april 29, 2024, 02:00:41 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 49 50 [51] 52 53
1501  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow på: desember 05, 2007, 11:17:56 am
Ahh.. supert. Den skrus tydligvis i en av de hulene i dempertårnet og så går den rett bak starteren.
Da vet jeg hvordan jeg skal sveiset på plass en. Takker Glad

Hvor mye jobb er det å få på plass den smaleste bakstillingen da?
Jeg har jo vurdert ombygging til wide-5 uansett. Foran er det jo bare å skifte tromler, men hva trenger jeg bak?
1502  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow på: desember 05, 2007, 10:38:34 am
Som du ser så blir spor vidden i praksis smalere når du senker, så om du akkurat får inn 8" når den er maks senket så stikker det ut 3-4 cm når du løfter den igjen. Det vil vel si at du ikke behøver å koble til slangene til belgene bak ;-)
Jeg hadde kjørt et par skikkelige forsterkninger fra den plata der og opp i støtdemper tårnet.  Og aldri har et cup-stag vært mer på sin plass, dvs. et stag som forbinder de to tårnene. Mer enn halve bilens vekt hviler på disse små platene når du er ferdig.

Enig med de andre gutta her, men jeg sier det uten giga bilde, Bra Tråd!   Gliser 

Hehe.. point taken Blunker Min bakstilling er kanskje bredere enn på eldre bobler?
Denne -65 med 1200 klarte jo glatt 8" bak..  Sjokkert

Jeg trodde at alle 1200 kassene var like brede, men de er kanskje ikke det? Det er kanskje forskjell på 4-bolt og 5-bolt?

Det blir skikkelig forsterkninger bak. Får en kompis over i kveld som hjalp meg med Golf prosjektet.
Vi skal da ta en kikk på hvordan jeg får konstruert de best mulig.

Og takk. Moro at dere setter pris på prosjektet Osteaktig

Edit: Når det gjelder stag så har jeg sett at mange har gjort nettop dette på sine Air Ride installasjoner i statene.
Noen som har "instruksjoner" på hvor de bør festes for å ikke komme i konflikt med motor og karosseri?
Bilder f.eks.....
1503  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow på: desember 05, 2007, 09:55:09 am
Noen i Oslo-området som har èn org. 4-bolts felg breddet til 7-8" med dekk som jeg kunne få lånt en kveld? (helst 8")
Trenger den ikke før nærmere (h)jul Blunker Skulle hatt en for å se hvor bredt jeg skal kjøre bak.
Eventuellt en annen type 8" felg men med samme innpress... og det er viktig at den har dekk.
1504  Forum / Problemløseren / Sv: Avtrekker for bremsetrommel på: desember 05, 2007, 09:23:09 am
Jeg tipper at den har fått seg slitespor slik at bremseskoene ligger i disse.
Hvis du har litt bevegelse så tar du to store skrujern og stikker inn bak trommelen og "presser" likt på begge sider
slik at trommelen ikke presses ut skjevt. Bank gjerne litt rundt hele trommelen med en tung hammer/slegge før du prøver å ta den av.

Hvis det er bak.. den står ikke på brekket? Har du også husket å løsne litt på brekkvaierne foran ved brekket?
1505  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Org. forstilling ball joint (HAR KJØPT) på: desember 04, 2007, 22:44:40 pm
Har fått tak i forstilling og en hyggelig kar i VACN skal ta med denne nedover til Oslo i morgen Glad
1506  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow på: desember 04, 2007, 21:47:45 pm
Kveldens update Glad

Jobben i dag var å få tilpasset og punktet det øvre festet. Dette skal festes til "dempertårnet" på bakstillingen.
Monterte belgen på armen jeg monterte i går. Ett lite tips her er å klemme sammen belgen til laveste posisjon, så setter man
en teip over hullet. Voila, belgen holder seg i denne posisjonen. Blunker



Etter å ha målt opp og ned i mente fikk jeg tilslutt tilpasset festet slik at det passet perfekt mot tårnet.
Her er det egentlig ingen fasit, men man ser selv når den er riktig.
Ett av hullene i tårnet ble mitt utgangspunkt, og da har jeg noe å måle meg frem til når jeg begynner på den andre siden.



