april 28, 2024, 00:18:24 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 178
91  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: juni 28, 2018, 10:07:43 am
Mine to ører:

Har du fylt/fyller annen bensin en Shell 98? I såfall innholder den sannsynligvis etanol inkl også Esso sin 98 oktan. Pr i dag har jeg fått skriftlig beskjed fra Shell at deres 98 oktan ikke har og heller ikke kommer til få etanoltilsetning. Esso sin 98 varierer mellom 5 og 10%. Etanol er hygroskopisk uansett mengde og dette igjen kan føre til trøbbel med dyser.

Jeg sesongkonserverte mine injectors hver eneste sesong og hver eneste gang jeg skulle lagre bilen over lengre periode (feks en mnd). Tok dem ut og pulset dem først med bremserens og deretter WD40. Nå gikk dem jo med 85 til 90% etanol så det var nok litt mer nødvendig med å legge inn slike småjobber på vedlikeholdsskjemaet.

Mvh
-BB-
92  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Type 4 motor på: juni 26, 2018, 22:28:34 pm
Hvor stor er denne? Og er den komplett med oljesystem og det man trenger?

-BB-
93  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Turboroadster -målet er nådd. Snekkermesteren har bygd 500+hk boblemotor. på: juni 25, 2018, 14:09:43 pm
Uten å gå nerdette i detalj, så ble det 307whp og 424nm med 1bar trykk og fersk is på tanken til IC.  Kult Meget fornøyd med det.

Meget bra og gratulerer!

Dette betyr at du har en meget sterk og god grunnmotor på ca 155 hester (på hjulene) og at du sannsynligvis vil oppnå 385 whp ved 1.5 bar og 462 whp på 2 bar så fremt du har deler som er i stand til å levere såpass mye effekt. Du har allerede nok effekt til å relativt enkelt skyve deg over mål på under 11 sekunder når starten sitter og du ikke "struper" den utover draget pga kompensering.

-BB-

94  Forum / Snikk-snakk / Sv: 1303 Epilog på: juni 24, 2018, 17:11:28 pm
Hva skal du ha for den da Sonic?

Mvh
-BB-
95  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Patina karosseri (rust) på: juni 23, 2018, 08:58:24 am
Owatrol på en fille. Påfør, tørk av. Funker som fjell!

Mvh
-BB-
96  Forum / Problemløseren / Sv: Clutchwire? på: juni 22, 2018, 20:57:20 pm
Slitt wire så den strekker seg. Er bare å bytte. Fort gjort.

-BB-
97  Forum / Problemløseren / Sv: Hvordan skifte tennplugg på: juni 22, 2018, 20:56:08 pm
Kjøp og les en Haynes manual først som sist.

-BB-
98  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: justerbare fjørplater IRS på: juni 22, 2018, 11:14:56 am
ønsker og kjøpe justerbare fjørplater til IRS.

Før du handler burde du sjekke klaringen du har i dag mellom dekk og eksisterende fjørplate. Justeringen havner ganske nøyaktig der du har minst plass mellom dekk og fjørplate.

-BB-
99  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Turboroadster -målet er nådd. Snekkermesteren har bygd 500+hk boblemotor. på: juni 22, 2018, 08:59:00 am
Hva anser gutta som ''safe'' ladetrykk?

There is no such thing.....

Du/dere mapper jo motoren så langt det lar seg gjøre og du oppnår da et resultat. Om du velger å kjøre med det resultatet eller ikke er opp til deg, banen og bilen. Jeg anbefaler deg, og alle andre, å starte litt forsiktig og øke gradvis etterhvert som du føler deg trygg. Opp til 220 kmt på 400 meter er i mine øyne "plankekjørig" i en looker uten noen aerodynamiske hjelpemidler og du trenger ca 400hk for å komme deg dit.

-BB-
100  Forum / Problemløseren / Sv: Lekkasje ut av baksiden av reimhjulet på: juni 15, 2018, 15:21:28 pm
Er det lille luftfilteret ditt på åndeboksen helt tørt eller er det vått og dermed også nesten helt tett? Enkel test er å skru det av og blåse i det. Rengjøres med bremserens og trykkluft

-BB-
101  Forum / Hva skjer? / Sv: Hørt om SCC 2018 på: juni 13, 2018, 08:19:33 am
Dette er kanskje tråden hvor man kan diskutere nylige regelendringer som kan være relevant for enkelte ekvipasjer som skal kjøre dragrace på SCC;

2.5 Clutchhus og Motorplate

Svinghjulsdeksel skal være i henhold til SFI Spec. 6.2 eller 6.3 på alle biler med ikke original kompressor, turbo eller med lystgass.
Svinghjulsdeksel skal være i henhold til SFI Spec. 6.1, 6.2 eller 6.3 på alle andre biler 11,99 sek og raskere.

