april 30, 2024, 09:02:10 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10
211  Bruktbørsen / Eksterne salgs linker / Sv: Grøss og gru! på: oktober 16, 2008, 18:38:22 pm
Hæ, er det Autofilbobla? Med båten?

Husker ikke detaljene, men var ikke bobla skikkelig overhalt karosseri- og rustmessig? Må jo være det ultimate objekt for en cabriolet, bare å lakke i en "normalfarge"! Motoren var jo oppgradert av en boblemann, også. Og hvis båten er med, så har jo både påhenger'n og båthenger'n verdi. 27500,- (nå) er vel reine bomba. Fyker vel opp til helga når den kommer på TV  Øyerulling
212  Forum / Problemløseren / Sv: Ka Dekk-dimensjon E detta? på: oktober 07, 2008, 22:44:08 pm
Sitat

Wow, der har vi nattlig lektyre for de som vil fordype seg Rekker tunge

Finnes det fritt på nett noe lignende for lufttrykk med hensyn til dekkdimensjon, belastning, etc. etc. ?? ERTRO (eller noe sånt)? Finnes jo som bok, men er vel ikke å få i vanlige bokhandlere, og er vel litt dyr for en amatør som skal finne lufttrykk for en annen dimensjon enn original i ny og ne?
213  Forum / Problemløseren / Sv: Ka Dekk-dimensjon E detta? på: oktober 07, 2008, 22:27:15 pm
Originalentusiastene kjører på 5,60 x 15 den dag i dag, så dekka funker de, men de er sikkert ikke 20 år gamle! Da er de nok noe harde i gummien og har dårlig grep. Men det er nok ikke lett å få tak i sånne, produksjonen er vel begrensa.
214  Forum / Problemløseren / Sv: Ka Dekk-dimensjon E detta? på: oktober 07, 2008, 22:11:17 pm
Klarer du litt til?
5.60 x 15 er diagonaldekk. De er bygd opp litt annerledes enn moderne radialdekk. Lagene med forsterkninger inni gummien er lagt diagonalt på fartsretningen, derav navnet.  (4 plyrating= 4 lag).
Siden oppbygningen er forskjellig, har også dekket et annet høyde/bredde-forhold. Bredden på diagonaldekkene er, som sagt 142 mm, men for at radialdekk skal ha samme rullelengde per omdreining (som er det viktige her) er riktige radialdekk 155R15! Selv om de er LITT bredere.
Så enkelt, så vanskelig!  Blunker
215  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: hvordan se eldre ut på: september 29, 2008, 21:38:20 pm
På den flotte bobla?  Sølvgrå felger og gule blinkers, selvfølgelig!  Kult
216  Forum / Snikk-snakk / Sv: Forsikring av OMBYGD veteranbil på: september 26, 2008, 11:21:09 am
Kan jo gå litt i surr med betegnelsene her da: Er dette en gatebil med bur eller en løpsbil godkjent for offentlig ferdsel? Eller en ombygd eller modifisert veteran, eller....  Hæ Framhjulsopphenget, bremsevæsketanken, speilet og vindusviskerne er vel veteran, resten er vel nymotens gizmo's. (Og det luftkjølte her er radiator'n?.......)

Er det ingen selskap som har veteran lookalike forsikring, da? Blunker
217  Forum / 1302/1303 / Sv: Min 1971 1302 på: september 22, 2008, 00:14:31 am
De siste 10-15 åra før jeg overtok den sto den for det meste stille i garasja til bestefar, så jeg tør påstå at km-stand er 112000. Men jeg VET såklart ikke. tror ikke det er tatt alt formange serivcer på motoren, mr andersen var overraska over at den i det heletatt gikk i den tilstanden den var i da jeg kom til han, men fikk fiksa det greit nok hehe.
Tipper motoren er litt mindre sliten nå, du har vel litt mer drag i motoren nå som den er justert inn. Glad

skal nok klare å poste bilder samme dagen Blunker  så må jeg huske å få meg time på verksted for 4hjulskontroll eller hva det heter etter senkinga.
Før og etter bilder i samme vinkel og avstand er kult! Du er jo magiker med kamera....
Hjulstillingskontroll er bra. Husk at skal du kjøre 100% legitimt, må senking inn i vognkortet. Egentlig også de nye dimensjonene på dekk/felg.

