april 20, 2024, 13:26:17 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 135 136 [137] 138
4081  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekt 1970 Impuls-kjøp! på: desember 23, 2008, 09:52:15 am
Du bør sjekke at eksosstussene har riktig lengde inn i eksospotta. Står de for langt inn, går ikke bilen som den skal. Bobla mi var ihvertfall plaget med forgasserising til jeg justerte de rett.
Sjekk også den elektriske choken.
4082  Forum / Problemløseren / Sv: Ventiljustering på 2.0 type 4 motor på: desember 20, 2008, 21:48:43 pm
Hydrauliske løftere skal ikke justeres. Hvis du ser at ventilene åpner og lukker, må du se på tenning og bensintilførsel.

Hvis du trenger å justere grunninnstillinga, kan det være nedkjørte knaster på kammen. Dårlig erfaring....
4083  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekt 1961 Tistlo-Looker (Badlook?) på: desember 19, 2008, 23:41:31 pm

Den er vel ikke matt, den må være silkematt. Langt finere, og trekker ikke til seg så mye dritt (hvis ikke det var meninga, da).
4084  Forum / Problemløseren / Sv: LAKKKODE på: desember 19, 2008, 16:29:01 pm
Standardbobla har ikke metallic i lakken, originalt. Den er jo totalt ribba for alt som koster penger. Skjelden i Norge. Stort sett blei det kun solgt Eksport-bobler til Norge (unntak finnes).
4085  Forum / Snikk-snakk / Sv: Årsavgift Veteranbil på: desember 19, 2008, 16:20:29 pm
Når det gjelder forsikring, har jeg Gjensidige's veteranforsikring. Tror jeg betaler ca 500,- for full kasko.
4086  Forum / Snikk-snakk / Sv: Tistlo hva gjør du nå? på: desember 19, 2008, 12:23:40 pm
Husker en gang for mange år siden, en lastebil med øl kjørte av veien på gamle E-18, ved Bogen nord for Holmestrand, på vinterstid. Lasta lå spredd godt nedover lia, og mange fikk med seg litt ekstra hjem.
4087  Forum / Snikk-snakk / Sv: Kupe Varmer 12V vil denne varme opp bobla mi? på: desember 19, 2008, 12:17:53 pm
Gass-installasjoner i biler og bobiler skal godkjennes, så vidt jeg veit....

4088  Forum / Problemløseren / Sv: Hvilke forgassere skal jeg gå for? på: desember 19, 2008, 12:09:25 pm
Husker noen som kjørte med en dobbel forgasser, istedenfor 2 dobble. Mye mer driftsikkert, mye rimeligere, og gikk stort sett like bra (går vel bedre på lavere turtall). Det er tross alt ikke noe racingmotor du er ute etter. Tror Bug Tech på begynnelsen av 90-tallet solgte disse settene for 1600-1700 kr. Veit ikke prisen nå.
4089  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Da var endelig VW`n på plass på: desember 19, 2008, 11:58:30 am
Siden bilen er svart fra før, stemmer jeg for svart silkematt. Mer helhet i alle detaljer (hvis du ikke skal legge mye jobb i det, da).
4090  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: desember 19, 2008, 11:45:35 am
Den du satte sammen sjøl, ville jeg valgt. Den er flott!
4091  Forum / Problemløseren / Sv: Startvansker på: desember 18, 2008, 20:41:07 pm
Vet heller ikke hvor gammel bensinen er, men ser at det kan være et alternativ.

En jeg kjenner, driver et lite verksted for båtmotorer, grassklippere, snøfresere o.l.
Han hadde ei bøtte, med lokk på, som han tømte alle skvettene med gammel bensin oppi.
På høsten brant han bål, og tenkte at han skulle bli kvitt innholdet i bøtta, så han heiv det på.
Bålet slokna...

