Det eneste som kan være "fornuftig" her er er vel å bygge i Lotus ånd. Lav vekt og moderat effekt. Da kan man slippe unna med relativt lav engangsavgift. Bygger man for eksempel en kitcar på 600 kg. med en motor på +/- 125 hk så vil man kanskje slippe unna med 50 000 i avgift? Det KAN jo være aktuelt for noen i alle fall. Ikke tvil om at man kan bygge mye gøy UTEN at det har flere hundre hester.....
Det man trenger er da (selvsagt) en moderne liten motor med lave utslipp. Regner med de samme beregningene blir lagt til grunn mtp utslipp? Men som alle andre (tydeligvis) aner jeg ikke.......
Det skulle vært et eget valg for "amatørbygd kjøretøy" der man la inn motor, utslipp, vekt osv. og fikk ut beregningene. Kan ikke være så vanskelig å få til.....
Hei! Jeg lurte på NÅR disse endringene ble innført. Jeg trodde alle med 2-bolt (som Golf) fjærbein hadde tannstang-styring og kom i 75, men tviler nå på om det er riktig. Når kom 2-bolt, og hvilke andre endringer er det fra 74 til 75, og hva er spes på 74 i forhold til de tidligere? Har funnet en oversikt, men den var litt mangelfull.
Har hatt lignende problemer. Både med Samsung (Android) og Windows-phone. Har god erfaring med å først legge ut annonseteksten, og så legge ut bilder etterpå. Gjerne to og to i slengen. Virker som telefonene ikke liker når det tas i en operasjon, men har ingen ide om hvorfor.....Uansett slipper jeg i alle fall å skrive teksten på nytt når det svikter.
Det er vel budsjettet som avgjør hva som er lurt å kjøpe. De sene boblene er bedre å kjøre, og mer moderne i egenskaper/ytelse. Jo eldre jo dyrere er vel stort sett regelen. 6v er ikke så MYE mer krevende å skru på, men gir litt nye og andre utfordringer.
Mye lettere å gi tips om du kommer med et budsjett. Har du 70-80 kan du få fantastisk bra biler, også eldre. Restaurert eller veldig bra urestaurerte. Rundt 50 er det også veldig mye bra. Spesielt av de nyere. 30-40 kan du finne relativt rustfrie biler som gjerne krever litt stell og evt. lakk om du vil ha den veldig fin. Fra +/- 25 og nedover er det stort sett bra/mindre bra prosjekter man får tak i. Det kan fort være en felle å kjøpe for billig, spesielt om du skal la andre jobbe på den. Man ender fort opp med en sluttregning større enn en bil i øvre prisklasse, SELV om man gjør arbeidet selv. Vær også obs på at urestaurerte biler kan se fantastisk bra ut, men ofte har morkne/sprukne gummipakninger. Det gjør at vann trenger inn her og der, noe som ikke betyr så mye på en søndagsbil, men kan ha litt å si på langtur til ulike treff om det er av interesse.
Veteranbil er definitivt ikke lønnsomt, men man får ikke betalt for å stå på ski eller spille golf heller. Boblene er stort sett ikke biler man setter på verksted, men fikser selv. Det vil si at uansett stand krever det en del egeninnsats å ha disse bilene, eller i allefall interesse for å tilegne seg kunnskap. Man kan like gjerne bli stående langs veien med nyrestaurert/strøken bil som men en gammel sliter. Før eller siden ryker en bensinpumpe, stiften eller en gasswire langs veien uansett. Eller blir det jo fryktelig kjedelig.......
EDIT: Vær forsiktig med helt nylakkerte biler. Spesielt om ikke sveisearbeid/grunnarbeid er godt dokumentert. Det kan fort dukke opp overraskelser allerede etter noen mnd. hvis det er gjort dårlig arbeid.
Dette ser ut som et ok kjøp til rundt 30. Fornuftige oppgraderinger, og tilsynelatende ganske rustfri. Tror disse tidlige modellene med stående lykter kommer til å øke veldig i popularitet fremover.
Kanskje legge det opp (også) for barn, for å rekruttere til racingmiljøet? Lettere å få med ungene og kona på SCC for da kan alle aktiviseres?
Det var litt av tanken, men her også blir regelverk/krav avgjørende for hva man kan få til. Konseptet er jo ekstremt familievennlig. Det er fristende å satse på vanlig cyclekart, men det hadde vært gøy å beholde linken til VW. Klarer ikke la være å se for meg små volksrodder sladdende rundt en grusbane.....Med sjåførene glisende fulle av sand og dritt i trynet og tenna. Vil man gjøre det enkelt bygger man 181.