yes, demperne skal og skiftes, tenkte det var like greit å ta de i samma slengen.
Kortere dempere foran? Hardere? Eller bare nye?
218  Forum / 1302/1303 / Sv: Min 1971 1302 på: september 21, 2008, 23:36:03 pm
Skvettlappene gir jo bilen særpreg sammen med de feite bakhjula, det skal du ha! Men for meg er skvettlapper litt .... eh.... vet ikke helt, passende for originale pre -67, kanskje Blunker

Vil ikke legge meg ut med ekspertisen, men en boblemotor burde lett rusle 212000 før den er litt sliten. Men mye kan skje i løpet av 37 år og det kommer jo mye an på bruk og vedlikehold gjennom de åra, da. Er du sikker på kjørelengden, det er veldig lite på alle de åra.

Blir spennende å se senkingen! Poster du bilder asap? Er også interessert i å få høre om du merker forskjell i kjøreeregenskaper og -komfort (har lyst på selv, men er usikker på om det er noen negative sider ved det). Skifter du dempere også?
219  Forum / 1302/1303 / Sv: Min 1971 1302 på: september 21, 2008, 21:37:18 pm
Får ikke dette til å stemme jeg, sliten motor etter 64000 km? Er det den originale? Den har vel kanskje rundet en gang eller to, da?

Men bilen blir jo bare fetere og fetere. Tøft med de blanke blinkers-glassene, passer godt til de nye hovedlysa og alle kromdetaljene. Men, klarer du å unnvære skvettlappene? Jeg synes det er flott på originalbobler, men på din bil....?
220  Forum / Snikk-snakk / Sv: Jeg skal til Lid i kveld, skal jeg ta med noen øyelokk til destruering? på: september 04, 2008, 14:34:25 pm
 Gliser, må bare flire. Slo opp i engelsk-norsk ordbok, og der sto det svart på hvitt:

Lid = lokk, deksel, øyelokk

Stå på, gutter! Kult
221  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Personlig 1303 på: september 02, 2008, 12:23:42 pm
Fenomenalt! 70-tallet ruler!  Kult Kult
Bare et par kommentarer:
-Sånn som jeg husker setene på -76 Corolla så var de kalde, klamme plastikkgreier uten noen form for støtte. Skikkelig møkkastoler hvis man kjører LITT aktivt i svingene (i den grad man kunne det med den bilen). Prøvde også med såkalt varetrekk, men sklei bare fra side til side med et krampaktig tak i rattet. Men kanskje der var andre stoler på andre utgaver? Høye, originale Jeans-seter i god stand må da være mye bedre....
-Skulle ikke panseret vært matt svart? Er ikke poenget å minske skinn/reflekser?
222  Forum / Problemløseren / Sv: Bremsene ligger på på: september 02, 2008, 11:45:17 am
Hvis bilen har stått lenge, så kan det jo hende at ett eller flere hjullager har satt seg fast også. Eller at håndbremsen ikke returnerer, eller wiren er rustet, eller at båndene har bitt seg fast, eller...
Feilkildene kan være mange, så full sjekk (overhaling) av bremsene er kanskje på sin plass for egen og andres sikkerhet før du tar første turen. Blunker
223  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 1303 hugges på: september 01, 2008, 09:45:36 am
Har du helt og pent ratt?
Hentepris?
224  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: div radioer selges på: august 31, 2008, 22:49:06 pm
er dette noe av intresse

