mars 28, 2024, 15:19:03 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 178
61  Forum / Drag-race / Sv: Norske timeslips! på: november 26, 2018, 10:27:20 am
Gatebil ja

Så bra at du postet timeslippen din mister. Da vet alle hvor skapet står i vinter  Glad

-BB-

62  Forum / Hva skjer? / Sv: HØRT om SCC 2019 på: november 13, 2018, 15:40:39 pm
At alle våre naboer skal finne tilbake reiselysten og ta turen til SCC.

Jeg savner racegutta fra Finland, Västerås, England, Tyskland, Belgia, Skjeberg blant flere.....

-BB-
63  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 30, 2018, 06:58:53 am
Det er bare tull å ånde FRA ventildekslene. Trykket oppstår i blokka og derfor burde du fokusere på å lette på trykket der. Det eneste du oppnår med ånding fra dekslene er at du lager en ny "vei" for olja som egentlig burde finne veien tilbake der du virkelig har behov den - i blokka.

Spruter/drypper det olje fra begge dekslene så fylles dem opp fordi oljen ikke klarer å renne tilbake til blokken raskt nok. Åpner du nå dekslene for ekstra ånding så vil oljen bare fortsette opp den nye slangen fordi trykket er fortsatt for høyt i hele systemet ditt. Du har, såvidt jeg ser, mindre ånding av din stormotor en det VW laget for sine originale 1600 motorer. Noe å tenke på.... Og se deretter på hva Porsche gjorde med sine 1600 super 90 motorer med en stor åndeboks og 24mm slange med vakum (sug) fra den ene forgasseren i tillegg til 10mm til friluft:

-BB-

Da er vi jo enige da Blunker

Så flott Grelland.

Og når du vipper hetten på boksen av og blåser igjennom den med munnen. Motstand? Jeg har vært vitne til en motor som blåste hetten av sin Berg boks på 8000 omdr.

-BB-
64  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 29, 2018, 09:56:52 am
Det er bare tull å ånde FRA ventildekslene. Trykket oppstår i blokka og derfor burde du fokusere på å lette på trykket der. Det eneste du oppnår med ånding fra dekslene er at du lager en ny "vei" for olja som egentlig burde finne veien tilbake der du virkelig har behov den - i blokka.

Spruter/drypper det olje fra begge dekslene så fylles dem opp fordi oljen ikke klarer å renne tilbake til blokken raskt nok. Åpner du nå dekslene for ekstra ånding så vil oljen bare fortsette opp den nye slangen fordi trykket er fortsatt for høyt i hele systemet ditt. Du har, såvidt jeg ser, mindre ånding av din stormotor en det VW laget for sine originale 1600 motorer. Noe å tenke på.... Og se deretter på hva Porsche gjorde med sine 1600 super 90 motorer med en stor åndeboks og 24mm slange med vakum (sug) fra den ene forgasseren i tillegg til 10mm til friluft:



-BB-
65  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 29, 2018, 08:34:05 am
Du burde finne ut årsaken til at dine ventildeksler lekker olje.

Lekker begge sidene eller bare på 1 og 2 siden?

- Kan det være at vippene dine tar i dekslene?
- Kan det være at du ikke har tilstrekkelig ånding slik at oljen ikke klarer å renne tilbake til blokka via sine støtstangrør?
- Ettermarkedslokk kan være av ymse kvalitet

-BB-


66  Forum / Snikk-snakk / Sv: Auksjon på Pålsboda VW museum på: september 22, 2018, 22:19:46 pm
Helt utrolige priser.... skulle tro det var Porsche dem solgte  Glad

-BB-
67  Forum / Snikk-snakk / Sv: Auksjon på Pålsboda VW museum på: september 14, 2018, 08:37:13 am
Ikke glem at det påkommer norske avgifter på prisene samt at den norske kronen er rekordsvak. Man må legge på minst 20% på salgsprisen.

-BB-



Svenske kronen er svakere  Gliser

0,92 idag

...og derfor skrev jeg minst 20%.
68  Forum / Drag-race / Sv: Drag Week 2018 10-15 Sept. på: september 12, 2018, 19:52:52 pm
Fy flate så kult det er å se Lindberg Bros kjøre høye 6`ere med den sleden. De følger sin vante rutine som om dem ikke har gjort noe annet. Den bilen kommer til å gå enda raskere senere i uka.

