Morro! Gratulerer med førstetur. Nesten utrolig at noe ikke feilet, selv med dine kunster Dette lover godt for kjøreglede og timesvis på banen i sommer!
Når ladetrykket øker, horna vokser og lampa lyser grønt er det ikke alltid man "tenker" like klart.. Det ser vi stadig eksempler på, så mitt tips er å unngå muligheter for å kjøre avgårde med linelock på. Trykkbryter til linelock på rattet er derfor no-no i min verden. Har du 500 hk i hekken merker du ikke at de smale forhjula er låst før du ligger klistra i railen
Denne blir savnet! Den rulla sine første meter på stripa høsten 2003 og har bidratt til mye morro siden den gang, både med og uten overladning. Velbrukt racebil kan man si! Håper nestemann gir den et like rikt liv! Siste bilde tatt på SCC 2014, slik den trives best
Hiver meg på og takker jeg også. Topp stemning, bra delemarked, og superband på lørdag. Mye moro med Softis på torvet i Brevik gjengen også. Beklager til Jessheimligaen for at vi spilte Carola og Bobbysocks på anlegget deres
Forsiktig nå gutter, orker ikke sitte i avhør hos PST hele helga..
Men ja, takk! Alle som er keen på å ta i et tak er hjertlig velkommen. Dette gjelder også søndag. Jeg og et litt amputert kompani er på plass fra kl. 17 i dag, og kan treffes på 950 44 216.
SCC er og blir årets høydepunkt! Uten bil i år, men fikk vinka mange ivrige annsikter frem på startplata. Dere skulle sett dere selv Takk til alle sjåfører som stiller med super underholdning! Om jeg skal få komme med et lite tips, hadde det gledet meg stort om alle som har eller lurer på om de har hjulhopp i starten om å gjøre noe med det. Det var mye brutal risting og jeg venta bare på at gassere, turboer etc. skulle ramle ut på startplata. Men det skal nevnes, dette må ha vært rekordår hva sanering anngår. Noen smådrypp her og der, men ingen skikkelige lakkeringer.. Bra!!
Takk til JessheimLigan! Bretter opp arma år etter år og alltid godt humør. Glad for å være en del av slikt godtfølk!
Ellers hatten av for alle som bidrar til at SCC er det det er. Uten denne kjempedugnaden hadde det ikke blitt mye action.
For å spore av litt, så begynner første prototype av plasmatenningen å nærme seg noe som kan puttes inn i bilen for testing. Det blir også en artig erfaring og noe nytt og spennende å teste ut. Kommer til å poste litt småtteri etter hvert som resultatene tikker inn
Dette var en tråd stappet med påstander og begreps-onani. Kjenner jeg blir sliten i hue bare av å lese.. Legg gjerne ut fuel og tenningsmap sammen med bremsepapirer, så ikke alt drukner i teori, Singh og kunnskaps-fight Men stå på, kan jo hende det kommer noe spennende ut av dette. Ang. plasma-tenningen. Lager du disse modulene selv, eller setter du sammen av tilgjengelige "bokser" solgt på nett? Hvordan er plasma-tenning med tanke på støy rundt EFI.. Bare nyskjerrig, derfor jeg spør.
Anbefaler deg å bruke google og gjøre seg litt kjent med hvordan et turbo-system fungerer fra A-Å før du begynner å bygge. Det er ikke veldig avansert, bare du får litt oversikt. Du blir mer forvirra av å spørre på forumer hvor det sitter mye folk en ganske løs tanke om hvordan ting fungerer.. Sparer deg for mye knot når du først setter i gang. Missforstå meg rett
Kompressorhuset på turbo'n varmer nok ikke lufta spesiellt mye.
Og det begrunner du i?
Prøv en runde uten ladetrykk, wastegate åpen... Den forvarmer fortsatt godt, Dog noe mindre med vannkjølt mellomhus. Dette tullet vi mye med i gamle dager. Riktignok med mindre turbo enn det som brukes i dag. '
Eksoshuset blir varmt, mellomhuset blir varmt da det er boltet til eksoshuset. På enden henger en varmeleder i form av aluminium, dvs kompressorhuset. Hvor tror du varmen lettest blir ledet vekk. Fra støpegods som er støpt for å holde på varme. Eller fra heatsink'n i andre enden.
Tja, har du data på dine påstander? Nå er ikke et kompressorhus formet som radiator så det er ikke mye lufta rekker å bli varmet opp den lille tiden den passerer igjennom huset. Varmen kommer først når når lufta bli komprimert. Jeg har ikke personlig erfaring, men på Youtube (et sted..) forklarer en Garret dude om turbo-fysikk og nevner at compressorn i seg selv ikke varmer lufta mer enn max 5 F = 2.7 C ved 0-boost. 2,7 grader er selvfølgelig 2,7 grader mer enn man vil ha, men langt ifra like brutal som tempøkning ved (mye)overtrykk.