Tja, kanskje.... Hvor stor er plata rundt radioene? (har hull i dasj'en på ca. 7x20 cm, som plata må dekke)
Virker radioene/kassettspillerene?
225  Forum / 1302/1303 / Sv: Min 1971 1302 på: august 30, 2008, 23:56:12 pm
Ser jo det NÅ (når du har sagt det) at høyden er omtrent som før. Slik kan det gå med kreativ fotografering.... vel-vel.
226  Forum / 1302/1303 / Sv: Min 1971 1302 på: august 30, 2008, 23:02:35 pm
Flotte bilder, da! Bare man tenker alternativt miljø, vinkler, lys osv får man langt bedre bilder! Kan til og med være OK at bildet er litt uskarpt....
Har du senket foran, virker som om den er litt lavere foran enn på de første bildene? Senkefjærer? (5-6 cm kan være nok til å få en helt annen look). Kult
227  Forum / Snikk-snakk / Sv: Tommys little blue 1962! Ferdig,EU godkjent og med skilter ! på: august 28, 2008, 10:58:34 am
Gratulerer til eieren! Kos deg med kul krusing og mange beundrende blikk....  Kult

Det er SÅÅÅÅÅ lekkert med originalt oppusset bil! Stilig radio (fra bilen var ny?).
228  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 71 Fastback Automatic på: august 26, 2008, 17:35:31 pm
Flott, det var godt å høre! Gliser  Gliser Gliser Altfor god og spesiell bil til å havne på dynga. Skulle gjerne hatt akkurat denne bilen selv jeg, men det er noe med tid og sted.... og arbeid..... Øyerulling

Til den hyggelige herrmannen på Biri: lykke til med kul bil! Håper jeg får se den igjen i en eller annen anledning, kanskje i forumet her?
229  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 71 Fastback Automatic på: august 26, 2008, 09:29:30 am
NEINEINEINEINEI!!!!!

Det MÅ da være noen som vil ha denne bilen?? ?? ?? DET ER JO EN PERLE! Et enkelt prosjekt, alle deler tilstede og alle muligheter til å få seg en tøff, spesiell bil !!!!!

Skulle kjøpt den selv, men sliter med lager/mekkeplass (som sikkert flere andre her...)  Gråter Gråter

Men denne bilen er sjelden, med automatikk og greier. Kult Kult

KOM IGJEN! Har ikke lyst å høre at denne blir most, det er ikke snakk om mye penger!!!!
230  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Dekkdim - hva er egentlig lov? på: august 23, 2008, 15:29:43 pm
Sitat
Er original bredde på Puma, og 5" Radar
Flotte felger! Kult

Det er vel slik at endringer som er gjort på bilen, skal stå i vognkortet for at det skal være "lovlig". Dermed skulle bilen strengt tatt vært vist og nye dekk-og felgdimensjoner skrevet i vognkortet, sammen med senkingen.

Nå kan jeg som sagt ikke så mye om Puma, men hva med dette da: ta bilen litt opp foran og så ha på f.eks 175/65R15 på de flotte felgene. Hvis dette går, med nok klaring foran, så rigger det bra. Og er "lovlig", iallefall hvis du treffer overformynderi-tilsynet på en god dag og får det i vognkortet. Da kan du cruise med det største gliset i gata!  Gliser
231  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Dekkdim - hva er egentlig lov? på: august 23, 2008, 11:51:48 am
Flott bil, da Atrox! Kult

Sjekk dimensjonen (bredden) på felgene dine! Det står innstemplet en eller annen plass. Kan se ut som om de er lik foran og bak, tipper 5". På den bredden kan du bruke "lovlig" dekkdimensjon, MEN det ser ut som om du har en puma-forstilling som er smalere, og da kan det bli problem med plass til bredere dekk enn de som står på ved full sving og fjæring. Dette er det sikkert andre som kan mer om, men uansett har du litt å styre med og tenke på nå..... Øyerulling
232  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Dekkdim - hva er egentlig lov? på: august 22, 2008, 22:07:52 pm
Ja, det er gode spørsmål. 5.60x15 er diagonaldekk. 5.60 er bredden i tommer (142 mm). Radialdekk har en annen oppbygning, og originaldimensjon til boblene er 155R15. Disse dekkene har omtrent samme rulleomkrets, og det er det viktige her. Du kan bruke andre dimensjoner, men rulleomkretsen må ligge innenfor +-5%.
I tillegg kan ikke dekkene stikke utenfor skjermene og ikke ta borti noe ved full fjæring og sving. Så har vi felgens innpress, da.... bare for å gjøre det ekstra spennende.  Blunker

Er ikke sikker, men tror nok at det skal være samme dimensjon foran og bak.