-BB-
69  Forum / Snikk-snakk / Sv: Auksjon på Pålsboda VW museum på: september 12, 2018, 09:59:50 am
Ikke glem at det påkommer norske avgifter på prisene samt at den norske kronen er rekordsvak. Man må legge på minst 20% på salgsprisen.

-BB-

70  Forum / Drag-race / Drag Week 2018 10-15 Sept. på: september 11, 2018, 08:25:11 am
Pssssssssst: Drag week har startet og som vanlig er det plenty med action og alt kan streames live.

Her er resultatene etter dag 1: https://www.hotrod.com/articles/hot-rod-drag-week-official-results-day-1/

Dessverre er Jonnie Lindberg (Lindberg Bros) ute etter dag 1. Synd for det var en morsom ekvipasje.

Mvh
-BB-
71  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: september 09, 2018, 19:51:34 pm
Speed-Demon har helt rett. Eller man kan leke litt med Engine Analyzer før man går til innkjøp av deler og deretter bygge motoren ferdig i teorien. Ett eksempel er min gamle 2386ccm NA motor bremset 286hk ved 8180 rpm med flat kurve videre opp til 10 000. Men særlig kjørbar var den ikke under 4600 omdr.

- Angle flow topper med 51x41 titanventiler. Portet av JPM
- 2" stepped header fra Berg
- 52 IDA
- 15:1 i komp
- SV05 oksygentilsatt racefuel til 58 kroner literen

-BB-
72  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: september 09, 2018, 11:19:26 am
Hei,

Motoren din har effekten der 95% av alle andre trimmete boblemotorer har den. Man må gjøre beviste valg for å flytte kurven og effekten videre oppover og da ofte på bekostning av kjøreglede.

Kjør, nyt og smil! Ta turen til Øvrevoll Galopp i morgen 10.09 kl 19.00. Magnus Walker arrangerer Outlaw treff der og vi er en liten gjeng som tar turen. Er jeg heldig får jeg en selfie med skjeggapen  Glad

-BB-
73  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: august 31, 2018, 12:48:49 pm
Og så ble jeg inspirert av de lange traktene på ovalen til Supern, så da måtte jeg herme:

I like a lot!! (hvorfor har ikke dette forumet tommel opp funksjon)  Glad

-BB-
74  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: august 30, 2018, 12:33:40 pm
Spennende lesning!

Det med vakuumtrekk er kritisk på min SC. Uten så føler jeg helt klart at bilen er latere og da spesielt ved girskift, feks opp en bakke hvor jeg gir full gass i 2 giret og girer til 3. Uten vakuum må jeg "vente" på den. Det er enkelt å se hvordan vakuumtrekket fungerer med tenningspistolen.

Mvh
-BB-
75  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: august 29, 2018, 19:10:42 pm
Kalle det ville vært interessant å høre om dette ga noen positive effekter også (økt bensinforbruk er jo negativt). Det må jo være en grunn til at den ikke skal gå så magert? Varme? Eller skyter/nøler den ved så mager blanding?

Det har vært interessant å lese dine poster om bensinforbruk og alle forslag du har fått på FB. I den sammenhengen kan jeg jo nevne at jeg justerte CO på min 911SC fra 0.91-0.95 til 2.2-2.5 som Porsche selv anbefaler. Dette førte til et økt forbruk fra 0.89 liter pr mil (blandet kjøring) til ganske nøyaktig 1.00 liter pr mil.

Mvh
-BB-

Takk som spør og grunnen for at jeg unnlot å skrive noe særlig mer utdypende er fordi jeg har ikke noen konkrete fakta å komme. På SCC i fjor bremset 191.6hk på hjulene og på samme rulle i år så bremset den 201hk på hjulene men det var også etter en ventiljustering. Dermed kan jeg ikke si at det var endring i blanding som førte til effektøkningen. Oljetempen føler jeg er lavere i år til tross for het sommer men så har jeg også byttet olje fra Agip 10-60 til Valvoline VR1 20-50. At den bruker mer bensin er jo forsåvidt negativt når man fyller Shell 98 men bryr man seg om slikt så burde man heller finne en annen hobby.

