april 26, 2024, 18:33:49 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 [2] 3 4 ... 49
31  Forum / Hva skjer? / Sv: Premie- og billett VINNERE på SCC2012 på: august 20, 2012, 22:29:38 pm
Verdensrekord rett etter at jeg gikk, er det mulig?!? Noen som har film av 8,469 draget til Skinne-bobla?
32  Forum / Hva skjer? / Sv: Sol og dragrace på SCC i morgen på: august 19, 2012, 09:32:40 am
http://www.fvn.no/veret/Songdag-kan-bli-en-av-sommerens-varmeste-dager-2273115.html

Tar de kort i inngangen og burgersjappa?
33  Forum / Hva skjer? / Sv: Dragracing søndag på SCC på: august 18, 2012, 20:56:14 pm
Kult! Vet du om de ble noe kjøring i dag?
34  Forum / Hva skjer? / Dragracing søndag på SCC på: august 18, 2012, 19:55:35 pm
Hvor mye dragracing blir det i morgen på SCC, hvor lenge holder de på? Jeg regner ikke med det ble veldig mye kjøring i dag pga. regnet, så håper det blir mye i morgen!
35  Forum / Problemløseren / Sv: dagens oljelekasje spørsmål på: august 16, 2012, 16:27:50 pm
Har du ånding fra blokka? Der ved oljepåfyllinga eller i toppdekslene.
36  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 02/03 tankmålar i baytank? på: august 16, 2012, 16:24:17 pm
Du kan jo alltids bøye til de stengene om vinklene på de er helt feil (i forhold til full/tom tank), så burde du klare å få en hytning på om tanken er tom i det minste. Kan jo til og med justere den inn noenlunde ved å teste på tom/halvfull/full tank.
37  Forum / Hva skjer? / Sv: Er det scc taxi i år?? på: august 16, 2012, 14:54:27 pm
Er det mulig å går fra gardemoen flyplassen til scc?

Har egentlig lurt litt på akkurat dette selv også. Etter nøye studier av satelittbilder og streetview i Google Maps har jeg konkludert med at det ikke er veldig enkelt å få til. Det meste av Gardermoen og områdene rundt er gjerdet inn, slik at den eneste muligheten du har er å gå langs motorveien et stykke (2-3 km), og det vet jeg ikke om er så populært.
38  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Turbogrenrør til type4 på: august 16, 2012, 13:22:29 pm
Tipper TurboThomas i UK kan lage på bestilling for deg. Lager det meste til både T1 og T4, i rustfritt stål.

http://www.turbothomas.com/
39  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Bygging av 2.0 liter Type 4-motor til bruksbilen min på: august 15, 2012, 13:04:43 pm
Motoren gikk som ei kule! Jeg fikk den aldri til å gå rent på tomgang (den gikk bare på 3 sylindre på tomgang), men dette forsvant ved litt gass. Dette mistenker jeg nå kan skyldes litt høyt bensintrykk, slik at gasserne flommer over.

Den gikk som bruksbil en sommer, og fungerte bra som det. Jeg har ingen temp-følere på toppene, men kan i alle fall si at oljetemperaturen aldri ble spesielt høy, dette på tross av at jeg brukte T1 oljekjøleren og ikke T4 oljekjøleren som er større. Sånn sett burde jeg kanskje koblet opp termostaten til åpne/lukke mekanismen i viftehuset, for denne har jeg bare stripset fast i full åpen posisjon.

