Vis innlegg
|
Sider: [1] 2 3 ... 53
|
4
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow
|
på: juli 15, 2013, 14:02:02 pm
|
Blir litt endringer på den også da jeg har sett ett par copycats på nettet. Men slik er det jo bare når det trekker ut og all infoen om bygget ligger på nett. Litt usikker på om bildene lever fortsatt i byggetråden her, og på andre forum. Tror bildene lå på en server som er tatt av nettet.
|
|
|
5
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow
|
på: juli 15, 2013, 13:12:06 pm
|
Ingen planer om å selge Og ingen planer om å bli ferdig med denne i år Planen derimot er å starte opp prosjektet igjen ut på høsten. Blir "Follogutt" i august og får da ny stor mekkegarasje. Så det bør nok gi ny gnist i ett prosjekt hvor all luft forsvant (slæmma?)
|
|
|
6
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow
|
på: september 16, 2012, 21:27:28 pm
|
Jøss.. er det liv i denne tråden altså Eier og bilen lever fortsatt. I år så har jeg vel kanskje 4-5 timer i garasjen, så hverken arbeidslyst eller glød er til stede. Men bilen pleies så den ikke blir ødelagt, så jeg kan forsikre dere om at den har det bra der den står
|
|
|
8
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Glad i foto? Hvliket utstyr bruker du?
|
på: juni 11, 2011, 08:15:06 am
|
Tja, hvor skal man begynne... - Nikon D300 (Ryker muligens på D700 i løpet av de nærmeste ukene, da blir D300 backupcam) - Sigma 30mm f/1.4 - Sigma 50mm f/1.4 (FAVORITTEN! Dette objektivet sitter på 70% av tiden) - Tokina 11-16mm f/2.8 - Tamron 70-200mm f/2.8 - Sigma 18-200mm VR ("kompakt" allround som jeg pleier å sette på om jeg bare skal ha kamera som point&shoot) - Blitzer: Nikon SB-900, SB-600, 2 x Vivitar 285HV - Blitztriggere: Elinchrom Skyports (Radio) +++++ Har skjedd en del utskiftinger siden denne lista ble skrevet. "Sekken" ser nå slik ut: - Nikon D3 (Hovedhus) - Nikon D700 (backup og ekstrahus) - Nikkor 24-70 f/2.8 - Nikkor 70-200 f/2.8 VR - Sigma 50 f/1.4 - Nikkor 35 f/2 - 3 x Nikon SB-900 blitzer - Nikon SU-800 blitz commander - 3 x Elinchrom BX500Ri studioblitzer - Elinchrom Skyport (Blitztriggere via radio) +++
|
|
|
9
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Glad i foto? Hvliket utstyr bruker du?
|
på: juni 11, 2011, 08:07:42 am
|
Anbefaler dere å ta bilder med et gammelt filmkamera også... fordi det tvinger dere til å tenke før dere trykker.. noe som er svært lærerikt.
Beste tipset en kan gi Prippa! Har ennå ikke byttet/oppgradert min Nikon FM2 og F5 til digital. Eller man parkerer "zoom'en" på hylla og kun kjører f.eks. ett 50mm objektiv Da må man også tenke litt før man knipser.
|
|
|
10
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Slammed 59 On Air c",)
|
på: juni 10, 2011, 11:31:19 am
|
Er noen dansker som bl.a. solgte forstillinger med belger. Husker ikke helt i farte hva de het. Og finnes diverse køstomvarianter med sentermontert belg(er), men ikke noe ferdigkjøpt.
10mm slanger, ikke glem å kjøpe "redusere" ! Du får alt for mye trykk ut i belgene når du åpner slusene. Resultatet er at du kan sprenge demperne foran. Jeg kjører dette på min og har redusere på alle kretsene for å spare belgene, men også for å kunne finjustere slik at den hever likt foran og bak når jeg hever alt samtidig. Belgene foran fylles MYE kjappere i forhold til hva de bak gjør.
|
|
|
11
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Slammed 59 On Air c",)
|
på: juni 10, 2011, 11:12:58 am
|
Airkewl fortsetter i kjent stil med konstruksjonen sine. Men de sparer nok penger på å la sluttbruker gjøre tingene ferdig. Hva er grunnen til at man ikke bruker samme støtdemper/belger bak som de gjør fremme?