De som gidder å mekke til en slik bil som dette er nok de samme som hadde stilt på andre ting og. Hva kan vi gjøre for å få "de andre" til å ville kjøre?
Nå vet jo ikke jeg hva som møter meg av krav fra forbund/regelverk.....Det blir jo selvsagt litt avgjørende. OM det er mulig å få til noe, så tror jeg dette kan være en veldig enkel og rimelig vei å gå, og noen kanskje er fornøyd med å rase fra seg i noe slikt....
Når det gjelder å få "de andre" til å ville kjøre (med vanlig bil), så tror jeg dessverre dragracing er "feil". Iallefall ikke optimalt organisert for laveffekt-biler......Kanskje man bør ha en egen (veldig) kort bane der reaksjonstiden er det viktigste? 402m (eller 201 for den del....) virker laaaaaaangt med org, eller tilnærmet org. motor. Hvor lang var slalombanen? Det er MER enn langt nok.....I tillegg tror jeg mange er redde for å droppe olje og ødelegge for de seriøse.
Litt samme problemstilling på andre baner...Kravene er (selvsagt) store siden andre og mye mer motorsterke biler skal kjøre samtidig eller senere. Fare for oljesøl skremmer, iallefall fra å arrangere. "Trussel" om høye kostnader om noen hiver olje utover hele banen osv. Kanskje slalom er det enkleste "lavterskel-tilbudet". Aner ikke.....Var jo relativt bra oppmøte der på SCC. På det kan jo selvsagt mange fler stille. Det samme kan de på grusløpet, men det er jo begrenset av regler, og er vel ikke altfor publikumsvennlig.
Disse tingene blir jo en annen diskusjon, selv om jeg skjønner at mange heller vil dra inn folk i det som allerede er etablert, enn å finne på noe nytt.
Dessverre(?) tror jeg folk fremover i større grad vil ha det enkelt, uhøytidelig og risikofritt. Det er vanskelig å få folk til å binde seg til ting, å engasjere seg utover det å stille opp på noe andre finner på. Selv det er utfordrende.....Da kan kanskje det enkle friste eller booste interessen? Jeg aner ikke.....Vil vel egentlig bare ha det litt gøy uten å måtte leie Eikås-banen eller reise landet rundt til ulike asfaltbaner.
Forespørsel er sendt bilsportforbundet, så får vi se hva som skjer. Kommer med info så snart jeg hører noe. I mellomtiden kan de som er interessert (og de som ikke er det...), se litt på videoer for cyclekart. Dette ser vannvittig gøy ut, og som sagt, det krever relativt lite på alle måter.
Jeg skjønner selvsagt at det krever ennå mindre å hive seg rundt en bane med egen bil, men likevel er det veldig få som gjør det. Dessverre.....Jeg har selv arr. flere banetreff og ulike "løp". Det er ikke lett å fylle opp, og det er definitivt ikke gratis å leie banen......Blir det dårlig vær er det nærmest garantert tap. Vi ble "reddet" av vannkjølt-folket som stilte opp på kort varsel. Derfor (synes jeg) det hadde vært gøy å finne på noe uhøytidelig med HØY moro/show-faktor, og LAV innsats/risiko. Vi kommer nok til å bygge et par prototyper uansett. Det blir lite moro med bare en....
Selvsagt hadde man kanskje fått flere til å delta på banetreff, uansett om det svinger eller går rett fram. Men ikke alle har plass/anledning til flere biler. Det er heller ikke alle som ønsker å fyke rundt på en bane med finbilen sin, men som likevel har lyst å rase fra seg litt.
En idé kan også være (om man får det godkjent) å lage flere biler, slik at folk kan låne/leie bil. Da kanskje man kan få flere interessert. Man trenger bare 4-5 biler for å få litt moro på en liten grus-rundbane, eller på en improvisert kjeglebane på en asfaltplass.
Jeg er en sta fyr, så jeg gir meg ikke med en gang.
Oppvisningsløp og kameratslig kappkjøring på lukket område med motoriserte "kassebiler" på +/- 10-12 hk tror jeg ikke noen bryr seg så veldig mye om....Men skal jo selvsagt sjekkes.
Kunne godt tenkt meg det på sikt ble mulig med en junior-klasse. Blir vel best å sammenligne med de motorsvake klassene i gokart? Uansett skal lover og regler selvsagt gåes gjennom.