Biler med boxer motor som har sugemotor med bensin som drivstoff er untatt disse regler. For motorer hvor en SFI spec svinghjulsbeskyttelse ikke finnes må svinghjulshuset utstyres med en beskyttelse produsert fra minimum 6,35mm stålplate som er sikkert festet i bilens bærende kontruksjon. Denne må omslutte clutchhuset 360°. Beskyttelsen skal ikke være boltet til motor, girkasse eller svinghjulshus og skal strekke seg minst 25mm foran og bak de roterende deler av clutch, trykkplate og svinghjul. Beskyttelsen kan være i to deler boltet sammen med minimum 2 stk pr side 10mm grad 8.8 bolter (3/8 Grade 5). Alternativt kan ett passende SFI 6.1, 6.2 eller 6.3 spec clutch hus benyttes sammen med en motorplate som er festet i alle tilgjengelige bolthull.

Så finn frem sveiseapparat, kapp, bøy og mekk et cover for clutchen din. Det kan jo være at den finner på å løsne, sprenge seg ut av girkassen og skade noen.

Mvh
-BB-
102  Forum / Problemløseren / Sv: Lekkasje ut av baksiden av reimhjulet på: juni 12, 2018, 07:16:26 am
Hei,

Kjekt å lese at det virker som om åndeproblemet er løst slik at du nå kan fokusere på å løse oljetrykket før sesongen er over. Jeg hadde byttet til en ny 26mm pumpe og brukt tynneste pakning som en start etterfulgt av en prøvetur for å sjekke status. Hvis problemet med lavt oljetrykk på varm olje fortsatt er tilstede så hadde jeg gått videre med å sjekke oljetrykkstemplene. Du kan lese deg opp på hvordan det hele virker i denne glimrende tråden:

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,4919.0.html

Mvh
-BB-
103  Forum / Hva skjer? / Sv: Hørt om SCC 2018 på: juni 12, 2018, 07:05:28 am
Airwolfs stiller som vanlig opp med glowsticks, selvlysende armbånd og Hawaii kranser så langt lagerer rekker! Kanskje blir det ett par biler på stripa også Blunker

 Osteaktig
104  Forum / Hva skjer? / Sv: Hørt om SCC 2018 på: juni 11, 2018, 19:10:57 pm
Sjokkert Sjokkert Sjokkert Sjokkert Sjokkert Se det sidste der havde været noget! Og bliver det mon en BB i bil i år da?

Etter så mange måneder uten noen liv i denne tråden så håpet jeg å vekke noen til livs.... men bare du beit på  Glad

Hellacopter, Turbo, Metallica..... Carburators! Still siktet høyt  Glad

Og jeg har vært der med bil de siste 10 årene eller noe slikt.

-BB-
105  Forum / Hva skjer? / Sv: Hørt om SCC 2018 på: juni 11, 2018, 12:05:59 pm
Folkens,

Blir det muligheter for dyno kjøring i år og vil vi få gleden av å oppleve Hellacopters på scenen?

Mvh
-BB-
106  Forum / Hva skjer? / Sv: Bug Camp #30 - 25.-27. mai 2018 - Vårens vakreste eventyr!NB: 30 års jubileum på: juni 04, 2018, 09:44:00 am
Nice! Takk for at du deler bilder.

Mvh
-BB-
107  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Scc18 ? på: juni 03, 2018, 15:03:33 pm
Snart ferdig eller?

 Blunker

-BB-
108  Forum / Drag-race / Sv: E85 på: mai 31, 2018, 13:29:54 pm
Hvor høyt i komp kan man gå egentlig på feks 98 oktan ?

Helt avhengig av kamvalg. Det finnes flere som har 13:1 i komp i kombinasjon med feks en FK89 og 98 oktan.

-BB-
109  Forum / Drag-race / Sv: E85 på: mai 30, 2018, 21:33:04 pm
Hvorfor ønsker du å bytte til E85? Hvis ikke motoren er bygget for E85 vil du kun oppnå å få mindre effekt + problemer med slanger og forgassere. Man bytter til E85 når man feks har for mye komp for vanlig bensin.

-BB-
110  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Scc18 ? på: mai 30, 2018, 10:49:55 am
På TV pusser dem opp biler fra vrak til strøken på noen få timer.

Stå på!

Mvh
-BB-
111  Forum / Problemløseren / Sv: Lekkasje ut av baksiden av reimhjulet på: mai 15, 2018, 07:36:00 am
Originalt på VW kommer åndingen inn i luftfilterhuset før filteret, så der kommer nok ikke oljedamp inn til gasser, men tenker i tilfellet hvor det kjøres inn i toppen på et typisk luftfilter til en dobbel gasser så vil du jo få oljedamp inn. Eller er jeg helt på jordet? Seff kanskje ikke hvis maskinen har helt tette ringer og alt er på stell.

Den lille originale boksen jeg linker til over her gjør en god jobb med å skille olje/oljedamp og den er ikke bare en tom boks. Som jeg har nevnt over her så vil ikke verdens beste åndesystem kompensere for en motor med mye leak og da er risikoen tilstede for at oljedamp vil finne veien til forgasseren. Hvis du kun har CB boksen du har postet bilde av så har du også langt mindre ånding på din stormotor sammenliknet med en original 1600 vw motor som varver maks 5500 omdr. Presser ikke din motor olje ut noen plasser så tyder det på en motor med lite leak.