Motoren er nå tatt ut av bilen, pakket bort og satt til lagring. Bilen er solgt. Satser på å få meg en ny boble om et par år som jeg kan ha motoren i, når jeg er ferdig meg studiene og flytter hjem igjen fra Oslo.
40  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva slags boble bør jeg kjøpe? på: august 15, 2012, 11:42:06 am
Delene produseres mange steder, men det finnes flere norske forhandlere av VW-deler. De jeg kommer på i farten er Unneberg Bil, Hot Shop og Dalhems (finner ingen oppdatert nettside for sistnevnte).
41  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva slags boble bør jeg kjøpe? på: august 15, 2012, 09:55:14 am
Kopierer innlegget mitt fra den andre tråden din jeg:

Antall produsert og tilgang på reservedeler synker etter hvor gammel bilen er. De kan grovt sett deles i følgende kategorier:
1938-1953: Delt bakrute, ofte kalt "split" (fra split-window), og mange andre sjeldne førkrigs-bobler.
1953-1958: Oval bakrute, ofte kalt "oval".
1958-1967: Større, mer firkantet bakrute. 1967 modellen må nevnes spesielt, da den er "one year only", med noen spesielle deler som kun ble levert det året, fordi VW skulle gå over til 12 V elektrisk anlegg.
1968-: Enda større bakrute, overgang til 12V elektrisk anlegg (alle før 1968 har 6V). Overgang fra liggende til stående lykter, alle etter '67 har stående lykter, inkludert 1302 og 1303.  

I 1971 ble en spesialmodell kalt 1302 introdusert. Denne hadde blant annet større bagasjerom fremme, og en annen type forstilling enn de andre boblene (McPherson forstilling med fjærer). I '73 ble denne erstattet av 1303, som lett kan gjenkjennes på den buede frontruten.

Jeg kan ikke si alt for mye om de eldste boblene, men vet i alle fall at deletilgangen til alt etter 1967 (og antageligvis også '58-'67) er meget god, og omtrent alt fås kjøpt nyprodusert eller NOS ("new old stock", dvs. originale deler produsert når bilene var nye, som har ligget på hylla siden den gang).

Antall biler produsert synker som nevnt når du går bakover i tid, mens prisene øker. Det aller gjeveste for mange er en split, og det viser igjen i prisene. For 15-20 000 får du en grei bruksboble av nyere årgang ('68-), men du må nok litt opp i pris skal du ha noe eldre i bra stand. Jeg har hatt både 1302 og en '67, og likte begge bilene veldig godt. Det viktigste er at den er bra mtp. rust, og at det tekniske/elektriske er i god stand. Få gjerne med en som kjenner til bobla om du skal på visning, så kan han vise deg typiske rustfeller. Bilene er veldig enkle å skru på, så det krever ingen forkunnskaper å holde de på veien (så lenge du slipper å sveise rust), så lenge du er litt nevenyttig og lærevillig.

PS: Før 1960 kan du oppleve at prisene gjør et hopp, da det ikke kreves PKK ("EU-kontroll") på biler eldre enn 1960, slik at mange vil ha disse for å ha stor motor i bobla uten å måtte godkjenne den.
42  Bruktbørsen / Biler ønskes kjøpt / Sv: Hva slags boble bør jeg kjøpe? på: august 14, 2012, 20:03:07 pm
Antall produsert og tilgang på reservedeler synker etter hvor gammel bilen er. De kan grovt sett deles i følgende kategorier:
1938-1953: Delt bakrute, ofte kalt "split" (fra split-window), og mange andre sjeldne førkrigs-bobler.
1953-1958: Oval bakrute, ofte kalt "oval".
1958-1967: Større, mer firkantet bakrute. 1967 modellen må nevnes spesielt, da den er "one year only", med noen spesielle deler som kun ble levert det året, fordi VW skulle gå over til 12 V elektrisk anlegg.
1968-: Enda større bakrute, overgang til 12V elektrisk anlegg (alle før 1968 har 6V).

I 1971 ble en spesialmodell kalt 1302 introdusert. Denne hadde blant annet større bagasjerom fremme, og en annen type forstilling enn de andre boblene (McPherson forstilling med fjærer). I '73 ble denne erstattet av 1303, som lett kan gjenkjennes på den buede frontruten.

