mars 29, 2024, 10:26:58 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 49
61  Forum / Snikk-snakk / Sv: Noen i fra haugalandet så ska på SCC på: juli 30, 2012, 09:25:04 am
Jeg studerer i Oslo, men er opprinnelig fra Karmøy, og tenkte meg kanskje på SCC. Største problemet mitt blir å komme meg til treffet, siden jeg ikke har bil i Oslo.

Noen av dere som hadde hatt mulighet til å hente meg? Jeg bor på Nordstrand, men kan ta toget til Jessheim stasjon (ca. 10 minutt kjøring fra treffet) eller Gardermoen.
62  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 1302 '71 vurderes solgt (prosjekt/delebil) på: juli 30, 2012, 09:10:30 am
'71 årsmodell ifølge understellsnummeret, førstegangsregistrert 20. august 1971.

Prøver å få samlet sammen Type 4 motoren min i dag, og håper å få testet den i bilen i løpet av dagen. Fungerer motoren bra blir bilen mest sannsynligvis ikke solgt. Fungerer motoren dårlig blir bilen solgt, og Type 4 motoren lagret på et passende sted til jeg har tid/penger til å gjøre noe mer med VW-interessen.
63  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Gjengetetting/rørtetting til slangenipler o.l. på: juli 28, 2012, 12:06:08 pm
Ok, takk for tips uansett. Fant et par nettbutikker som selger, så får se hva jeg ender opp med å gjøre. Lurer på å bare slenge det i hop i dag med Curil T, krysse fingrene og håpe det går bra.
64  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Gjengetetting/rørtetting til slangenipler o.l. på: juli 28, 2012, 10:52:59 am
Vet du hvem som selger den?
65  Forum / Teknisk, teori og praksis / Gjengetetting/rørtetting til slangenipler o.l. på: juli 27, 2012, 11:55:20 am
Hva kan brukes for å tette lekkasjer fra f.eks slangenipler skrudd i metall?

Jeg har en tube Curil T her som det står skal funke på rørgjenger, men ser at Würth har diverse produkter også - hydraulikktett (0893 545 050) og rørtetting (0893 577 050). Curil T herder ikke, men det gjør Würth sine.
66  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 1302 vurderes solgt (prosjekt/delebil) på: juli 26, 2012, 12:32:52 pm
Kanskje Øyerulling Kommer helt ann på hvor mye billigere det er snakk om.
67  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 1302 vurderes solgt (prosjekt/delebil) på: juli 24, 2012, 21:09:37 pm
Flere bilder. Av dobbeltportet 1300 motor og bensinvarmer. Bensinvarmeren ble startet for noen år siden og noe elektrisk ble ordnet, men slangene bør sikkert byttes.

Motoren mangler viftehus, og jeg har en 30 PICT-1 og en 30 PICT-3 som kanskje kan brukes på den. Ellers mener jeg det meste av kjøleblekk skal være på plass. Den går rundt, og har lite endeslakk. Hadde den i gang for 3-4 år siden, har stått lagret tørt siden. Den ene varmepotta er ganske bra, den andre er litt rusten. Motoren kan evt. selges alene.







68  Bruktbørsen / Biler selges / 1302 '71 selges [SOLGT] på: juli 23, 2012, 20:38:53 pm
1302 vurderes solgt da jeg mister lagringsplassen til den, og jeg aldri har tid til den uansett. Bilen står på Karmøy i Rogaland og må hentes der (ikke kjørbar, men taubar).