Det blir spennende å lese om ting løser seg for trådstarter.

Mvh
-BB-
112  Forum / Problemløseren / Sv: Lekkasje ut av baksiden av reimhjulet på: mai 14, 2018, 07:51:05 am
Jeg hadde driti i å putte åndinga opp i gasseren. Det kommer oljesnærk i gasseren og videre nedover, og avgasser fra blokka tar plassen til oksygenrik luft i forbrenningskammeret. Men meg om det.

Ikke hvis ting er gjort riktig og motoren er i orden. Hele poenget er å IKKE fylle forgasseren med oljedamp.

-BB-
113  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Holley Blue bensin regulator ønskes kjøpt på: mai 11, 2018, 12:17:36 pm
Nei. Men det finnes overganger eller så bytter du jo enkelt over til ORB fittings mens du er i gang:



https://www.facebook.com/AeromotiveFuelSystems/photos/a.104877359555820.3323.104105186299704/1068207009889512/?type=3

Mvh
-BB-
114  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: min 03 på: mai 11, 2018, 09:11:24 am
Må være en sprek Ford Fiesta med en dyktig sjåfør. Gratulerer med bra resultat!

-BB-
115  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Holley Blue bensin regulator ønskes kjøpt på: mai 11, 2018, 09:08:24 am
Feks denne:

https://www.aeromotiveinc.com/product/low-pressure-carbureted-regulator/



-BB-
116  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Holley Blue bensin regulator ønskes kjøpt på: mai 11, 2018, 08:27:34 am
Er det noen som har en liggende. Må være den blå. 1-4 psi mener jeg den er på. Hører her før jeg eventuelt bestiller ny

Mvh
Morten

Gjør deg selv en kjempetjeneste og bestill en annen regulator en Kina juggelet fra Holley. Det fortjener bilen din. Selv har jeg veldig god erfaring med Aeromotive sine.

Mvh
-BB-
117  Forum / Problemløseren / Sv: Lekkasje ut av baksiden av reimhjulet på: mai 07, 2018, 17:25:39 pm
Du kjenner at motoren ånder når du åpner lokket. Helt normalt. Spørsmålet er hvor mye den ånder. Kommer det feks kompresjon ned i blokka så har du større problemer en hva et godt åndesystem klarer å fikse. Men ta nå ikke sorgene på forskudd! Lampa tenner når trykket går under 0.5 bar (noen følere tenner også på 0.3 bar) og du skriver det skjer på lavt turtall. Har du oljetrykksmåler? Og hvis ja, hva viser den på kald / varm olje og på hvilke turtall? Tommelfingerregelen jeg alltid har holdt meg til er 1 bar pr 1000 omdr på varm olje (70gr)

Mvh
-BB-

la opp en slange ifra blendelokket til pumpa å med et filter på enden. Det hjalp ikke noe på lekkasjen bak reimhjulet. Når jeg skrur  av lokket på oljepåfyllingen kjenner jeg at det kommer luft.

Så jeg venter på en original oljeplfylling med rør ned langs dynamofoten.
Så får vi se om det  hjelper.

Var på en prøvetur å på tomgang kommer oljelampe Trist

118  Forum / Problemløseren / Sv: Lekkasje ut av baksiden av reimhjulet på: mai 07, 2018, 10:27:09 am
Det hullet er ganske lite. Prøv mere først. Om du ikke har pumpe er det en lett start og ånde der

Ganske lite kvalifiserer til dagens underdrivelse. Motoren har langt mindre ånding en hva en original 1600 motor har. Resultatet er at trykket i blokka ikke kommer ut og den vil derfor presse oljen ut alle plasser hvor det finnes en mulighet.

Mitt tips, monter en original åndeboks fra en 1600 motor. Den med 12mm ut på oppsiden og 19mm ut på undersiden. Det beste hadde vært om 12mm uttaket på toppet hadde en slange til nærmeste luftfilter for sug men du kan teste med bare filter først. Denne løsningen er noe annet en de maks 8mm du har i dag:



Svært få ettermarkedsløsninger klarer å matche kapasiteten til det originale ånde"systemet" til VW. Når Porsche laget sin 1600 - 90hk motor som kunne varves noe høyere så utbedret det dem ytterligere med en større boks og 24 mm ut med sug fra forgasser  + 12mm slange (!)



Noe å tenke på før man kjøper en CB, Gene Berg eller CSP boks..........

-BB-
119  Forum / Problemløseren / Sv: Lekkasje ut av baksiden av reimhjulet på: mai 06, 2018, 19:46:03 pm
Lekkasje bak reimhjulet er første tegn på at motoren din ikke har tilstrekkelig ånding. Eller at den ånder for mye. Få se bilde av motoren din.

Mvh
-BB-
120  Forum / Problemløseren / Sv: Eksosport åpning CB 044 Super Pro på: mai 05, 2018, 14:22:46 pm
La kanalen være som den er.


Helt enig! Dem er plenty store nok.

-BB-
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 178
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!