april 19, 2024, 07:05:29 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 [2] 3 4 ... 59
31  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / 356 kopifelger ønskes kjøpt, 15x5,5" på: mars 24, 2017, 23:26:53 pm
Ønsker å kjøpe et sett med 5,5" brede 356-kopier, helst Mangels.
Uvesentlig om de er krom eller sølv, kosmetisk tilstand har lite å si men må være rette og uten gravrust..
Helst 4 stk men 2 kan også være av interesse. Anyone?
32  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: F-560 ø.k. på: mars 11, 2017, 23:21:48 pm
Eiker Motorshop har som regel disse i 135,145,155 og 165 R15 på lager til edruelige priser.

https://www.eiker.no/F700066/main.aspx?page=articlelist&gid=1677
33  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 56 splittboble på: mars 11, 2017, 22:43:17 pm
Friskt satset!

Vær obs på at bakruta ikke ser ut som på en splitt ved å montere delepinnen i en ovalrute som her..
Splitten har mye "spissere" ruter som ikke danner en oval.. Jeg ville enten fjernet pinnen eller sveist inn et utkapp fra en splitt (begge rutene med pinne)
34  Forum / Problemløseren / Sv: Synkronisert girkasse og 1500-motor mm. i splittboble..? på: februar 13, 2017, 22:42:14 pm
Nei.. Det står "1959 and earlier" det skulle stått "1953-1959". Splitten har helt annet feste.

I tillegg er det der en del som aldri skulle vært laget. Å montere en 60-talls kasse i en 53-59 bil er bolt-in med T2 nesekon og standard gummifeste uten noen adapter. Den plata der forsøker å få til det samme uten å bytte nesekon, noe som ikke kan bli bra. Som nevnt over her så flytter ikke bare nesekonen hullene til rett sted, den flytter også overføringe (hockeysticken) et par cm ned. I tillegg er det et stumt feste. Lurer på hvem som fant på det der..

Det finnes et par cowboyløsninger for splitt også, søk litt på thesamba
35  Forum / Snikk-snakk / Sv: MH DOT slicks 215/65-15 på: februar 10, 2017, 23:11:43 pm
Ring Pony Parts på tlf 64961855. De har containersendinger fra Summit støtt og stadig og kan garantert skaffe dem billigere enn du får dem hjem selv (dyrt å frakte to dekk..)
36  Forum / Problemløseren / Sv: Synkronisert girkasse og 1500-motor mm. i splittboble..? på: februar 07, 2017, 23:44:10 pm
Har 1300S-kasse med korte aksler i min oval..byttet nesekon og hockeystick..byttet også til annen lengde på clutch-wire...går finfint Glad

Nettopp.. På oval går det som en lek. Splitt har helt annet fremre feste og trenger innsveiset feste fra 53-59 for å kunne gjøre det på samme måte.
37  Forum / Problemløseren / Sv: Synkronisert girkasse og 1500-motor mm. i splittboble..? på: februar 07, 2017, 00:00:39 am
1 & 2: Bobler har synkroniserte gir på 2,3 og 4. fra '53. Denne kassa passer rett inn i splitten med en nesekon fra T2 til og med '58.
Helsynkronisert (og bedre) kasse kom i 1961. Denne er desverre ikke bolt inn i splitt med standardløsninger.
Splitten har "smultringfeste" i fremkant og det finnes ikke original nesekon med slikt feste som passer på en 61 og nyere kasse. Det finnes noen cowboyløsninger til salgs på thesamba som sikkert fungerer men er langt fra optimale. Den beste men litt mer drastiske løsningen er å sveise inn et 53-59 boble girkassefeste på bunnplata og bruke en 59-67 T2 nesekon. Det er selvfølgelig ikke uproblematisk siden det involverer sveising på et splittchassis..
Jeg har selv sistnevnte løsning på min '52 med 60-talls kasse. Noen hadde sveiset inn slikt feste på 60-tallet så jeg slapp å ta avgjørelsen  Gliser Med den løsningen sitter alt rett og funker som det skal.
NB! Ikke tenk at det er letttere å sveise inn et 60-talls feste for å unngå T2 nesekon. Det funker ikke..
T2 nesekon gjør nemlig to ting, får kassa i rett høyde i fremkant OG senker overføringen/hockeysticken flere cm så den passer mot hullet i tunnellen på de gamle bilene  Blunker

3: Jeg ville styrt klar av lange aksler på en splitt.. Ja, de gir deg hjula lengre ut og bedre egenskaper på en standard bil. Men det ser også helt feil ut og gir assosiasjoner til 80-90-talls lookere med eldre karosserier på nyere plate.. Du får lett korte aksler til å funke like bra med moderat senk og stive dempere. Og det gir deg mye mer lekeplass i forhold til felger og dekk.

