april 19, 2024, 11:46:31 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 221 222 [223] 224 225
6661  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Skifte bremseklosser fremme 1300s -73 på: desember 03, 2008, 23:20:45 pm
dvs
1 Ut med brakepad retaining pins (14)
2 Ut med padspreader spring (5)
3 Ta ut èn klosse om gangen, for å presse stempel tilbake. (Tar du ut begge kan du risikere at det andre stempelet kjører ut av kalippperen)
4 Sett i ny klosse, så ta ut den andre gamle og press dennes stempel tilbake, sett i den siste nye klossen.
5 montèr tilbake padspreader og retaining pins.

(Om ikke stempelet lekker i pakningen eller sitter fast/går tregt)

Og om jeg har forstått dette rett, er det da ikke nødvendig med lufting av bremsesystemet? Fordi bremseveska blir skjøvet opp i beholderen igjen?
6662  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Skifte bremseklosser fremme 1300s -73 på: desember 03, 2008, 23:00:07 pm
mail mottatt. Takk Blunker
6663  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Skifte bremseklosser fremme 1300s -73 på: desember 03, 2008, 22:42:18 pm
Har du en mailadresse kan du få et pdf-dokument av meg som kanskje kan hjelpe...
post@webtec.no
6664  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Skifte bremseklosser fremme 1300s -73 på: desember 03, 2008, 22:32:51 pm
Har bestilt Haynes ja, men kjører stål mot stål og venter på boka..
6665  Forum / Snikk-snakk / Sv: Innpakking av bobla mi i vinter... på: desember 03, 2008, 22:23:23 pm
Hehe.. var mildvær når jeg spylte salt av bilen i går kveld, så ble det skyfritt og nattefrost i løpet av natta..
NÅ er det silikon på pakningene og nysmurte låser... Øyerulling
6666  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 1966 bobble på: desember 03, 2008, 22:21:04 pm
Det er da fælt så lite kjøpelystne folk er i disse finans krise tider!
Prøvde å skræme ut 10K av Sparebank1 SR Bank sist uke. De ville ikke engang vite hva jeg tjente eller noe, de lånte ikke ut til forbrukslån.

Var på et styremøte i kveld, bortimot 20 årsverk forsvinner etter nyttår. Så ja, flere og flere begynner å merke det på kroppen nå ja.
6667  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: -73 mod 1300s selges på: desember 03, 2008, 22:16:55 pm
Min 2,3l med 48 idf gassere bruker rundt literen på pen kjøring.
Skaff deg et air/fuel meter å sjekk blandingsforholdet. Få så noen eksperter til å fintune.Mye å hente på det både i effekt og holdbarhet.
Noen eksperter i sir-west rogaland? Og/eller noen som air/fuel meter eller link til å få tak i? Og hva skal verdiene være og hvordan justere?
6668  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Skifte bremseklosser fremme 1300s -73 på: desember 03, 2008, 21:44:24 pm
Ingen som har peiling? Sjokkert (Jeg HAR søkt først)
6669  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Ulemper med turbo? på: desember 03, 2008, 21:43:10 pm
Satte i 1985 ett "bolt on" turbosett fra IHI til min opel rekord -77 2,0 med komp 9:1. (Monterte det mens dama mi satt i bilen å venta en søndag..)
Desverre "bolta jeg det off" en 2,0 med komp 7:1. Gikk som et uvær med lastebil eksos jeg fant i kontaineren ved siden av, stempelet ble satt fri 3mnd senere..
Har funnet ut at det kan være en god plass å begynne å senke komp om du skal overlade. (Om ikke maskinen er kjent for å være spesielt solid)
6670  Forum / Teknisk, teori og praksis / Skifte bremseklosser fremme 1300s -73 på: desember 03, 2008, 21:09:43 pm
Noen som vet hva jeg trenger for å skifte klosser fremme? (Har klossene)
Anbefales repkit f.eks til stemplene, eller pleier det å holde å skyve dem tilbake, eller pusse dem? Noe spesialverktøy? Kjente problemer?

