april 24, 2024, 11:10:38 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 134 135 [136] 137 138
4051  Forum / Snikk-snakk / Sv: Fra de glade 80 og 90 åra på: januar 01, 2009, 09:31:00 am
Pink Lady hadde flere stadier, her er noe av det jeg fant

Pink Lady blei bygd på begynnelsen av 80 tallet av Bernt Karlsson, kåret til sveriges peneste bil i Bilsport 1982. Bernt er kjent fra American hotrod på Discovery, der han jobber for Boyd.
Står et lite stykke om bilen i Klassiker Nr 1- 2009.
4052  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Lakkera bunnplata! på: desember 31, 2008, 14:59:58 pm
Tar du mors kjøkkenvekt, legg den i en klar plasikkpose/gladpack, så den ikke blir lakkert i samme slengen!
4053  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Tips ved kjøp av trykkluft kompressor. på: desember 31, 2008, 14:56:50 pm
Eg lurer på noko! Vil eg kunne ha ein større kompressor på 3fas 16A enn 1 fas 16A ??

Ja! (nå er jeg litt rusten i regninga, tror det blir 5,4kw motor totalt du kan ha på 3- fas 16A).
4054  Forum / Hva skjer? / Sv: Nederlandsk Nordkapptur i sommer på: desember 31, 2008, 13:02:27 pm
Etter å ha lest en del på den siden er jeg mest overrasket over at jeg skjønte mye nederlandsk

Nederlandsk skriftspråk er en blanding av tysk, engelsk ,fransk og t.o.m. noe norsk. Fulgte du med på skolen, og hadde f.eks. tysk eller fransk, blir man fort overrasket over hvor mye man skjønner  Gliser.
Men,  så begynner de å prate.... Hæ



Heldigvis er hollenderne hyggelige folk, og de kan stort sett engelsk hele gjengen.
4055  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Lakkera bunnplata! på: desember 31, 2008, 12:52:27 pm
Sånn ja! Då var det komt litt svar her Glad

Eg ser att sprøyta skal ha eit arbeidstrykk mellom 2 og 3,5bar, så du skal eg stille den inn på ca 3

Men då går eg for 2lag med grunning og 2med lakk.. eg har jo aldri lakka med skikkeleg utstyr, så det vert eindel dumme spørsmål her... Men er det noko sånt spesialt måleutstyr eg trenger?? eller er det nok å rekne seg fram med eit vanleg litermål rå kjøkkenet?? Eller må eg ha sånn fancy supercup ??

Still arbeidstrykket gjerne på 3,5 bar, det kan bli litt trykkfall til sprøyta når du lakker. Eller kanskje du må prøve deg fram litt, og se hvordan sprøyta fungerer på forskjellige trykk.
Ellers er det vanlig å bruke en digitalvekt for å måle lakkmengder, hvis du skal være svært nøye. Man måler i gram. Da får man riktig mengde herder til lakken. Et dl mål er litt mere slump (men fungerer nok ok når du blander litt større mengder) .
4056  Forum / Snikk-snakk / Klassiker nr 1- 2009 - må bare ha det! på: desember 31, 2008, 12:00:33 pm
Jeg var i Narvesen i dag, og fant det svenske bladet Klassiker for januar neste år! Siden det er 36 sider med bobler, måtte jeg jo kjøpe det.

Så løp og kjøp!! Mye interessant boblestoff. Og bilder! Kult
4057  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hjelp til kjøp av kompressor. på: desember 31, 2008, 09:35:41 am
Når det gjelder hurtigkoblinger til luftslanger og håndverktøy, finns det 2 "vanlige" luftkoblinger. På Tess solgte vi Cejn og Rectus, der heter den ene Cejn 310/Rectus 23, det er den jeg kaller Hansen-kobling (Hansen 3000). Det er den gamle standarden i Norge. Så har det kommet "ny" kobling, Cejn 320/Rectus 25, som jeg kaller (og heter vel også ) Euro-kobling. Den slipper imellom en god del mere luft. Faktisk slipper førstnevnte ut maks 925 l/min, og sistnevnte max 2100 l min. På det meste av utstyr som kjøpes i dag, følger det med euro-koblingen. Pass på at du har samme utsyr hele veien! Anbefaler å oppgradere alt til Euro hvis du har litt forskjellig, og særlig til luftverktøy som trekker mye luft.
Man ser det lett på nippelen når man sammenligner de to, Euro-koblingen har større innvendig diameter. Man kan sette en 310 nippel i en 320 kobling,  men vil få svak luftlekkasje ( så hvis det fiser litt luft i koblinga, kan det være at du har en mismatch her!).
Til større verktøy finns det større koblinger. Det finnes mange forskjellige luftkoblinger til forskjellige behov.

