juni 27, 2022, 12:15:11 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 136 137 [138]
4111  Forum / Problemløseren / Sv: start av 6volt 63 mod på: desember 09, 2008, 22:23:05 pm
Du må ikke dra lenge på starteren, ellers har jeg hørt om folk som har kjørt med 6v starter i årevis selv om de har bygd om resten til 12v. Men, som sagt, ikke dra lenge på starteren. Da kan den brenne.
4112  Forum / Problemløseren / Sv: Gjenger tankutløp på: desember 09, 2008, 22:20:26 pm
Jeg er hvertfall sikker på at den gamle krana er links, til noen kan bekrefte det motsatte.
Dessverre var hengelåsen på garasjen frosset igjen i kveld, kan hende jeg har ei kran liggende der.
4113  Min klubb / Klubbsnakk / Sv: Gamle klubbgoodies på: desember 09, 2008, 15:31:37 pm
Hvis det er et Humbug 3 merke igjen, kan jeg tenke meg et. Bobla og jeg var der.
4114  Forum / Type 1 1958-1967 / Sv: Nettsider med info/bilder av hva som er autentiskt på: desember 09, 2008, 15:22:35 pm
Det er en spesiell blinklysbryter til biler med blinklys og de gamle røde lampene(60-61). Forhåpentligvis er ikke denne byttet ut når de satte på større baklys med separate blinklys.
4115  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Har lyst, har sååå lyst!!!.....men er det mulig? på: desember 09, 2008, 14:28:29 pm
En motorsyklist og skribent (Arne Paulsen) sa det så fint da han blei spurt om trimming:
Jeg har en gammel Jawa som jeg ville trimme da jeg var ung. Så jeg kjøpte ei bok om trimming. Noe var lett å gjøre, noe annet var mer vanskelig ( og dyrt), så jeg gjorde de lette tinga og utelot de vanskelige. Resultatet blei at sykkelen brukte  dobbelt så mye bensin og gikk halvparten så fort....
4116  Forum / Snikk-snakk / Sv: Spørsmål om interiør til 1954 oval ! på: desember 09, 2008, 11:36:01 am
Jeg tror interiøret på noen av 54/55-modellene var blanding av skai og tøy. Jeg hadde en 54 modell med reint stoffinteriør. På min 56 modell er det en blanding av tøy og skai.
4117  Forum / Snikk-snakk / Sv: Garasje tråden.. på: desember 09, 2008, 10:00:32 am
Jeg ville malt med blank maling, og ikke matt. Driten setter seg mye bedre fast i matt maling og er vanskeligere å vaske ( vel, vaske blir vel ikke det store temaet, regner jeg med). Du vil skjønne hvorfor om noen år.
4118  Forum / Snikk-snakk / Sv: filmsnutt fra ringen på: desember 09, 2008, 09:54:22 am
Jeg var på ringen i 92 med motorsykkel, da så vi denne filmen på hotellet, Die Blaue Ecke i Adenau (anbefales!).
Søndag morgen var det 3 sykler i garasjen, på kvelden var det bare min igjen... Gliser
4119  Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen! på: desember 08, 2008, 21:21:07 pm
Det jeg fikk fortalt, var at et kjøretøy som ikke var lagt inn på dataregisteret, heretter må vises før registrering. Det gjelder spesielt biler før 1960, som før kunne registreres uten visning.
Det blir nok tolket forskjellig, men reglene blir nok praktisert likere etter hvert.
Kjøretøyet skal også vises før oppbygging, for å vurdere om det er nok igjen av det opprinnelige kjøretøyet.
Grunnen til dette er nok bl.a. hotrodbygging og HD-chopperbygging.
I Horten hørte jeg om en blokkhalvdel til HD-panne som var fortollet inn 6-7 ganger, bare slipt vekk nummeret og slått inn et nytt. Og på HD er motornummeret identiteten på eldre sykler, ramenr fantes ikke. Så denne blokkhalvdelen er "far" til mange HD-bygg.
4120  Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: bilder av din ORGINALE splitt og oval på: desember 08, 2008, 18:44:27 pm
Legger inn et bilde av min 56 modell, her søkklastet med bagasje og barn. Glad
4121  Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen på: desember 08, 2008, 18:41:53 pm
Blir ikke lett å restaurere et skogsvrak tilbake i orginal stand og nå opp med den da ! Må jo tross alt kjøpe noen nye deler da det meste har gått tilbake til moder jord !  Gliser VI vil aldri nå opp mot en orginal urørt bil ! Men trøsten får være at man vet at bilen er bunnsolid fra innerst til ytterst !

Angående skogsvrak:
Pratet med en bekjent som jobber i Vegdirektoratet (eller noe sånt), hvis du skal pusse opp en bil som har falt ut av registeret (altså Autosys, biler som har vært avskiltet siden en gang på 80-tallet), må bilen vises før oppussing, for å se om det er nok igjen av bilen for å kunne bli godkjent. Dette er nye regler / fortolkninger av regler.
Ellers kan man få problemer med å få skilt på kjøretøyet.
4122  Forum / Originalprat / Sv: Historien bak din originale VW på: desember 08, 2008, 14:44:59 pm
Tja, her er litt historie om min gamle, en VW1200 -56 modell.
Bilen kjøpte jeg i 1990 av Øyvind Langslet på Nøtterøy, han hadde funnet den på Føynland noen år før, og det var ingen farlig rust å se, kun lakkrust. Derimot lakk motoren olje, så han overhalte denne.
Jeg skrudde på skjermer og lys, og registrerte den. Den gikk så med flekktyfus fram resten av sommeren. Da vinteren kom, rettet vi litt på fronten, for den var 2,5 cm skjeiv etter bulking, og satte på noen bedre skjermer, ei bedre dør mm. Litt rust fant vi også, 2 hull på størrele med en femmer. Og bilen gikk fram til neste vinter enda mer flekkete.