4:  1500-motoren passer rett inn og veier ikke stort mer. Blekk får du til å passe med litt blanding av forskjellige årsmodeller-

5:  Korrekt, 1500-filteret passer ikke. Så du bruker et eldre filter..

6:  Ikke stort... 1500 motor passer i utgangspunktet best med giringen på 1500 kasse. Men ikke en nødvendighet og om du kjører mest under 110 km/t ville jeg gått for vanlig 61-65 1200-kasse. Enklest og billigst å få tak i og gjør en 1500 eller 1600 ganske pigg fra start uten å mase veldig i rundt 100  Glad
38  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Komplette bremser foran 54-57 på: januar 28, 2017, 23:54:23 pm
Solgt til Reiel for lenge siden..
39  Forum / Problemløseren / Sv: var ryggelys påbudt i 1974? på: desember 20, 2016, 01:07:55 am
Enkelt forklart lys som er montert skal virke.

Du har i utgangspunktet rett men det er ikke fulllt så enkelt når en god del biler ble levert med ryggelysglass men uten "innmat" fra fabrikk  Blunker
40  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Komplette bremser foran 54-57 på: desember 02, 2016, 22:22:35 pm
PM til Reiel
41  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Komplette bremser foran 54-57 på: desember 01, 2016, 22:45:16 pm
Ingen som trenger før de går på hylla? Pris satt ned til 800kr!
42  Forum / Problemløseren / Sv: Motor 3cm for høyt i bakkant? på: november 29, 2016, 22:01:48 pm
Det er sveiset inn 61-> fremre feste på bunnplata? Det gjør desverre ikke susen..
Problemstillingen ligger i at du ved å bruke standard nesekon må senke fremre del av kassa et par cm for å få giroverføringen til å passe på en oval. Og motoren kommer for høyt i bakkant..
Ved å bruke T2 nesekon og hockeystick flytter du ikke bare innfestingshullene, du flytter også giroverføringen et par cm ned på kassa og vips den er på rett plass for å treffe hullet i bunnplata med kassa sittende rett.
Tro meg, de som har forsøkt seg med Berg5 kasse (hvor man ikke kan bytte nesekon) i pre 60 bil kjenner til problematikken, det er ikke bare å sveise inn nyere feste.

Har du avtagbar bakplate forresten? Hvis ikke er det ikke særlig stas å sette inn en motor som sitter 3cm for høyt i bakkant.. Been there  Blunker
43  Forum / Problemløseren / Sv: var ryggelys påbudt i 1974? på: november 25, 2016, 21:55:34 pm
Den gamle kjøretøyforskriften regulerer dette😀. Påbudet kom på biler typegodkjent etter en eller annen dato midt på åttitallet, mener jeg å huske.

Det finnes ikke noe påbud.. Selv på nye biler er ryggelys noe man KAN ha, ref innlegget til nobrakes.
Problemstillingen ligger mest i at noen biler er levert med ryggelysglass men uten fungerende ryggelys.
44  Bruktbørsen / Deler selges / Komplette bremser foran 54-57 på: november 22, 2016, 10:53:53 am
Selger et sett med komplette bremser foran til oval (og Ghia) 54-57.
Bra bakplater, "nye" sylindre og bånd (brukt en sesong).
Veldig bra tromler som jeg desverre ikke får tatt bilde av akkurat nå.

Selges kr 800

Tlf 95726674
45  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Felleskjøpet Servicevogn (splittbuss) på: november 08, 2016, 00:18:49 am
Jeg ville gått for uten skygge. Logoen blir mer definert da, tror den vil føles litt "tåkete" med skygge.
Sjablongfolie og pensel funker men kan bli litt vel "pent". Det jeg har gjort med bla Screwdrivers logoene er å få skjært logoen i folie, tegnet rundt med blyant, fjernet folien og så malt etter strekene. Mer jobb men blir litt mer håndmalt og mindre perfekt..
46  Forum / Snikk-snakk / Sv: Skal søke om LMK-forsikring, trenger "vitne" i Halden. på: oktober 24, 2016, 21:29:42 pm
Fantastisk bil!

