oktober 21, 2021, 00:02:17 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3 ... 138
1  Forum / Hva skjer? / Sv: Zita 2016, første torsdag hver måned! Luftkjølt VW, burgere og softis! på: august 05, 2021, 09:21:52 am
Blir det treff idag?
Ikke vært der før, men lurer på å ta en stopp på vei ned til hytta

Ja Glad
2  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Mineral eller syntetisk girolje? på: juni 22, 2021, 07:03:34 am
Mener det står GL1 i en av mine gamle instruksjonsbøker...  Blunker
3  Forum / Problemløseren / Sv: Fordeler spørsmål 1303 73 på: april 30, 2021, 19:18:31 pm
Satt de riktig?
Sett bakfra inn i motorrommet er #1 foran til høyre, #2 bakerst til høyre, #3 foran til venstre og #4 bakerst (nærmest) til venstre.
Følg plugg ledningene fra fordeleren.
Bytt til nye plugger, de gamle som er druknet, kan være defekte.
Anbefaler å bruke NGK BP5HS.
4  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: mars 05, 2021, 22:33:56 pm
Ovalskjermene er 2 cm "dypere" enn seinere skjermer.
58-skjerm skal fortsatt ha stålrør påsveisa for ledningsgjennomføring.
Mener skillet er i 59, 60-modellen fikk gummigjennomføring.
5  Forum / Problemløseren / Sv: Justere Solex Forgasser på: februar 21, 2021, 18:12:48 pm
Her mangler det vel en ledning? Glad


Vær klar over at oljetrykksbryteren i den giveren ikke er riktig for en VW-Motor.
De er ofte på 0.7- 0.9 bar, mens original VW bare trenger 0,25bar bryter. Det gjør at oljelampa har veldig lett for å blinke/ lyse på varm motor & tomgang/lavt turtall.
6  Forum / Problemløseren / Sv: Dekk med hvit side på: februar 21, 2021, 17:21:44 pm
Rimeligste er med smal hvit stripe ( 60-70'talls), ca 900 , mens breie hvitstripe (50-talls) ca 1800 hos Vintage Wheels i Sandefjord.
7  Forum / Problemløseren / Sv: Justere Solex Forgasser på: februar 21, 2021, 15:52:35 pm
De forgasserne liker ikke mekaniske fordeler, spesielt ikke en 009. 009 er kjent for å kunne gi "flat spots" på lave turtall.
Prøv å få tak i en velfungerende original fordeler, da VW matchet fordeler mot forgasser fra fabrikk.
Ellers ligger det jo en god forklaring på hvordan pict-3-forgasseren virker og justeres her på forumet, men da med riktig fordeler.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20100.0.html
8  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 31, 2021, 22:59:37 pm
Er så flott å følge med !👍
Gene Berg fant også ut at ved å fjerne oljekjøleren i viftehuset, økte temperaturen og blei mer ujavn, spesielt på sylinder #3...
Var snak om 50° forskjell, sikkert F.
9  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 30, 2021, 22:10:49 pm
Og for å gjøre forvirringen komplett. De første 34Hk hadde vel også samme viftehus frem til og med 62modellen?
Ja, fram til desember 62, faktisk. Kalt stale air, mens fra 63 og opp fresh air.
Litt usikker på kjølevifta, jeg bruker kjølevifta fra en 34hk på min 30hk, den har 22 blader, mens originalt på 30hk er det 16 blader, husker jeg rett.
Forskjellen er at 30hk gir 350L/minuttet på 3000rpms mens 34hk gir 400L/min.
Ett viftehus med doghouse krever ca 50% mer luft, en 1600dp vifte gir 700L/min @ 3000rpms.
Altså større effekttap.
10  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 30, 2021, 21:51:02 pm
Kjenner ikke detaljene på så gamle motorer. Det som på folkemunne kalles 36 hk Blunker

I USA kalles en 30hk for 36hp.
Altså samme motor, men målt hhv med netto hk DIN (Deutsche Industri Norm) , eller brutto hk SAE, uten kjølevifta & dynamo.
11  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: januar 29, 2021, 22:44:45 pm
Tror ikke disse hullene er originale. Jeg tror kanskje det enslige hullet har vært et støttestag til en radio, men hva med de to andre? Kom med forslag, viss ikke sveises alle igjen  Glad

 

