Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 26
|
153
|
Forum / Problemløseren / Sv: Vært på eu med 1302en!
|
på: oktober 22, 2013, 20:30:28 pm
|
De indre foringene på bærearmene kan med fordel byttes til massive. De originale er laget med hull/svekkinger på to sider. På 1303 kom det massive foringer. De skal passe rett inn på 1302
|
|
|
154
|
Forum / Problemløseren / Sv: gasspedal løsner
|
på: oktober 20, 2013, 17:55:15 pm
|
Det skal være en fjær som drar pedalen fremover som også låser pinnebolten. (Hindrer pedalen i å falle ned mot gulvet) Bolten er neddreid på midten der fjæra er. Gjenget bolt og mutter vil nok også fikse dette.
|
|
|
155
|
Forum / Problemløseren / Sv: Konservering av motor
|
på: oktober 17, 2013, 18:20:46 pm
|
Hvor mange år skal den stå? Kjør en tur sånn at motor er varm når du parkerer. Da er den like fin til våren. Oppstart med jevne mellomrom skaper kondens og annet trøbbel. La den stå til den skal ut igjen. Ta ut batteriet og sett på lader. Skal bilen stå i mange år kan du vurdere konservering. Tørr garasje er viktigst.
|
|
|
156
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Kutteskive på Elu-sag
|
på: oktober 14, 2013, 19:24:20 pm
|
Det finnes sagblader for aluminium og kobber til Elu. Tennene skrår bakover, ikke forover som på blader for tre. Kanskje det finnes blader for stål også?
|
|
|
157
|
Forum / Problemløseren / Sv: Bensinvarmer-prosjekt (Eberspacher BN2)
|
på: oktober 09, 2013, 19:28:39 pm
|
Det sitter dyser der bensina går inn i brenneren. Har sett dyser på pumper også. (Gamle bensinvarmere uten trykkregulator) Prøve med en dyse rett etter regulatoren? Nyere bensinvarmere har pulspumper, de gir bedre kontroll på mengden. BN4 har gir på den ene stiften, gir en puls for hver 33. runde. Dette sikrer rett mengde bensin både når motor står (12 V) og når motor går ( 14,4 V) Den andre stiften gir gnist på tennpluggen hver runde.
|
|
|
158
|
Forum / Problemløseren / Sv: kobling av vacuum klokke på denne motoren...
|
på: oktober 05, 2013, 20:40:59 pm
|
Du trenger ca 30 grader fortenning fra 2500 omdreininger og opp. Ca 7,5 ved tomgang. Når det gjelder forgasseren: du må justere den ved varm motor. Choke og pådrag kompenserer for dårligere forstøving når motoren er kald. (Bensinen kondenserer når den møter kalde motordeler, derfor trenger motoren mere bensin når den er kald)
|
|
|
163
|
Forum / Problemløseren / Sv: Motorproblemer (hjelp!)
|
på: august 18, 2013, 18:38:56 pm
|
Du må forsikre deg om at forgasseren får forvarmet luft. Det er et spjeld som åpnes med vacum fra manifolden. En termostat i toppen av luftfilteret stenger klaffen når lufta blir for varm. Spjeldet er ofte ødelagt og da stenges varmluften. Sjekk om luften suges inn fra varmluftslangen eller tuten rett frem (kald luft) på tomgang (skal ha forvarmet luft). Disse motorene er helt avhengige av forvarmet luft fordi forgasseren er så langt fra toppene.
|
|
|
168
|
Forum / Problemløseren / Sv: Varm motor
|
på: august 03, 2013, 10:38:17 am
|
Kjølingen blir ikke bedre av å ta bort termostaten. Hvis spjellene også tas bort endres luftstrømmen og toppene kan miste kjøling. Originalt viftehus med alle deler på plass gir suverent best kjøling av topper og sylindre. Termostaten sikrer rask oppvarming og kjøler toppene før spjellene åpner. (Er en liten åpning ved siden av spjellene som er rettet mot toppene. ) Ekstern oljekjøler i tillegg kan være nyttig. Gene Berg har skrevet en artikkel om kjøling av T1. (Gene Berg Ent.)
