Jeg kjøpte meg pakkboksverktøy fra Biltema. (Det var faktisk så dårlig at jeg tror jeg brukte det opp på denne ene simringen, men jeg fikk den av. Det var hovedsaken, og jeg er fernøgd.)
Kor d går m planleggingen av turen, e ruta og dato klar ?
Jeg har sett litt på ruta, og ser at jeg mangler tips om folkevognfolk fra Senja og nordover, og da er det jaggu langt igjen til Kirkenes ennå... Så rop ut om noen vet om noen/har lyst på besøk selv.
Jeg mangler litt avklaring med jobben angående tidspunkt, men blir det som jeg vil, kjører jeg fra Sør-Trøndelag den 26. juni, tror jeg.
Javel, er det så avansert... Jeg er motstander av spesialverktøy som jeg kommer til å bruke bare en gang i hele mitt liv. Men lage selv ja, kanskje. Hva med en vinåpner? Den første minner jo unektelig om en.
Ja, det er kort og godt det jeg lurer på... Den lille simringen innenfor utløserlageret har jo tilsynelatende ingen exitmulighet... Hvordan får jeg den ut?
Jeg har bestemt meg for at det var i overkant pysete å utelate hele Nord-Norge da jeg jaktet på den norske folkevognsjela i fjor, og skal bøte på skaden til neste sommer. Den obligatoriske (?) promofilmen ligger her: (Det står PROMO)
Jeg ønsker meg dypt og inderlig tips om vw-relaterte severdigheter i nordfylkene - Noen har jeg fått, men jeg vil gjerne ha flere!
Dette MÅ bli bra! Hører snakk om at sommeren 2016 blir like fin som sommeren 2014!
Selger burde vel klare å forutse sin egen økonomi såpass at man ikke er i pengenød. Jeg selger en god del på finn, og er som mange andre drit lei sånne som marius som kommer med skambud, og det verste er at fler av dem blir drit sure når de blir avvist på en skikkelig måte, og både truer og banner meg opp og ned for at jeg ikke vil selge til dem. Men får alltid solgt til min pris fordi om det tar en stund. Er ikke i mot pruting og pruter gjerne selv, men sørger for at de som selger ikke sitter igjen med følelsen at de har blitt bendt over bordet og fått noe hardt langt oppe i rassen. Men som selger må selv sørge for at du har både økonomi og plass nok til å kunne bli sittende med det en stund. Særlig hobbyting som en gammel folkevogn og dens tilbehør stort sett er.
Vi som drar litt opp i årene kan faktisk plutselig få en uforutsett regning på 100 000kr i tenner. Ikke alle med dårlig råd som har gått inn i det planlagt. Du har starta feil hvis du ikke klarer å legge deg opp en buffer til uforusette utgifter. Jeg er ikke noe guttunge sjøl og har kosta på meg en god slump på tenner.....men det forutså jeg kunne skje i 20års alderen og satt av penger til det. Og jeg har aldri hatt ræva full av penger, men har kansje prioritert litt riktigere enn andre. Hobby kommer i andre rekke for meg.
Takk for tips og råd! Skifter ikke hjullager, simringer og pakninger i tromlene, da det nettopp er gjort.
Men hva annet er logisk å skifte? Jeg tenkte egentlig å ta girkassen ut og se litt på den, for så å bestille pakninger etc, men sånn som det ble nå, så håper jeg kanskje å få fiksa alt i helga som kommer. I alle fall komme et godt stykke på vei. Så om jeg skal bestille "skiftetøy" usett, hva er det da logisk å bestille? Mansjetter - helt klart. Utløserlager ble skiftet for tre år siden. Men ellers?
Motoren på Gamle Fru B er allerede overhalt for 2016-sesongen, og nå er det tid for å plukke ut gearkassen. Og det har jeg aldri gjort før, så dét går nok fint. (Jeg har sett en film på YouTube... ) Meeeeen... Bremserør og slanger: Er det bare å koble dem fra, eller er det noe jeg må huske å gjøre eller ikke gjøre? Ellers noen triks? Selve demonteringen av boksen har jeg kontroll på.
Vel, jeg gjorde ikke det, for å si det sånn... Den sluttet å starte - igjen. Men etter mye om og men, så prøvde jeg det minst trolige punktet (det klikket jo i starteren når jeg vridde om nøkkelen), nemlig tenningslåsen. Og etter å ha strammet kontakter og pusset koblinger og vasket med VD-40, så starter den - ALLTID. (Bank i bordet)
Og, ja, jeg har fått mange tips om å montere ekstra startrelè, men som en garasjekompis av meg sier: "6-voltsboblene startet da på 60-tallet også!" Han mener vel at hvis man klarer å optimalisere det originale anlegget, så holder det lenge - og jeg er enig med ham.
Gamle fru B er ikke helt fornøyd i år, tydeligvis...