Uansett: Originaldimensjon på originalfelg er safe. Men mulighetene er mange! Skal du ha bredere,.... tja, det kommer litt an på hva slags stil du vil ha: ballong, lavprofil, smalt/bredt, valgene er mange. Originalfelg eller bredere penfelger, eller? En dekkforhandler kan også hjelpe deg.
233  Forum / Problemløseren / Sv: litt problemer med front lysene på: august 22, 2008, 14:42:08 pm
Bruk en prøvelampe og sjekk når det er strøm i kontaktpunkta til pæra. Det skal være som på venstre hovedlys. Kult

Sjekk også at jordingsledningen står riktig! Skal være merket på sokkelen, tror jeg.
234  Forum / Problemløseren / Sv: litt problemer med front lysene på: august 22, 2008, 13:08:14 pm
Nettopp skiftet pære og puttet høyre pære feil inn i sokkelen, kanskje? Tvilende
235  Forum / Problemløseren / Sv: Fire ledninger, fem kontakter... på: august 21, 2008, 23:22:59 pm
Sjekka sikringa?
Sjekka med prøvelampe at det er strøm i ledningene til pærene?
Har kabelskoa virkelig kontakt med ledningene?
Noe galt med selve pærene?
.... mer?
236  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Vognkort på: august 21, 2008, 23:07:18 pm
Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med opplysningene, men jeg føler virkelig med deg! Jeg er målløs, skal det virkelig være sånn  Hæ Hæ Hæ Biltilsynet MÅ da ha alle typegodkjenningene selv!!!!!!!

Jeg kan ikke med min beste vilje skjønne det.... hvis du ikke har endret noe, byttet motor, trimmet el.lign. og skal ha det i vognkortet, da?
237  Forum / Problemløseren / Sv: Returfjær til gasspedal - montering.. på: august 21, 2008, 16:44:52 pm
"Det er bedre med to reparatører enn ingen reparatører!"..... (ehhhh, jeg mener fjører). Gliser
Men du er vel for ung for denne?!
238  Forum / Problemløseren / Sv: Returfjær til gasspedal - montering.. på: august 21, 2008, 11:05:48 am
http://www.oldbeetle.net/pcat/epc.html

Bilde 61. Hvis du gir fjæra en turn (riktig vei) før du monterer den (riktig vei), vil du ikke få OK forspenning?
(dette er for 1302/03, men hvis det ikke er helt likt på din, så er vel prinsippet det samme?)
239  Forum / Problemløseren / Sv: Får ikke til dørlåsen på: august 20, 2008, 22:16:24 pm
Hvis man tar av håndtaket, så ser man en plate som skal presses inn når man åpner døra. Problemet mitt er at denne platen står bom fast.
Noen som har god peiling på disse låsene, og kanskje vet hva som skal gjøres?
Se her: http://www.oldbeetle.net/pcat/epc.html

Bilde 77.
Platen du ser er en del av pos. 1. Låsing skjer ved å flytte denne platen opp eller ned med enten nøkkelen eller den innvendige knotten. Klarer du å flytte den opp eller ned? Hvis ikke, må du av med dørtrekket og sjekke om noe har kilt seg event. ta ut hele mekanismen og sjekke om noe er skadd, el.lign.

Lykke til!
240  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Vognkort på: august 19, 2008, 09:06:16 am
HÆÆÆ, er det slik at man som menig mann i gata må skaffe opplysningene som trengs til utfylling av vognkortet?  Sint Hæ Hæ Hæ
Til Biltilsynet (eller hva det nå heter)? Kanskje jeg er dum, men da skjønner jeg ingenting! Da kan man jo dikte opp spesifikasjoner som de selv ikke kan kontrollere, og få dette inn i vognkortet......

Hvis Biltilsynet ikke har opplysningene fra typegodkjenningen (i dette tilfellet til en 1954-mod), da har de selv et arkiv-problem. Dette skal vel ikke lesses over på den enkelte som skal registrere opp igjen gamle biler!!!  Dette er vel deres daglige jobb de som sitter bak skranken, som de får lønn for å gjøre. Vel er denne tjenesten gratis, men det må da være orden i systemene deres for det?
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!