Vis innlegg
|
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 138
|
91
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Liste over standard felger / innpress / dekk
|
på: juli 03, 2018, 18:15:49 pm
|
Låner denne tråden jeg da den var litt i den gaten jeg skulle 🙂 Jeg har 15x5,5 BIG felger på bobla mi, de er ET 26, men etter det jeg har lest meg fram til skal 74mod ha innpress på 34 på felgene? I vognkortet står der ingen ting om innpress, får jeg problem på visning da?
De første Big-felgene har ET26,men gikk fort over til ET34.
|
|
|
92
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Plassering av bensinfilter
|
på: juli 01, 2018, 12:58:17 pm
|
En annen ting vedrørende bensinfilter. VW plasserte en sil i tanken og en i bensinpumpa, originalt. Hullene i silene er så store at endel partikler går igjennom, men de er så små at de også vil gå problemfritt mellom forgassren (den originale). De som er for store, stoppes i silene. Uoriginale filter filtrerer unødvendig fine partikler, og tette seg etterhvert.
Derfor er det liten grunn til å bruke ekstra bensinfilter hvis du kjører original forgasser og tanken er rein innvendig.
|
|
|
96
|
Forum / Problemløseren / Sv: Lekkasje ut av baksiden av reimhjulet
|
på: juni 12, 2018, 19:33:04 pm
|
Husk at oljetrykksbryteren originalt er på 0,25 bar. Mange ettermarkedsbrytere er på 0,5 bar, altså dobbelt så høyt trykk. Ellers regnes 10 psi pr 1000 omdreininger som bra trykk på bobla. Ellers skal ikke trykket over 3 bar/45 psi på driftsvarm motor, ved høyere trykk bypasses oljekjøleren og du får dårligere kjøling. Nok en grunn til at stor oljepumpe ikke er spesielt bra på en ganske standard motor.
|
|
|
97
|
Forum / Problemløseren / Sv: Splitte motorblokk på 1300?
|
på: juni 10, 2018, 22:05:31 pm
|
Når ny simmerring skal monteres, bør den ikke ligge likt som den gamle, men flyttes litt ut eller inn. Dettd fordi veiva er lite slitespor etter den gamle simmerringen.
|
|
|
98
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Girkasse tråden
|
på: juni 08, 2018, 07:14:11 am
|
30hk motoren går på lavere turtall enn 34hk, så med en girkasse fra 34hk vil du få ca 250 omdreininger mer i hundre, husker jeg rett. En kasse fra 1500 vil ha omtrent samme utveksling som en splitkasse (opp til 1960). Så utvekslingsmessig vil originalkassafra 55 passe best av de du har. Men de 2 nyere vil gå litt stillere, og være helsynkroniserte.
|
|
|
99
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Dere med std puma og senkespindler
|
på: juni 02, 2018, 06:46:51 am
|
Ett tips er å få tak i tidlige t3 felger, de har høyere innpress enn boblefelgene. Fordel hvis dekkene tar i skjermene i ytterkant. 60-talls t2 felger har også høyere innpress. En annen ting, jo smalere fordekk, jo lettere er det å låse forhjula.
|
|
|
102
|
Forum / Problemløseren / Sv: Henger ved akselerasjon
|
på: april 13, 2018, 22:56:56 pm
|
Ventiler er ikke første prioritet da den går fint på tomgang og går som et uvær når den får litt turtall...
Vel, en motor som går mekanisk stille kan tyde på for trange ventiler... Og de skal sjekkes/justeres hver 5-10.000 km, alt etter hvor gammel motoren er. Ett tips hvis problemet har kommet etter vinterlagring, er å bruke STP injection cleaner i bensina. Bobla mi var uggen en vår, men blei ny med STP Ellers kan dårlige tennplugg(er) også gi dette symtomet.
|
|
|
103
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Motor bygging
|
på: april 11, 2018, 19:20:48 pm
|
Jeg ville gått for 1641. 1680 satsen som ikke trenger maskinering har så tynne sylindervegger
Skal man dra av toppen ett par mm kan man like gjerne kjøpe 1680 med tykke vegger i toppen, da man allikevel har toppene i fresen.
|
|
|
106
|
Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: Støtdempere bak til '52-modell + lakkering av bremsetromler
|
på: mars 24, 2018, 17:55:54 pm
|
Jeg regner med at noen arresterer meg dersom jeg tar feil. Tror hovedsaken er om det er sving eller irs bakaksel. Hvilken type demper du skal kjøpe bestemmes av hva skal du bruke bilen til. Søndagstur alene i pent vær eller ut på grusveier i full rally stil. 1 eller 4 i bilen når den brukes. Ferietur med bagasje. Skal du senke bilen må du ha kortere dempere enn originale. Skal du heve bilen ...... Skal du beholde den original? Det har skjedd en del ting siden 52 og jeg vil i hvert fall anbefale gassdempere uansett om den skal opp / ned eller beholdes slik den er. Like viktig å sette på noe som samkjører med forstilling så du ikke får en som er myk bak og stiv foran. Bestem deg for bruken av bilen og kjøp dempere som passer din bruk, ikke bare som passer på bilen.