- Det tar veldig lite plass å lagre/bygge bilen. Den er lett og enkel å transportere. - Det er raskt og billig å bygge. Man kan bygge med det utseende man vil uten å tenke på godkjenning og registrering. Noen vil kanskje synes det er artig. - Kravet til bygget er selvsagt høyere enn kassebil, men laaaangt fra "vanlig" bil. - Man kan ha det veldig gøy med lite organisering og på et lite område. - Det er kun for show, og kun aktuelt dersom noen har lyst å være med. De som ikke har lyst regner jeg med klarer å la være. - Å ha første løp på SCC var bare en tanke dersom folk ville se noen mini-volksrods rase rundt på en bane.
Man trenger ikke skjønne. Men det hjelper kanskje å lese litt om hva dette er.
Jeg har grublet en del på hva som kan gjøres for å få mer aktivitet og moro på treff for de som ikke har interesse, økonomi, kunnskap eller vilje til å drive med "skikkelig" racing. Samtidig må det være gøy å se på, og terskelen for å bli med må være lav. Veldig lav.
Har letet litt etter en passende serie, og cyclekart virker utrolig gøy. Vil gjerne utvikle noe eget, der bilene ser ut som små Volksrods. Samme "mal", men med en vinkling som passer innenfor det vi driver med. Det må selvsagt utvikles regler. Jeg mener ikke vi nødvendigvis skal følge oppsettet til cyclekart-serien slavisk, men det er i alle fall noe å ta utgangspunkt i.
Det hadde vært fint å få en del innspill, slik at det kan settes opp et forslag til regelverk for løp og bil. Forslag til motorvalg (alle skal ha samme) er også greit å få med. Vi kommer uansett til å smelle sammen en slags prototype iløpet av vinteren. Vil dere være med å påvirke reglene, så MÅ kommentarer/innspill komme FØR 31.11. Vi vil ha ting på plass før nyttår. Det skal ikke så mye innsats til for å få satt sammen en vogn.
Det virker umiddelbart merkelig at de kun har drift og brems på ene bakhjulet (Ingen frambrems), men det er greit forklart for de som gidder lese. Det BØR man om man synes dette virker artig.
Fint også å få innspill til sikkerhet, godkjenninger osv. Hva trenger man? Kan man bare kjøre på så lenge det er lukket område og alt skjer på eget ansvar? Dette har jeg IKKE peiling på....
Fint om folk er positive og konstruktive.
Blir det premiere for den nye VolksKart-serien på SCC 2016?
Skjønner jeg var litt uklar her....Aner ingenting om reglene akkurat på dette området i Sverige, men hørte fra en danske på MiB at de hadde kontroll hvert 8. år. I forhold til Sverige tenkte jeg mer på ombygginger, kitcars o.l. Skjønner ikke "angsten" for alt uoriginalt som gjennomsyrer BT i Norge. Har selv fått skrevet inn i vognkort (på mm) godkjent høyde på justerbart og TUV-godkjent coilover-kit til 03. Hva skal man da ha det justerbart for??? Det samme har jeg hørt om fastsveising av Puma.
Hvis kravet om originalitet blir stående for å få kontroll hvert 5. år/fritak, så understreker det igjen (trang)synet på den store delen av veterankjøretøy-miljøet som driver miljøet videre og (etter min mening) gjør treff, blader og faktisk hobbyen interessant. Fjerner man custom-biler, kit-cars eller for å si det enkelt; alle uoriginale kjøretøy fra "scenen" så blir det hele fryktelig kjedelig.
For meg er like regler for like gamle kjøretøy, uavhengig av om de er original eller (lovlig) modifisert, et helt selvsagt krav.
Jeg tror vi skal vente og se hvordan det faktisk blir før vi svartmaler for mye. Forslaget er fremmet for å gjøre det enklere å eie veteranbil, ikke kun for en snever gruppe med bevaringsverdige biler. Dette er noe som har kommet til i ettertid og som jeg har vanskelig for å tro at blir gjennomført. Ser heller for meg feks at det blir lengre intervall (hvert 5.år) på alle veteranbiler men at det flytende fritaket på 50 år kanskje bare vil gjelde "bevaringsverdige". Noe sånt bør vi i tilfelle kunne leve med.
Enig, og håper du har rett. I Danmark har de eu-kontroll hvert 8. år på veteraner mener jeg. Det er greit. Har egentlig ikke problem med at bilene skal inn av og til. Det demper jo de gærneste konstruksjonene, og holder de verste vrakene borte fra veiene. Det jeg reagerer på er utelukkende forskjellsbehandligen mellom de med originalbil iforhold til selv ganske moderat modda biler. Loven bør være lik for alle.