Håper denne er til hjelp for enkelte! Ha et godt nytt år!!! Glad
4058  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Familiens VW prosjekter!! på: desember 30, 2008, 23:10:27 pm
Jøss!! Taktrekket på plass! :=) men eg klarar ikkje å bestemma meg om det er blått eller svart??

uansett så må dekan vera dei fyrste til å gje posetiv tilbakemelding på biltemalimen! Osteaktig

Det værste med spraylimet til Biltema, var at boksen blei tom veldig fort.
4059  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min 59 t1 på: desember 29, 2008, 23:36:51 pm
kjekk bil så må brukes så ofte en kan,et prosjekt er på gang det er og få bensin varmeren til og virke.rimelig kaldt og kjøre i minus grader.

soa Osteaktig

Å, hvis varmepottene er iorden, blir det jo lunt inni bobla....
4060  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Da var endelig VW`n på plass på: desember 29, 2008, 14:05:27 pm
Det hørtes flott ut  Glad

6volt lader dårlig,er dårlig,og sånn er det  Øyerulling

Det har virka i 53 år i bobla mi, og virker fortsatt!
4061  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Verktøyvogner... Det er så mange å velge i! på: desember 29, 2008, 12:39:22 pm
Og husk at de veiledende (villedende) prisene hos Tess går det an å få gode rabatter på, særlig hvis du jobber i et firma med avtale.


Det koster nesten penger å gå inn døra hos tess. For en som ikke har avtale så er prisene like ille som hos wurth. Et firma som har en helt på tryne prispolitikk. Jeg har 80% rabatt på slipemateriell der. På festemateriell så har jeg mellom 30 og 60% rabatt. Kemikalier ca 40% osv osv. Da er det noe som ikke stemmer med de villedende prisene mener jeg. For meg er det klinkende likegyldig hvor stor eller liten rabatten er. Det er hva som står på regninga som teller. Dessverre er det fortsatt alt for mange som gleder seg over rabatter Glad

Det var mange sentralgitte priser i Tess som ga oss ansatte hodepine. Men en ting vil jeg si, siden du nevner slip.
Pferd slip er kjempe! En SG-elastik kutteskive f.eks. Et verft på vestlandet skulle velge hvilket kutteskiver de skulle bestille inn, så de tok 5 aktuelle konkurrenter, alle av kjent fabrikat. Så tok de ei rustfri stålplate, og så hvor lenge skiva holdt før den var utslitt. SG-Elastik skar 2,5 gang så langt som nærmeste konkurrent! Og med minst vibrasjoner i vinkelsliperen. Så Tess har endel produkter av kjempekvalitet, som gjenspeiles (litt) i prisene.
4062  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hjelp til kjøp av kompressor. på: desember 29, 2008, 12:20:56 pm
Jeg var innom Mekk og kikket på gebe. De største på 50 liter med 2 sylindre, 3 HP og 356 l/min hadde nå en pris på 2490,- Jeg sa at jeg ville ha 2 stk og om ikke prisen hadde vært 1700,- tidligere og fikk dem for det. Da har jeg 700 l/min for 3400,-

Kaster olja som ligger oppi eska og kjører på noe bedre olje.

Disse kommer uansett bare til å bli brukt noen uker mens vi sliper, etterpå blir de stående og kun brukt til sporadisk hjulskift og mekking med lufttrekker og luftskralle. Sikkert godt nok. Dersom de klikker så er det ikke store tapet.

