april 29, 2024, 20:34:07 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2
1  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 1961 deluxe 113 boble på: april 21, 2011, 19:44:41 pm
Takk Glad
Hadde det bare vært mer plass i garasjen  Tvilende
2  Bruktbørsen / Biler selges / 1961 deluxe 113 boble på: april 21, 2011, 18:38:30 pm
Selger min 61 model til fordel for "kusinen" (porsche).

Alt er nytt innvendig + mye nye detaljer rundt det hele.
(listet på finn).

[attachment=1]

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28082012
3  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Diameteren på festeskruene til støtdemperen på: september 03, 2009, 09:07:22 am
Feste til bilen Glad
4  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Festing av gulvteppe, lim eller "spiker" på: september 02, 2009, 23:52:14 pm
Asfaltmatter demper støy/lyd og vibrasjoner

Bedre enn halvtykke dempematter? Eller burde man bruke begge deler?
(Ser de har asfaltgummi matter på biltema som ser veldig fine ut.)
5  Forum / Teknisk, teori og praksis / Diameteren på festeskruene til støtdemperen på: september 02, 2009, 22:25:08 pm
Ser at jeg mangler den ene festeskruen til støtfangeren bak på 61 boblen min. Noen som vet hvilke dimensjoner disse har? Glad
6  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Festing av gulvteppe, lim eller "spiker" på: september 02, 2009, 22:23:17 pm
Når jeg er igang må jeg også spørre om det er noe hensikt å legge asfaltplater under dempemattene? (altså mellom metalet og dempemattene). Var disse orginalt brukt som bare støydemping, eller har de en annen funksjon?
7  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Festing av gulvteppe, lim eller "spiker" på: september 02, 2009, 22:20:53 pm
Bruk sånne borrelås-strimler under de teppene som skal på gulvet. Da slipper de å bli sparket rundt i bilen.. Blunker
Limes på med 3M 90 lim. Sitter som skudd...
Petter'n.


Det var et godt tips, må nesten prøve det. Men du festet borelåsen til støydempemattene da?
Har kjøpt formstøpt gulvteppe så bitene er veldig store, og såvidt jeg skjønner er det ikke no triks å dele de opp videre(?)
8  Forum / Teknisk, teori og praksis / Festing av gulvteppe, lim eller "spiker" på: august 31, 2009, 22:46:36 pm
Hva annbefaler folk ift montering av nytt gulvteppe. Bør jeg lime dette til understell/de nye dempemattene, eller bruke slike teppespiker
jeg ser man kan få tak på? (Ser disse sikkert skal spikres i hullene hvor det allerede sitter gamle spiker Glad )

9  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Løsne styrestangen på: august 31, 2009, 22:43:31 pm
Det var så greit ja. Tusen takk  Osteaktig
10  Forum / Teknisk, teori og praksis / Løsne styrestangen på: august 30, 2009, 21:46:41 pm
Jobber med restaurering av interiøret i min 61 boble, og har i den forbindelse lyst å lakkere styrestangen.
Har prøvd bøkene, men finner ingen direkte svar, så spør her;

Kan jeg løsne de to boltene som holder oppe den festeanordningen øverst ved rattet. Vil stangen være litt løs da så jeg
kan komme til rundt hele, eller er dette ikke et smart trekk og kan ødlegge styremekanismen?

 Osteaktig
11  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 6V-12V (ift stereo) på: mars 22, 2009, 12:03:56 pm
Takk for tipset Pål Glad

Rokkan: Hvordan gjorde du det på batterisiden, mht til plass til et høytalerelement?
12  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 6V-12V (ift stereo) på: mars 14, 2009, 19:56:33 pm
Takk for hyggelig svar Rokkan Glad
13  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 6V-12V (ift stereo) på: februar 22, 2009, 23:35:56 pm
Ok Glad , finnes det noen forsterkere som spiller på 6V istedet tro?
14  Forum / Teknisk, teori og praksis / 6V-12V (ift stereo) på: februar 22, 2009, 21:06:36 pm
Hei,

Da interiøretfornyelsen desverre har latt seg vente på grunnet bonusfunn av rust (woho Glad ) har jeg begynnt å tenke litt på en enkel stereoløsning til boblen.
Da jeg er meget eldre enn 18 år frister det ikke lenger med no crome detaljert forsterker og 12" subwoofer som lyser opp hele gata, men
helst så skjult som mulig.
Det jeg tenker er en liten nett forsterker jeg plasserer i hatterommet bak, hvor jeg hever gulvet bak baksetet litt, men langt ifra så mye at det blir en ren hattehylle.
Tenkte deretter plassere noen gode små høytalere i platene under baksetet (noe trøbbel med batterisiden av disse rommene kanskje?). For deretter å trekke en enkel ledning til haskerommet for å koble til iphone/ipod.