Hvis jeg har forstått det rett, så er det vegvesenet som i høringsuttalelsen har foreslått (eller har fått gjennomslag for?) at veteranbil og bevaringsverdig kjøretøy skal behandles forskjellig. Man må altså få inn bevaringsverdig i vognkortet for å få fritak/sjeldnere eu-kontrol.
Til dere som mener ombygging/modding er så vannvittig trafikkfarlig, og som er av den oppfatning at bilene alltid er best og sikrest slik de ble levert; Hvorfor er vi i Norge så forbanna unike at omtrent enhver endring medfører trøbbel med myndighetene? Hvorfor skal det være slik at vi her har (og aksepterer) lover og regler som står helt i en særstilling sammenlignet med andre land? Bare se til Sverige. Det finnes ingen logikk i det. Er det mye ulykker med ombygde biler der? I England? USA? Eneste forklaring jeg finner på denne særnorske holdningen er VRANGFORESTILLINGER om at forandring er farlig. Alt er jo farlig og skummelt når nisselua er dradd godt ned.
Selvsagt skal ting gjøres sikkert. Selvsagt skal idiotmodifiseringer slås ned på, både om de blir oppdaget, og om det fører til ulykker. Slik er det jo idag også. Det er ikke slike ting det er snakk om. Det er jo etthvert avvik fra originalt.
At jeg pga moderat senk, uorg. hjul og evt litt oppgraderte bremser og motor skal forskjellsbehandles og påføres merkostnader og MYE styr sammenlignet med originalfolket opplever jeg ikke bare som merkelig. Jeg synes faktisk det er j.... urettferdig.
Det har kommet en del ny info, med lovforslag som er foreslått å tre i kraft fra 1.1.2016. I utgangspunktet så jo dette veldig bra ut. Ryktene har vært positive. Så begynner man å studere litt hva som EGENTLIG er foreslått......Knallbra. Det nye regelverket skal KUN gjelde bevaringsverdige kjøretøy. De lager altså nye regler som nesten blir umulig å følge opp og forstå. Lovverket er "ullent" og vanskelig å tolke. Begrensingene er store. Vil man ha dette inn i vognkortet?
Det er jo (pr. i dag) bare en liten del av veteranbilparken. Må man da inn å vise bilen for å få den "godkjent" som bevaringsverdig? Er det aktuelt for folk med de begrensingen som finnes, og som trolig blir enda strengere etter hvert? Viktig at store klubber kommer på banen og uttaler seg. Det vil være ødeleggende for hobbyen, og vil nærmest være å BE OM regelbrudd dersom det blir et slikt "klasseskille" i miljøet. Modifisering/ombygging har vært en del av miljøet alltid, og disse regelforslagene vil føre til "dyrking" av det originale, og modding innenfor veldig begrensede rammer. Det vil i praksis, og i løpet av veldig kort tid gjøre bilhobbyen mye mindre spennende, rett og slett fordi det er enklere å kjøre originalt.
Mulig mange synes dette er helt ok, men jeg for min del kommer aldri til å godta slike begrensinger på mine biler. Da får jeg heller leve med kontrollene som i dag.
Vil dette også innebære at biler som har fritak i dag ENTEN må få innskrevet bevaringsverdig i vognkortet, ELLER inn annenhvert år?
Her er det litt å ta tak i. Alle bør egentlig lese lovverket for å forstå hva dette faktisk betyr.
Kopiert fra lovdata (link under):
§ 1-9.Bevaringsverdige kjøretøy 1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for:
- kjøretøy som tidligere ikke har vært registrert i Norge, - kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, og som ønskes tilbakebygd til original utførelse, - kjøretøy som er registrert på unntaksbestemmelsene for bevaringsverdig motorvogn, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert, - kjøretøy som tidligere har vært registrert på forsvaret.
2. Med original utførelse menes den utførelse kjøretøyet hadde fra fabrikantens side, med eventuelle endringer som på det tidspunkt var nødvendig for registrering i Norge, samt eventuelle endringer som følge av tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.
Tilnærmet original utførelse vil videre si at kjøretøyet ikke med hensikt skal være vesentlig endret, hverken teknisk eller utseendemessig utvendig eller innvendig, uansett om hensikten har vært å følge en mote eller å gjøre kjøretøyet mer trafikksikkert. Unntatt herfra er tidstypiske modifikasjoner og ombygninger for spesielle formål der det kan dokumenteres at disse ble foretatt og godkjent i den periode da kjøretøyet var i vanlig bruk.
3. Kjøretøy som er 30 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelsen selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Innretning/utstyr som har betydning for sikkerheten, må virke tilfredsstillende.