-BB-

Bra info. Noe indikerer altså at ved å gå til en litt rikere blanding så går den noe kaldere; det henger jo også på greip i mitt hode.
Har også hørt at noen legger på mer fortenning når de kjører magrere blanding på cruise. Stilte du noe på tenninga?

R.

Jeg har lekt meg mye med tenningen i år. Instruksjonsboka sier at min europamotor skal ha 0 grader ved tomgang uten vakuum og maks 25 grader ved 4000 omdr, igjen uten vakuum. Det er også der merkene på reimhjulet er. USA utgavene har lavere komp, lavere effekt og andre tenningspunkt. Jeg endte opp med å gi min 3 grader ved tomgang og 28 ved 4000 kun basert på ryggfølelsen. Med vakuum tilkoblet ligger den helt stabilt på 3 grader på tomgang men når jeg hurtig-gasser så flytter vakuumet tenningen lynraskt forbi 28 gradersmerket jeg har laget. Skal jeg tippe vil jeg si 35 grader før den går ned igjen og roer seg på 28. Fyller som nevnt tidligere kun Shell 98 oktan og jeg har ikke oppdaget noen tegn på tenningsbank.

Mvh
-BB-
76  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: august 28, 2018, 20:16:45 pm
Kalle det ville vært interessant å høre om dette ga noen positive effekter også (økt bensinforbruk er jo negativt). Det må jo være en grunn til at den ikke skal gå så magert? Varme? Eller skyter/nøler den ved så mager blanding?

Det har vært interessant å lese dine poster om bensinforbruk og alle forslag du har fått på FB. I den sammenhengen kan jeg jo nevne at jeg justerte CO på min 911SC fra 0.91-0.95 til 2.2-2.5 som Porsche selv anbefaler. Dette førte til et økt forbruk fra 0.89 liter pr mil (blandet kjøring) til ganske nøyaktig 1.00 liter pr mil.

Mvh
-BB-

Takk som spør og grunnen for at jeg unnlot å skrive noe særlig mer utdypende er fordi jeg har ikke noen konkrete fakta å komme. På SCC i fjor bremset 191.6hk på hjulene og på samme rulle i år så bremset den 201hk på hjulene men det var også etter en ventiljustering. Dermed kan jeg ikke si at det var endring i blanding som førte til effektøkningen. Oljetempen føler jeg er lavere i år til tross for het sommer men så har jeg også byttet olje fra Agip 10-60 til Valvoline VR1 20-50. At den bruker mer bensin er jo forsåvidt negativt når man fyller Shell 98 men bryr man seg om slikt så burde man heller finne en annen hobby.

-BB-
77  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: august 27, 2018, 13:59:37 pm
Det har vært interessant å lese dine poster om bensinforbruk og alle forslag du har fått på FB. I den sammenhengen kan jeg jo nevne at jeg justerte CO på min 911SC fra 0.91-0.95 til 2.2-2.5 som Porsche selv anbefaler. Dette førte til et økt forbruk fra 0.89 liter pr mil (blandet kjøring) til ganske nøyaktig 1.00 liter pr mil.

Mvh
-BB-
78  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche... på: august 23, 2018, 11:39:25 am
Om du har lyst har du en stående innvitasjon på å teste bilen neste år. Blunker

Mottatt med takk og vi har en avtale.  Glad

-BB-
79  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: '67 turnkey Cal-racelooker, evt. uten motor/gir på: august 23, 2018, 09:52:02 am
Og jeg kan også tilføre at man enkelt kan redusere effekten med noen tastetrykk. Man hverken trenger eller har behov for å kjøre rundt med 500+ hk  Glad

-BB-
80  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche... på: august 23, 2018, 09:48:26 am
Så når jeg la meg det kvelden var det en tanke som satt spikra i hode: bilen er alt for god for så lite effekt...

Takk for at du tar deg tid til å skrive en så flott rapport etter SCC. Se og lær folkens!

Dalland; ikke gå i trimmefellen! Kjør, øv og bli bedre kjent med bilen så øker kjøregleden enda noen hakk. Du kan begynne med å finne tilbake de effekttallene du hadde sist og konsentrer søket etter moment slik at du alltid har noe på tapp ut av svingene.