 - Uten motor, men med bremser og styring (kan taues). Alt elektrisk fungerer.
     - Har en dobbeltportet 1300-motor som mangler viftehus (og muligens forgasser og litt annet kjøleblekk) som startet og gikk bra for 3-4 år siden, som kan følge med. Komplett longblock + 30 PICT-1 og 30 PICT-3 forgassere, og noe kjøleblekk.
 - Bra, hvitlakkerte 5,5" ATS-felger med dekk (205/70-15 piggfrie vinterdekk bak og 195/60-15 sommerdekk foran).
 - Ombygd til skivebremser foran (originalt VW fra 1302S)
 - Det meste nytt i forstillinga for tre år siden, "front end rebuild kit" fra TopLine Parts, alt utenom fjærbein og styresnekke byttet
 - Dårlig lakk (omlakkering eller ratlook), se bilder i post lenger ned.
 - Bra kanaler, ingen gravrust, men overflaterust noen steder som bør tas, se bilder i post lenger ned.
 - Cal-look vinduspakninger (utenom i dørene), glassfiber breiere bakskjermer.
 - Følger også med et sett vinterdekk på stålfelger (med


Har diverse deler som kan følge med om ønskelig, vet jeg har en bensinvarmer som funker ihvertfall, kan sjekke hva annet som ligger igjen i garasjen hos foreldrene mine.

Skambud vurderes fortløpende. Ta gjerne kontakt på telefon 99423634, PM eller mail (filip.sund alfakrøll gmail.com). Må hentes før 13 august. Skal prøve å få tatt noen bilder av hvordan tilstanden er per dags dato.





69  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Standard oljekjøleradapter, evt. BAS adapter for T4 på: juli 23, 2012, 06:08:31 am
Jeg skulle gjerne hatt tak i en standard oljekjøler-adapter fra en T1 motor.



Evt. noe tilsvarende en slik som BAS har: Link

Dette skal brukes for å montere oljekjøler i T1 viftehus (doghouse) montert på en T4 motor.
70  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips til senking av 1969 1300 på: juli 12, 2012, 16:54:30 pm
Et tips: Skal du ha senkespindler bygger disse som regel litt ut i forhold til originale spindler, slik at dette må/bør kompenseres med litt kortet forstilling. Med enda kortere forstilling får du også hjula lenger inn i hjulbuen, slik at du kan senke mer.

Takker og bukker for tips! Hvordan vil det evnt. være med de felgene som det ble lagt inn tips om her? Hvor mye må forstillinga innkortes da?

Det kan du regne på ved hjelp av innpress (ET) i forhold til standard boblefelger. Jeg vet ikke hvilket innpress standard felger har, men enkelt sagt tror jeg det bare er å ta differansen mellom disse to, så finner du ut hvor mye kortere/bredere forstilling du må ha (husk å gange med to for å få med begge sider). Originale felger har sikkert god klaring, så det er ikke sikkert du trenger å kompensere om ikke innpress på de nye felgene er så veldig forskjellig.

Jeg har aldri senket noe veldig selv forresten, så ta alt jeg sier med en klype salt!
71  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips til senking av 1969 1300 på: juli 11, 2012, 20:20:06 pm
Et tips: Skal du ha senkespindler bygger disse som regel litt ut i forhold til originale spindler, slik at dette må/bør kompenseres med litt kortet forstilling. Med enda kortere forstilling får du også hjula lenger inn i hjulbuen, slik at du kan senke mer.
72  Forum / Teknisk, teori og praksis / Moment/rekkefølge toppbolter type 4 på: juli 07, 2012, 12:07:53 pm
Noen som vet hvilket moment som skal brukes på toppboltene på type 4, og hvilken rekkefølge de skal dras til? Har såklart lagt igjen "How to rebuild you VW engine"-boka mi i Oslo!

EDIT: Fant denne tegninga her, kan den stemme? Altså først til 1.5 mkg (14.7 Nm ifølge mine beregninger), så til 3.2 mkg (31.4 Nm).



Kilde: http://www.ratwell.com/technical/Heads.html

EDIT: Fikk endelig tak i rebuild-boka mi, og det står samme tall der. 23 ft. lb. for alle Type 1-3 med 10mm bolter, og alle Type 4. Type 1-3 fra '73 med 8mm bolter skal kun dras til med 18 ft. lb. = 2.5 mkg = 24.5 Nm.