|
|
|
169
|
Forum / Problemløseren / Sv: Varm motor
|
på: juli 29, 2013, 04:41:46 am
|
Den henger ved siden av girboksen med en en "boks" som leder luft gjennom og opp. Ellers Er det nok mest vanlig å montere den foran. Det viktigste er at det strømmer luft gjennom i fart. På tomgang og i sakte køkjøring synker oljetempen.
|
|
|
170
|
Forum / Problemløseren / Sv: Varm motor
|
på: juli 27, 2013, 22:39:19 pm
|
Jeg valgte å sette på en ekstern kjøler via en adapterplate med termostat mellom filterholder og filter på min 1914. (I tillegg til original kjøler ) Leste en artikkel som beskrev hva som skjedde når man satte på større oljepumpe: Trykket ble visst så høyt at oljen alltid ble ledet utenfor kjøleren. Kanskje derfor jeg fikk så god effekt av den eksterne? Uten: fikk lett 115 - 120 ved rask motorveikjøring, med: 90 - 95.
|
|
|
172
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: skrikeplater type 3/4 HASTAR!!
|
på: juli 23, 2013, 07:41:34 am
|
Tror ikke blikkene gjør noe til eller fra på skriking. De skal sikre at stemplene står i riktig posisjon. På grunn av klossenes "selvpådrag" presser stemplene med halve arealet mot klossene. Presset skal være på den siden som er "bak" dvs der skiva forlater klossen. På Porsche 914-4 er det vanlig å utelate blikket. Vinkelen blir kontrollert ved klossebytte, stemplene blir stående i samme posisjon til neste bytte av klosser. Har sett sånne blikk i montasjesett, husker ikke hvor. Pelican parts, eller Mittelmotor?
|
|
|
175
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Racebuss
|
på: juli 02, 2013, 05:06:25 am
|
Syntetisk olje: jeg skiftet til Castrol SynTrans Multivehicle 79W90 på en gammel Porsche. Tror det var API GL 3/4. Det gjorde underverker på synkroniseringen av 1. og 2. som tidligere var så godt som usynkroniserte. Etter skift er det slutt på skrapelyder når jeg skifter, og girskift sklir lettere på plass. Kan anbefales på gamle girbokser.
|
|
|
176
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: IRS-kasse
|
på: juni 27, 2013, 23:13:24 pm
|
Bankelyder betyr at leddene på drivakslingene trenger fett!! Kjøp nål til fettpresse, stikk nålen inn langs akselen under belgen og press inn ca 50 gram i hvert ledd. Eller demonter, vask og smør. Begge deler er like effektivt. Nål og fettpresse sparer tid. I 1995 fikk jeg bankelyder på min Caravelle, jeg pumpet inn fett med nål, bilen har rullet 200000 km siden, ingen ulyd, samme drivaksler. Porschen har fått samme behandling.
|
|
|
177
|
Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Porsche Pedrini felger Selges!
|
på: juni 17, 2013, 14:31:19 pm
|
Hei, jeg må nok slå fra meg innkjøp av disse. Har ikke tid til å surre med overflatebehandling etc nå. Trenger felger som er klare til bruk med en gang. ATS fra boble får holde inntil videre.
|
|
|
178
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Har du renset magnetene?
|
på: juni 17, 2013, 11:10:50 am
|
Byttet på 914 for to uker siden. Leenge siden sist. Byttet til Castrol Syn Trans Multivehicle 75W90. Tappepluggen var helt dekket med metallstøv/spon. Olja var brunaktig og illeluktende. Girskift ble mye bedre med en gang. Særlig kald. Tror jeg likevel kan utsette overhaling av girboksen. Kan plutselig gire ned til 2. og 1. i fart. Dette skrapte grusomt før skift. Husker ikke hvilken olje som var på. Skiftet sist i 1998. Tror det var Valvoline.
|
|
|
180
|
Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Porsche Pedrini felger Selges!
|
på: juni 11, 2013, 11:30:09 am
|
Er fortsatt interessert. Må finne ut når jeg eventuelt kan reise til Moss. (Bygger på huset, har i tillegg mye på jobben)
Et spørsmål til: hjulbolter, følger det med? Er det rett kon eller flat skive på hjulboltene?
|
|
|
|