Jærva: Alt det du nevner der gjelder kun 67-modellen.
De finnes som 1300 (5-bolt og tromler) og 1500 (4-bolt og skiver foran) For det meste 6V men noen 1500 ble levert med 12V. Nytt av året var også lange aksler bak (økt sporvidde)
Alle '65 modeller har 1200 og kingbolt forstilling og alle '66 har 1300 og balljoint (med unntak av spareutgaven).
Mange biler er registrert med feil årsmodell i Norge siden de nye modellene kom i August og biler reg før nyttår hadde en tendens til å få reg år som årsmodell. Så det finnes nok 1500 4-bolt biler registrert som '66 i Norge, men det er 67-modeller..
47  Forum / Hva skjer? / Sv: Zita 2016, første torsdag hver måned! Luftkjølt VW, burgere og softis! på: oktober 03, 2016, 15:04:51 pm
På torsdag braker det løs igjen  Osteaktig
Håper mange tar turen, det blir vel kanskje siste gangen i år..
48  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Felleskjøpet Servicevogn (splittbuss) på: september 27, 2016, 16:54:19 pm
Jeg tror også gult tak blir best. Med samme farge på taket som nedre del av bilen blir det litt for "standard" 2-farget splitt.
En annen ting er at sorte karosseriplater blir sykt varme i sola. Det er en grunn til at de fleste campingbiler har hvitt tak Blunker
49  Forum / Problemløseren / Sv: Justere slark ved nedre bærearm, linkpin med shims? på: september 13, 2016, 22:30:44 pm
Som Mags sier, du må følge tabellen.
Bærearmene sitter litt ulikt i forhold til hverandre på forskjellige forstillinger og fra side til side.
For at spindelen skal ha riktig anlegg og gå fritt må disse variasjonene fjernes og det er det man gjør ved å shimse etter tabellen. Shimsene er IKKE til å forandre cambervinkel, da vil alt bli satt i spenn, ikke fungere som det skal og slites.
50  Forum / Snikk-snakk / Sv: Takk til SCC på: august 22, 2016, 20:21:30 pm
Det settes enorm pris på at dere kommer fra alle hold!
En trivelig gjeng med en unik samling biler som gjør veldig mye for mangfoldet på SCC.
Vet ikke hvor mange ganger i løpet av helgen jeg har hørt folk si hvor kult det er med de eldste bilene representert.
Godt å høre at dere trivdes, håper virkelig dere tar turen igjen.
51  Forum / Snikk-snakk / Sv: Etterlysning av gammel traver - 1966 boble på: august 13, 2016, 22:32:58 pm
Solgt i 2007 til (som nobrakes skriver) Markus Stenberg Werner, Hamar.
Dette kommer opp på vegvesen.no og opplysningstjenesten på sms, men siden bilen ikke er godkjent og dermed registrert på ny eier vil den siste eieren som hadde bilen registrert komme opp i Autosys.
52  Forum / Hva skjer? / Sv: SCC - Racere /depotkonger (!) på: august 10, 2016, 22:39:23 pm
Tommy: Veldig, veldig kult!
53  Forum / Snikk-snakk / Sv: Tyskera på: august 10, 2016, 22:36:32 pm
 Gliser Gliser Gliser Gliser
54  Forum / Snikk-snakk / Sv: Tyskera på: august 09, 2016, 23:53:38 pm
Det har jeg vanskelig for å tro at de vil glemme med det første  Gliser
Stor tommel opp!
55  Forum / Hva skjer? / Sv: Zita 2016, første torsdag hver måned! Luftkjølt VW, burgere og softis! på: august 02, 2016, 23:14:43 pm
På torsdag braker det løs igjen! Er dere klare?
Opplading til SCC!
Vi snakker folkevogner og kjentfolk, burgere og softis, sommer og sol!
Det ryktes til og med om besøk helt fra Stavanger   Kult
56  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Nesekon 1300s kasse i Oval på: juli 17, 2016, 23:42:25 pm
Du trenger T2 ("splittbuss") nesekon fra '60-'67.
Unneberg Bil har ny på lager..
57  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1302RRR på: juli 11, 2016, 22:41:51 pm
Sjera?  Vet du har vært ute og kjørt...
58  Forum / Hva skjer? / Sv: Zita 2016, første torsdag hver måned! Luftkjølt VW, burgere og softis! på: juli 08, 2016, 01:35:18 am
I god SCC-ånd: It's all about the people...
59  Forum / Hva skjer? / Sv: Zita 2016, første torsdag hver måned! Luftkjølt VW, burgere og softis! på: juli 08, 2016, 01:27:47 am
Takk for en supertrivelig kveld!
60  Forum / Snikk-snakk / Sv: Restaurering av bobler på: juli 07, 2016, 21:49:05 pm
Nå er det vel også bare biler fra rundt '60 til '67 i visse farger som skal ha fargede kjederlister, på alle andre er sort korrekt.
Sider: 1 [2] 3 4 ... 59
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!