Et svært godt poeng som jeg aldri har tenkt på før. Tenk så enkelt! Kompressor, trykktank slanger, styringer, 4 stk luftdempere og et cup-stag. Total bolt-on! Gjort korekt burde det kunne være mulig å godkjenne. Så vidt meg bekjent er "orginale" støtdemperene som selges av levrandører til 50 talls bobler i dag like foran og bak. Derfor kunne jo også disse demperene som Airkewld bruker foran vært montert bak? Man kan ikke bruke de demperne bak. De er rett og slett for små til vekten. Husker ikke helt makstrykket de er dimensjonert for, men på linkpinbiler så må man ofte sveise inn en extension for å bruke disse optimalt foran. Da slipper man kjøre fullt trykk for å klare å løfte bilen i fronten. Selv så vurderer jeg å bygge om forstillingen foran til å benytte belger istedet. Synes i utgangspunktet at de luftdemperne er litt skralle. Og en liten advarsel når vi først er inne på kittene til Airkewld. Aldri, og jeg mener ALDRI kjøp/monter 2-veissystemet de selger. Det som kun justerer foran / bak, og ikke hvert hjørne hver for seg. Det er rett og slett en livsfarlig kombinasjon og kan føre til at man får "slagside" på bilen i svinger og i verste fall ved nødmanøver. Har forklart det flere ganger før på forumet, men lufta presses over på den siden som er minst belastet og bilen krenger da ENDA mer...
|
|
|
12
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Slammed 59 On Air c",)
|
på: juni 08, 2011, 20:15:12 pm
|
CUP-staget holder mer enn nok. Det gjør tårnene bak dønn stabile. Og det har jo ikke bare en diagonal mellom tårenene, men også innfestning ned på "girkasse-gaffelen".
Faren med å beholde jekkefestene er at de hekter når du kjører lavt, og dermed ødelegger bunnplate og kanal/stigtrinn.
Jeg har også bygget om fra 6V til 12V. Kjører to batterier under baksetet, ett på hver side. Mellom disse sitter det ett skillerele som gjør at jeg har to seperate kretser. Luft, anlegg ++ går på krets nr.2 Det betyr at dette ikke klarer å tappe bilen for strøm (kompressorene bruker MYE strøm) slik at jeg ikke får startet, eller i verste fall ikke får poppet døra mi (har som du kanskje vet ikke håndtak utvendig) Jeg kjører 6V-starteren i min bil. Går litt kjappere rundt, men motoren min starter etter første turn så det fungerer supert så lenge jeg ikke må kjøre den lenge på starteren.
|
|
|
13
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Slammed 59 On Air c",)
|
på: juni 08, 2011, 09:59:33 am
|
Ja pang!!! Yess klarte det på 4 kvelder...... Så rakk treffet gitt [attachment=3] Vi tar ikke bilde av oppi foran enda, det er bare slengt oppi Der kommer det et prosjekt, med å lakke og få det klean look oppi.... Men var morro å få det til da, men forsatt venter vi på droppa spindler... Kanskje lage til Braketter til at man kan dragge litt i tunellene?? å kjøre på skakke på veien fikk folk til å lure HAHAHHAHAHA Fett ja! Ikke mye som skal til for å endre utseende på en bil radikalt (selv om det er litt jobb å montere). Jeg vurderte også å ha braketter for å kunne lage litt gnistregn, men jeg lager trolig bare skliplater under rammekodet og girkassefestet, disse ligger nemlig på bakken på min når jeg slipper den helt ned. Eneste man bør tenke på med slike braketter eller plater er å ha de fjærbelastet og med avrundet kant mot kjørerettningen slik at de ikke hekter i underlaget. Kjedelig å rive av halve understellet hvis den hekter i ett hull i asfalten.
|
|
|
14
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Slammed 59 On Air c",)
|
på: juni 08, 2011, 09:50:33 am
|
Plass er det, men ikke så mye. Jeg kjører CUP-stag på min for å avstive tårenene. Fungerer som gull og gir en meget god avstiving. Er dessuten bolt on så man slipper å sveise inn noe permanent.
