april 25, 2024, 03:12:53 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 26
121  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Rullebelter til baksete 1302 1303 1300S på: juli 24, 2014, 07:11:58 am
Takker for tips, skal se på det. Fulgte det med skruer? Hvordan var låsen nede, var det et bånd eller stang?
122  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Høyttaler støy på: juli 23, 2014, 15:32:20 pm
Det kan hjelpe med et filter på spenningstilførselen.
Var vanlig på 60-70 tallet før produsentene bygde dette inn i radioer og kassettspillere.
Finnes tips på elektronikk fora på nett.
123  Forum / Teknisk, teori og praksis / Rullebelter til baksete 1302 1303 1300S på: juli 23, 2014, 11:18:37 am
Har noen et tips om et belte som kan monteres i baksetet på en 70 -talls boble.
Jeg har en 72 1302 med fester ved bakvindu, ved siden av og i midten av bakseteputen. Jeg har Golf 2 baksete og dermed god plass til sneller nede ved siden av bakseteputen.
Kanskje standard sneller fra utstyrssjapper passer ?
124  Forum / Problemløseren / Sv: unormal varm motor? på: juli 20, 2014, 14:16:39 pm
Jeg har også alltid brukt 20W50 olje, men som også Gene Berg hevdet: tynn olje smører bedre enn tykk.
Større oljepumpe ødelegger også termostatstyringen av oljekjøleren. Større oljepumpe fører til at oljen bypasses oljekjøleren uansett temperatur, slik at du må ha ekstern oljekjøler.
125  Forum / Problemløseren / Sv: unormal varm motor? på: juli 19, 2014, 22:51:23 pm
Høres ut som at alle deler er på plass, dermed er alt ok. (Original VW boble har ikke termiske problemer, fungerer bra både i Sahara og på Sydpolen)
Ekstra følere (temp og trykk) = ekstra bekymringer.
Småkjøring utvikler ikke mye varme. Rask motorveikjøring gir høyest temperatur.
oljetemp under 120 grader er ok. (Toppolje, målt med peilepinnesensor)
Har selv montert føler i tappeplugg hull, var aldri over 50 grader, peile pinnesensor målte opp mot 120 grader. (Plassering er viktig, kanskje bedre å montere topplokksensor?)
Har nå kjørt Vw Porsche 914 hver sommer siden 1997 som bruksbil uten annet enn oljetrykkslampe. Savner ikke trykk og tempmålingen jeg monterte i 1302-en.

Oppsummert: hvis alle originale deler er på plass, og motor ikke er veldig slitt er det bare å bruke bilen som en hvilken som helst annen bil.
Ikke fiks noe som ikke er gått i stykker. 😄
126  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 100 hk type 4 til Porsche på: juli 08, 2014, 06:34:36 am
Motornummer ?
127  Forum / Problemløseren / Sv: autochoke på: april 30, 2014, 15:59:22 pm
Bruk original choke
128  Forum / Problemløseren / Sv: Blir ikke kvitt oljelekkasje på: april 29, 2014, 05:23:14 am
Viktig å strekke rørene til riktig lengde før montasje.
129  Forum / Problemløseren / Sv: Pluss på coil gikk til minus... ;/ trenger elektrisk hjelp... på: april 29, 2014, 05:21:06 am
Det jeg merket det på var at motoren bare tente når jeg slapp nøkkelen tilbake. Hvis jeg ikke vred nøkkelen helt over når jeg startet fungerte det normalt. Trikset var å vri forsiktig til starteren slo inn. Ellers fungerte alt. Mitt ledningsnett ble nok reddet av at det var den tynne ledningen til choken som lå mot gods. Tilførselsledningen til coil har større tverrsnitt. Merket ingen andre problemer.
130  Forum / Problemløseren / Sv: Pluss på coil gikk til minus... ;/ trenger elektrisk hjelp... på: april 27, 2014, 19:53:28 pm
Jeg har gjort det samme (ledning til choke lå mot gods), tenningslåsen ble skadet.
131  Forum / Problemløseren / Sv: Justering av håndbrekk for dummie på: april 22, 2014, 18:55:09 pm
Viktig å justere bremsebånd som vist på bildet først!
-> Først slakke ut begge håndbrekkwirene. Helt slakke wirer.
Juster bremsebånd, avslutt med å stramme håndbrekkwirer.
132  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Blytilsetning eller ikke? på: april 15, 2014, 09:44:50 am
Bruker bare blyfritt på boble og 914-4.
133  Forum / Snikk-snakk / Sv: turtallsperre.. på: april 15, 2014, 09:42:46 am
Golf GTI hadde vel også rotorsperre? Har en rotor i fordeleren på bobla som kutter på ca 6500 (009 fordeler)
134  Forum / Snikk-snakk / Sv: BAS Ahnendorp eksosanlegg til type 4 i boble - Rustfritt!!? på: april 01, 2014, 14:20:00 pm
I 2000 kjøpte jeg rustfritt til Caravellen (Wasserboxer). 200000 km senere henger det der brunt og fint, flensene er rustet godt ned, men tett og fint.
Jeg spurte også om flensene da jeg fikk det levert, og produsenten Raka Rør i Sverige sa at de brukte en rørkvalitet som ikke var så sprø, som ga noe overflaterust, og stål i flensene, men de sa at det ville vare i 10 år. Det har det gjort. Det har vært veldig behagelig å ikke røre eksosanlegget på 14 år, på tross av kjøring i saltføyka inn og ut av Oslo de fleste åra. (Har demontert to ganger for å tette vannlekkasje på topper)