Jeg spør fordi jeg må kjøre vekk til et "skrulokale" og må KJØRE hjem igjen for egen maskin, helst med bremser...
6671  Forum / Problemløseren / Sv: Hva betyr "risig"? på: desember 03, 2008, 20:56:45 pm
Trodde det betydde rustet
6672  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva sier "sjefen"? DU kan finne på! på: desember 03, 2008, 20:49:27 pm
A.H. -"Jeg gir vel faen i at Hans har fått ny bil. Jeg fant ikke en kjeft på kontorene, og ingen har kokt kaffi. Gå tilbake til jobb."
Og JEG har patent på denne barten!
(Forstørr bilde Rekker tunge)
6673  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: -73 mod 1300s selges på: desember 02, 2008, 22:32:05 pm
Nye klosser ligger under panseret på bilen... NHH, JTB og jeg har byttet på å ha bilen på en måte Blunker
Synes 2 liter på mila høres veldig mye ut....
Fant klossene. Takk. Hvem av dere har tektylert den, og så den grei ut under før dere gjorde det? var ikke så lett å få sjekket for rust nå.. Hemmelig
6674  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: -73 mod 1300s selges på: desember 02, 2008, 22:02:18 pm
hm... det går rykter om at denne gikk svært så fort nedover E18...? blink, blink ;-) haha...
Lykke til i vesten! Sender med et bilde fra dens tid i mitt eie...
NHH

Takk for bilder! Kjøpte du bilen av noen på forum?
Og jeg fikk god fart på kjerra ja, den likte seg bedre i 110+ enn 80. Ble for lavt turtall med de gasserne på 4.gir.
Regner med JK får bota snart, har gitt beskjed han kan videresende den.
Ellers så tror jeg at jeg må sette på nye klosser. Høres ut som stål mot stål. Måtte bruke begge henda på rattet under oppbremsing...
Ja, og jeg klarte å fylle full tank 3 ganger på vei hjem og allikevel gå tom for bensin Rekker tunge
Kan det stemme at den bruker to liter på mila?
6675  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista? på: desember 02, 2008, 18:27:34 pm
Jeg har en original 1600, med 2x40mm Weber, CSP Supercompetition, 1:25 vipper, Bosch 009, og stdr Mexico blyfri topper. Den går ikke så verst, men føler det burde vært gjort noe med toppene ja. Så planen er å ta disse av, levere dem inn for porting og litt mer komp. Siden er kammen er standard, håper jeg på å få ut rundt 80-90hk når alt er riktig justert. Men allerede er det moro å kjøre den, og det er grom lyd ved pådrag:-)
6676  Forum / Problemløseren / Sv: Gjenging i blokk på: desember 02, 2008, 18:02:51 pm
takk for svar igjen Glad men må bare slenge ut en egen ide mens je fortsatt husker den Osteaktig om man gjenger opp til en overdim og gjenger opp en passende størelse og finner bolter som passer til den størelsen gjenger, er det da itte bare og skru de oppi og "lime" de med locktight. (et middel som låser skruen i gjengene) og bore opp hulene i olje lokk, sil og pakninger til samme dim som boltene og finne muttre som passer....dermed så blir  boltene under som holder sila mye sterkere og man kan dra til hardere uten at det skjer noe slikt dritt en gang til.