Motorer med 10mm bolter og casesavers kan dras til med 28 ft. lb. = 3.8 mkg = 37 Nm.
73  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Forskjellig bredde på fram/bakdekk, lovlig? på: juli 01, 2012, 13:18:08 pm
Så lenge du er innenfor 5% rulleomkrets av det som står i vognkortet tipper jeg det går greit (selv om reglene nok sier noe annet om dette). Er mekanikeren grei kan du også argumentere for han om at speedometerwiren går på forhjulene, slik at mye større hjul bak kun vil påvirke faktisk toppfarten, og ikke det speedometeret viser.
74  Forum / Problemløseren / Sv: Lavere kompresjon på sylinder 3 og 4 enn 1 og 2 på: juli 01, 2012, 13:15:42 pm
Etter en prøvetur, og litt forsøk på justering av gasserne, ble motoren tatt ut i går. Jeg har ikke rukket å sjekke momentet på pinneboltene enda, men så lurer jeg også litt på hvor mye moment de skal ha, og rekkefølgen de skal strammes i. Samme mønster som T1 sikkert, men hvor mye moment..? Og bør jeg bare etterstramme de, eller løsne alle mutrene (i omvendt rekkefølge av mønsteret isåfall), for så å stramme igjen?

Vurderer å ta av toppene for å se etter skader/problemer med ventiler/seter og sylindrene, men vil sjekke momentet på pinneboltene før jeg tar den avgjørelsen.
75  Forum / Problemløseren / Sv: hjul bak står i vinkel på: juni 24, 2012, 20:15:19 pm
Tipper den setter seg etter en kjøretur eller to ja.
76  Forum / Problemløseren / Sv: Vaieren til gasspedalen har røket!! på: juni 23, 2012, 23:26:59 pm
Det kan også være at vaieren bare har løsnet fra festet i en av endene, enten på forgasseren eller bakom pedalen.
77  Forum / Problemløseren / Sv: Lavere kompresjon på sylinder 3 og 4 enn 1 og 2 på: juni 23, 2012, 14:32:43 pm
Leak down forteller deg som regel sannheten og også hvor det lekker, feks ringer eller ventiler. På den siden du har lekkasje så er det lite som skiller og kan det være så enkelt at toppen på den siden er løs? At pinneboltene har mistet moment?

Mvh
BB
Jeg har tenkt litt på de pinneboltene, for de er ikke blitt etterstrammet etter at motoren ble satt sammen. Så det er mulig at disse ikke har riktig moment. Så det spørs om ikke motoren må ut uansett.

sylynderlekk test bør gjøres på varm motor,, i tilfelle sprekker osv (utvider seg ved varme )
er ventilene justert?
Har forstått det bør gjøres på varm motor ja, og vil prøve å få til dette.

Ventilene ble ikke sjekket/justert før lekkasjetesten, men det har heller ikke vært behov for justering siden motoren ble satt sammen (sjekker med jevne mellomrom). Men jeg har chromoly støtstenger som skal justeres til "løs 0" på kald motor, så det skal jo ikke så mye til før ventilen ikke lukker helt ved kald motor. Dette får jeg evt. sjekke før neste måling!
78  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Starter 1967 1500 på: juni 22, 2012, 22:45:56 pm
Årsmodellskiftet var vell juli/august såvidt jeg husker, slik at august 1967 blir en 68 årsmodell? Det stemmer i alle fall med at den har 12 volts elektrisk anlegg.

EDIT: Det enkleste er vell å sjekke chassinr. om du er i tvil: http://www.thesamba.com/vw/archives/info/bugchassisdating.php. Begynner det på 117 er det '67, 118 er '68, om ikke jeg misforstår noe.
79  Forum / Problemløseren / Sv: Lavere kompresjon på sylinder 3 og 4 enn 1 og 2 på: juni 22, 2012, 22:42:51 pm
Jeg har hatt store problemer med å få motoren til å gå rent, det er nettopp derfor disse målingene har blitt gjort. Den gikk bare på 2-3 sylindre på tomgang, og ikke reint på høyere turtall. Jeg prøvde det meste for å få den til å gå bedre, men ingenting hjalp, så det endte med at jeg lot en bilmekaniker ta en titt på den. Han justerte flottørhøyden i den ene forgasseren og målte kompresjonen.