Så punktet jeg fast festet og kontrollerte at alt fortsatt så riktig ut. Noe det gjorde Glad





Nå gjenstår bare å helsveise. Skal også reise og få kjøpt meg litt stål slik at jeg får laget meg noen trekanter for å fylle "hullet"
i bakkant av festet. Som en forsterkning...



Så ett litt artig bilde. Om ikke camber var rå fra før........ check this out Blunker




Noen tips om hvor jeg får kjøpt litt 5mm stål i Oslo til en ok penge?


1507  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Org. forstilling ball joint (kun selve forstillingen) på: desember 04, 2007, 17:04:33 pm
Har på Lillehammer. mvh Lars

Du har PM.

Holder på å sjekke om det er noen som skal Lillehammer - Oslo i løpet av uka.

Anyone her kanskje??

1508  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow på: desember 04, 2007, 15:21:16 pm
dette er rått å følge med på. Har aldri sett en tråd med dette temaet før, blir veldig fascinert. Keep 'em coming, masse bilder og oppdateringer!

Blir bra med oppdateringer utover siden jeg er i godt driv nå og alle deler er i hus Glad
1509  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow på: desember 04, 2007, 14:43:43 pm
Men jeg må jo bare spørre. Hvordan er det med godkjenning av dette?

Det er vel ingen som har kjørt løpet helt ut med tanke på godkjenning i Norge.
Selve kittet er jo ikke TÜV, men belgene som brukes bak er. Så hvis man gjør dette skikkelig, og ikke "modder" bærearmene bak og ikke kjører dropspindler så blir ikke bilen så lav at den treffer bakken om alle belgene punkterer, så er det ikke umulig at man får dette godkjent.
Jeg vet at `tilsynet er veldig opptatt av at ikke noe skal treffe bakken fysisk.

Når det gjelder min egen bil så kommer jeg ikke til å prøve godkjenning med det første.
Det tar meg ett par timer å ha det org. understellet tilbake, noe som er kjekt ved bl.a. EU-kontroll. Glad
1510  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow på: desember 04, 2007, 13:27:24 pm
kanon tråd, bra du bruker mangen bilder og bra beskrivelser

Goody Glad Noen ganger er jeg redd jeg bruker litt for mange, men bilder forteller mer enn 1000 ord osv osv Blunker
1511  Forum / Hva skjer? / Sv: Mantorp 2008 på: desember 04, 2007, 11:46:41 am
BR er ett must å få med seg om man ikke har vært der. Det er verdt turen fra Trondheim for å si det slik Glad

Du får gjøre som mange andre, kjøre til Oslo på torsdag og overnatte der til fredag morgen. Så er det jo bare
å henge seg på en av flere kolonner som kjører nedover fredag.

Gleder meg enormt og i år blir det å kjøre luft nedover, i dobbel forstand Blunker
1512  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min vw 1200..65 mod. på: desember 04, 2007, 10:59:14 am
Ser du har en 1200 som jeg også har i mitt prosjekt (1968 spareversjon) Min derimot er 4-bolt. Er sporvidden din bak smalere enn på min mon tro?

Det jeg tenker på er jo at 8" bak på din passet jo perfekt, og det er også denne bredden jeg har lyst til å bredde mine org. 4-bolts felger.
1513  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Org. forstilling ball joint (HAR KJØPT) på: desember 04, 2007, 10:47:46 am
Noen i Oslo-området som har en org. forstilling (Ball joint) liggende? Min er fullstendig opprustet  Sint
Trenger ikke bærearmer, spindler osv...

