Vis innlegg
|
Sider: 1 [2] 3 4 5
|
32
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Volt meteret viser 14-17 Volt laddestrøm ved kjøring hva er galt?
|
på: mai 31, 2009, 12:14:46 pm
|
Eg har no skiftet Ladderelle`t, (det gamle virket ikkje lengre) det som da skjedde er att den no ladder max 12V både ved tomgang og ved turtall og er ned i mot 10.5Volt når eg slår på kjørelys. monterte stereo anlegg i bilen i går og merket da at ladde lampen lyser svakt når eg har både kjørelys og stereo anlegget på, stereo anlegget slo seg av til tider også, når eg slo av kjøre lysa så sluttet dynamo lampa å lyse og stereo anlegget slo seg ikkje av og på (sikkert grunnet for lite strøm) børstane på Dynamoen skal vere skiftet. Målingane som er gjort er gjort både med voltmeteret som står i bilen og eit multimeter. Skal sjå om eg ikkje får utført den dynamotesten som SveinT snakker om her, men det er vell masse som tyder på at dynamoen er gåen? Eg tenkte å montere ein større forsterker ++ i bilen på sikt, så skal dynamoen skiftes så bør eg vell få tak i en som produsere meir strøm? hvilken anbefaler dere? og ca pris? Takker for alle svar sålangt
|
|
|
34
|
Forum / Snikk-snakk / HASTER! hvilken type gjenger er det i oljetrykk føleren som står i en 1973 1600c
|
på: mai 29, 2009, 15:44:10 pm
|
hvilken type gjenger er det i oljetrykk føleren som står i blokka på 1973 1600cc motor, eg skal kjøpe meg ein "overgang" slik som har 2 uttak, i dag slik at eg kan bruke den orginale varsel lampa for oljetrykk + en ekstern som viser hvor mye trykk det er.
Er da ute etter hvilken type gjenger som står i blokka på bobla slik at eg får riktige gjenger.
På forhånd takk
|
|
|
36
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Volt meteret viser 14-17 Volt laddestrøm ved kjøring hva er galt?
|
på: mai 15, 2009, 17:33:51 pm
|
Sjekk at du har god jording mellom laderele og chassi. Viss ikke kan ladereleet få feil referanse og bøtte på med spenning. Det normale er at ladereleet er defekt...
Takker så langt for alle svar, er har forstått det sånn at lader relee`t ligger under bak setet bak fører setet? det befinner seg 2 stk relle der, eit lite på ca 2x2cm og eit som er større ca 5x6cm der går det noen litt tykkere kabler inn på så regner med det er det største rellet som er problemet? hvordan kan eg finne ut om det er det rellet som er problemet er det noen mulighet for å måle dette på noe vis med eit multimeter?
|
|
|
37
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Volt meteret viser 14-17 Volt laddestrøm ved kjøring hva er galt?
|
på: mai 14, 2009, 15:46:20 pm
|
Høres unektelig ut som om dynamoen din har tatt kveld/er i ferd med å ta kveld. Jeg har hatt samme problemet med en split pick up jeg hadde. Begynte å lukte råtne egg og det sa til slutt pang. Den ladet forøvrig 21v, vanlig er mellom 13,8 og 14,2. Lykke til! Eg er plaget med vund lukt til tidere noe som eg har lurt på hva er, å etter en kar sa til meg at det kunne bli danna knall gass ved at den laddet med for høg volt så tenkte eg at lukta måtte komme fra batteriet, men har enda ikkje fått kontstantert dette. Ladderellet er det som ligger i det rommet på andre siden av batteriet, (under baksete bak førersetet?) eller står det i siringsholderen som er montert under dashbordet der alle sikringane er? Dynamoen har nettopp fått nye børsta? hva er grunne til at den skulle ta kveld da?
|
|
|
38
|
Forum / Snikk-snakk / Volt meteret viser 14-17 Volt laddestrøm ved kjøring hva er galt?
|
på: mai 13, 2009, 22:51:27 pm
|
Eg har en 1303S 73 mod meiner det er likestrøm dynamo på denne, koblet til Voltmeter i går, det eg registrere er at når eg setter på tenningen så går viseren opp på ca 12,2 Volt (noe som er normalt), når eg starter så går den ned på ca 8 volt og når eg har fått start på den går den på ca 14-16 volt, den går litt lengre ned når eg slår på hoved lysa, men når eg kjører så øker volten når eg øker turtallet, det vil si den visert ca 17 Volt når eg kjører vanlig (80km/t) har hørt at batteriet skal ikkje laddes med meir enn 14,2 volt om det er høgre enn dette er det fare for att batteriet utvikler knall gass.