Sikkert ikke det lureste kjøpet, men godt nok for det de skal brukes til.

Tror du trygt kan fylle på den olja som fulgte med, men bytt den ut etter kort tid (et par-tre  gangers bruk eller noe). Da får du ut evt støv og spon med den gamle olja, og fortsetter videre med ny olje. Som regel går det bra, men har, som skrevet før, vært borti olje som ikke har vært god nok, og at de kanskje ikke er satt sammen i det vi kaller støvfritt miljø. Nå veit jeg ikke hvor Gebe er satt sammen, svært mange kompressorer er bygd i Italia. Abac er vel en av de store, og de selges under mange forskjellige navn.
Ellers er jo en kompressor med reimdrift behagelig, motoren går på ca 1400 omdr istedenfor ca 2800. Dette skal gi  lengre levetid på motor og kompressor. Dessuten: husk oljebytte en gang i blant. F.eks Biltema har kompressorolje.
4063  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Verktøyvogner... Det er så mange å velge i! på: desember 29, 2008, 10:54:27 am
Når det gjelder skraller, har f.eks. Usag 2 typer, en med 72 tenner og en med 32 tenner.
Til sleggemekanikk  bruker man den med 32 t, til finmekanikk bruker man den med 72 t, sånn kort fortalt.
Det er fordi tennene er mye sterkere på den som har 32 t, og tåler mer juling.
Og husk at de veiledende (villedende) prisene hos Tess går det an å få gode rabatter på, særlig hvis du jobber i et firma med avtale.
4064  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Verktøyvogner... Det er så mange å velge i! på: desember 28, 2008, 21:23:50 pm
på KCL skapet mitt går kun èn skuff å åpne av gangen. Tipper det samme gjelder skapet fra clas.

Jeg har ikke forsøkt så mye mer enn PH2 og PH3 bits fra tema og de fungerer helt ypperlig. Men kan nok hende at torx er dårligere fra tema. Wera her jeg kun kjøpt i et par små lommesett en gang. Bits har en evne til å bli borte for meg før jeg rekker å slite de ut Glad

Det er ikke på skrutrekkerbitsene man merker dårlig kvalitet først, det er på torx og unbrako. Man vil ikke at en m8 eller m10 unbrako skal dras av med  vanlig 1/2" skralle, men med dårlige bits, ingen problem. Problemet ligger i at stålet enten er for sprøtt (knekker) eller for seigt ( bøyer seg og knekker).

Ellers merker jeg en forskjell på fastnøkler. Før jeg begynte i Tess, hadde jeg ikke noe forhold til Usag, men de har mange bra produkter (Usag eies av Facom, som også eier Snap-On). Bitsene var dog ikke helt i klasse med Wera.
Men, etter jeg sluttet i Tess, og har jobbet som mekaniker og brukt bl.a. Usag fastnøkler, har jeg faktisk enkelte ganger måttet leite opp en Usag fastnøkkel, fordi den er smal og nett i kjeften. Da blir de fleste konkurrentene faktisk klumpete og ubrukelige. Det må tillegges at den siste versjon Usag fastnøkler, vissnok er lik Snap-on (og Facom) sitt.

Jeg regner ikke Tengtools som sammenlignbar kvalitet med Usag. Mer som Tess sitt eget merke, Polar.
4065  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Verktøyvogner... Det er så mange å velge i! på: desember 28, 2008, 20:45:04 pm
Stemmer det....elsker slike utsagn Glad

Bits er også veldig billig på tema og de holder like bra som wurth og andre merker.

Holder like dårlig, mener du vel? Har et bitssett fra Btema, dro de rett av (Torxbits). Restene står i kalipern ennå ( ikke på bobla). Tør ikke kjøpe Biltema-bits mer.
Anbefaler Wera bits. Fåes kjøpt bl.a. på TESS ( har jobbet på Tess før, og veit hvorfor de begynte med Wera-bits. Og Wera er tyske).