eller er je helt på jorde ? å trur dere?? Glad
Jeg maskinerte noen delikate deler hvor kunden beskrev hellicoil fremfor gjengeinnsats. Årsaken var at det for lite gods igjen om du satte inn gjengesats. (Måtte borre større høl)
6677  Forum / Problemløseren / Sv: Hjelp! Skal kjøre langt og vet ikke hvordan varmeapparatet skal brukes(Sak LØST) på: desember 02, 2008, 17:58:25 pm
Kjør forøvrig alltid med ene ventilasjonsruta på gløtt - kupeen er så tett at varmeapparatet faktisk sliter med å pumpe inn varmluft ellers.
Er ikke det bare pre 70?
6678  Forum / Originalprat / Sv: Historien bak din originale VW på: desember 02, 2008, 12:12:50 pm
her er min 58 bubbla
Nice...
6679  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Ulemper med turbo? på: desember 01, 2008, 22:19:14 pm
Hvis dette er i en buss med brukbar plass baki´, så hadde jeg gått for en annen løsning som funker mye bedre.... KOMPRESSOR! 
Jeg har hatt biler med både turbo og kompressor, og jeg er IKKE i tvil om hva som fungerer best.... En kompressor begynner å lade fra tomgang og slutter ikke før motoren ikke gidder mer. Saken her er jo å finne en bra kompressor. Har selv en sprengt kompressor liggende på hylla, men det var pga. dårlig overhaling og jeg fikk en ny i erstatning...
 
Skal se om jeg ikke klarer å finne igjen kurvene fra bremsinga på denne motoren (Corrado G60), men noen tall her er :

208 drivhjul hk ved 6500 o/min. 225 nm allerede ved 2000 o/min maks moment ved 4100 o/min og da 332 nm. Dette på en 4 syl, 1784 ccm med kun 8 ventiler....  Denne dro som et tog!
Er du flink til å skifte olje og har et bra luftfilter, er kompressor minst like holdbart som turbo. De historiene du har hørt om G-ladere som har gått dukken, skyldes hovedsaklig mislighold av en eller annen sort..

For ikke å snakke om mye mindre behov for kjøling, du kan bruke eksosanlegg som du har og er heller ikke SÅ avhengig av intercooler som med turbo.
Hva gjør du med wastegate på disse? Og fester du kompressor på dynamofoten? Og lager dobbelt reimhjul? Holder det med èn gasser? Brukbart på god 1600?
6680  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva sier "sjefen"? DU kan finne på! på: desember 01, 2008, 21:38:28 pm
-Es tut mir leit, aber die wagen woll nicht unseren alles zusammen plasieren wurde. -Dieter, bitte kommen sofort.
6681  Min klubb / Sør-Rogaland VW Klubb / Sv: Ungdom fra Lura, ny i boble miljøet. på: desember 01, 2008, 21:28:40 pm
Kul bil og kul farge................

Eirik



Helt enig, fin farge. Fikk min første boble i dag... 73 1300s Formula Vee replika 1600cc 2x40 weber, Mexico topper, CSP Supercompetition, Puma, justerbare Koni og styredemper. Full VDO instrumenter... Gliser
6682  Forum / Problemløseren / Sv: Hjelp! Skal kjøre langt og vet ikke hvordan varmeapparatet skal brukes! på: desember 01, 2008, 18:27:35 pm
Dersom du er heldig så er varmeanlegget ganske tett og da kan du tom få litt varmluft opp på frontruta for å bli kvitt duggen. Da må du ha begge spakene nede slik at det ikke slipper ut noe vamluft hverken foran eller bak.

Ble det helt riktig, da ...?

For å få maks varmluft på vindusrutene:

1. Høyre spake trekkes opp, dvs maks varme (den spaken regulerer spjeldene i varmeboksene)
2. Venstre spake skyves ned (da stenges ventilene under baksetet)
3. Hendelen for varmluftsdyser i gulvet foran skyves forover (stenges)

Dermed tettes systemet og all varmluften presses frem til frontruten med voldsom kraft.
 Blunker

Det hørtes mer riktig ut, ja Glad

Det høres fornuftig ut. Min måte fungerte i hvertfall ikke. Men jeg klarte å se ut, flise forbi en blitz boks i 110km(smilte pent) å gå tom for bensin i Gaukåstunnellen.

