Det ble til slutt Team Agent Orange, bestående av Kenneth Fleischer og Mats Herrlander, som fikk nyte den fete førstepremien i Bug Sprint Series. Premien var reise, inngang og påmelding til racet på Santa Pod under treffet VW Action som var nå sist helg!
Bug Sprint Series er altså en dragraceserie for luftkjølt VW bestående av tre løp, på Bug Run (Mantorp), Bug Run Race Day (Malmö Raceway) og Bug Run Classic (Tierp).
Den gamle VW-dragraceren Fredrik Reichel hosta opp noen bilder til Bug Run-arkivet jeg holder på å bygge opp I tillegg dukka linken til denna filmen opp
Han tror filmen er fra 1977 eller -78 (altså 5-6 år før første Bug Run). Etter hva jeg kan se på filmen trur jeg opptaket er fra Mantorp. Bobla het da St. Moritz Fashion.
På 80-tallet overtok Reichel Bobla, som er en 58-modell, taksenka den, lakka den lyseblå og kalte den Häcken Hugo. Den gikk med flere ulike motorer utover 80-tallet.
Langt om lenge havna den hos Udo Becker i Tyskland I 2006 kjørte Udo 10,7 med den med 2,4-liters sugemotor.
Når jeg ser her hvor mange som bidrar føler jeg at jeg må støtte opp litt ekstra jeg også
Tidligere år har jeg fått et honorar av SCC for at de skal ha frie rettigheter bruk av treffbildene mine i markedsføring, på nett osv.
Heretter vil SCC få disse bildene gratis! Dette gjelder selvsagt også bildene fra årets treff
Pga helseproblemer ble det dessverre ikke like mange og like bra bilder i år som tidligere (F.eks turte jeg ikke å bøye meg ned, for da hadde jeg kanskje blitt liggende på flekken) Men til neste år satser jeg selvsagt på å være tilbake for fullt
Takk til alle kuule folk som kommer med fete biler slik at det er noe å ta bilder av
Takk til Ingvild på Aktiv Helse Bryn som fiksa kroppen såpass at jeg i det hele tatt var gangfør! Takk til bruttern som lånte meg en moderne og komfortabel bil slik at kroppen klarte turen til Gardermoen! Og takk til Håvard Johnsen som hadde ferdig oppblåst luftmadrass i beredskap!
(Det blir treffreportasje fra meg i Gatebil Magazine i oktober. Dessuten blir det forhåpentligvis noe i Sverige og England også. Etter det jeg forstår var det en tysk kollega som lagde treffreportasje og separatreportasjer på diverse biler til VW Scene)
Som bilfotograf har jeg aldri fått så mye kjeft som da jeg en gang prøvde å ta bilder av en kræsja dragracer på Gardermoen. Og ved nærmere ettertanke fant jeg ut at det igrunnen var greit...
Mine bilder fra årets SCC kommer i en treffreportasje i Gatebil Magazine i oktober, og forhåpentligvis i et par andre blader. Jeg gir beskjed når blekkene er i salg
At kroppen skal være i bedre form, slik at jeg får mekka ferdig Bluesmobug'en i tide, får vært tilstede hele helga og tatt masse flere fete bilder av alle herlige VWvenner!
Beklager FastTurtle, men dette tror jeg ikke du får mye støtte for.
Ingen blir rike av å jobbe for SCC, snarere tvert i mot.
På en vanlig campingplass er det ikke gratis å overnatte bare fordi man kommer sent på kvelden. Og liveband er ikke gratis å leie inn, selv om de ikke heter Stones.
Det var det Skinne sa da jeg prata med ham på tlf noen dager før Drag Challenge, altså frustrasjon og boikott av NDRG som førte til avlysningen av Summer Nats.
- Etter fiaskoen med Summer Nats har de fleste i miljøet blitt enige om at vi må stå samlet og stille opp for hverandre.
Derfor var det mange påmeldte til Drag Challenge.
Selv om han hadde veldig lyst til å komme og prøve Tierp, valgte Skinne å prioritere Drag Challenge fremfor Bug Run Classic bl.a fordi han følte at han måtte være med når "alle" i det norske dragracingmiljøet skulle samles.
7-9 juni: Bug Run #30, Mantorp Park: - Det store 30-årsjubileet, med diverse historiske markeringer (tidligere vinnere m.m). - For alle VW. - Show 'n Shine. - Camping og livemusikk. - Banekjøring og drag racing. - Første runde av Bug Sprint Series (kun for luftkjølt)
5-6 juli: Bug Run Race Day #2. Malmö Raceway. - 201 meter drag racing for både luft- og vannkjølt. - Dragstripa er et permanent og kjent for bra prepping, men altså kun 201 meter. - Andre runde av Bug Sprint Series (kun tellende for de luftkjølte deltagerne) - Show 'n Shine. - Camping og livemusikk. (Campen er på asfalt og grus, altså ikke optimalt for telt)
2-3 augusti Bug Run Classic #3, Tierp Arena. - Kun luftkjølt - 402 meter dragracing på europas beste dragracinganlegg. - Tredje og siste del av Bug Sprint Series. - Show 'n Shine. - Stort delemarked. - Camping og livemusikk. NB! Om det blir en eller to dager med kjøring er ikke avgjort ennå. Bug Run-ledelsen er meget vel informert om at bl.a nordmennene gjerne vil kjøre to dager, og argumentene for dette.
Poengsystemet i Bug Sprint Series er slik at biler med sugemotor og overladet motor har like muligheter til totalseier. Mer detaljer om dette kommer senere.
Jeg følte også at dette var den "gode gamle" Bug Run-stemningen. (Mitt første Bug Run var i 1991).
Utrolig hyggelige og vennlige folk overalt. Det var en klar økning i antall både på campen og på utstillingen. På campen er jeg temmelig sikker at det var minst dobbelt så mange på fredagskvelden sammenliknet med ifjor. (og været var like bra den gangen). Litt flere som kjørte på strippen også, så det går den rette veien. Men det er altså rikelig med plass til flere team
Jeg så folkevogner fra Sverige, Finland, Åland (overraskende mange!), Norge, Tyskland og England. Relativt mange fra Nord-Sverige, naturlig nok.
Swappet var større enn det jeg har sett på Bug Run (Mantorp) på mange år.
Jeg kom dessverre i min slitne halvrånete gamle bruksgolf og ble buuuuet når jeg kjørte rundt inne på området. Det støtter jeg fullt ut! Anbefaler besøkere uten luftkjølt VW, men som må ha bilen inne på området av praktiske årsaker, å kjøre bil av et helt annet merke
Vi vet allerede om en del ting som kan gjøres bedre neste år. F.eks plassering av premieutdelingen.
Jeg gir beskjed straks dato og antall dager for 2013 er bestemt.
Fikk reklamert litt for SCC over høyttaleranlegget, så nå glær vi oss til mer moro på Gardermoen
Her er de norske jeg kjenner til som drar på Bug Run Classic: - Tekken - JS - Håvard Johnsen (grå late bay) - Myself - Og så tar jeg det for gitt at Mags tar turen
Slik oppmøtet av racebiler var ifjor var det i hvert fall for tidlig å vurdere å kjøre 2 dager i år. Det ble til tider laaaaange pauser mellom hver gang en bil møtte opp for å sette en kvaltid.
Men det var tross alt første året, så får vi håpe det utvikler seg positivt. Blant annet gjennom bedre markedsføring.
Jeg tar med meg deres argumenter og formidler dem videre