Ellers når du kjøper verktøyvogn, kjøp en hvor du bare kan åpne en skuff om gangen. Folk har brekt bein/føtter hvis de har åpnet for mange skuffer på en gang, med mye vekt i. Da kommer vogna fort mot deg!

Når du skal kjøpe muttertrekker, sjekk hvor høyt moment den drar med. Jeg kjøpte en Elektra Beckum (Metabo) for ca 1200,- som gir 715 NM, og vil aldri ha noe med mindre moment. Til sammenligning ligger vel den beste på Biltema på 343 NM (1/2"), altså halvparten. Man får altså det man betaler for.
Men ellers har jeg mye verktøy fra Biltema, som er bra nok. Man må bare supplere med bedre verktøy når det trengs.
4066  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hjelp til kjøp av kompressor. på: desember 28, 2008, 14:03:07 pm
Hvis du kjøper en "kina"-kompressor, anbefales det sterkt å bytte olja så fort som mulig. Jeg har en billig Thor kompressor 2hk 24l( 1000 kroners, inkl stiftepistol), der anbefalte selgeren dette, da de hadde hatt endel havarier som kunne relateres til olja som var fyllt på fra fabrikanten. Så den er kun innkjøringsolje.  Det kan kanskje lønne seg å bytte olje samme rakkern.

Ellers er bildet fra Moe & Co av en 3-syl kompressor, altså av en størrelse større enn den annonserte.
4067  Forum / Snikk-snakk / Sv: Dagens funn....1974 spareboble! på: desember 28, 2008, 13:16:07 pm
Ei jeg kjenner, hadde en 73 spareboble, den så mer ut som en 67 mod., med gamle skjermer og lykter. Så de må ha tatt et røsk til 74.
4068  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hjelp til kjøp av kompressor. på: desember 28, 2008, 11:41:54 am
Holder på å fikser opp bilen min og har til nå brukt en 100 liters LUNA kompressor med motor direkte koblet til kompressorblokken. Denne streiker nå, sliter med å starte opp og i de fleste tilfellene sviver den rundt et par ganger og så ryker sikringen. Dersom jeg jukker ut og inn kontakten starter den som regel opp. Den trekker 12 Ah og jeg kjører den på 16 Ah kurs direkte uten annen last. LUNA kompressoren er min fars så den skal ikke fikses av meg.

Så, jeg planlegger å kjøpe meg en ny. Trenger uansett dette i garasjen. Biltema har en 100 liters (art 17-6033), har noen erfaringer med denne ?

Vi skal blandt annet slipe ned hele bilen med kompressoren så den må kunne levere litt luft.

Dersom andre har rabatter på liknende kompressorer som kanskje er et bedre kjøp så hyl ut.



Hei!

Tanken med flere kompressorer er god, hvis du har flere 10/16A kurser. Har hørt at du bør ha 400-500l /min for å få en stabil lakkering. Og luftverktøy bruker fort 200-400l/min ved konstant bruk. Luftforbruket står som regel oppgitt i bruksanvisningen for luftverktøyet... En(eller flere) store tanker er en kjempefordel, da lufttrykket vil falle saktere, og du kan jobbe lengre før du må ta pause, hvis systemet ditt leverer for lite luft. Ville prøvd å "overta" 100l tanken til faren din, hvis denne kompressoren er defekt. Overganger , t eller x stykker, hurtigkoblinger o.l. får du f.eks. på TESS, Biltema og andre industrileverandører.
En annen ting, når du sier sikringen ryker, kan dette være pga kulden som er om vinteren. Mange kompressorer er levert uten en kaldstartventil (eller din er defekt), som gjør at de får problemer i kulda(sjekk om den starter greit når tanken er tom for luft, men har problemer når tanken er fylt med luft). Dessuten , hvis det er langt til nærmeste trafo, får du et stort spenningsfall, og motoren kompenserer det i oppstarten med å dra mer strøm, så sikringen ryker. Størst problem om vinteren, fordi det blir brukt mer strøm på linja totalt, noe som gir større spenningsfall. Sjekk med voltmeter i stikkontakta når du starter kompressoren.
Du kan med fordel også bytte olja på kompressoren, hvis det er lenge siden sist.
En fordel med flere kompressorer er også at du stiller de på litt forskjellig innslagstidspunkt, slik at det bare er en som slår inn ved vanlig bruk, neste kommer ved f.eks 0,2 bar lavere trykk. Mange muligheter.
4069  Forum / Snikk-snakk / Årsavgift 30 årsregelen på: desember 28, 2008, 11:12:17 am
Hei!