Har forresten også hørt at hvis du tar av luftfilteret og har ei plate som du legger over, kjører bilen på starteren kan den starte fordi du drar frem bensin raskere(hvis det er problemet). Plata må fjernes for at den skal gå( du trenger en venn Kult), men du får fram mer bensin pga vacuumet. Mulig det gjelder for motor med dårlig komp.
4092  Forum / Problemløseren / Sv: LAKKKODE på: desember 18, 2008, 20:21:02 pm
Hvilken farge er det på bilen? På 64'en sto det en lapp på bakplata når du åpner motorlokket, men det er sikkert borte for lengst. Derfor må man bare sjekke hvilken mulighet man har, hvis original farge er viktig. Det var samme på fargene fra august 1957 og til juli 58, noe som bør passe deg.

Disse fargekodene er:
Lichtbronze  L245
Diamantgrau L243
Firnblau L334
Capri L335
Ebenholzschwarz L41
Korallenrot L351
Agave L240

Dessuten, hvis du har standard-boble: Jupitergrau L225 og Mittelblau L37

(håper jeg ikke har tastet feil).
4093  Forum / Problemløseren / Sv: Startvansker på: desember 18, 2008, 14:15:49 pm
Prøv startgass. Har du gammel bensin? Det fordamper dårlig.
4094  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Er det noe jeg kan lage, som dere trenger? på: desember 18, 2008, 14:11:19 pm

Har tenkt det samme selv, men da ville jeg vurdert å bare lage innfestingene til de ulike modellene - slik at de passet på biltemas motorstativ.

Biltemas motorstativ er vinklet bakover, noe som vi gi spenninger i karosseriet når du spinner den rundt. Ellers en kjempe ide!

Ikke alle Biltemas motorbykker er vinklet bakover, hadde 2 på jobben i vinter (nye)der den ene var i rettvinkel, og den andre ikke. Vi lurte litt...
4095  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Overliggende kammer på: desember 18, 2008, 14:08:42 pm
citroen GSA hadde overliggende kammer på bokser motoren sin

Men de toppene måtte overhales etter en (kort)stund....
anslagsvis 100.000 km
4096  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Skal kjøpe garasjejekk igjen - noen anbefalinger? på: desember 17, 2008, 23:36:23 pm
Når jekken ikke lenger går helt opp, kan det være at den mangler litt olje. Skru ut pluggen og etterfyll! Kult

Ellers kjøpte jeg en Kamasa-jekk til fattern engang, men den siger...
4097  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Da var endelig VW`n på plass på: desember 17, 2008, 23:21:56 pm
Ja stemmer det jeg er fra Horten, og det skal bilen også være i følge det jeg har fått høre, skal sjekke historia pån,
Bilen er første gang reg 8.11.61 med chasi nr 4149232.
Takker for det (the Martin) og alle andre.

Da slipper du å bytte baklykter...

Evt kjøper du amerikanskt glass, det er helrødt.
Tror ikke det ble påbudt med orange blinklysglass bak før i 67/68.

Hvis bremsene henger, kan det være bremseslangene som har svulmet innvendig, og ikke slipper igjennom så mye olje, og ihvertfall ikke i retur. Gjett hvordan jeg veit....
4098  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: hovedsylinder på: desember 17, 2008, 19:37:32 pm
Denne kjøper du ny, hvis du ikke får den gratis, da.... Gliser
4099  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Impulsen Vil Ha: på: desember 17, 2008, 19:35:14 pm
Ingen som har nokon tette alupapp slanger til overs??

Eller må eg kjøpe sånne nye stygge som mangler pappen på utsida.Hæ

Trur ikkje den blanke overflata tar seg godt ut i det dretne motorrommet...

Hei! Mener Tess har en ventilasjonslange i sortimentet som ligner, men er i noe bedre kvalitet enn originale.
Og Tess finnes mange steder.
4100  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Låvetørket 63 model på: desember 17, 2008, 19:15:55 pm
Har hørt at mb stålfelger gå hvet du om dette stemmer ?

Man bruker 15"(eller 14") MB-felger og sveiser et vw senter inn isteden.
4101  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: desember 17, 2008, 19:10:55 pm
Jeg stemmer for tofarget interiør/setetrekk, beige med rødt!(eller omvendt...)
4102  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Da var endelig VW`n på plass på: desember 17, 2008, 19:05:32 pm
Gratulerer med boble!!