Har BAS på bobla, ikke rustfritt, men påblåst aluminium. (Sommerkjørt)
135  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Dårlig oljetrykk på varm motor WBX på: mars 31, 2014, 20:42:14 pm
Jeg har en wasserboxer som har gått 356000 km, som har gått de siste 150000 km (15 år) på Biltema 5W-50 olje.
Det var den oljen jeg prøvde som ga best trykk når jeg svingte av motorveien og gikk rett ned på tomgang ved Liertoppen. Underkant av 1 bar. 2,5-3 bar ved 3000 omdr.
Andre oljer ga under 0,5 bar.
136  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Friskluftsvifte på: mars 31, 2014, 20:32:49 pm
750
137  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Friskluftsvifte på: mars 29, 2014, 23:12:22 pm
Byr 600
138  Forum / Problemløseren / Sv: Oljetrykk på: februar 25, 2014, 23:57:35 pm
Gene Berg trykkreduksjonsventil i oljepumpelokket hindrer oljefilter eller slangebrudd.
139  Forum / Problemløseren / Sv: Oljetrykk på: februar 25, 2014, 09:11:23 am
0,3 ?
140  Forum / Snikk-snakk / Sv: Girkasser og varmeapparat! på: februar 23, 2014, 14:14:34 pm
Har sett noen som har satt en ekstra oljekjøler med vifte inni bilen for å varme kupeen. Litt usikker på hvor stor effekt det har.
Funker vel omtrent som vann?
141  Forum / Snikk-snakk / Sv: Girkasser og varmeapparat! på: februar 23, 2014, 01:59:14 am
Veldig stor forskjell i effekt på originale og repro varmepotter. Har kjørt noen vintre med 1302, rask og god varme ned til -15. (Kaldere enn - 15 krever landeveiskjøring for å få opp varmen. Eller Eber)
Erstattet en varmepotte med repro en gang: kom nesten ikke varme. Sveiset på ny stuss på den gamle originale og puttet repro på hylla.
Kjører bare om sommeren med den nå og har lurt på å sette på repro med tykkere rør pga. 1915 cc motor og 45 mm. doble forgassere. (Skal være for dårlig flow i originale VP)
Ellers er det lurt å bytte slangene som går fra dørkanal opp til frontruta. Disse har papir innvendig som ofte sveller og stopper lufta. Friskluftvifte er også bra mot dugg.
142  Forum / Problemløseren / Sv: knekt bolt eksos på: februar 15, 2014, 17:59:33 pm
Liten hammer: noen passe harde slag på toppen av pinneskruen. Sett på en god griptang (Gripex) og vri forsiktig. Hvis den ikke rikker seg, slå på toppen og varme aluminiumen. Er du heldig vil hamringen løsne skruen sånn at du kan skru den ut. Bruk rustløser og vri litt frem og tilbake til den skrues lett utover.
143  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bryter (med wire?) til varmejustering av bensinvarmer BN2 på: januar 31, 2014, 15:43:44 pm
Samme funksjon, men den regulerbare ser ut som en stor spiralfjær på en holder med feste for wiren. Den kan regulere temperaturen på utluften mellom 70 og 135 grader (hvis jeg husker riktig). Den på bildet stenger bensintilførselen når lufttemperaturen når 120-140 grader.(For å sikre mot overoppheting)
Bryter:
En terminal på varmeren skal ha konstant + (utenom tenningslås, varmeren må kunne blåse seg kald etter at du slår av bryteren)
En terminal skal ha + fra bryter. (På - av)
En terminal skal ha konstant -
144  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bryter (med wire?) til varmejustering av bensinvarmer BN2 på: januar 31, 2014, 14:25:48 pm
Eldre BN4 (for buss) har wire for temp. kontroll. Styrer et bimetall der lufta kommer ut.
145  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Tenningamekanisme 1300S. Hjelp på: januar 21, 2014, 08:56:53 am
Antar det er tenningslåsen? Selve bryteren kan skiftes.
Husker ikke helt, men ratt må av, kabelstikk under rattstamme må av, et deksel må av, nøkkelen settes inn, vris rundt og trekke ut lås med bryter på. Enkelt å skifte ut bryteren.

Jeg byttet sist på en Porsche 914-4. Tror jeg kjøpte bryter av Pelican parts eller Automotion.
Sikkert noen nettbutikker som har ny bryter (til vw, 914-4 har også vw rattstamme), eventuelt noen på forumet som har brukbare brukte tenningslåser liggende.

Hvis du bare bytter bryteren, beholder du original nøkkel.
146  Forum / Problemløseren / Sv: Riktig tenning på type 4 motor på: desember 30, 2013, 21:13:21 pm
Tror du må se på fordeleren. Du skal ha ca 30 grader BTDC fra ca 2500 rpm og opp.
( Da er vektene helt ute)
147  Forum / Problemløseren / Sv: Lufting av bremser på 1303. Får ikke trykk. på: desember 30, 2013, 21:07:36 pm
Luft eller for stor klaring mellom bremsesko og trommel. Skal subbe litt etter justering. (Må være mulig å dreie trommel med hånda)
148  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Snøkjetting - hvilken er best for T2? på: desember 15, 2013, 19:46:41 pm
Piggkjetting. Knipetak vrir seg av ved stor belastning. Hurtigkjetting ryker.
149  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Golf GTI seter Ø.K. på: desember 02, 2013, 19:04:16 pm
Noen som vet hvordan man gjør om stoler fra 4-dørs til 2-dørs? Mangler hendel for å vippe frem Golf II stoler.
150  Forum / Problemløseren / Sv: Fixe trekantruta på: november 09, 2013, 08:58:16 am
Den som går tregt blir fin med litt låsolje.
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 26
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!