april 19, 2024, 18:07:00 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1]
1  Forum / 1302/1303 / Sv: Alternativ friskluftvifte til 1303s på: mai 23, 2013, 20:24:26 pm
joda, jeg har sett den vifta i hekken på'n. Men det er rake rør fra motor til potter og ikke en eneste rest igjen av de ulike delene som skulle flyttet lufta til andre enden av bilen (forrige eier var nok litt ivrig i å fjerne ting for å få plass til ledninger istede).

Trekantvindu er det ikke på bilen forresten Blunker

Men jeg har kommet frem til to alternativer:
1. original friskluftsvifte via ebay.
2. ventilasjonsvifte fra biltema + luftfilter (sportsfilter burde få plass inni boksen) + glassfiber.

I mellomtiden fikk jeg i alle fall renset og lakket både viskersystem og "boksen" dette befinner seg i.
Får se hva som frister mest når feriepengene triller inn etterhvert Rekker tunge
2  Forum / 1302/1303 / Alternativ friskluftvifte til 1303s på: mai 21, 2013, 16:19:26 pm
Jeg fortsetter å fri til kunnskapene deres her jeg Blunker

Min '74 1303s har tydeligvis ikke noen vifte som trekker inn frisk luft i bilen. Det vil si, jeg har ledig plass der den skulle vært..

Etter å ha snoket litt rundt å ser det ut til at det er skjelden vare, og ofte svært dyrt priset hvis en først finner en fungerende original en.

Det jeg lurte på er om det er noen "smarte" alternativer som noen kjenner til? Eksempelvis vifte fra en helt annen bil som dere vet går ann å stappe inn i samme område (med litt modifisering regner jeg med), eller om det eksisterer en oppskrift på en alternativ løsning bestående av f.eks biltema-deler og glassfiber.. Rekker tunge
3  Forum / Problemløseren / Sv: Alternativt speedometer til 1303 ? på: mai 18, 2013, 20:31:20 pm
Takker så mye for mange fine svar her. Har fått litt å tenke på nå, så jeg mailer litt rundt og ser på mulighetene Glad
4  Forum / Problemløseren / Sv: Alternativt speedometer til 1303 ? på: mai 17, 2013, 20:58:06 pm
Hadde håpet på et mer konkret svar enn "gå og leit på e-bay" Blunker
De jeg har klart å finne på ebay er dessverre med mp/h og selv om jeg bytter "plate" på en slik så vil vel fremdeles triptelleren telle miles.

Men ikke ta dette som kritikk altså, jeg setter pris på tilbakemeldingene uansett, og skal selvfølgelig snuse på ebay også fremover.
Jeg visste foreksempel ikke at porsche speedometeret passet rett inn, og det var genialt å få vite Glad

Tenkte mer om det var noen som kunne fortelle at firma x selger standard VDO mekanisk speedometer til ca kr.. (siden det er en del på forumet her som driver butikk selv).
Eller "du kan bruke speedoet fra en 80-modell golf som er lett å finne på dynga" (for å ta et eksempel jeg ikke aner om funker).
5  Forum / Problemløseren / Sv: Alternativt speedometer til 1303 ? på: mai 17, 2013, 14:17:11 pm
Googlet det, og det ser jo virkelig bra ut. Men er det noe sted en får fatt i slikt uten å betale blodpris da?
6  Forum / Problemløseren / Alternativt speedometer til 1303 ? på: mai 17, 2013, 13:51:55 pm
Heisann.
Jeg spør her siden jeg ikke har hatt noe stort hell med google på dette området  Rekker tunge

Jeg er på utkikk etter et alternativt speedometer til min 1303s. Dette kommer av at jeg planlegger å bytte/bygge dashbord.
Det originale speedometeret er laget for å monteres i skråning, og det jeg trenger et et som kan monteres flatt..

Er det noen alternativer der ute som passe på samme "vaier" og viser nogenlunde riktig hastighet, uten at dette koster tusener av kroner?
Gjerne så minimalistisk som mulig (bare hastighet og turteller, alt annet kan jeg ettermontere andre steder på dash'en).
7  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: min 03 på: mai 12, 2013, 07:18:12 am
Dette må jeg si er sterkt inspirerende!
Men det jeg ble mest interressert i da jeg så igjennom tråden her, det var planene dine omkring vindusviskerne med motor og bryter fra en fiat (ja, jeg er litt rar.. :p)
Kan bryterarmen monteres rett på med en eller annen spesiell adapter? Passer den originalen? eller skal du McGywre et eller annet?
Håper uansett du deler prosessen med resten av oss i form av masse bilder og forklaringer Osteaktig
8  Forum / Problemløseren / Sv: Noen som kan sjekke status / overhale motor i Grenland? på: april 29, 2012, 12:37:47 pm
Testet å dytte bilen mens den var i 3.gir --> Sitter bom fast.
Testet å holde clutchen inne mens jeg røsker i bolten neders på bildet --> Ingen rotasjon (annet enn at jeg kan løsne bolten).