Etter dette går motoren visstnok bedre, men jeg har ikke fått testet den selv enda, da den står gjemt bort i en garasje. Bilen ble i alle fall kjørt hjem for egen motor fra verkstedet (ca 2 km), noe den ikke hadde klart før jeg leverte den fra meg. Jeg er ganske sikker på at jeg har sjekket flottørhøyden flere ganger, men kanskje jeg har misforstått noe i Dellorto håndboka.

Jeg kommer til å ta en prøvetur så snart som mulig, og kanskje skaffe meg prøveskilter. Skal se om jeg får lånt meg kompresjonstester og sylinderlekkasjetest samme dagen, for å teste dette på varm motor. Føles og høres motoren bra ut spørs det om ikke lar være å åpne den, og heller prøver å få dyset/justert den riktig.

Jeg vet ikke hvordan kompresjonstesten ble utført (full gass eller ikke), men det var i alle fall snakk om 20-30% forskjell på høyre og venstre side. Jeg tviler ikke på evnene til mekanikeren, men kanskje uansett greit å ha utført dette selv også, på varm motor.

Tusen takk for all hjelp til nå, og kom gjerne med flere tips til feilsøking. Krysser fingrene for at motoren ikke tar kvelden på prøveturen!
80  Forum / Problemløseren / Sv: Lavere kompresjon på sylinder 3 og 4 enn 1 og 2 på: juni 21, 2012, 14:14:56 pm
Fikk lånt meg en sylinderlekkasjetester i dag, og resultatene er mildt sagt mystiske:

#1: 70/81 psi = 14% lekkasje
#2: 72/82 psi = 12% lekkasje
#3: 87/88 psi =  1% lekkasje
#4: 80/82 psi =  2% lekkasje

Jeg hørte litt blåselyder i oljepåfyllinga ved alle målingene, og på #2 hørte jeg blåsing i innsuget. Jeg klarte ikke å få det helt tett rundt plugghullet når jeg målte #1, så det må tas høyde for litt ekstra tap der pga. dette. Det må også nevnes at dette ble gjort på kald motor, som ikke har vert startet/kjørt siden påske. Vet ikke om dette vil påvirke resultatene.

Konklusjonen er altså at de sylindrene som har lavere kompresjon er helt tette, og de som har høyere kompresjon lekker en del. Tror jeg må få ut motoren og demontere for å sjekke tilstanden, om ikke noen har noen bedre idéer..?
81  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Seter på: juni 20, 2012, 16:07:14 pm
Hotshop har visstnok lagersalg på Cobra stoler for tiden: http://hotshop.as/tilbudside.htm
82  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Kompresjon på: juni 20, 2012, 14:55:34 pm
Synes bare det hørtes litt rart ut med en liten originalgasser på en ellers trimma motor, med tanke på at mange med mindre trimma motor enn deg bruker både enkle og doble Weber/Dellorto.

Men det burde vell uansett fungere greit på lavt turtall når jeg tenker meg om. Men ingen tvil om at du vil få mye mere utav motoren med større forgasser(e)!

Midtstilt Weber har jeg ingen erfaring med, men har hørt det lange innsuget kan skape problemer. Kanskje greiere å få den til å gå greit med en forgasser du vet fungerer først.
83  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Kompresjon på: juni 20, 2012, 14:42:25 pm
Bruker du original 1600 forgasser? Burde kanskje hatt noe større når du har "porta" topper og W125 kamaksel.
84  Forum / Problemløseren / Sv: Lavere kompresjon på sylinder 3 og 4 enn 1 og 2 på: juni 19, 2012, 13:12:31 pm
Tusen takk for informasjon. Litt dyrt verktøy for min lommebok det der, men skal høre om noen i nærmiljøet har noe jeg kan låne.
85  Forum / Problemløseren / Sv: Lavere kompresjon på sylinder 3 og 4 enn 1 og 2 på: juni 19, 2012, 11:45:05 am
Leakdown = sånn som dette?
86  Forum / Problemløseren / Lavere kompresjon på sylinder 3 og 4 enn 1 og 2 på: juni 19, 2012, 09:54:49 am
Hva kan årsaken være til at motoren min har lavere kompresjon på sylinder 3 og 4 (de på venstre side sett bakfra) enn sylinder 1 og 2? Det er en 2.0 liter type 4 motor som jeg bygde selv for noen år siden. Doble 40mm DRLA, Raby kamaksling og litt annet snæks.