Trenger en ASAP siden denne skal kortes i slutten av uka.
1514  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow på: desember 04, 2007, 09:20:49 am
Hehe ja. Det er ikke egentlig ikke så mye hokus pokus knyttet til installasjonen av ett slikt kit.
Håper jo også at dette vil kunne være til hjelp for andre som eventuellt skal installere dette selv. Glad

Jeg kommer til å lage en enda mer detaljert beskrivelse når jeg begynner på den andre siden.
Riktig rekkefølge av monteringen av opphenget osv. Monteringsanvisningen er kun på engelsk og uten bilder
så det gjelder å holde tunga rett i munnen.
Er litt som å åpne skrueposen på IKEA-møbelet..gjelder å finne riktig bolt/skive/mutter osv Blunker

Edit: Må også legge til at tommestokken nå er flittig brukt. Alle mål er jo oppgitt i tommer Osteaktig
1515  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow på: desember 04, 2007, 06:45:47 am
I går kveld fikk jeg startet med festene til belgene bak. Er en relativt grei jobb hvis man leser monteringsanvisningen nøye Glad

Første oppgave - Endre bærearmene bak slik at disse før mer vandring og dermed lavere bil bak.
Klippet ut malen som fulgte med og overførte denne til en pappskive slik at det skulle være litt enklere å overføre denne til bærearmen.





Etter litt kapping og pussing var bærearmen ferdig "moddet" Osteaktig





Andre oppgave - fremre oppheng.
For å få plass til det fremre festet må man kappe bort en liten bit av plata mellom ramma og torsjonsrøret.
Eldre bobler skal visstnok ikke ha denne, men på min var den der.





Så var det å montere selve opphenget som belgen skal stå på. "Røret" er ikke ett firkantrør, men er laget av massivt materiale.



Etter MASSE målingen og sveising var det meste på plass. Glad





To be continued.... Osteaktig
1516  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvor mye kan man bredde org. felger bak uten å få probs? på: desember 03, 2007, 15:53:00 pm
semi OT: men hvor mye koster bredding av orginalfelger?

Jeg har fått en pris på ca 750,- pr. felg hvis jeg bredder de til 7"
1517  Forum / Teknisk, teori og praksis / Hvor mye kan man bredde org. felger bak uten å få probs? på: desember 02, 2007, 18:15:06 pm
Er det noen problemer å bredde org. 4-bolts felger til 7 1/2 eller 8" (utover) ?
Har skjønt at de fleste går for 6 1/2 eller 7"...men vil jo ikke være som alle andre Blunker
Bilen blir laaav så jeg satser på at negativ camber vil tvinge bredden under skjermene bak. (Er min -68 det er snakk om)

Så dekk.. hvilken dim bør man kjøre på 7 1/2 el. 8" ? Har 135 på 4 1/2" foran.
1518  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow på: desember 02, 2007, 18:06:26 pm
Ikke så mye har blitt gjort i helga, men fikk demontert det meste av bunnplata.
I morgen starter tilpassing og montering av luftbelgene bak. Planen er å få ferdig bunnplata i løpet av uka
slik at jeg kan starte med monteringen til helga. Blir en liten kjøretur for å få pulverlakkert alle forstillingsdelene
mot helga. Det er ingen som har en org. forstillingsstomme liggende? (Ball Joint) Skulle så gjerne ha fått lakkert
denne samtidig med alle de andre delene.



1519  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bygge om til 5-bolt (fra 4-bolt) ?! på: desember 01, 2007, 23:12:31 pm
Pris på to tromler og to spacere?
Hvor mye bygger spacerne?
1520  Forum / Teknisk, teori og praksis / Bygge om til 5-bolt (fra 4-bolt) ?! på: november 30, 2007, 10:58:01 am
Hva er enkleste veien fra 4-bolt til 5-bolt? Etter hva jeg har skjønt så kan man ikke bare bytte til 5-bolt tromler, eller?
Det finnes kanskje tromler å få kjøpt med 5-bolts mønster, som passer på 4-bolts biler?

Det kan hende at jeg kommer til å gå for litt spesielle felger på min -68 spare edition som desverre kun finnes i 5-bolt...
1521  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: sway away eller puma senkere.. på: november 29, 2007, 22:42:58 pm
Sway way er jo senkere du selv sveiser inn. Det betyr at du selv kan avgjøre hvor mye du vil at de skal senke ved å vri de litt ekstra før du sveiser de fast. Puma er betegnelsen på en ferdig forstilling med senkere som man kan få godkjent hos biltilsynet (om man sveiser den slik at den ikke kan justeres)
1522  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: lyktebrønner.. på: november 29, 2007, 20:33:21 pm
Vært fint med bilder underveis og ved ferdigstilling gutter. Har subbet en del gummi mot brønn sjøl.

