april 19, 2024, 10:27:40 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 223 224 [225]
6721  Forum / Snikk-snakk / Sv: Trenger råd om hva jeg bør kjøpe. på: september 15, 2008, 20:10:17 pm
Du skjønner, i bilcross er det sånn at du kjøper en bil 8 laken også har du kanskje en motor som du bare modifiserer, litte grann, for når de er ferdige å kjøre så blir bilen lagt ut på bud, og da må personen selge til beste bud, og hvis beste bud er er 8000 så lønner det seg jo å ikke har en motor i som er verdt 15...
Forandra regler siden jeg kjørte da i så fall. Gikk ikke til høyeste bud i det hele tatt. Prisen var/er fast+ 300kr i gebyr, og kommer det flere bud, blir det trukket hvem som får bilen. Tviler på at denne regelen er særlig forandret.
Og det er IKKE dermed sagt at det ikke er lagt en god del mer penger i motor enn 8 tusen.
På Hakkavika i helga gikk det ei boble med motor til nesten 50K bygd av Gjestland. Og ja, jeg fikk se kvitteringer på det. Nå havnet takk og lov bilen hos samme eier, men det var ikke ett gitt utfall på forhånd.
Men detta har fortsatt ingenting med trådstarters spørsmål. Mitt råd er å IKKE kjøpe bilcross motor. Av erfaring så vet jeg at det er tatt endel snarveier med mye av innmaten i disse. Nybygd motor der er ikke dermed sagt at blokk og andre deler ikke har fått bra med deng. Du kan være heldig, men sjansen er i promille skala
Da kan det se ut som at jeg har oppfatta det riktig. Forstår at det må gå ut over motivasjonen for å investere kvalitetskomponenter når du risikerer å måtte selge det for 8 høvdinger. men, det er jo det som er poenget, at det skal være en folkesport alle har råd til.
Tror jeg må se meg om etter en mer varig løsning. Betaler heller noe ekstra for noe som virker over tid.
6722  Forum / Snikk-snakk / Sv: Trenger råd om hva jeg bør kjøpe. på: september 13, 2008, 07:23:09 am
Kjøp deg nå en bilcross motor, der er det jo MANGE som kjører folkevogn, snakker med en som kjører, de bruker alt fra 100hk og oppover i bobblene
Har vært inne på tanken om å kjøpe hele bilen, men de gode bilene får flere hundre bud, så jeg må bruke mye penger på budgivning om jeg ønsker å ha en reel sjanse for å dra hjem noe...

Glem bilcross motorer. Det koster LANGT (x4) mer å bygge en skikkelig motor enn de får for HELE bilen, så da sier det seg selv at snarveier er tatt. Se da heller på Rally motorer, eller kjøp en gatemotor.
Det stemmer at de bare får 5000 for bilen, men de har allikevel gjerne lagt ut 20-40.000.- Det er derfor de legger inn mange bud (x300.-) på sin egen bil, fordi de vet hvor mye det koster å bygge den opp igjen fra bunn... Men det er sikkert store forskjeller der og som med alt annet.
6723  Forum / Snikk-snakk / Sv: Trenger råd om hva jeg bør kjøpe. på: september 12, 2008, 06:55:35 am
Hei.
Jeg holder på med en slik bil nå - riktignok en 69 modell. Blir en 2276 motor (du trenger ikke denne størrelsen for å få en morrobil). Kerscher bremser - godkjent for 160hk (TÜV) med skiver fremme og bak. Blir senket fremme og bak, og med 5,5" originalfelger med bredere dekk (175 - 195). Skifter fra sving- til IRS bakaksling. Jeg henvendte meg til biltilsynet skriftlig, og har fått et svar på ca 4 sider - som ikke er en forhåndsgodkjennelse, men en generell uttalelse. Det ser ut som det skal gå fint med godkjenning.

Kjøp den BESTE originalbilen du kommer over, slik at du slipper lakkering og rustfiks, og bruk resten av budsjettet ditt på motor og bremser.
http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=440.msg2856#msg2856