No skal det seiast at børstanen i dynamoen blei byttet for ca 1,5 mnd siden, etter dei var bytta så lyste ladde lampa ofte, den lyste svakt og sterkt og plutteselig lysten dei ikkje i det heile tatt, sånn var det dei første 6-700km etter eg fekk skifta børstane, så pluttselig en dag så hadde eg ikkje problem med at den lyste lenger under kjøring, i dag så fungere alt som det skal, den lyser når tenningne kommer på og slukkes når bilen er startet så det skulle vell ikkje vere noe problem her?
Kjente på batteriet i dag med handa og det var litt varmt vil tippe ca 30-40 grader, batteriet står under baksetet der det skal stå, grunnen er vell kanskje at den blir laddet med for mye strøm?
Hva er galt og hva kan eg gjøre for å fixe opp i dette??
|
|
|
42
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Tilkobling av Turteller, Ampærmeter og Voltmeter i 1303S
|
på: april 26, 2009, 20:33:04 pm
|
Eg skal montere Turteller, voltmeter og Ampermeter i bobla mi (1303S) og lurer på hvor eg skal koble til dei forskjellige ledningane for å få ut den "informasjonen" dei forskjellige instrumenta trenger for å fungere.
Finnes det koblings skjema på dette noen plasser? da helst på norsk. Er Autoguage sine instrumenter eg har, dei fulgte med bilen men dei var åpnet så det fulgte ikkje med koblings sjema på dei.
|
|
|
44
|
Forum / Snikk-snakk / Hvor får en kjøpt breie bak dekk til 9x15" Felger
|
på: april 17, 2009, 21:26:38 pm
|
Lurer på om det er noen her inne som veit hvor ein får tak i breie bak dekk til 9x15" felg (ATS) er ute etter følgande dimensjon 225/50 265/50 eller 285/40 eller 50 er ikkje sikker på om dei lager 50 profil til 285.
Takker for alle svar
|
|
|
45
|
Forum / Porsche-look / Sv: min
|
på: april 12, 2009, 21:50:55 pm
|
Det stemmer=) Kjørte fra Moss for egen maskin tidleg Lørdag morgen, og ca 8km forbi Skei mot Førde så stoppen den (Bensinpumpa som ikkje ville meir) så da blei bilen pakert der for natten og hentet på Søndag med ein svart BMW stasjonsvogn, vi kjørte gjennom Førde mot Florø så da var det nok den du såg!
|
|
|
55
|
Forum / Snikk-snakk / Hvordan virker T-Handel shifter
|
på: april 09, 2009, 20:57:52 pm
|
Lurer litt på hvordan T-Handel shifter virker. er det slik at ein må holde inn knappen for hvergang ein skal skifte gir, altså den låses i det giret som den settes i slik at ein må trykke og holde inne knappet til ein har fått den i neste gir? lurer litt på ein slik til ny bobla:) er det mulig å få denne med rett stang eller er det å foretrekke med bøgd som på bilde. meiner den leveres i 2 lengder også hvilken er å foretrekke her den skal i en 1303.
|
|
|
56
|
Forum / Snikk-snakk / finnes det Olje trykks giver som også har oljetemperatur giver??
|
på: april 09, 2009, 13:17:03 pm
|
Eg lurte på om det fantes Oljetrykks giver som målere oljetrykket (ikkje berre varsler om det er for lite trykk slik som orginalt men viser det faktiske trykk i psi/bar) men som også har oljetempratur givar i seg, som ein monterer der den oljetrykks giveren står i dag på en orginal 1600 motor.
|
|
|
59
|
Forum / Porsche-look / Sv: min
|
på: april 07, 2009, 14:44:07 pm
|
Intressant, eg har desverre ikkje noe historie på denne bilen ant enn at den har fleire eigera innen kort tid, den virker i god tekninsk stand, men noe slitt, stylingen har litt sprekker her og der, litt rust rundt dørene og i "vannkanalane" på taket, men ingen ting som er alvorligt så ein skal greie det med å sand/glass blåse det før en sparkler og lakker.
Om det er noen som har meir historikk ang denne bilen så er det berre å skrive det her...
|
|
|
60
|
Forum / Porsche-look / Sv: min
|
på: april 06, 2009, 23:04:31 pm
|
Da er endelig bilen komt i hus Den har alt fått påmontert nytt sportsratt og nye bak dekk 255/45-15 så no er neste steg nedvasking innvendig, det skal legges inn rustfrie gulv "matter" og blå neon lys som lyser ned på dei, ellers skal det inne instrument for alt som er mulig å måle, har lurt litt på Auto guage sine som har svart glass når dei er av slått, ellers skal det inn eit rimelig bra stereo anlegg kommer til å lage en prosjekt tråd på denne bilen når eg får tid. Ellers så vil den på sikt bli både lakkert og understells behandla på nytt
|
|
|
|