Siden jeg tok ut bilen i sommer, har den fusket på lavt turtall. Avsluttet sesongen i fjor med rusk en dyse på forgasseren, så jeg tok ut denne og blåste den ren med trykkluft (alle dyser og åpninger etc, men ikke noen rens for øvrig). Det ble ikke bedre. Etter dette har jeg skiftet stift og plugger, justert tenning og ventiler (ikke det at sistnevnte skulle ha noe å si, men jeg har nå gjort det ), og jeg har vært ut med forgasseren nok en gang og gått over den (riktignok uten å ta meg tid til noen fullverdig rens, da forgasseren ser bra ut). Så leste jeg om muligheter for falskluft, og testet med startgass over forgasser på tomgang, men ingen ting skjedde...
Pokker da... What to do?
Kan det være utette pakninger likevel, selv om den besto startgasstesten? Eller kan det vere noko heilt anna.....?
Tips mottas med takk! Ville vært hyggelig å komme hlet fram til SCC også i år.
Jeg gikk over alle punkter med potensielle jordingsproblemer på mandag, uten at det egentlig var noe opplagt problem noe sted. Men bilen har startet etter det, så da er det bare å vente å se om det er et midlertidig bortfall av symptomer, eller om den faktisk ble kurert.
Sjekk jording. Både fra batteriet til bilen og sløyfa som jorder girkassa. Irr og/eller løse tilkoblinger her kan gjøre ugang. Det kan også være foringen i girkassehuset ditt, den som lagrer opp tuppen på startmotoren. Bilen er en '63 med original girkasse og motor? Fremdeles 6V? Hvis ikke kan foringen være feil..
Åkei, takk og takk! Høres logisk ut, egentlig. (...men jeg må ha praktisk hjelp også, innser jeg, men der er vel du litt langt unna... )
"Original" som i byttet til tilsvarende, ja. Fremdeles 6 volt.
Jeg trøbler med starteren på min 1963-modell. Har fått masse abstrakte tips om hva som kan være i veien, men nå trenger jeg konkrete råd om neste steg innen feilsøking - Helt konkret.
Starteren slår ikke inn. Noen ganger gjør den det, og da starter bilen helt uproblematisk. Andre ganger drar ikke starteren rundt i det hele tatt, og da må jeg trillstarte da... Like artig hver gang.
Jeg skiftet hele starteren, og skiftet samtidig kabelsko på de to ledningene som kommer inn sammen inn på innslaget (er det det det heter....?). Da funket den tilsynelatende bedre en stund, men nå har den begynt igjen. Mulig det var bare innbilning at den ble bedre....
Det klikker i starteren når jeg vrir rundt tenningsnøkkelen, selv når den ikke starter, så det foregår en form for strømutveksling.
Er nok en trykkfeil som har snike seg inn for alle vet vet at Dale-Oen var svømmer og ikke skøyteløper.kjempefin artikkel all ære for den.
Huff og huff... Ja, til og med jeg vet det... Legger meg flat. Sløvt og teit. Men takk for at du sier fra! Det setter jeg stor pris på!
Takk også for komplimenter for artikkelen! Tror aldri jeg kommer til å få brette meg ut over så mange sider i et glanset magasin igjen, så dette var gøy! Forsida sikk jeg også.... [attachment=1]
Takk også igjen for en fantastsk tur!! Jeg skulle ønske jeg kunne fortalt alle de gode historiene om alle jeg besøkte, men av en eller annen grunn syntes ikke Norsk Motorveteran at det var ok å vie et helt blad til denne storyen. Ingen ferietur kan noensinne måle seg opp mot denne!!!
Det har dere lurt på, tenker jeg, og svaret sto i en annonse fra Grendahl Auto i Avisa Sør-Trøndelag i 1964. 760 kilo er jo "temmelig mye for en bil som ikke har vannavkjøling", men så må vi altså da huske at den har en hel liter vann til vindusspyleren, og solskjermer og kartlomme. Ikke rart den ble tung...
Takk til alle for et utrolig trivelig race, og en fin-fin dag!! Det blir flere race - That can I love you!! Her er det bilder fra dagen: Air cooled Amazing race 2014 Takk til John Christian som har samlet de på nettsiden til klubben!
Resultatlisten fra løpet er her: [attachment=1] Gratulerer til Stig Tore med seieren, og et gavekort fra Unneberg bil på 1000,- kroner. Anders tok andreplassen, og fikk et gavekort på 45 minutters massasje fra Ingrids massasje, til en verdi av 500,- kroner. Erlend Haugrønning endte som nummer tre. Alle tre fikk diplom og en veldig eksklusiv Amazing race-kopp. Gaute Halsaunet tok prisen for beste vannkjølte prestasjon, og Stig Tore vant også prisen for beste tid, uavhengig av bonuspoeng.