Jeg kan ikke si alt for mye om de eldste boblene, men vet i alle fall at deletilgangen til alt etter 1967 (og antageligvis også '58-'67) er meget god, og omtrent alt fås kjøpt nyprodusert eller NOS ("new old stock", dvs. originale deler produsert når bilene var nye, som har ligget på hylla siden den gang).

Antall biler produsert synker som nevnt når du går bakover i tid, mens prisene øker. Det aller gjeveste for mange er en split, og det viser igjen i prisene. For 15-20 000 får du en grei bruksboble av nyere årgang ('68-), men du må nok litt opp i pris skal du ha noe eldre i bra stand. Jeg har hatt både 1302 og en '67, og likte begge bilene veldig godt. Det viktigste er at den er bra mtp. rust, og at det tekniske/elektriske er i god stand. Få gjerne med en som kjenner til bobla om du skal på visning, så kan han vise deg typiske rustfeller. Bilene er veldig enkle å skru på, så det krever ingen forkunnskaper å holde de på veien (så lenge du slipper å sveise rust), så lenge du er litt nevenyttig og lærevillig.

PS: Før 1960 kan du oppleve at prisene gjør et hopp, da det ikke kreves PKK ("EU-kontroll") på biler eldre enn 1960, slik at mange vil ha disse for å ha stor motor i bobla uten å måtte godkjenne den.
43  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 1300 dp motor, BN2 bensinvarmer, 1" spacere, short-shift T-girspak, takgrind på: august 08, 2012, 18:35:22 pm
PM sendt til alle budvinnere.
44  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Lagring av motordeler/ting som ikke bør ruste på: august 08, 2012, 09:27:09 am
Takk for tips om gladpack, det bør funke bra!

Fant marin motorkonservering på Biltema, får kjøpe en boks av dette også til motoren. http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Ovrig/Motorkonservering-marin-36324/
45  Forum / Teknisk, teori og praksis / Lagring av motordeler/ting som ikke bør ruste på: august 08, 2012, 09:05:21 am
Finnes det noen bra produkter for motordeler og andre ting som skal lagres, som ikke bør ruste? Tenker på et middel som de kan dekkes med, som ikke renner vekk/fordamper, som forhindrer rust og korrosjon.

Har et par Dellorto forgassere og noen andre ting som ikke kommer til å bli brukt på noen år. Har en kald og litt rå garasje jeg skal ha det i, men frykter det ruster om jeg ikke setter de inn med noe først. Tenkte å kjøpe noen lufttette bokser å ha tingene i, men tror ikke det er nok.

Denne fra Biltema f.eks? http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ovrig/Beskyttelsesolje-spray-364515/
46  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 1302 '71 selges på: august 08, 2012, 06:10:20 am
Har et bud på 5000 for rullende karosseri inkludert ATS-felgene, så tror ikke de selges alene nei.
47  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Bygging av 2.0 liter Type 4-motor til bruksbilen min på: august 07, 2012, 21:42:24 pm
Motoren er ute nå, så du får si ifra om det er noe du vil ha bilder av.
48  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 1300 dp motor, BN2 bensinvarmer, 1" spacere, short-shift T-girspak, takgrind på: august 07, 2012, 18:56:44 pm
Bump!
49  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva er din unnskyldning for IKKE å komme til SCC i år? på: august 07, 2012, 18:16:52 pm
Har ikke bil i Oslo (studerer i Oslo), så sliter litt med å komme meg ut. Er det langt å gå fra der flytoget stopper på Gardermoen?
50  Forum / Problemløseren / Sv: vw og ventil tikking på: august 06, 2012, 19:45:03 pm
Har du dratt til mutrene som fester vippene med rett moment?