Har planlagt dette lenge jeg også (39)!  Glad
Har lest hele linken din. Skrudde mye bil i ungdommen, men har ikke plass eller tid nå, så tror også jeg må finne et godt eksemplar.
Men kjekt å se fremdriften på et slikt prosjekt...
6724  Forum / Snikk-snakk / Sv: Trenger råd om hva jeg bør kjøpe. på: september 11, 2008, 21:42:18 pm
Går jo an å kjøpe privat da..  Glad
Fins det egne forum/interessesider for vw bilcross til salgs? Og er dette generelt holdbare motorer eller beregnet for hyppige overhalinger?
6725  Forum / Snikk-snakk / Sv: Trenger råd om hva jeg bør kjøpe. på: september 11, 2008, 20:16:50 pm
Kjøp deg nå en bilcross motor, der er det jo MANGE som kjører folkevogn, snakker med en som kjører, de bruker alt fra 100hk og oppover i bobblene
Har vært inne på tanken om å kjøpe hele bilen, men de gode bilene får flere hundre bud, så jeg må bruke mye penger på budgivning om jeg ønsker å ha en reel sjanse for å dra hjem noe...
6726  Forum / Snikk-snakk / Sv: Trenger råd om hva jeg bør kjøpe. på: september 11, 2008, 19:39:37 pm
En bil med trommelbremser bremser likt fra 120 km/t til 0 om du kjører med 1200, 34 hk eller med 200 hk. Tror litt av poenget her er selvbeherskelse, det å kunne kjøre med vett.

Skjønner ikke all formaningen her jeg. Hvor mange tror dere kjører med stor motor og tromler.... faen ikke få.

Jeg syntes at en straigt bil med en mildt trimmet motor hørtes ut som en god start :-)

Enig, føler meg tryggere på at det er det jeg lander på.  Men ingen har svart på om en vedlikeholdt boble tåler å stå ute hele året?
6727  Forum / Snikk-snakk / Sv: Trenger råd om hva jeg bør kjøpe. på: september 11, 2008, 11:08:16 am
750 kilo og 90hk virker det også(tilsvarer jo 180 hk i en f.eks V70) . Da kan du få det godkjent på en 1500 67 med skivebrems. Med et greit oppsett, skal man greit få hjulslipp.

Er ikke vant til å forholde meg til denne vekta. Forstår at det har mye å si. Jeg har hatt godt motoriserte biler før, men ikke så lette.
Tror det kjappeste jeg hadde var rekord-77 2,0 med egenmontert turbo. Ladetrykk på 1,4 med orig.komp på 9:1 ga fantastisk moro i 5 uker...

Så en 80-100 hk er gjerne målet om jeg vil litt moro uten at det koster skjorta?..Hmm.. Hvordan får jeg lettest denne effekten?
6728  Forum / Snikk-snakk / Sv: Trenger råd om hva jeg bør kjøpe. på: september 11, 2008, 11:03:32 am
Hvem snakker om 200 hk og originale bremser?? Trådstarter snakker om at han har en KOMPIS  med 200 hk i RALLYbilen sin.

Vi kan være helt enige om at hvis du dunker inn 200 hk i bobla di med originale pre 60-bremser, så kan du få problemer med forsikringsselskapet hvis du i stor fart pløyer inn i en ungeflokk. Da er riktignok forsikringskravet ditt minste problem.

Men for flertallet av oss i boblemiljøet, som har en boble med litt ekstra hester (<100 hk), gode (skive-)bremser og bil i forsvarlig stand, så er det ikke noe fare for regress. For at det skal kunne kreves regress må den ulovlige ombyggingen være DIREKTE årsak til ulykken.

Når en godt voksen mann skriver et innlegg om at han ønsker seg en forsvarlig boble med bra motor, gode bremser, senking og bredda originalfelger - og han skriver at han vil ha det godkjent - så er det å male fanden på veggen å skremme han med millionkrav etc i mine øyne.

Fantastisk å få kunne lufte slike ting i forum.. Får liksom se det fra flere vinkler:-) Jeg har sett rallycross bobla på løp, og selv om den er lettet ytterligere og har spesielle oppsett for bruken, har jeg ikke som mål å ha tilsvarende ytelser(som forresten virker "hysteriske") på min bil.
Men det er enda gutt i meg, og hadde vært moro å legge en liten sladd når jeg var en plass ingen kjenner meg... Har også lest om noe som heter slip-differensial, er dette noe bolt-on greier, eller vanskelig/dyrt å montere?
Ellers ser jeg at om jeg skal herje litt uten å skru, er det gjerne lurt å koste på meg ny 1641 maskin med dobble gassere? Burde ikke det normalt gi nok effekt til litt moro? Eller kan jeg komme billigere ut av det om jeg ønsker 100hk som tåler å bli brukt?
6729  Forum / Snikk-snakk / Sv: Trenger råd om hva jeg bør kjøpe. på: september 11, 2008, 09:30:53 am
Kan vise til mange slike saker, jeg tar i mot ca 500 skadede forsikringsbiler hvert år, og du ville blitt ganske overrasket om du viste hvor mange som sitter i driten pga ulovlige ombygninger med bilene sine. Er bilen som har som standard ca 50 hk ,trimmet til 200 hk med originale bremser, vedkommende er uheldig å kjøre på feks et barn på skolevei og invalidiserer vedkommende, så kan du ta deg fan på at forsikringsselskapet krever regress av kunden.. å påstå noe annet er ren idioti.