No prob... er noen 1000 bilder før mitt prosjekt er ferdig Blunker
1523  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: lyktebrønner.. på: november 29, 2007, 14:20:06 pm
Vi får se hvem av oss som starter først. Jeg tipper at jeg løfter på plass karosseriet i Januar.
1524  Forum / Hva skjer? / Sv: VW til Tusen, Søndag 4. Mai 2008 på: november 29, 2007, 14:06:02 pm
Er jeg heldig så er vel bobla klar til denne dagen Glad
1525  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow på: november 29, 2007, 14:04:14 pm
Har dessverre ingen bilder av det med bakplata, da maskinen de ligger på har tatt kvelden.
Men det er ikke værre enn å bruke en punktfres, og borre ut alle punktene langs siden bak skjermen på hver side. Kapp deretter av skjøten oppå sammen med profilen som lista ligger i.
Jeg bruker org. plata, og den er stiv nok til at jeg slipper å stive av bak der. litt småmod. for å få den av og på uten å ripe opp bilen. Dette ser du med en gang. plata klemmes bare mellom bil og skjerm.
Jeg har supplert med noen ekstra skuer på toppen, for å lettere holde det på plass..
Petter'n.

Ahhh.. I see. Trodde man måtte styre med fester og greier, men det slipper man jo.
Da blir det litt modifisering før motoren skal inn. Blunker Takker!
1526  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow på: november 29, 2007, 12:23:49 pm
hva slags bærekuler er det som kan brukes for å slamme den da... og det står originale spindler på eller...

Det følger med nye bærekuler til luftfjæringen. Disse har mye "lengre" vandring enn de originale.
Bilen står CB dropspindler for man får den ikke så lav uten disse.
1527  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow på: november 29, 2007, 00:32:56 am
Kule greier... Gleder meg til å se fortsettelsen.
Hvis du vurderer avtagbar bakplate: Go for it...
Har gjort det selv. Helt genialt.  Gliser

Har du noen bilder på hvordan du løste det?
1528  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow på: november 28, 2007, 23:49:22 pm
Kveldens innsats Glad

Fikk "tatt ut" motoren. Litt enklere uten karosseriet på plass Glad
Nesten så jeg vurderer avtagbar bakplate for enklere å få motoren ut og inn senere.





Måtte jo også sjekke hvor lav den blir før jeg gjør modifikasjonene på "armene" på bakstillinga.
Den blir ca. 40mm lavere bak... og dette er med 80-profil dekk Osteaktig Sjekk camber!!



Mmmmmmmm


Foran er det nå ca 50mm klaring, og det som holder den igjen for å legge seg helt ned er bærekulene.
Det følger med spesielle bærekuler som gjør at man kan "slamme" den helt. Nå er det virkelig en flyndre som ligger på garasjegulvet Glad





Har fått ordnet meg pulverlakkering av alle deler i dag så nå er det bare å få sandblåst slik at jeg får levert alt til lakkering.
Demonterer alt slik at jeg får sandblåst og lakkert til uka.
1529  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: lyktebrønner.. på: november 28, 2007, 20:04:40 pm
Jeg tenker på noen snitt med vinkelslipperen og sveise.
Det aller enkleste er vel å få tak i en dårlig skjerm som man skjærer bort litt og litt.
Man trenger jo egentlig bare ett litt stort hull helt bak på brønnen slik at man kan få inn en tommestokk for å måle klaringen.
1530  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: senke puma på 66.. på: november 27, 2007, 23:19:55 pm
Jeg har nye korte EMPI dempere for å bruke ved senking liggende nå som jeg har gått for luft foran.
Så trenger du så gi en lyd...
Sider: 1 ... 49 50 [51] 52 53
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!