Vis innlegg
|
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 178
|
91
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: juni 28, 2018, 10:07:43 am
|
Mine to ører:
Har du fylt/fyller annen bensin en Shell 98? I såfall innholder den sannsynligvis etanol inkl også Esso sin 98 oktan. Pr i dag har jeg fått skriftlig beskjed fra Shell at deres 98 oktan ikke har og heller ikke kommer til få etanoltilsetning. Esso sin 98 varierer mellom 5 og 10%. Etanol er hygroskopisk uansett mengde og dette igjen kan føre til trøbbel med dyser.
Jeg sesongkonserverte mine injectors hver eneste sesong og hver eneste gang jeg skulle lagre bilen over lengre periode (feks en mnd). Tok dem ut og pulset dem først med bremserens og deretter WD40. Nå gikk dem jo med 85 til 90% etanol så det var nok litt mer nødvendig med å legge inn slike småjobber på vedlikeholdsskjemaet.
Mvh -BB-
|
|
|
93
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Turboroadster -målet er nådd. Snekkermesteren har bygd 500+hk boblemotor.
|
på: juni 25, 2018, 14:09:43 pm
|
Uten å gå nerdette i detalj, så ble det 307whp og 424nm med 1bar trykk og fersk is på tanken til IC. Meget fornøyd med det. Meget bra og gratulerer! Dette betyr at du har en meget sterk og god grunnmotor på ca 155 hester (på hjulene) og at du sannsynligvis vil oppnå 385 whp ved 1.5 bar og 462 whp på 2 bar så fremt du har deler som er i stand til å levere såpass mye effekt. Du har allerede nok effekt til å relativt enkelt skyve deg over mål på under 11 sekunder når starten sitter og du ikke "struper" den utover draget pga kompensering. -BB-
|
|
|
98
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: justerbare fjørplater IRS
|
på: juni 22, 2018, 11:14:56 am
|
ønsker og kjøpe justerbare fjørplater til IRS.
Før du handler burde du sjekke klaringen du har i dag mellom dekk og eksisterende fjørplate. Justeringen havner ganske nøyaktig der du har minst plass mellom dekk og fjørplate. -BB-
|
|
|
99
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Turboroadster -målet er nådd. Snekkermesteren har bygd 500+hk boblemotor.
|
på: juni 22, 2018, 08:59:00 am
|
Hva anser gutta som ''safe'' ladetrykk?
There is no such thing..... Du/dere mapper jo motoren så langt det lar seg gjøre og du oppnår da et resultat. Om du velger å kjøre med det resultatet eller ikke er opp til deg, banen og bilen. Jeg anbefaler deg, og alle andre, å starte litt forsiktig og øke gradvis etterhvert som du føler deg trygg. Opp til 220 kmt på 400 meter er i mine øyne "plankekjørig" i en looker uten noen aerodynamiske hjelpemidler og du trenger ca 400hk for å komme deg dit. -BB-
|
|
|
101
|
Forum / Hva skjer? / Sv: Hørt om SCC 2018
|
på: juni 13, 2018, 08:19:33 am
|
Dette er kanskje tråden hvor man kan diskutere nylige regelendringer som kan være relevant for enkelte ekvipasjer som skal kjøre dragrace på SCC;
2.5 Clutchhus og Motorplate
Svinghjulsdeksel skal være i henhold til SFI Spec. 6.2 eller 6.3 på alle biler med ikke original kompressor, turbo eller med lystgass. Svinghjulsdeksel skal være i henhold til SFI Spec. 6.1, 6.2 eller 6.3 på alle andre biler 11,99 sek og raskere.
Biler med boxer motor som har sugemotor med bensin som drivstoff er untatt disse regler. For motorer hvor en SFI spec svinghjulsbeskyttelse ikke finnes må svinghjulshuset utstyres med en beskyttelse produsert fra minimum 6,35mm stålplate som er sikkert festet i bilens bærende kontruksjon. Denne må omslutte clutchhuset 360°. Beskyttelsen skal ikke være boltet til motor, girkasse eller svinghjulshus og skal strekke seg minst 25mm foran og bak de roterende deler av clutch, trykkplate og svinghjul. Beskyttelsen kan være i to deler boltet sammen med minimum 2 stk pr side 10mm grad 8.8 bolter (3/8 Grade 5). Alternativt kan ett passende SFI 6.1, 6.2 eller 6.3 spec clutch hus benyttes sammen med en motorplate som er festet i alle tilgjengelige bolthull.