Nå like før nyttår vil jeg fortelle om hvordan denne regelen virker, hvis du har et kjøretøy som er produsert et år, men er førstegangsregistrert året etter (f.eks en bil som er produsert i november, men reg.i januar).
Dette på bakgrunn av Kawa'n min, som er fortollet inn i 78, men blei førstegangsregistrert i 79, og jobben jeg måtte gjøre for å få tilbakebetalt mellomlegget mellom høy og lav sats for årsavgift.

Systemet virker sånn at Toll & avgift sender ut årsavgift på grunnlag av dato for førstegangsregistrering, som er registrert i Autosys/Motorvognregisteret. Dette sammenfaller i noen tilfeller ikke med regelen som stortinget har bestemt, nemlig at kjøretøy som er 30 år eller eldre, skal ha lav avgift. Derfor må man søke toll & avgift om å få ettergitt avgift, og sende ved relevant dokumentasjon (som er kopi av tollkort som bekrefter inntollingstidspunkt, eller bevitnelse fra importør / forhandler om når kjøretøyet er produsert/kom til toll-lager i Norge).
Det er litt saksbehandlingstid, så du må regne med å betale høy sats, og få den tilbakebetalt.
Da jeg søkte, fikk jeg først avslag, men anken gikk imellom. Det viktige i søknaden er å henvise til hva stortinget har bestemt.
Og til slutt, man kan søke om tilbakebetaling innen 3 år, da 3 år er foreldelsesfristen!
4070  Forum / Snikk-snakk / Sv: VW Racing Spill :) på: desember 27, 2008, 22:00:33 pm
Kom over et Gran Turismo 4 spill til PS2 som jeg kjøpte til guttungen, så nå har vi kjørt ræs med 49 boble 1100 standard og med Karmann Ghia! Må oppleves!!!

Endå kjekkare når du har ratt og pedalar til playstasjonen!! Synd du ikkje kan kjøre så mangen løp med dei... (men eg meiner det var nokon som heiter karmann ghia cup)
 Glad

Ja, det er noe eget med 25 hester på full spiker på langsida!!  Har dessverre bare ett sett pedaler og ratt, den er morsomst i 2 player.
4071  Forum / Problemløseren / Sv: eu kontroll på 58 mod på: desember 27, 2008, 21:09:30 pm
Min tidligere 58 mod måtte vises på lik linje med alle andre biler som må ha eu kontroll. Dette fordi den var importert i 62, og da sa de at de fulgte 1.gang reg. i Norge. Hjalp ikke hva jeg sa om at det var en 1958 mod. Skal sies at jeg aldri viste den sjæl, da jeg ikke hadde den så lenge.

Det er et felt for førstegangsregistrering i vognkortet, og hva som er utfylt her, bestemmer om du skal ha eu-kontroll eller ikke. For biler i dag, blir dette fylt ut etter evt opprinnelsesdokumenter. På 50 og 60 tallet, er denne datoen ofte satt til førstegangsreg i Norge (min er produsert og reg  i tyskland i 55, men på reg dato i vognkortet står det 57, da den blei reg i Norge). Tror faktisk du må dokumentere reg. dato i utlandet for å få omgjort dette i vognkortet. Og jeg lurer på hvordan det tyske motorvogregisteret virker, kunne likt å sjekket opp min bils tyske historie. Den ble levert til Raffay's i Hamburg, muligens som demobil.