Målingene ble ikke gjort av meg, så jeg husker ikke nøyaktig hvilke tall det er snakk om, men jeg mener det var ca 20 % lavere kompresjon på #3 og #4.

I startfasen ble motoren kjørt med et sett veldig dårlige 40mm DRLA gassere (disse er byttet med nye/overhalte nå), så det jeg har tenkt er at en av disse kan ha gitt alt for feit blanding til #3 og #4, og dermed har ikke stempelringene og stemplene blitt kjørt ordentlig inn. Noen som har andre idéer, og evt. hva løsningen kan være?

Jeg kommer til å ta opp motoren så snart som mulig og se hvordan det står til. Håper det holder å hone sylindrene og bytte stempelringer, men frykter det ikke er så "enkelt"...
87  Forum / Snikk-snakk / Sv: Sending lagt til fortolling av Posten! på: april 28, 2012, 13:57:39 pm
Posten er en gjeng neandertalere med makt og de er i ferd med å få en bot på 60 000 000 for å hindre at et utenlandsk selskap skulle få lov til å etablere post i butikk på 90 tallet en gang. Andre står i kø for å ta over i Norge men vår regjering verner Posten og vi er taperne.

Bruk ALLTID selskap som ikke benytter seg av posten som distribusjonskanal når pakken kommer til Norge. UPS, DHL, Fed Ex, Jet Carrier er noen.
83,6 millioner faktisk: http://nrk.no/nyheter/norge/1.8080324
88  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Cheron lærer å bygge motor - 1915 ccm på: april 01, 2012, 11:15:59 am
Har lest litt her på forumet i diverse motortråder og nå senest i Bremsebenk tråden til JEE.

Fordeler? Jeg trenger jo ny fordeler til 1915 motoren. Er det 009 fordeler som er greia?
009 funker som regel ok/bra til fullgass kjøring, men gir ofte dårlige resultater ved "normal" kjøring. Et av problemene er at det selges mange kina-kopier, som er av veldig varierende kvalitet. Prøv å skaffe en original tysk Bosch som ikke er alt for slitt om du vil ha 009. Ellers finnes det mange bra alternativer, men dette koster som regel mer.
89  Forum / Problemløseren / Justering av DRLA - Sotete plugger og dårlig respons på tomgangsskruer på: mars 31, 2012, 17:34:43 pm
Jeg prøver å få justert mine doble 40mm DRLA forgassere. I "bibelen" står det at jeg skal skru tomgangsskruene inn til jeg hører turtallet synker og sylinderen slutter å tenne, og så skru de helt inn. Til slutt skal de skrus ut til sylinderen tenner bra igjen.

Problemet mitt er at sylinderen min slutter aldri å tenne, og turtallet stiger faktisk litt når jeg skrur skruen helt inn. Har noen peiling på hva dette kan skyldes? Etter at motoren har stått på tomgang noen minutter er pluggene helt sorte av sot, så jeg mistenker at tomgangsdysene kan være for store. Tenninga er justert til 30 grader ved 3000 rpm (010 fordeler). Ventilene er justert, og plugger, pluggledninger og coil (Bosch blå) er nytt.

Jeg har 180 air correctors, 140 hoved-, og 60 tomgangsdyser, aks husker jeg ikke i farten. Motoren er en 2-liter type 4, med hvassere kam, originale firkant-port topper, og thunderbird eksos.
90  Forum / Snikk-snakk / Sv: Fordeler uten vakum ønskes lånt i påsken på: mars 30, 2012, 12:41:44 pm
Da sitter jeg i Lillestrøm og venter på toget hjem igjen, med 010 fordeleren jeg egentlig hadde kjøpt i hånda! Dette ordnet seg bedre enn jeg kunne ønsket.

Tusen takk til Ivar!
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 49
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!