Er det et endelig "bevis" på at det er girkasse som er løen? Ville ikke tro bruk av clutch ville overstyre fastkilte stempler, men nå har ikke jeg peiling på dette heller da.. Rekker tunge

Noen gode tips om hva neste skritt bør være?
9  Forum / Problemløseren / Sv: Noen som kan sjekke status / overhale motor i Grenland? på: april 29, 2012, 11:37:21 am
Har ikke fått prøvd trikset med å dytte den ennå (står i svak motbakke og den ene brensa henger litt, så den er seig nok å dytte uten at den er i gir..)

Men om jeg ikke husker feil så burde det gå ann å rotere det største hjulet på bildet her mens bilen er i fri? Den sitter bom fast hos meg nå i hvert fall..
10  Forum / Problemløseren / Noen som kan sjekke status / overhale motor i Grenland? på: april 18, 2012, 11:24:43 am
Heisann.
Jeg lurer på om det er noen i nærmiljøet (jeg bor i Skien) som kunne tatt seg tid til å gi meg en status på motoren min uten at det koster skjorta.

Den står i en 1303s (74) så det er vel en 1600, men det er mye bø-mekk på den da en tidligere eier har forsøkt mye rart med den (ettermontert oljekjøling etc).

Jeg fant ut at den hadde feil type spenningsregulator i forhold til dynamo (likestrømsregulator på en vekselsstrømsdynamo...) og oljeslanger festet på blanke rør uten nippler.
Etter at den "pissa" oppover husveggen så byttet jeg ut de nevnte rørene, men så fant den et nytt sted å tømme seg (er en improvisert U-sving på en kabel bak viftehuset som jeg mistenker), og så ble det brått stopp. Om den har skjært seg, starteren har dødd, eller om det bare er en reim som sitter fast vet jeg ikke for øyeblikket Rekker tunge
Når jeg vrir på nøkkelen nå så filer den ikke engang, bare et lite "tikk" (høres ut som noe sitter dønn fast).

Tanken er i første omgang å finne ut hva jeg egentlig har i bilen, og hvorvidt det er noe å fikse på, eller om det bare er å se seg om etter en ny motor.

11  Forum / Problemløseren / Sv: Lade rele spørsmål igjen på: april 15, 2012, 07:37:36 am
Ruggen, den du fant på Bilmatriell i Porsgrunn, har du betegnelse eller partnr på den? Skulle gjerne hatt meg en slik sjøl nemmli, og det er jo bare 15min unna Glad
12  Forum / Problemløseren / Sv: Regulator. på: april 12, 2012, 19:48:21 pm
Hotshop.as ser ut til å ha det i listene sine i alle fall..
"043903803A REGULATOR T-1 VEKSELSTRØM STD."
Ville i alle fall ringt dem og sjekket  Blunker
13  Forum / Problemløseren / Sv: 1303s med el-vinduer, ledninger i klem.. på: mars 29, 2012, 10:55:27 am
Takk for tipset. Jeg skal se på denne muligheten også Glad
14  Forum / Problemløseren / Sv: Hva er galt? på: mars 28, 2012, 23:29:55 pm
Hadde noe liknende på min. I mitt tilfelle holdt den litt lengre enn to forsøk på starteren, så det er ikke gitt at det er samme feilen.
Jeg regner selvfølgelig med at du har forsøkt å lade batteriet Blunker
Det jeg gjorde var å laste ned skjema for sikringsboksen, og kople ut alt som ikke var nødvendig til å starte motoren (altså ta ut sikkringene, ikke nappe ledninger)..
Da holdt den fint på strømmen de neste dagene med testing.
Det viste seg å være noe feil i ledningnettet til lysene mine (trakk nye kabler, og den ser ut til å være snill nå)
15  Forum / Problemløseren / Sv: 1303s med el-vinduer, ledninger i klem.. på: mars 28, 2012, 23:16:09 pm
hmm.. hva slags bil skal jeg se etter da? Er ikke lett å finne en boble med el-vinduer på dynga. De fleste andre biler har en egen gummibelagt kontakt som det er laget plass til i døra.
16  Forum / Problemløseren / 1303s med el-vinduer, ledninger i klem.. på: mars 28, 2012, 08:32:30 am
Heisann.

Jeg har elektriske vinduer på min 1303s (74), og tviler på at dette er originalt Rekker tunge

Problemet mitt per i dag er at ledningene ofte kommer i klem når jeg lukker døra.
Er det noen som har en glup løsning på datte (da helst med bilder). Det er sikkert noen som har ettermontert høytalere og hatt behov for et triks eller to for å ikke få samme problem som meg.

Jeg ville tro det var mulig å lage et større hull og feste ledningene i en slags lett kurvet spiral eller noe rundt ledningene, men er ikke kar om å finne noe egent produkt til dette..
17  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Oppgradering av en 1303s (74) på: mai 30, 2011, 15:49:14 pm
Da er setene på plass Osteaktig
[attachment=1]

[attachment=2]
Sete på passasjersiden kan vippes frem (hvis en ekstremt kortbeinet person vil sitte bak.. hehe)
Har ennå ikke rukket og vaske de eller fikse gulvtepper.