Våren 92 blei den lakkert, i originalfarge L370 Nilbeige, og så lakkerte jeg sidefeltene i Elfenbeinshvit.
Siden det har den bare gått, har overhalt bremsene og ellers bare vanlig vedlikehold.
Har hatt en driftstans, det var på Grensetreffet i Karlstad i 2004, da sprakk muttern til bensinkrana, og nesten 40 l bensin rant ut. Og de bensinkranene vokser ikke på trær. Heldigvis var det en som skulle dit, som kunne ta med en.
Det er endel småtteri jeg ønsker å gjøre med bilen for å få den penere, men den fungerer bra som den er.

Jeg sjekket opp chassinr på bilen, og fant ut at den er produsert 4.august 1955, som den 30.  1956 modellen som blei produsert. Og dagen etter, blei VW nr 1 million produsert, så disse første bilene skal ha vært demobiler som ble brukt til å frakte gjestene (140.000) rundt i Wolfsburg denne helga, og forhandlerne kjørte hjem med demobilene sine etterpå.
Update: har fått Opprinnelsesbeviset fra Automuseum, bilen min er ikke utlevert fra fabrikken før 1. september (passerte Kvalitetsjekk før utlevering 31.Kult, av en eller annen grunn. Solgt til Raffay i Hamburg.

Da bilen var ca ett år, ble den kjøpt av en kaptein fra Nøtterøy, og han hadde den til 1982, da ble den brukt noen måneder av en slektning før motoren fikk en stor oljelekkasje, og den blei avskiltet. Skilt kom ikke på før jeg kjøpte den. Så det er ikke så mange eiere på bilen. Kun 3 registrerte i Norge.

På bildene under er bilen fullstappet med bagasje og unger, vi skal på Grensetreffet i Karlstad i 2004, og et bilde fra 1991, da den er klar for nedplukking og lakkering.
4123  Forum / Problemløseren / Sv: Gjenger tankutløp på: desember 08, 2008, 11:37:29 am
På min boble fra 55 mener jeg at jeg har M18-1 LINKS!!!
Oppdaget dette da mutteren på krana sprakk i Karlstad, og bilen var tom for bensin( 40 l på 20 km).
4124  Forum / Problemløseren / Sv: 1200 motor som har stått låvelagra i 27 år på: desember 08, 2008, 11:34:47 am
Mitt tips for motorer som har stått lenge: start opp, la gå et par tre minutter, og stopp den. Ha gjerne på ny olje først.
Vent et par-tre dager før du starter igjen.
Grunnen: da har du fått pumpet olje rundt i motoren, og olja får godgjort gummitettingene i motoren før du starter opp igjen.

Virka som bare rakkern på en motor jeg startet etter 5 år, den røykla oppkjørsla ved første oppstart, etter å ha deppa noen dager, startet jeg opp igjen, og... ingen røyk!!!! Virker fortsatt!!
4125  Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen på: desember 08, 2008, 09:31:32 am
Dette er jo en splitt som har fått montert et tysk av-rundingskit for splitt. En fetter av meg har funnet et dansk verksted som levde av å runde av splittruter i mange år, firmaet, Rudolf Ræders Motors, er nå nedlagt men ingen hadde ryddet lokalene. Der fant han en instruksjonsvideo fra den tyske produsenten som viser hvordan man runder av hjørene helt uten å måtte lakke om taket. Han fant også en gammel Lloyd racerbil som dansken hadde kjørt med i isløp, men den var så rusten at bare motoren og noen bulker i motorlokket kunne reddes.... fetteren min har planer om å parre den med en gammel norsk rally Lloyd han har fått tak i fra Stavern.... skal kalles "Der raspeballer" og passer godt inn i retro-race trenden som var på sin høyde for fem år siden...

Det finnes flere originaler!

Når begynte man med denne typen modifikasjon? Det er tydeligvis tidstypisk? Er tidstypiske forandringer forbudt i originalklassen? Det ligger jo en dokumenterbar historie bak denne modifiseringen.

Liker mottoet: This is a historic vehicle. Every scratch got a history. Gliser
4126  Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: Hvor få kjøpt org. lakk til oval? på: desember 07, 2008, 23:02:16 pm
Originalt leverte Glasurit lakken til VW. Jeg har/hadde firma, så jeg kjøpte direkte fra Glasurit Norge.
4127  Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: Er 59 modell og 57 modell skjermer like??? på: desember 07, 2008, 22:54:42 pm
Her kan du jo lese litt :

 
1956  1-0929746 - Aug '55:
· Innføring av at endringer på ny årsmodell ble introdusert høsten året før
· Ny eksospotte med to forniklede enderør
· Ny nedbygget bensintank
· Bøy på girspaken
· Varmereguleringshjul ved girspaken
· Nytt ratt med senket tverrbøyle
· Nye større og høyere monterte baklys med bremselys i samme glass 
 

Min boble har chassinr 1-0929775 og er den 30. 1956 modellen som blei produsert... Kult

Ellers brukte jeg en forskjerm fra en 58 modell da jeg lakket min 56, men bilen min har visstnok vært fronta et par ganger i sitt tidligere liv.
Sider: 1 ... 136 137 [138]
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!