Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 26
|
122
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Høyttaler støy
|
på: juli 23, 2014, 15:32:20 pm
|
Det kan hjelpe med et filter på spenningstilførselen. Var vanlig på 60-70 tallet før produsentene bygde dette inn i radioer og kassettspillere. Finnes tips på elektronikk fora på nett.
|
|
|
123
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Rullebelter til baksete 1302 1303 1300S
|
på: juli 23, 2014, 11:18:37 am
|
Har noen et tips om et belte som kan monteres i baksetet på en 70 -talls boble. Jeg har en 72 1302 med fester ved bakvindu, ved siden av og i midten av bakseteputen. Jeg har Golf 2 baksete og dermed god plass til sneller nede ved siden av bakseteputen. Kanskje standard sneller fra utstyrssjapper passer ?
|
|
|
124
|
Forum / Problemløseren / Sv: unormal varm motor?
|
på: juli 20, 2014, 14:16:39 pm
|
Jeg har også alltid brukt 20W50 olje, men som også Gene Berg hevdet: tynn olje smører bedre enn tykk. Større oljepumpe ødelegger også termostatstyringen av oljekjøleren. Større oljepumpe fører til at oljen bypasses oljekjøleren uansett temperatur, slik at du må ha ekstern oljekjøler.
|
|
|
125
|
Forum / Problemløseren / Sv: unormal varm motor?
|
på: juli 19, 2014, 22:51:23 pm
|
Høres ut som at alle deler er på plass, dermed er alt ok. (Original VW boble har ikke termiske problemer, fungerer bra både i Sahara og på Sydpolen) Ekstra følere (temp og trykk) = ekstra bekymringer. Småkjøring utvikler ikke mye varme. Rask motorveikjøring gir høyest temperatur. oljetemp under 120 grader er ok. (Toppolje, målt med peilepinnesensor) Har selv montert føler i tappeplugg hull, var aldri over 50 grader, peile pinnesensor målte opp mot 120 grader. (Plassering er viktig, kanskje bedre å montere topplokksensor?) Har nå kjørt Vw Porsche 914 hver sommer siden 1997 som bruksbil uten annet enn oljetrykkslampe. Savner ikke trykk og tempmålingen jeg monterte i 1302-en.
Oppsummert: hvis alle originale deler er på plass, og motor ikke er veldig slitt er det bare å bruke bilen som en hvilken som helst annen bil. Ikke fiks noe som ikke er gått i stykker. 😄
|
|
|
129
|
Forum / Problemløseren / Sv: Pluss på coil gikk til minus... ;/ trenger elektrisk hjelp...
|
på: april 29, 2014, 05:21:06 am
|
Det jeg merket det på var at motoren bare tente når jeg slapp nøkkelen tilbake. Hvis jeg ikke vred nøkkelen helt over når jeg startet fungerte det normalt. Trikset var å vri forsiktig til starteren slo inn. Ellers fungerte alt. Mitt ledningsnett ble nok reddet av at det var den tynne ledningen til choken som lå mot gods. Tilførselsledningen til coil har større tverrsnitt. Merket ingen andre problemer.
|
|
|
133
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: turtallsperre..
|
på: april 15, 2014, 09:42:46 am
|
Golf GTI hadde vel også rotorsperre? Har en rotor i fordeleren på bobla som kutter på ca 6500 (009 fordeler)
|
|
|
134
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: BAS Ahnendorp eksosanlegg til type 4 i boble - Rustfritt!!?
|
på: april 01, 2014, 14:20:00 pm
|
I 2000 kjøpte jeg rustfritt til Caravellen (Wasserboxer). 200000 km senere henger det der brunt og fint, flensene er rustet godt ned, men tett og fint. Jeg spurte også om flensene da jeg fikk det levert, og produsenten Raka Rør i Sverige sa at de brukte en rørkvalitet som ikke var så sprø, som ga noe overflaterust, og stål i flensene, men de sa at det ville vare i 10 år. Det har det gjort. Det har vært veldig behagelig å ikke røre eksosanlegget på 14 år, på tross av kjøring i saltføyka inn og ut av Oslo de fleste åra. (Har demontert to ganger for å tette vannlekkasje på topper)
Har BAS på bobla, ikke rustfritt, men påblåst aluminium. (Sommerkjørt)
|
|
|
135
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Dårlig oljetrykk på varm motor WBX
|
på: mars 31, 2014, 20:42:14 pm
|
Jeg har en wasserboxer som har gått 356000 km, som har gått de siste 150000 km (15 år) på Biltema 5W-50 olje. Det var den oljen jeg prøvde som ga best trykk når jeg svingte av motorveien og gikk rett ned på tomgang ved Liertoppen. Underkant av 1 bar. 2,5-3 bar ved 3000 omdr. Andre oljer ga under 0,5 bar.
