Vis innlegg
|
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 138
|
66
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Dagens vw bilde
|
på: januar 06, 2019, 20:43:59 pm
|
Bortglemt tråd, her er ett bilde fra ankomst campingen på Hessisch oldendorf i 2017
[attachment=1]
|
|
|
67
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Overhaling 1500 T3
|
på: januar 01, 2019, 22:43:01 pm
|
Burde gå fint med kamlagring direkte i blokka, så lenge olja er rein. Er vel bedriten olje som virker som slipepasta der, så egentlig ville ett ordentlig oljefilter vært viktigere enn kamlager. Motorsykler har jo det fortsatt, selv om de drar 16.000 omdreininger støtt og stadig og holder lenge. Ellers mener jeg skille er på 66-modellen på 1200 (dvs de med D-prefiks har kamlager), så trolig samme på t3.
|
|
|
68
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvor fyller vi bensin, nå som Shell forsvinner?
|
på: januar 01, 2019, 20:20:06 pm
|
Ute på bygda der vi holder til er det bare en Circle K igjen. Har kjørt på 95 bensina deres ganske lenge. Med blytilsetning riktig nok. Det har fungert veldig bra så langt. Eller er det noe gufs i bensina deres man bør holde seg unna?
Blyerstatning og 95 er enda dårligere kombo. Men dette kan kjell roar mer om Var herr Landelius som fortalte om sin erfaring på Boxerville med biler han fikk inn til forgassersjekk/ justering om våren, han merket seg at de som absolutt ville bruke unødvendig blyerstattning i bensina, hadde fått langt større problemer med etanolholdig bensin. Var mye gegge og drit i de gasserne sammenlignet med hva det var før etanolen kom. Og også mer tæring/irring. Landelius har vel skrudd og trimmet gammal VW i 40 år.
|
|
|
70
|
Forum / Problemløseren / Sv: budsjett motorbygg
|
på: november 27, 2018, 07:27:12 am
|
Så lenge du kjører med helt originale topper, er det liten grunn til å sette inn trimkam. Du kan like gjerne sette inn 1,25 vipper, fordi de åpner litt raskere og stenger litt seinere = litt mer fylling. Originale topper klarer ikke å utnytte høyere løft pga for dårlig flow. Toppene må portes for å utnytte en trimkam i forhold til originalkam.
|
|
|
71
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Rask frakt - verdensrekord?
|
på: november 16, 2018, 22:16:54 pm
|
Vi bestilte Mikuni-dyser m.m. fra San Fransisco kl 6 om morgenen, de kom inn døra kl 18.30 samme dag.... UPS Express. Leverandøren lå på industrifeltet ved flyplassen.
Hva kom frakta på fra AA pistons for ett sett?
|
|
|
72
|
Forum / Problemløseren / Sv: Oljelekkasje mellom oljefilter og -holder
|
på: november 06, 2018, 23:07:10 pm
|
Oljefilteret står vel nærme oljepumpa, og det gir høyere støtpulser enn oljetrykksmåleren klarer å måle. Gene Berg har et oljepumpelokk for å redusere dette trykket til t1.
Ville vurdert å bruke f.eks 5w40 olje for å få ned oljetrykket på kald motor.
|
|
|
73
|
Forum / Problemløseren / Sv: Gjengesnitt og gjengetapper....
|
på: oktober 31, 2018, 20:27:16 pm
|
Ble til at jeg byttet en tvilsom trommel...Hadde null feste et av boltehullene....
På VW-Verkstedene gjenget de opp fra M12 til M14 på tromlene på boblene når gjengene gikk. Husker fattern fikk det.
|
|
|
74
|
Forum / Problemløseren / Sv: Fusker veldig ved gasspådrag, normalt på tomgang
|
på: oktober 31, 2018, 20:24:55 pm
|
Lenge siden full service? Det bør være i orden før man feilsøker for mye. Begynn der. Sjekk også om det kan være tett forvarmingsrør, noe som gir lignende symptomer. Kan selvfølgelig være dårlige plugger, anbefaler å bruke NGK BP5HS, da de gir bedre gnist enn originalt.
|
|
|
77
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Girkasse tråden
|
på: september 14, 2018, 11:52:43 am
|
Hei! Det er liten forskjell på utvekslingen mellom 1300S og 1500-kassene, tror det er ca 40 omdreininger i 100km. Fordelen med 1500 kassa er at den generelt er rimeligere å få tak i, da 1300S er mer ettertraktet. Sistnevnte skal tåle mer trimming. Du vil ikke merke stor forskjell. Dog er nok 1500-kassa litt piggere i en original 1500 i aks og oppoverbakker.
|
|
|
82
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Oktan og blytilsetning?
|
på: juli 18, 2018, 14:05:19 pm
|
Hva menes egentlig med å stille tenning etter oktantallet? Ute på bygda hvor jeg bor finnes det ikke 98 oktan noe sted. Jeg har alltid stilt tenninga etter det som står i håndboka.
Noen biler (ikke gamle VW) er laget for å gå på 98 okten, eller sogar 99 på det glade 70-tallet. Ved å gi litt mindre fortenning, vil bilen kunne gå på lavere oktan uten å få tenningsbank.
|
|
|
83
|
Forum / Problemløseren / Sv: Bensinslange
|
på: juli 17, 2018, 15:17:55 pm
|
Bensinslangeklemmer? Hva er det? Holder nok mer enn godt nok med helt vanlige slangeklemmer av type ABA, NORMA eller EDIS.
Ikke kjøp billig bensinslange, kjøp noe som har den korrekte standarden.
Mvh
Ole Kr.
Problemet er når du kjøper for stor slangeklemme, uansett merke. Hvis den ikke lager en rund nok sirkel, kan bensina lekke ut.
|
|
|
84
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Oktan og blytilsetning?
|
på: juli 17, 2018, 15:16:09 pm
|
Det er bare bedre å fylle 98 enn 95, pga etanoltilsettningen i 95 oktan. Ellers går det ikke an å stille tenninga så motoren trenger bly. VW er lagd med ventiler og ventilseter som tåler å bli kjørt på blyfritt. Er det ett annet merke du har i tankene?
|
|
|
|