Så finn frem sveiseapparat, kapp, bøy og mekk et cover for clutchen din. Det kan jo være at den finner på å løsne, sprenge seg ut av girkassen og skade noen.
Mvh -BB-
|
|
|
102
|
Forum / Problemløseren / Sv: Lekkasje ut av baksiden av reimhjulet
|
på: juni 12, 2018, 07:16:26 am
|
Hei, Kjekt å lese at det virker som om åndeproblemet er løst slik at du nå kan fokusere på å løse oljetrykket før sesongen er over. Jeg hadde byttet til en ny 26mm pumpe og brukt tynneste pakning som en start etterfulgt av en prøvetur for å sjekke status. Hvis problemet med lavt oljetrykk på varm olje fortsatt er tilstede så hadde jeg gått videre med å sjekke oljetrykkstemplene. Du kan lese deg opp på hvordan det hele virker i denne glimrende tråden: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,4919.0.htmlMvh -BB-
|
|
|
103
|
Forum / Hva skjer? / Sv: Hørt om SCC 2018
|
på: juni 12, 2018, 07:05:28 am
|
Airwolfs stiller som vanlig opp med glowsticks, selvlysende armbånd og Hawaii kranser så langt lagerer rekker! Kanskje blir det ett par biler på stripa også
|
|
|
104
|
Forum / Hva skjer? / Sv: Hørt om SCC 2018
|
på: juni 11, 2018, 19:10:57 pm
|
Etter så mange måneder uten noen liv i denne tråden så håpet jeg å vekke noen til livs.... men bare du beit på Hellacopter, Turbo, Metallica..... Carburators! Still siktet høyt Og jeg har vært der med bil de siste 10 årene eller noe slikt. -BB-
|
|
|
105
|
Forum / Hva skjer? / Sv: Hørt om SCC 2018
|
på: juni 11, 2018, 12:05:59 pm
|
Folkens,
Blir det muligheter for dyno kjøring i år og vil vi få gleden av å oppleve Hellacopters på scenen?
Mvh -BB-
|
|
|
108
|
Forum / Drag-race / Sv: E85
|
på: mai 31, 2018, 13:29:54 pm
|
Hvor høyt i komp kan man gå egentlig på feks 98 oktan ?
Helt avhengig av kamvalg. Det finnes flere som har 13:1 i komp i kombinasjon med feks en FK89 og 98 oktan. -BB-
|
|
|
109
|
Forum / Drag-race / Sv: E85
|
på: mai 30, 2018, 21:33:04 pm
|
Hvorfor ønsker du å bytte til E85? Hvis ikke motoren er bygget for E85 vil du kun oppnå å få mindre effekt + problemer med slanger og forgassere. Man bytter til E85 når man feks har for mye komp for vanlig bensin.
-BB-
|
|
|
111
|
Forum / Problemløseren / Sv: Lekkasje ut av baksiden av reimhjulet
|
på: mai 15, 2018, 07:36:00 am
|
Originalt på VW kommer åndingen inn i luftfilterhuset før filteret, så der kommer nok ikke oljedamp inn til gasser, men tenker i tilfellet hvor det kjøres inn i toppen på et typisk luftfilter til en dobbel gasser så vil du jo få oljedamp inn. Eller er jeg helt på jordet? Seff kanskje ikke hvis maskinen har helt tette ringer og alt er på stell.