Ellers er vel LMK rette instans for slike spørsmål.
4072  Forum / Snikk-snakk / Sv: VW Racing Spill :) på: desember 27, 2008, 19:23:29 pm
Kom over et Gran Turismo 4 spill til PS2 som jeg kjøpte til guttungen, så nå har vi kjørt ræs med 49 boble 1100 standard og med Karmann Ghia! Må oppleves!!!
4073  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 66 T-1 RestoRat/Patina/ Prosjekt på: desember 27, 2008, 19:18:13 pm
Igår fikk jeg montert bilen innvendig , byttet olje , plugger og satt inn nytt batteri. Startet på første forsøk og nå har bilen rullet sine første meter for egen maskin på 5 år  Glad  Litt sur, men det går seg til etterhvert.  Til uka skal den på Eu-Kontroll og Slammes ned til bakken etter det  Blunker

Bilder kommer !

Anbefaler STP Injektorrens i bensina. Løser gammal skitt. Glad
Virka bra på min.
4074  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Nytt beige/ brunt dørpanelsett til SPLITT/SWITTER i vinyl TMI, NYTT. på: desember 27, 2008, 11:11:04 am
Har du dette enda? Er spent på bildet....
4075  Forum / Originalprat / Sv: Retningspiler. Når? på: desember 26, 2008, 22:07:13 pm
Man bør også sjekke sikringen foran ,under panseret. Er denne irret, eller har dårlig kontakt på annen måte, virker pilene heller dårlig. Sjekk dette, og smør de opp.
4076  Forum / Originalprat / Sv: Nazi-linken til VW og Porsche... på: desember 26, 2008, 21:56:55 pm
Dra på besøk til Horten Bilmuseum!
Der står Norges eldste Porsche, en Lohner-Porsche med elektriske motorer i hjulnavene, og det er vel bensinmotor for å lade batteriene, altså en hybrid. Modell 1902. På den tiden vant man billøp med slike biler!

Link:http://www.automobilmuseum.no/pic/pic1.html

I fangenskap jobbet Porsche visstnok også for Renault, tror det var med utviklingen av 4CV.
4077  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 69' Full Restaurering! på: desember 26, 2008, 18:44:55 pm
Det kan hende noen ikke blir helt fornøyd med lakklukta når du lakkerer inne i kjelleren. Lukta har en tendens til å sitta lenge i, og krype videre innover/oppover i huset.....
Kona (nå -ex) til en bekjent var ihvertfall ikke særlig fornøyd...
Men du er jo ikke gift da.
4078  Forum / Snikk-snakk / Sv: Noen som har sett på T1 1953 som ligger under FINN ?? på: desember 26, 2008, 18:17:27 pm
Det ser ut som om nesten all utvendig krom har blitt lakkert sølv. Synd. Gikk tydeligvis tom for penger på slutten av restaureringen, virker fattigslig på en sånn bil.
4079  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1599 cc EFI motoren er dyno testet 29.10. på: desember 26, 2008, 00:23:10 am
Jeg var borti en Primera Sport med 2.0 150hk, den bremset noen og nitti hester på hjula. Skal man ha mindre tap, må man ha et mer slitt drivverk/motor. En god lettløpsolje hjelper også.
Anbefaler f.eks Motul 300C competition olje, da den har en meget sterk oljefilm, og er en lettløpsolje på esterbasis (altså ikke råolje i denne). På en nesten ny Golf GTI 16V (ca 90 mod) gått 6-7000 km måtte tomgangen skrues ned 400 omdr etter vi fylte på denne olja, det samme skjedde med en Honda CBX1000 motor (6 syl) gått ca 10-12000 km( justerte ned 300 omdr). På en innkjørt,sliten motor vil ikke dette merkes, men er det trange klaringer, har det en positiv virkning. Vi brukte Motul'en på motorsykler med kamproblemer (Honda VF-serie) med stort hell da jeg jobbet med mc.
4080  Forum / 1302/1303 / Sv: 1303 - Bildetråd på: desember 25, 2008, 23:59:28 pm
Pøs på med bilder!  Gliser



De 2 gule med sort panser er antagelig en utstyrspakke originalt: " die gelb-schwartze renner".
Har ikke sett de i Norge.
Sider: 1 ... 134 135 [136] 137 138
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!