Om ventilene er korrekt justert skal ikke de rasle veldig mye på varm motor.
51  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 1300 dp motor, BN2 bensinvarmer, 1" spacere, short-shift T-girspak, takgrind på: august 06, 2012, 19:42:07 pm
Takk for alle bud, oppdaterte førstepostene med budgivers navn.
52  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 1300 dp motor, BN2 bensinvarmer, 1" spacere, short-shift T-girspak, takgrind på: august 06, 2012, 10:31:50 am
[SOLGT!]
53  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 1300 dp motor, BN2 bensinvarmer, 1" spacere, short-shift T-girspak, takgrind på: august 06, 2012, 10:20:15 am
[SOLGT!]
54  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 1300 dp motor, BN2 bensinvarmer, 1" spacere, short-shift T-girspak, takgrind på: august 06, 2012, 10:14:20 am
[SOLGT!]
55  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Bygging av 2.0 liter Type 4-motor til bruksbilen min på: august 06, 2012, 10:05:11 am
Nei. Men hva tenkte du på? Motoren skal snart ut igjen, så kan sikkert ordne noen nye bilder.
56  Bruktbørsen / Deler selges / [SOLGT] 1300 dp motor, BN2 bvarmer, spacere, short-shift T-girspak, takgrind på: august 06, 2012, 09:56:38 am
1300 dobbeltportet motor, uten viftehus/dynamo, oljekjøler og lyddemper.

Går rundt, ingen synlig endeslakk. Startet og gikk for 4 år siden, stått lagret tørt siden da. Mangler viftehus/dynamo, oljekjøler, eksospotte og muligens noe kjøleblekk. Har en 30 PICT-1 og en 30 PICT-3 forgasser i ukjent tilstand som kan følge med, usikker på om noen av de er de originale til denne motoren. Den ene varmepotta er ganske bra, den andre har litt rust.

Må hentes på Karmøy (Rogaland).

Alt er kvittet.
[attachment=1][attachment=2][attachment=3][attachment=4][attachment=5][attachment=6][attachment=7][attachment=8]
57  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 1302 '71 selges på: august 06, 2012, 09:18:18 am
Har bud på 4000 for rullende karosseri (med ATS-felgene), men det er litt lite. Ikke så veldig gira på at bilen blir rallycross bil heller. Noen høyere?
58  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 1302 '71 vurderes solgt (prosjekt/delebil) på: august 02, 2012, 13:15:31 pm
Skambud vurderes nå fortløpende. Selges med eller uten ekstrautstyr som motor, forstilling, skivebremser, ATS-felger, bredda glassfiberskjermer, takgrind osv.

Blir den ikke solgt før neste helg plukker jeg av det jeg vil ta vare på og skroter resten. Må altså hentes senest i løpet av 13. august, og det er fullt mulig å taue den.
59  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: T4 i T1? på: august 02, 2012, 12:53:47 pm
Jeg modifiserte en T4 til å passe i min 1302 for noen år siden, det står jo litt i tråden her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8303.0.html

Den viktigste avgjørelsen er nok hvilken kjøling som skal brukes. Original kjøling tar veldig stor plass, så det må kappes mye for å få plass til det. Andre alternativer er å bruke T1 viftehus + diverse deler (dynamofot og kjøleblekk) som kan lages selv, eller kjøpes fra CSP:
http://www.csp-shop.com/products/Products/Engine%2CCooling_System/13261b/det/
http://www.csp-shop.com/products/Products/Engine%2CCooling_System/25482b/det/

Et meget bra og enkelt, men dyrt alternativ er DTM kjølesystem fra Jake Raby. Nettsidene er under oppussing nå ser jeg, men du kan sikkert sende en mail: www.aircooledtechnology.com

Ellers så finnes også diverse Porsche-kjølinger (og mer eksotiske systemer fra blant annet Riechert Tuning).
60  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 1302 '71 vurderes solgt (prosjekt/delebil) på: august 02, 2012, 11:42:01 am
Fikk endelig tatt noen nyere bilder av hvordan bilen ser ut nå (ikke spør meg hvorfor photobucket må ha forhåndsvisningsbildene på høykant...). Kom også på at bilen har breiere baksjermer i glassfiber, og vinduspakninger uten lister (utenom i dørene).







Sider: 1 [2] 3 4 ... 49
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!