Til en 52-modell er det nok ikke bare å velge, man må være glad man finner noe i det hele tatt
|
|
|
108
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Seter 56-57 type1
|
på: februar 17, 2018, 21:21:04 pm
|
På setene er det små detaljforandringer, bl.a. festepunktet for seteryggen mot setebunn. Er ikke sikker på når dette forandret seg. Er en av de mer uvesentlige forandringer som skjedde. På sidepanelene kan jeg kun tenke på hull til kromlista, som er på ovalen, men ikke seinere.
|
|
|
109
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: februar 05, 2018, 22:27:36 pm
|
Forå få krympelakk bra, er det viktig at lakken er fersk. Har boksen stått lenge på hylla, blir resultatet fort dårlig.
|
|
|
111
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: januar 15, 2018, 23:00:28 pm
|
Er vel en egen vitenskap å forme forbrenningsrommet riktig, men skarp kant bør det ikke være, såvidt jeg skjønner. Og du kan forme litt, og få senket kompresjonen samtidig.
|
|
|
112
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: januar 14, 2018, 21:59:44 pm
|
Ikke helt fornøyd med finishen ennå
Lakkert med nok varme i lakken/delene? Fløyt fint utover dengang jeg lakkerte min CB100 med hammerslaglakk...
|
|
|
113
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: ca verdi boble cabriolet 1976
|
på: januar 14, 2018, 21:57:40 pm
|
Hvis du skal kjøpe den ut, vil jeg si verdien KAN være 40-60.000,- når det er endel rust. Mye eller lite rust går den ene eller den andre veien. Pengene flyr fort, til deler sveising og lakkering. Så spørs det om jobben skal settes bort, eller om du skal gjøre det selv. Ellers er jo strøken og strøken 2 forskjellige ting, det noen syns er bra, er ikke det for andre.
Er enig i at det er en bil jeg ville beholdt, hadde det vært min svigerfar sin. Kan forøvrig nevne at min svigerfar prøvekjørte boble kabriolet da han kom hjem fra hvalfangst på 50-tallet, med tanke på kjøp. Blei dessverre ikke noen handel dengang.
|
|
|
114
|
Forum / Problemløseren / Sv: Bygge om fra 6v til 12v,,hvilke fordeler er det?
|
på: januar 14, 2018, 08:11:20 am
|
Er elanlegget i orden, får du ikke mere lys, uten å sette inn sterkere pærer. Men, ett el.anlegg på 6V drar dobbelt så mye strøm som 12V, med større innvirkning på motstand og dermed spenningstap i strømkretsene før strømmen kommer fram til forbrukeren. Ofte blir det større motstand i brytere og koblinger pga irr med årene. Dette må gåes over og evt byttes. Når det gjelder lys, kan det lønne seg å legge separat ledning fra batteriet til frontlysene, og styre strømmen via releer. Da får du mer volt pga mindre spenningstap fram til lyspærene.
Jeg har kjørt med 6V på bobla i 28år, og ser ingen grunn til å bytte. I dag finns det mye fint på 5V USB, og mange USB-uttak som står skal ha 12V, virker også på 6V. Så mulig å få musikk i bilen.
|
|
|
115
|
Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking
|
på: januar 14, 2018, 07:55:44 am
|
Det et viktig at fordeler og forgasser samarbeider skikkelig. Mange av fordelerne har ulike tenningskurver og de forskjellige forgasserne har igjen ulikt vakuumsignal. Fordeleren i seg selv bryr seg fint lite om hvor mange volt det er i el systemet. Men det gjør stiften og kondensatoren.
Stiften bryr seg ikke om hvor mange volt det er, kun coilen som gjør det. Kondensatorene kan brukes om hverandre, da den hverken ser 6 eller 12V, men kanskje 20.000V fra coilen.
|
|
|
119
|
Forum / Problemløseren / Sv: Knirk
|
på: desember 29, 2017, 17:20:27 pm
|
håper jeg slipper å bytte demperene Finns visstnok foringer til Volvo 140 som passer, innerdia må forstørres for å passe bolten.
|
|
|
|