|
|
|
16
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow
|
på: juni 07, 2011, 13:23:22 pm
|
Hvor stor er luft tanken? lenge går di to kompressorene dine for å fylle tanken.? Jeg har bare en nå og den bruker jo evigheter å fylle den lille tassen av en tank Jeg kjører en 5 gallon (19 liters). Går noen minutter for å fylle de helt, men å etterfylle tanken etter litt bruk går rimelig kjappt. Har ikke tatt tiden på det egentlig. Var dag og natt å kjøre på 2 større kompressorer ihvertfall =)
|
|
|
20
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow
|
på: august 14, 2010, 18:34:20 pm
|
Skulle egentlig ikke skru boble i dag, men ble relativt kjappt ferdig med å rydde garasjen der splittbussen skal få "bo" fremover, så jeg rakk ett par timer i garasjen likevel Bilen merker sitt revir på brosteinene foran garasjen hehe PS! Det er IKKE olje fra bobla... Fronten er ferdig. Fikk på plass panseret igjen og justert dette. Tåkelysene er på plass. Skiltet er bare montert med borrelås i venten på nye og ubesudlede skilt Så en liten køstom-detalje rundt fronten. Blinklysene...? De gule tåkelampene er koblet i "American style". Dvs de fungerer både som "kjørelys" og blinklys. Ble litt tenking for å få de til å blinke både når de er i bruk, og når de er skrudd av. Så nå blinker disse, og snowflake-lampene bak blinker også, uten å borre inn flere pærer. Ble noen relèer for å si det sånn Lampene har seff fått en liten "køstom-tøtsj" og er lakkert i samme farge som fangeren. Hvit matt. De er også tilpasset slik at de er montert direkte på fangeren uten bruk av fot.
|
|
|
22
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow
|
på: august 13, 2010, 23:00:42 pm
|
Måten eg montere den gummilista var å dra den på plass fra oppe mot vindu og ned, funka fint for meg... Ellers må eg byre få skryte av dette bygget, er råtøft og ser nesten ikke ekte ut!
Hmm ok. Det "sporet" den skal inn i på min er aldri bøyd opp eller noe slikt så det er veeeldig trangt. Det går å få den på plass, men kommer til å ta sin tid. Jeg får prøve litt til på søndag. Målet var å lage en bil som ser litt ut som en karikatur... og tror jeg har klart det hehe
|
|
|
24
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow
|
på: august 13, 2010, 21:24:50 pm
|
ser som alltid råbra ut thomas.. hver gang du gjør noe med den, så gjør du det igjen enda bedre senere virker det som. topper deg selv. hehe. Tja, jeg gjør alltid om idèer som ikke ble slik som jeg først tenkte Er vel slik man lærer av? Men jeg har hatt en "visjon" av hvordan bilen skal se ut fra dag èn, selv om jeg har dratt den mye lenger ut enn først tenkt. hehehe Minuset er at bygget tar fryyyyyyktelig lang tid, og at jeg da går lei i flere omganger. Men nå er jeg frytktelig nær ferdigstillelse Du får svinge nedom en tur en kveld. Holder på om kveldene nå. Denne uka har jeg hatt fri, så jeg har jobbet med den hver dag, derav den store "innkortingen" av TODO-lista
|
|
|
26
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow
|
på: august 13, 2010, 19:41:08 pm
|
Er garasjen din i svart-hvitt? Jepp Gammal garasje vøtt Neida. Bildene fra mobilen ser litt bedre ut svart-hvitt. Men får vel spe på med litt fargebilder da kanskje.... Fikk montert låsemekanismene i dørene og justert passasjerdøra. Bare å klemme i den siste føringslista og montere dørside så er den ferdig. Som alle ser så er det veeeeeeeeeldig trangt i garasjen, og siden jeg ikke har kunnet stå ute og skru med det møkkaværet som har vært denne uka, så var det bare å få utvidet garasjen med noen meter Smuuuuuuuuud og kliiiin Fikk også på plass mekanismen og montert/testet dørpopperen, og det fungerte Siden det bøttet ned ute så fikk jeg ikke kjørt frem bilen slik at jeg fikk montert ferdig gummilista. PS! Har vridd speilene så jeg ikke hekter når jeg går forbi Ukas overraskelse. "FabLab Pressuryte" nivåregulering. Rett og slett ett GENIALT produkt!! I morgen må jeg rydde garasjen der splittbussen skal stå, men fortsetter med rodden på søndag Spm: Har montert gummilista rundt foran som tetter mot panseret. Gikk greit å få presset den inn i "profilen" med såpevann og plastsparkel, men den delen som går oppe ved vinduet var mer vrien da lista er tykkere der. Tips til hvordan jeg lettere kan fra presset den delen på plass?
