke ta borti noe ved full fjæring og sving. Så har vi felgens innpress, da.... bare for å gjøre det ekstra spennende. Er ikke sikker, men tror nok at det skal være samme dimensjon foran og bak. Uansett: Originaldimensjon på originalfelg er safe. Men mulighetene er mange! Skal du ha bredere,.... tja, det kommer litt an på hva slags stil du vil ha: ballong, lavprofil, smalt/bredt, valgene er mange. Originalfelg eller bredere penfelger, eller? En dekkforhandler kan også hjelpe deg.
|
|
|
233
|
Forum / Problemløseren / Sv: litt problemer med front lysene
|
på: august 22, 2008, 14:42:08 pm
|
Bruk en prøvelampe og sjekk når det er strøm i kontaktpunkta til pæra. Det skal være som på venstre hovedlys. Sjekk også at jordingsledningen står riktig! Skal være merket på sokkelen, tror jeg.
|
|
|
236
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Vognkort
|
på: august 21, 2008, 23:07:18 pm
|
Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med opplysningene, men jeg føler virkelig med deg! Jeg er målløs, skal det virkelig være sånn Biltilsynet MÅ da ha alle typegodkjenningene selv!!!!!!! Jeg kan ikke med min beste vilje skjønne det.... hvis du ikke har endret noe, byttet motor, trimmet el.lign. og skal ha det i vognkortet, da?
|
|
|
239
|
Forum / Problemløseren / Sv: Får ikke til dørlåsen
|
på: august 20, 2008, 22:16:24 pm
|
Hvis man tar av håndtaket, så ser man en plate som skal presses inn når man åpner døra. Problemet mitt er at denne platen står bom fast. Noen som har god peiling på disse låsene, og kanskje vet hva som skal gjøres?
Se her: http://www.oldbeetle.net/pcat/epc.htmlBilde 77. Platen du ser er en del av pos. 1. Låsing skjer ved å flytte denne platen opp eller ned med enten nøkkelen eller den innvendige knotten. Klarer du å flytte den opp eller ned? Hvis ikke, må du av med dørtrekket og sjekke om noe har kilt seg event. ta ut hele mekanismen og sjekke om noe er skadd, el.lign. Lykke til!
|
|
|
240
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Vognkort
|
på: august 19, 2008, 09:06:16 am
|
HÆÆÆ, er det slik at man som menig mann i gata må skaffe opplysningene som trengs til utfylling av vognkortet? Til Biltilsynet (eller hva det nå heter)? Kanskje jeg er dum, men da skjønner jeg ingenting! Da kan man jo dikte opp spesifikasjoner som de selv ikke kan kontrollere, og få dette inn i vognkortet...... Hvis Biltilsynet ikke har opplysningene fra typegodkjenningen (i dette tilfellet til en 1954-mod), da har de selv et arkiv-problem. Dette skal vel ikke lesses over på den enkelte som skal registrere opp igjen gamle biler!!! Dette er vel deres daglige jobb de som sitter bak skranken, som de får lønn for å gjøre. Vel er denne tjenesten gratis, men det må da være orden i systemene deres for det?
|
|
|
|