Bilen er en 61 model med 6V spenning.. Noe som har erfaring med å sette på omformer på dette, ift om det genereres nok strøm til en slik stereo?

Noen som evt. har gjort andre gode løsninger?

På forhånd takk for svar!



15  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Rust i bakre hjulhusbrønnene. Hvilke verksted?? på: februar 14, 2009, 22:34:43 pm
Et autorisert verksted bør jo ta jobben mere alvorig enn at samme feil er der om to år igjenn....Arbeier på et autorisert verksted og kjenner meg ikke igjenn........

Men finnes det så mange verksted som er autoriserte på gamle bobler(?) Et VW merkeverksted er vel neppe eksperter på en snart 50 år gammel bil Glad ?
16  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Rust i bakre hjulhusbrønnene. Hvilke verksted?? på: februar 08, 2009, 23:54:47 pm
Vil påstå du får gjort en bedre sveisejobb på "bygda" enn ved et autorisert verksted.
Autoriserte verksteder utfører stort sett noe jeg kaller Eu-rep. Bilen går gjennom Eu-godkjenning denne gangen, men store muligheter for at jobben må gjøres på nytt om 2 år..

"Bygda" er Unneberg, Jee og Mags?  Glad
17  Forum / Problemløseren / Sv: Må gi mye gass for å starte på: februar 08, 2009, 22:24:34 pm
takk Glad
18  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Rust i bakre hjulhusbrønnene. Hvilke verksted?? på: februar 08, 2009, 22:23:22 pm
Takk for gode tips!
"Jee på Jessheim", er det en som jobber på et verksted eller en privatperson som fikser? Glad

400,- for biltilhenger var fin pris, så kommer sikkert til å benytte meg av det.

19  Forum / Problemløseren / Sv: Må gi mye gass for å starte på: februar 07, 2009, 15:09:28 pm
Har du sjekka om choke spjellet i gasseren stenger-åpner?
Ting tyder på at det står i "halvspenn"
For lite lukket ved kald motor, og for lite åpent ved varm motor. Sjekk tregheter i overføringer/gjennomganger.
CRC556 er en problemløser ved slike tilfeller Blunker
Er vel også en Bimetallfjær som regulerer dette som kan være i ulage hvis det er snakk om automatchoke?
Uansett, ta av luftfilter både ved kald og varm motor for å sjekke spjeld

Er det lov å innrømme at jeg ikke vet hvor "choke spjellet i gasseren" er?  Flau
Om du har et bilde eller slikt hadde det hjulpet masse, også skal jeg prøve med litt CRC Glad

Beklager det trege svaret, men boblen er kun forbeholdt sommeren, så starter den bare nå og da for å
holde ting i gang. Også jobber jeg på nytt interiør, så ting gikk litt i glemmeboken Osteaktig
20  Forum / Teknisk, teori og praksis / Rust i bakre hjulhusbrønnene. Hvilke verksted?? på: februar 07, 2009, 14:59:35 pm
Bon jour,

Fant da til min store fortvilelse godt med rust på det jeg skjønner er et vanlig sted, bakre hjulhusbrønn.
(oppdaget når jeg fjernet de gamle støydempermatene, da jeg er på vei til å gi boblen helt nytt interiør fra topp til tå.)

Mine erfaringer med sveising strekker seg like langt som erfaringene med mongolsk folkedans, så kom fort kommet frem til at
dette må settes bort. Ikke har jeg stedet å gjøre dette heller, da bilen pusses opp i et felles garasjeannlegg, uten særlig hjelpemiddler Glad

Tenkte derfor spørre om noen har tips til hvilke verktsted man bør oppsøke.
Jeg tenker umiddelbart Unneberg selv, men de holder til i tønsberg og jeg i Oslo Trist , (og jeg har ikke vinterdekk) så det blir vel ganske kostbart å frakte den helt ditt.
Noen som kjenner erfarne boble verksteder i Oslo som kunne gjort en god jobb?

på forhånd takk for din tid Glad


21  Forum / Problemløseren / Sv: Montering av "one piece" interiør tak på '61 model på: desember 31, 2008, 14:53:54 pm
Tusen takk Tistlo!  Glad , boken er bestilt, så nå er det bare å håpe at jeg ikke river alt i stykker under montering  Osteaktig

Unneberg, jeg brukte det kontakt skjema som ligger på nettsiden deres, men kanskje det skjedde en feil  Glad
Jeg kommer nok med nye forespørsler til dere med tid og stund  Osteaktig 
22  Forum / Problemløseren / Montering av "one piece" interiør tak på '61 model på: desember 31, 2008, 03:17:07 am
Noen som kjenner til noen gode guides på nett, evt bøker eller lignende på hvordan
man skal rive det gamle taket i bilen, samt sette inn et slik "one piece" tak?