Feste for bambushylle, kanskje?
Står ihvertfall omtrent der.
12  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Oval-spørsmål på: januar 27, 2021, 15:39:24 pm
1. Sort
2. Kan være vanskelig, begynn med trykkluft og rust løser.
3. Nei
4. Blandet litt da jeg monterte...
5. Kommer an på hvilket speil som blei montert, speil var ikke standard fra fabrikk, blei montert hos forhandler
6. Skal være tepper i 54, gummimatter kom på 56-modellen
13  Forum / Snikk-snakk / Sv: Vi takker for deres støtte! Donasjon av midler til drift på: januar 10, 2021, 14:44:09 pm
Donert 🙂
14  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: januar 09, 2021, 20:42:09 pm
Morsomt!
Er ikke mange med Webasto soltak i Norge.
Jeg monterte i min oval for 10 år siden, og jeg veit om en 54-modell som ihvertfall hadde i 57.
Deler fåes kjøpt her:
https://www.thetrimmingcentre.co.uk/tudor-webasto
15  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: november 11, 2020, 20:18:53 pm
Er enig med det å beholde gode lagre, hvorfor bytte ut lagre som er perfekt innkjørt og i sin beste alder, mot nye som vil bli like "perfekte" om endel år.
Når jeg jobbet med MC, så jeg flere som absolutt skulle bytte gode lagre mot nye, siden de hadde motoren oppe, det var flere som angret.
Dessuten, man vil jo ha en motor som har lite indre motstand når man trimmer, da ønsker man ikke minimumsmål /trange lagre.
16  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: motorblokker på: oktober 10, 2020, 19:15:04 pm
D-motor fikk kambæringer, og i forhold til F er det forskjell på hullet i blokka opp til 1970.
Fra 1970 er det samme størrelse på hullene på alle blokkene (dual relief) inkludert D.
17  Forum / Problemløseren / Sv: Weber IDF 40 på 1600, hoster og harker....? på: august 21, 2020, 13:18:48 pm
Har du riktige halsringer(venturi) på forgasserne?
Bør være små (28mm?) på en 1600.
18  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: august 07, 2020, 21:27:18 pm
Fortere en du pleier ja...Lå du i 80 på motorvæægen da Roy Gliser Gliser Gliser Blunker

Jeg kan bekrefte at han kjørte fortere enn 80, men vi med 1200 kunne kjøre flat-out....   Blunker
19  Forum / Teknisk, teori og praksis / Bensinslange som tåler etanolholdig bensin på: juli 27, 2020, 07:45:10 am
Fant en fin link som forklarer hva som må brukes / ikke brukes for å forhindre brann & bensin lekkasje pga dårlige bensinslange.
Generelt skal slangene minimum dekke J30 R9 standard, og være fra en kjent produsent.
Ellers kan marine fuel slange merket ISO 7840 :2013 også brukes, den er i tillegg også sertifisert til å tåle høyere temperaturer enn J30 R9.

http://www.volksbolts.com/faq/fuelhose.htm?fbclid=IwAR2C4w8fwA7wJ0X2hpewgfZZwmc9t-36fXKrJrEUJa696Dg5atbDrcX_EH8
20  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-tilbake til "nesten" original på: juli 15, 2020, 09:53:02 am
Du har nå gjennomført den mest frustrerende jobben et menneske kan gjøre på en boble og med gode resultater!
Stor klapp på skulder utdeles! Kult Kult

Heldigvis er den jobben enklere å få pent med mange deler og tøy, enn one piece plastikk 🙂

Ser bra ut!
21  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: ET på Justkamper stålfelger. på: juli 12, 2020, 10:44:08 am
ET = 82-76 = 6
22  Forum / Problemløseren / Sv: Noen andre som har denne bryteren? på: juli 10, 2020, 19:06:34 pm
I 1960 var ryggelys bryteren under baksetet, under lokket til giroverføringa.
Evt fantes det også en klump som blei satt mellom speedometer og wire.
23  Forum / Problemløseren / Sv: Noen andre som har denne bryteren? på: juli 09, 2020, 21:59:59 pm
Den er til noe ekstrautstyr, så du må nok følge ledningen.
24  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min 54/60mod Ragtop... på: mai 21, 2020, 20:22:04 pm
Flott bil!
Ser skiltnr er fra Nord-Jarlsberg (Holmestrand/Sande/Hof) opprinnelig 🙂
25  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Timing av kamaksel på: januar 20, 2020, 10:34:12 am
Står litt her, dessverre dårlige bilder etter at photobucket ikke var gratis lengre.
Dog usikker på hvordan man kom fram til 1,5mm. Dette er på en 30hk.

https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1265&p=11
26  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: desember 22, 2019, 14:13:03 pm
Ble en kort kveld i garasjen i går, og det eneste produktive som skjedde var at det kom et par npt-"bungs" ut fra dreiebenken:
[attachment=1]

Disse er til å feste dysa til vann/metanol innsprøytinga og en IAT-sensor. De skal sveises inn i innsugsrøra


Links gjenger, vel?

Ser bra ut 😊
27  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: november 20, 2019, 13:42:19 pm
Ser jo vakkert ut, det her!  Glad Hvor kjøper du reim til et slikt oppsett?

Regner med Tess har.
28  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: november 17, 2019, 22:59:11 pm
Hva skjer med ovalen? Girkasse og motor bytte?
29  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Oppgradering av 1600, 1776 eller mer? BUDGET! på: november 16, 2019, 13:32:20 pm
Finns en bra oppskrift på aircooled.net, hvor det settes inn en 74mm veiv. Den gir en hyggelig 1800-motor for en grei sum. Kanskje du havner på rundt 10.000 for motoren, hvis er du heldig og kan bruke det meste om igjen.  Eksos og forgassere kommer i tillegg, men kan legges til seinere.
Denne krever ikke maskinering i blokka, men anbefales å ta ut toppene for tjukkvegget 88m hvis du går for det.

https://www.aircooled.net/1800cc-vw-engine-no-machine-combo/
30  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 30 hk eksos på 34 hk motor på: november 05, 2019, 21:25:11 pm
Kjenner flere som har tatt av Abarth-anlegget fordi det bråker ganske mye. Så også en som mistet effekt med Abarth på en trimmet 30hk.
Originale Potter med TDE /åpnere enderør fungerer bra.
Sider: [1] 2 3 ... 138
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!