Er bra gjort å kjøre den heim etter å ha stått i 14år Gliser

Men eg ser att den er oppgradert på samme måte som min 61modell.... nemlig med nyare baklykter... DET må du gjera noko med!!  Blunker

Hvis det er en 62 modell produsert i 61 (etter 1. august) har den riktige baklykter, dvs f.o.m. chassinr 4010995 Kult
4103  Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen! på: desember 17, 2008, 18:45:30 pm
Man må også huske at veldig mange "modifiserte" biler har sin verdi og sin historie, fordi det viser utviklingen som skjedde opp mellom årene. Hvor mange kjører med laksetrapp på en 70-talls boble nå?

Jeg har en gammel mc, som blei veteran i år. Da den blei levert ny, var den påmontert 4-1 effektanlegg. Hvorfor skulle jeg sette på et originalt eksosanlegg på denne? Det har ingenting med denne sykkelens historie. Det som står på, forteller om hva som var vanlig da den var ny. Og noen andre modifiseringer, som alle er tidstypiske.
Nei, ta gjerne bedre vare på det utypiske, det er også historie ( må dog innrømme at jeg hadde et objekt av en 52 splitt, hvor de hadde satt inn stor bakrute på 60-tallet. Splitten ville jeg nok satt inn igjen).
4104  Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen! på: desember 17, 2008, 09:36:14 am
For meg er en originalbil en bil i tidstypisk stand, med eventuelle tidstypiske modifiseringer og utstyr.
Jeg liker både biler som er pusset opp, og biler med patina. For meg er det helhetsinntrykket som avgjør, ikke om den eller den delen er diskuterbar.
Det er alt for mange som har plukket ned biler som egentlig kunne overlevd med en relatvt liten jobb, og skulle helrestaurert opp. Men bilen kom bare ned i biter, og der blei den. Synd.
4105  Forum / Snikk-snakk / Sv: Nikasil sylindere på: desember 12, 2008, 09:11:19 am
Kanskje man skulle bygd opp en motor, sett at det fungerer bra, og evt montert Nicasilsylindre når man ser alt fungerer. Det er ihvertfall dyrt å eksperimentere med...
4106  Forum / Type 2 / Bay city rollers på: desember 11, 2008, 13:55:14 pm
Det må vel være den ultimate musikken i en bay -window Kult







Mer på youtube, men jeg fant ikke den tøffeste jeg så på 70-tallet, ingen hadde høyere hæler enn disse!!
4107  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Emptys 54 Orginal på: desember 11, 2008, 00:00:46 am
Har bilen din startknapp(fram til tidlig 54) eller start med nøkkel?
4108  Forum / Problemløseren / Sv: selvoppretting etter sving på: desember 10, 2008, 21:53:28 pm
Er det krav om at bilen er selvopprettende? Husker Skoda 120 og 130 på 80 tallet, de hadde visst ikke selvopprettende styring, men de ble typegodkjent?
4109  Forum / Snikk-snakk / Sv: Nikasil sylindere på: desember 10, 2008, 21:35:10 pm
Hørtes dyrt ut, men det selges ikke så mye av dette. Til min Moto Guzzi ga jeg ca 4500,- for 2 sylindre med stempler og ringer for noen år siden. Mulig det var nigusil (en konkurrerende produsent). Ellers mener jeg det var noe som vi kalte for hardkrom-sylindre. Disse gikk det ann å få lagt på nytt krombelegg i Norge (Drammen?). Fettern min skar GT100'en sin et par ganger(rundt 1980), den hadde hardkrom originalt. Sylinderen fikk han fikset med nytt hardkrombelegg, mener jeg. Evt hør med de som selger crossdeler(Snellingen f.eks.).

Dette blei bare litt mimring, men motocross-syklene går ofte med nicasil/hardkromsylindre. Man sparer også vekten av sylinderforinga, for krommen er lagt rett på aluminiumsveggen.
4110  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Hjelp, jeg bygger motor! på: desember 10, 2008, 19:37:51 pm
En kompis overhalte en Harley Davidson-motor en gang. På flere av originaldelene sto det : Made in Taiwan. Proudly inspected by american workers...    og et amerikansk flagg......
Sider: 1 ... 135 136 [137] 138
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!