Idioti eller ikke, syns folk må kunne få ha andre oppfatninger av dette uten å bli stemplet som idioter.
Men jeg kjøper dine argumenter hvis du ut i fra de sakene du mottar faktisk får dokumentert at dette er et reelt problem, fordi da er det konstantert som fakta, og ikke en mening.
6730  Forum / Snikk-snakk / Sv: Trenger råd om hva jeg bør kjøpe. på: september 11, 2008, 06:26:44 am
Når du er så voksen som du er,burde du vel egentlig være i stand til å skjønne at å kjøre med en sterkt modifisert bil som ikke er godkjent, ikke akkurat er noe biltilsyn og forsikringsselskap vil applaudere for... Ihvertfall ikke om du skulle komme ut for noe trafikkuhell. Men har du råd til millioner i erstatning til eventuelle ofre så kjør i vei....

Der har du et godt poeng. På jobben er jeg veldig opptatt av HMS og kvalitetsikring.
Forstår at det ihvertfall kan bli en avkortning i utbetalingen eller event. regress ved påføring av skade på annen part.

Tror jeg vil legge det ekstra arbeidet ned i å gjøre det lovlig. Så lenge jeg hele tiden har vært fokusert på at bilen skal være trygg å kjøre, dreier det seg vel egentlig bare om litt mer forskning hos tilsynet først... Takk for oppvekkinga:-)
6731  Forum / Snikk-snakk / Sv: Trenger råd om hva jeg bør kjøpe. på: september 10, 2008, 19:52:04 pm
Men slipper man unna EU-kontroll når bilen ikke er orginal? En får vel ikke registrert bilen som veteran om det sitter en 2.6 l og skivebremser osv osv ?!
Mulig jeg tar helt feil nå (?)  &Oslash;yerulling

Tror ikke du tar feil, men hva om jeg gjør det i motsatt rekkefølge...?? Etter den er registrert som veteran og er fritatt for eu, er det vel fritt frem?
6732  Forum / Snikk-snakk / Sv: Trenger råd om hva jeg bør kjøpe. på: september 10, 2008, 19:12:39 pm
Og om jeg kjøper pre 60 slipper jeg eu kontroll... hvor stor er da sannsynligheten for at jeg får kjøre i fred for biltilsynet?
Jeg er opptatt av at bilen skal være i forsvarlig stand, men kanskje ikke helt forskriftsmessig... Blunker
Med det 2,6 oppsettet kompisen min kjører rally med, tar han ut i overkant av 200hk. (sugemotor)
6733  Forum / Snikk-snakk / Sv: Trenger råd om hva jeg bør kjøpe. på: september 10, 2008, 18:11:11 pm
Er det ikke et helt spesielt motorlokk på 67, som kun passer til 67? Er det vanskelig å få tak i om det skulle bli ødelagt?
Ellers så tenker jeg på skivebremser ja. Men må gjerne ha enda større om jeg passerer 100hk?
6734  Forum / Snikk-snakk / Trenger råd om hva jeg bør kjøpe. på: september 10, 2008, 17:20:41 pm
Står på trappene til å realisere en drøm jeg(42år) har hatt i noen år:
En clean boble med bra motor, gode bremser, senking og bredda originalfelger.
Jeg vil ha det godkjent, og helst så det tåler et par hjulslepp uten å måtte skru.

Ser at de gamle er finest med langt panser og motordeksel, men de nyere er vel bedre teknisk?

Jeg har heller ikke garasjeplass(den har kona) og lurer på om bilen tåler å stå ute året rundt.

Noen som kan anbefale spes.modeller eller fremgangsmåte for å skaffe meg det jeg trenger for rundt 40-50.000?

Jeg har nettopp registrert meg her, men lover å følge godt med. Har allerede satt meg inn i de forskjellige trådene, men fant ikke noe om akkurat dette.

Ingen som kan hjelpe Tvilende? Har en kompis som har lyst å bygge 2,6 til meg, men tror ikke jeg vil bruke 40.000  ::)på maskin.
Sider: 1 ... 223 224 [225]
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!