Har sagt det før men sier det gjerne igjen - du har en nydelig bil! Godt jobbet.

Mvh
-BB-
81  Forum / Drag-race / Sv: Norske timeslips! på: august 21, 2018, 08:05:13 am
Gratulerer til Erlend og Joachim også med nye PB! Mer setetid så blir tidene enda bedre for power har dere nok av begge to.

-BB-
82  Forum / Drag-race / Sv: Norske timeslips! på: august 21, 2018, 07:43:27 am
9,41 og 239 km/h 😎🏁 SCC 2018

Gratulerer Espen! Meget imponerende og jeg håper bil og motor fortsatt er like hel etter helgen. Det er lærerikt å se på rutinen dere har og slikt blir det gode tider av i lengden.

Mvh
-BB-
83  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Scc18 ? på: august 13, 2018, 07:45:53 am
Snart ferdig eller?

 Blunker

-BB-
nå begynner det å ligne hvertfall ;-)

Bedre seint en aldri  Osteaktig #stressmekk#
84  Forum / Hva skjer? / Sv: Hørt om SCC 2018 på: august 09, 2018, 08:51:33 am
Fikk med meg at det ble bremset bra effekt oppe langs Mjøsa på mandag!  Sjokkert  Øyerulling  Gliser
Må være noe med lufta her oppe.... Øyerulling

Høy lufttetthet har jeg skjønt... Gliser

Mistenker høyt lufttrykk...
85  Forum / Drag-race / Sv: Dekk på: august 08, 2018, 06:14:45 am
http://www.nitroz.se/arlanda/

Arlanda Marketing er importør i Sverige. Holder til utenfor Stockholm. Nimber fungerer utmerket for frakt fra Sverige.

-BB-
86  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche... på: august 06, 2018, 20:38:30 pm
CB sine standard doble fjærer med cromoly stenger på fk8 hoppet godt etter noen tusen km, slik det har vert på jpm kammene og oteva fjærer er det nok det motsatte problemet. Øyerulling

Får ta den på dynoen på scc og se hvordan den ligger ann nå da. Glad

Jepp.. CB sine standard doble fjører tapte seg drastisk etter å ha vært presset til coilbind 1 gang. Unødvendig å si gikk dem rett i søpla.

-BB-
87  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche... på: august 06, 2018, 13:27:26 pm
FK46 har jeg en del erfaring med. Morsom kam så lenge man har nok fjørtrykk til de relativt bratte profilene. CB650 mener jeg er minimum.

Mvh
-BB-

Fk46 sammenlignet med JPM sin kam med samme durasjon er mye slankere lober på så det vil vel si at jpm sin er brattere profil på?
Har de hissigste Oteva fjærene som Logmech selger så de skal nok være rikelig. Glad

Har ikke foringer i blokka, og enn så lenge er pasningen perfekt så får se neste gang motoren plukkes hvordan det går.

Over nesa er det sjeldent noe problem.... der har man ofte nok trykk med nye fjører uansett. Hvis ikke så hopper dem fort over dessverre.

-BB-
88  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche... på: august 05, 2018, 10:59:02 am
FK46 har jeg en del erfaring med. Morsom kam så lenge man har nok fjørtrykk til de relativt bratte profilene. CB650 mener jeg er minimum.

Mvh
-BB-
89  Forum / Hva skjer? / Sv: Hørt om SCC 2018 på: juli 31, 2018, 15:23:50 pm
Hvorfor hører vi så lite om SCC her inne? Håper virkelig det er mer liv og diskusjoner om treffet over alle treff på Facebook!

- Hvem spiller opp til dans?
- Hvem er ansvarlig for bremsingen i år?
- Blir det mulig med å få veid bilene?
- Blir det kun en liten time med slalåm?

Og hvor har det blitt av den kule nedtellingen for noe år siden? SCC countdown?

-BB-
90  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303s-Co på: juli 04, 2018, 11:26:37 am
Det du ser på oljetrykksmåleren din er mottrykket. Mer motstand = høyere trykk. "Lekker" det en eller annen plass så får du lavere trykk. Ett lager med for mye klaring kan gjøre stor forskjell:

Igjen vil jeg anbefale deg å virkelig lese denne tråden: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=280293

Mvh
-BB-
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 178
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!