Har fått høre at det kan være en litt vanskelig jobb, og hadde egentlig tenkt å sette vekk akkurat dette.
Sendte mail til Unneberg bil(?) i høst i håp om at de kunne hjelpe, men fikk aldri noe svar Tvilende

På forhånd takk!
23  Forum / Problemløseren / Sv: Må gi mye gass for å starte på: august 17, 2008, 21:31:38 pm
Ok,
Har du et tips på hva jeg kan gjøre for å kurere dette?  Osteaktig
24  Forum / Problemløseren / Må gi mye gass for å starte på: august 17, 2008, 21:08:49 pm
Før startet boblen umiddelbart når den var kald, men trengte litt mer gass når den var varm. Mens det siste nå er blitt gjeldende i begge tilfeller.
Jeg må stort sett trykke gassen i bunn for å starte greit.

Noen som vet hva dette sannsynligvis skyldes?

Den går fint på tomgang, så min umiddelbar tanke om at den ikke får nok bensin ved tomgang blir vel feil(?)

Pumpingen på gassen el. fungerer ikke. 

På forhånd takk for svar Glad
25  Forum / Teknisk, teori og praksis / Skifte av gummilist og medfølgende cromelist rundt sidevinduet foran på: juli 31, 2008, 23:49:05 pm
Har kjøpt meg nye gummilister til sidevinduene foran (utsiden), da disse er helt ødelagte. (de som sitter i nedre kant mot ruten)
Når jeg kjøpte dem fra HotShop fulgte det da også med crome listen som sitter rundt hele vinduskanten.  Og etter å ha leitet gjennom
div bøker er det typisk det eneste jeg ikke finner instrukser på hvordan jeg bytter.

Noen som har erfaring med dette? Må jeg demontere hele døren, og ta ut glasset for å bytte dem, eller finnes det noen "triks"?

Det er fint å få byttet crome listene, da disse også bærer preg av tidens tann.
26  Forum / Type 1 1958-1967 / Sv: Nettsider med info/bilder av hva som er autentiskt på: juli 31, 2008, 23:37:58 pm
Sorry for at jeg rapper tråden din med mine spørsmål Glad

Bare hyggelig det Glad
Men hva mener du med "oppgradert" til større baklys(?) At eierene gjorde dette selv?

Mange 59, og de fleste 60 og 61 modeller har blinklys på forskjermene... Men har de blink i baklyktene?
"
Nicolai (Lobo)", sier så lenger opp. At hele lykten blinker, slik jeg hadde håpet Glad

Av hva jeg kan se på bildene Varj postet til å begynne med ser det ut som hele lykten er mindre inne ved festet mot skjermen også?
Betyr jo at jeg må lakkere om området som blir eksponert rundt på skjermen også  Tvilende
27  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Ekstra "stang" ved montering av "amerikanske" støtfangere på: juli 29, 2008, 16:37:16 pm
Takk for hyggelig svar Glad

Det var det jeg håpet på.
28  Forum / Teknisk, teori og praksis / Ekstra "stang" ved montering av "amerikanske" støtfangere på: juli 22, 2008, 23:56:35 pm
Ser at de amerikanske støtfangerne har en ekstra "feste stang" fra toppdelen av fangeren og inn i hjulbuene.
Noen som vet om disse er helt essensielle? Eller kan man droppe disse?
Det gjelder en 61 boble.
(Har ikke veldig lyst å skjære i fruen Glad )
29  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / "Lykteringer" til frontlykter på '61 boble på: juli 21, 2008, 22:46:41 pm
Hei,

Er på utikk etter noen strøkne chrome lykteringer til fronlyktene på min 61 boble, da disse er litt slitne i finishen.

 Glad
30  Forum / Type 1 1958-1967 / Sv: Nettsider med info/bilder av hva som er autentiskt på: juli 21, 2008, 22:35:02 pm
www.thesamba.com

Har arkivert en god del nyttig informasjon.

Tusen takk for fin link!

Etter litt surfing her tror jeg at jeg har funnet frem til at bilen er blitt produsert en gang mellom april og mai 1961.
Og har dermed blitt etterjustert med andre baklykter.

Finnes det noen form for blinklys i de orginale? (rødfargede?)
Antar at det ikke byr på noen problemer å skifte disse tilbake til de orginale? Med tanke på biltilsynet?
(Lever i troen om at om at en veteranbil i orginal stand er fult lovlig, hva gjelder setebelter og alt slikt?)
Sider: [1] 2
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!