Men nå er vi hjemme Kult
6683  Forum / Problemløseren / Sv: Hjelp! Skal kjøre langt og vet ikke hvordan varmeapparatet skal brukes! på: november 30, 2008, 19:08:37 pm
Takk for hjelp folkens! Han jeg kjøpte den av gikk over deler av dette i går, så jeg tror det virker.
Jeg visste bare ikke hvordan jeg skulle betjene de forskjellige hendlene.
Haynes bok er nå bestilt Blunker
Og så lenge jeg er aleine i bilen, skal jeg klare å holde kjeft, puste med nesa...
Så jeg starter bilen med hendlene nede, kjører en stund til jeg forhåpentligvis har kontroll på duggen, så kan jeg åpne for å fordele varmen bedre. Ok.
(Nå har jeg juksa litt og satt bilen i oppvarma garasje så jeg får en "headstart" på event., dugg  i morgentidlig.)
6684  Forum / Problemløseren / Hjelp! Skal kjøre langt og vet ikke hvordan varmeapparatet skal brukes(Sak LØST) på: november 30, 2008, 16:21:23 pm
Hei.

Kjøpte en -73 T1 i dag i Oslo, skal kjøre 550km i morgen tidlig. Ser det er to spaker mellom setene, og to "knotter" på dashen som jeg tror har med varmeapparatet å gjøre.

Hvordan stiller jeg dette inn for å først å fremst bli kvitt duggen? Tvilende
6685  Forum / Problemløseren / Sv: Akutt dekkproblem på: november 29, 2008, 23:55:53 pm
Hei dere der ute jeg har en datter som er på besøk i Sandnes. Hun kjører en Golf 3 og har kjørt i stykker et dekk, er det noen fra Sandnes som kan låne henne et hjul . Hun skal tilbake til Oslo i morgen, dette kan leveres tilbake en helg senere. Håper at noen kan hjelpe, ring meg på tlf. 91561515. På forhånd takk, vet at dette er vannavkjølt men det er jo LUFT i dekkene.

Hvis noen vil ha hjulet raskt i retur, reiser jeg fra Oslo mandag morgen til Egersund. Tlf. 90726692 (Tar toget til Oslo i morgen tidlig, og kommer hjem mandag med en T1 73)
6686  Forum / Snikk-snakk / Sv: Innpakking av bobla mi i vinter... på: november 29, 2008, 19:45:51 pm
Har samme dillemma selv. Kan det være lurt å ha en vifteovn inne? og sette på et elektronisk tidsur som varma opp kupèn et par ganger i uka?
6687  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: -73 mod 1300s selges på: november 29, 2008, 18:29:27 pm
Er bilen solgt??

Ingenting er solgt før det er henta, men regner denne som solgt ja.

Joakim
Jeg regner den i hvertfall som kjøpt Gliser
6688  Forum / Type 1 1968-1979 / Formula Vee stripesett? på: november 29, 2008, 12:54:52 pm
Noen som kan skaffe meg Formula Vee decaler / striper i svart?
Mangler begge sider
6689  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: -73 mod 1300s selges på: november 29, 2008, 12:53:33 pm
Beklager for litt offtopic, men dersom det er aktuelt for nåværede eier eller en eventuell kjøper å selge rattet som står i bilen så kan jeg være interesert... i så fall bare å ta kontakt...
Har lært litt mer om rattet og bilen. Målet mitt er nå å videreføre planene til tidligere eiere, så lik som mulig en Formula Vee edition. Har allerede et par detaljer til på gang Gliser
6690  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Tegning til boble-vugge ??? på: november 27, 2008, 19:21:06 pm
Javisst Flau

Men den er nok likevel litt for voldsomm, etter min meining.... men eg driver nå på å forsker på priser på alt stålet eg trenger, og kva dimensjoner det ska vera!

Eg trur eg skal laga ein sånn How To-tråd i Produktgarasjen Blunker Men ikkje før eg er ferdig, for ellers vert det så mykje pisspreik att det vert uoversiktleg Øyerulling

Kjenner du noen som kjøper stål profft, koster det kr. 16.-/kg + mva.
Og her finner du alt du trenger... http://www.kiamedia.no/ruukki/lagerprogram/
Sider: 1 ... 221 222 [223] 224 225
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!