|
|
|
27
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow
|
på: august 13, 2010, 08:29:15 am
|
En liten update fra garasjen de siste dagene.
Men først.. Spm: "Rekker du å bli ferdig til SCC??"Svar: No comment Så til selve updaten. Har vært en aktiv uke i garasjen. Har fått unna de tidskrevende jobbene, og jeg har rett og slett fått gjort #$%&$ mye Lenge siden jeg har kost meg slik i garasjen som denne uka. Startet uka med å feste/kappe til alt av ledninger/slanger og montere ting for godt. Deilig å se ledningsnettet ferdig "børsta" Måtte plassere vannskilleren ett alternativt sted pga plassmangel. Ikke at vannskiller er ett veldig stort behov på en slik bil her i Norge, men siden jeg hadde den så ble den en grei overgang mellom 1/2" slangen fra tanken og "hardline" til ventilene. Nivåreguleringen fra FabLab er også på plass, og den fungerer utmerket. Makan til ett enkelt og snedig produkt skal man lete lenge etter. Skal ta noen bilder av denne når jeg har fått på plass de to siste panelene i dag. Jeg har nå justert denne til en fast kjørehøyde, og "Pressuryte"-enheten holde denne høyden konstant. Denne aktiveres via tenningen, og bilen kjører seg da opp automatisk til kjørehøyde. Ved å slå over en bryter så dekativeres den og "lekeboksen" blir aktivert Videre så ble flere "paneler" i bagasjerommet kledd med matte, og nå har jeg bare 2 igjen. Disse skal kles i sort "skai". Så startet jeg med konstruksjon og installasjon av panseråpner. Siden jeg bare skal ha dørpopper i førerdøra (via fjernkontrollen) så ble solenoiden til passasjerdøra brukt til panserlåsen. Etter litt brainstorming over ett par kaffekopper tok jeg turen til biltema for å handle inn litt "betar". Så var det bare å fyre sveiseapp og ved hjelp av en bremsevaier for BMX + en vinkel, så var pansermekanismen ferdig Den inneholder også nødåpner hvis noe skulle skje med solenoiden. Så var det popperen til førerdøra som stod på tapeten. Denne ble en større utfordring da disse solenoidene overhodet ikke er beregnet på monteringen i noen små/trange bobledører Men mer kaffe var det som skulle til for at jeg kom frem til en fungerende løsning. Ikke nok med at det er liten plass til selve solenoiden inne i selve døra, men det er jo ikke akkurat mye plass bak dørtrekket heller. Så dette måtte lages så lite og plassbesparende som overhodet mulig. Samtidig som det skal tåle kraften fra den store solenoiden. Skulle tro det kom fra fabrikken hehe Endelig på plass! Det siste jeg gjorde i går var å legge låsmekanismene til dørene i dieselmarinade, slik at disse kan blåses reine og monteres i dag. Jeg har også koblet ferdig alt lys, inkl en snedig løsning av blinklysene foran Hvordan den ble får dere se senere....
|
|
|
28
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow
|
på: august 13, 2010, 07:26:18 am
|
Hei Thomas... Takk for sist, noen år siden nå! Nå har jeg lest hele tråden din over to dager.. Og du er deg selv lik Skal være lav. Punktum! Utrolig flott bygg! Ti ganger så bra som Cab'n du bygde. Minst.. Hallo du Takk for siste ja. Leste meg opp på prosjektet ditt Stå på! Nå holder du på med riktig bil vet du Lavt ja, seff Finnes bare en type lav, og det er griselav
|
|
|
|