|
|
|
138
|
Forum / Problemløseren / Sv: Oljetrykk
|
på: februar 25, 2014, 23:57:35 pm
|
Gene Berg trykkreduksjonsventil i oljepumpelokket hindrer oljefilter eller slangebrudd.
|
|
|
140
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Girkasser og varmeapparat!
|
på: februar 23, 2014, 14:14:34 pm
|
Har sett noen som har satt en ekstra oljekjøler med vifte inni bilen for å varme kupeen. Litt usikker på hvor stor effekt det har. Funker vel omtrent som vann?
|
|
|
141
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Girkasser og varmeapparat!
|
på: februar 23, 2014, 01:59:14 am
|
Veldig stor forskjell i effekt på originale og repro varmepotter. Har kjørt noen vintre med 1302, rask og god varme ned til -15. (Kaldere enn - 15 krever landeveiskjøring for å få opp varmen. Eller Eber) Erstattet en varmepotte med repro en gang: kom nesten ikke varme. Sveiset på ny stuss på den gamle originale og puttet repro på hylla. Kjører bare om sommeren med den nå og har lurt på å sette på repro med tykkere rør pga. 1915 cc motor og 45 mm. doble forgassere. (Skal være for dårlig flow i originale VP) Ellers er det lurt å bytte slangene som går fra dørkanal opp til frontruta. Disse har papir innvendig som ofte sveller og stopper lufta. Friskluftvifte er også bra mot dugg.
|
|
|
142
|
Forum / Problemløseren / Sv: knekt bolt eksos
|
på: februar 15, 2014, 17:59:33 pm
|
Liten hammer: noen passe harde slag på toppen av pinneskruen. Sett på en god griptang (Gripex) og vri forsiktig. Hvis den ikke rikker seg, slå på toppen og varme aluminiumen. Er du heldig vil hamringen løsne skruen sånn at du kan skru den ut. Bruk rustløser og vri litt frem og tilbake til den skrues lett utover.
|
|
|
143
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bryter (med wire?) til varmejustering av bensinvarmer BN2
|
på: januar 31, 2014, 15:43:44 pm
|
Samme funksjon, men den regulerbare ser ut som en stor spiralfjær på en holder med feste for wiren. Den kan regulere temperaturen på utluften mellom 70 og 135 grader (hvis jeg husker riktig). Den på bildet stenger bensintilførselen når lufttemperaturen når 120-140 grader.(For å sikre mot overoppheting) Bryter: En terminal på varmeren skal ha konstant + (utenom tenningslås, varmeren må kunne blåse seg kald etter at du slår av bryteren) En terminal skal ha + fra bryter. (På - av) En terminal skal ha konstant -
|
|
|
145
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Tenningamekanisme 1300S. Hjelp
|
på: januar 21, 2014, 08:56:53 am
|
Antar det er tenningslåsen? Selve bryteren kan skiftes. Husker ikke helt, men ratt må av, kabelstikk under rattstamme må av, et deksel må av, nøkkelen settes inn, vris rundt og trekke ut lås med bryter på. Enkelt å skifte ut bryteren.
Jeg byttet sist på en Porsche 914-4. Tror jeg kjøpte bryter av Pelican parts eller Automotion. Sikkert noen nettbutikker som har ny bryter (til vw, 914-4 har også vw rattstamme), eventuelt noen på forumet som har brukbare brukte tenningslåser liggende.
Hvis du bare bytter bryteren, beholder du original nøkkel.
|
|
|
|