Den lille originale boksen jeg linker til over her gjør en god jobb med å skille olje/oljedamp og den er ikke bare en tom boks. Som jeg har nevnt over her så vil ikke verdens beste åndesystem kompensere for en motor med mye leak og da er risikoen tilstede for at oljedamp vil finne veien til forgasseren. Hvis du kun har CB boksen du har postet bilde av så har du også langt mindre ånding på din stormotor sammenliknet med en original 1600 vw motor som varver maks 5500 omdr. Presser ikke din motor olje ut noen plasser så tyder det på en motor med lite leak. Det blir spennende å lese om ting løser seg for trådstarter. Mvh -BB-
|
|
|
112
|
Forum / Problemløseren / Sv: Lekkasje ut av baksiden av reimhjulet
|
på: mai 14, 2018, 07:51:05 am
|
Jeg hadde driti i å putte åndinga opp i gasseren. Det kommer oljesnærk i gasseren og videre nedover, og avgasser fra blokka tar plassen til oksygenrik luft i forbrenningskammeret. Men meg om det.
Ikke hvis ting er gjort riktig og motoren er i orden. Hele poenget er å IKKE fylle forgasseren med oljedamp. -BB-
|
|
|
114
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: min 03
|
på: mai 11, 2018, 09:11:24 am
|
Må være en sprek Ford Fiesta med en dyktig sjåfør. Gratulerer med bra resultat!
-BB-
|
|
|
116
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Holley Blue bensin regulator ønskes kjøpt
|
på: mai 11, 2018, 08:27:34 am
|
Er det noen som har en liggende. Må være den blå. 1-4 psi mener jeg den er på. Hører her før jeg eventuelt bestiller ny
Mvh Morten
Gjør deg selv en kjempetjeneste og bestill en annen regulator en Kina juggelet fra Holley. Det fortjener bilen din. Selv har jeg veldig god erfaring med Aeromotive sine. Mvh -BB-
|
|
|
117
|
Forum / Problemløseren / Sv: Lekkasje ut av baksiden av reimhjulet
|
på: mai 07, 2018, 17:25:39 pm
|
Du kjenner at motoren ånder når du åpner lokket. Helt normalt. Spørsmålet er hvor mye den ånder. Kommer det feks kompresjon ned i blokka så har du større problemer en hva et godt åndesystem klarer å fikse. Men ta nå ikke sorgene på forskudd! Lampa tenner når trykket går under 0.5 bar (noen følere tenner også på 0.3 bar) og du skriver det skjer på lavt turtall. Har du oljetrykksmåler? Og hvis ja, hva viser den på kald / varm olje og på hvilke turtall? Tommelfingerregelen jeg alltid har holdt meg til er 1 bar pr 1000 omdr på varm olje (70gr) Mvh -BB- la opp en slange ifra blendelokket til pumpa å med et filter på enden. Det hjalp ikke noe på lekkasjen bak reimhjulet. Når jeg skrur av lokket på oljepåfyllingen kjenner jeg at det kommer luft. Så jeg venter på en original oljeplfylling med rør ned langs dynamofoten. Så får vi se om det hjelper. Var på en prøvetur å på tomgang kommer oljelampe
|
|
|
118
|
Forum / Problemløseren / Sv: Lekkasje ut av baksiden av reimhjulet
|
på: mai 07, 2018, 10:27:09 am
|
Det hullet er ganske lite. Prøv mere først. Om du ikke har pumpe er det en lett start og ånde der
Ganske lite kvalifiserer til dagens underdrivelse. Motoren har langt mindre ånding en hva en original 1600 motor har. Resultatet er at trykket i blokka ikke kommer ut og den vil derfor presse oljen ut alle plasser hvor det finnes en mulighet. Mitt tips, monter en original åndeboks fra en 1600 motor. Den med 12mm ut på oppsiden og 19mm ut på undersiden. Det beste hadde vært om 12mm uttaket på toppet hadde en slange til nærmeste luftfilter for sug men du kan teste med bare filter først. Denne løsningen er noe annet en de maks 8mm du har i dag: Svært få ettermarkedsløsninger klarer å matche kapasiteten til det originale ånde"systemet" til VW. Når Porsche laget sin 1600 - 90hk motor som kunne varves noe høyere så utbedret det dem ytterligere med en større boks og 24 mm ut med sug fra forgasser + 12mm slange (!) Noe å tenke på før man kjøper en CB, Gene Berg eller CSP boks.......... -BB-
|
|
|
|