Kjøretøy i denne gruppen omfattes ikke av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.
4. Kjøretøy som er 15 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), men yngre enn 30 år, og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelse selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7, såfremt det er av spesiell interesse. «Spesiell interesse» vil i denne forbindelse vanligvis avhenge av alder og sjeldenhet (i Norge), slik at det til et 15 år gammelt kjøretøy stilles meget strenge krav til sjeldenhet.
Kjøretøy i denne gruppen omfattes av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.
5. Kjøretøy som er yngre enn 15 år og er i tilnærmet original stand, kan i helt spesielle tilfelle godtas som bevaringsverdig og godkjennes selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Slike vedtak skal i tilfelle fattes av Vegdirektoratet.
Kjøretøy i denne gruppen omfattes av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.
6. Kjøretøy som er godkjent etter nr. 3, 4 eller 5, skal ha følgende påtegning i vognkortets anmerkningsrubrikk ved registreringen:
«Bevaringsverdig kjøretøy. Må ikke endres konstruktivt eller utseendemessig.»
7. Kjøretøy som er godkjent etter nr. 3 eller 4, skal ha følgende påtegning i tillegg:
«Må bare benyttes
- ved spesielle anledninger som f.eks. motorhistoriske samlinger og løp - ellers leilighetsvis når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for annen trafikk.»
8. Ved deltagelse i motorhistoriske samlinger og løp, men ikke kjøring til eller fra, kan kjørtøy, som et unntak fra nr. 2, ha den utførelse det hadde fra fabrikantens side.
9. Hvis kjøretøy som er godkjent etter ovenstående unntak for bevaringsverdige kjøretøy, endres konstruktivt eller utseendemessig etter registreringen, omfattes det ikke lenger av disse unntaksbestemmelsene. Kjøretøyet må da fremstilles for ny godkjenning og § 1-7 må tilfredsstilles.
10. Kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, kan tilbakebygges til original utførelse. Kjøretøyet får da status som bevaringsverdig kjøretøy og pålegges de aktuelle restriksjoner med hensyn til endring og bruk.
11. Kjøretøy som er registrert etter unntaksbestemmelsene for bevaringverdig kjøretøy, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert, kan registreres ordinært og eventuelle restriksjoner strykes.
12. Militærtaktiske kjøretøy som tildligere har vært registrert på forsvaret, må, for å kunne registreres ordinært, tilfredsstille de ordinære kravene som gjaldt da kjøretøyene ble registrert første gang på forsvaret, pluss eventuelle senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende. Kjøretøy kan om ønskes beholdes i original militær stand mot at det gis status som bevaringsverdig kjøretøy. Det skal da ha påtegningen i nr. 6 ovenfor i vognkortet pluss hele eller første del av påtegningen i nr. 7 ovenfor. Dette avgjøres av regionvegkontoret etter vurdering av om kjøretøyet kan bevege seg sammen med øvrig trafikk med rimelig sikkerhet.
0 Endret ved forskrift 21 nov 2007 nr. 1275 (i kraft 1 mai 2008).
Takk for en fantastisk helg! Suverent opplegg, og en knallbra konsert lørdagen! Er storfornøyd med det meste, men savnet mer "trøkk" på festen fredag. Ser litt samme "trenden" på MiB og andre treff. Folk samler seg i klikker rundt om på campen, og har det jo kjempegøy. Men aktiviteter som virkelig samler og trekker folk gjør det enda bedre.
Konsert også fredagen, eller DJer som ikke konkurrerer? om å spille russe/afterski-musikk høyest mulig på samme område hadde vært et stort pluss. Spesielt hvis man ikke er fan av musikken selv etter en dag på ski...... Etter antallet folk som forlot området å dømme var det flere gamlinger enn meg på SCC i helgen. He he
Jeg var en av de som stod langt bak på konserten, og (litt truffet) snudde meg for å se om jeg var HELT bakerst..... Det var jeg heldigvis ikke. Kanskje jeg kommer tilbake neste år med hatt og originalbil. Da er jeg vel enten gamling eller hipster. Vet ikke hva som er verst(best?).
Har fått endel henvendelser pr. tlf og på pm. Innbytte er dessverre ikke interessant om du ikke har et bra 03 karosseri/prosjekt stående.
Litt mer info om bilen:
Bakerste del av høyre side (bak skyvedør) er preget av dårlig rettearbeid, men er forsåvidt solid. Jeg hadde tenkt å sparkle det greit, og fake patina på denne delen. Det samme var planen med fronten som har noe nyere lakk som ikke blender helt inn. Ellers har den veldig fin patina!