[attachment=3]
Baksetene syntes jeg passer bra i bredden også Glad

[attachment=4]
En litt nærmere titt på finishen
18  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Oppgradering av en 1303s (74) på: mai 30, 2011, 07:36:11 am
Nå er leketøyet på mekansik verksted for å få tilpasset nye setefester.
Det er forresten ikke noen vanlige bobleseter det er snakk om Blunker
Jeg skal legge ut bilder av resultatet i kveld om alt går etter planen
19  Forum / Problemløseren / Sv: Hva er denne dingsen til? (1303s - elktronikk) på: mai 30, 2011, 07:32:57 am
Takker for alle svar  Osteaktig

@Rolf:
Det er nok en stund til jeg får den på veien. Jeg har to store saker igjen før jeg kan vise den på biltrangsynet:
1. Elektrisk --> Må trekke om store deler av dette da det er fikklet veldig med. Alt av lys er i beste fall tvilsomt
2. Justering av motor --> Den er grusom på tomgang, og den dør umiddelbart ved brå bevegelser på gassen. Jeg har satt inn ny forgasser, coil, rotor (med tilbehør) og sjekket at den har tilnærmet lik kompressjon på sylinderne (sistnevnte skjønte ikke jeg en døyt av, men han som hjalp meg mente det så bra ut). Jeg kommer til å begynne på dette i løpet av uka, men akkurat nå står den på mekanisk verksted for å få nye setefester på plass. Hver sin prioritering.. hehe

20  Forum / Problemløseren / Hva er denne dingsen til? (1303s - elktronikk) på: mai 29, 2011, 20:29:55 pm
Jeg driver å pusser opp en 1303s, og har ikke spesiellt peiling på denne. I alle fall ikke ennå Rekker tunge
Under baksete har den et virrvarr av improvisert arbeid fra forrige eier, og jeg er tydeligvis ikke flink nok til å lese haynes-boka.
Er det noen som vet hva denne dingsen er, og ikke minst hva den er til?


Jeg har forsøkt å google inskripsjonen, men jeg ble ikke så mye klokere av det. Nærmeste hintet jeg har funnet er dette (Varmetråder til bakrute eller?):

This is a an OG VW used 5 prong Relay P/N 311 906 061, SWF P/N R 601 047. I am not sure of the application but, the part number would suggest the relay is for Type 3 either as a Power Relay or a Defroster Relay.
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=764941

Normalt ville jeg forsøkt å sjekke manualen, men det er gjort så mye improvisasjoner på denne bilen at det ikke er mye som stemmer.
Syntes for eksempel det er litt suspekt at det er satt 40A sikkring på kjørelys, så jeg antar at sikkringsboksen er fikklet vilt og uhemmet med..

21  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Oppgradering av en 1303s (74) på: mai 28, 2011, 07:06:15 am
Is i Brevik låter som en plan Blunker
Men denne tassen er litt frekk ennå, den kan for eksempel finne på å spytte olje på møtende trafikk Osteaktig
Ikke så rart når det er ettermontert oljekjøling med gummislanger på blanke rør som hverken har gjenger eller nippel..
Så for egen og andres helse/sikkerhet bør jeg nok få tatt en liten overhaling først.


Her er forresten et lite innblikk i hva jeg har som utgangspunkt innvendig.


På mandag blir det endelig bytte av seter! (har hatt de liggende i garasjen siden 2009, men ikke fått rota meg til å finne hjelp til å lage rammer)

Kanskje jeg må bytte rattet også, slik det er nå så kommer det midt i glaninga for speedometeret.
Jeg kan bare se det som er under 40 eller over 120, og det er vel ikke så aktuellt med noen av de to over lengre tid Rekker tunge
Noen som har gode forslag? Ser for meg et ratt i samme tykkelse som nå, men med større diameter:
22  Forum / Prosjektgarasjen / Oppgradering av en 1303s (74) på: mai 24, 2011, 22:18:36 pm
Heisann folkens.

Jeg fikk et innfall for et par år siden og handlet en 74-modell 1303s fra andre enden av landet.
Den har igrunn bare stått og smilt i garasjen siden, så det er vel på tide å gjøre noe med den i sommer Øyerulling

Utgangspunktet er ikke så ille. En del "bø-mekk" er det tydligvis gjort med den, for den har ledninger som stikker ut i alle ender,
og en tendens til å vise stor kjærlighet for ståltråd og tjæretape..



Planene med denne tassen er å modærnisere den litt. Den har allerede elekriske vindusheiser (!) og er trukket om i sort innvendig, men jeg har tenkt å gjøre følgende:
1. Bytte alle seter innvendig
2. Trekke om elektrisk annlegg (eventuellt bytte/bygge om dasjbordet) og få inn en midtkonsoll
3. Få motoren til å gå reint (sliter med tomgang --> Er noe improvisasjon på bensinpumpe som ikke ser ut til å funke)
4. Tja.. Få skilter på den før jeg fortsetter kanskje?

Sider: [1]
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!