april 29, 2024, 00:15:01 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 65 66 [67] 68 69
1981  Forum / Ghia / Sv: Bestefar Ghia på: januar 15, 2008, 01:43:10 am
Var du på Karmanns eget museum? Jeg dro innom den byen i sommer på min Ikke-kjøre-autobahn-rundt-om-i-mellom-Europa-tur, dro innom Karmann-fabrikken i Osnabrück, men det var ikke sjans å se museet de har der. De tok kun imot grupper etter forhåndsavtale. Jeg hadde nok tjent på å gjøre hjemmeleksa mi før jeg dro dit, men jeg hadde ikke planlagt å dra dit før jeg var der.
1982  Forum / Problemløseren / Feste batteri i 69 Bay på: januar 14, 2008, 16:06:50 pm
Noen som har noen gode forslag til hvordan jeg fester batteriet skikkelig - eller ennå bedre, et bilde av hvordan det ser ut i din Bay? Jeg har festa batteriet med metall-strips, men jeg er ute etter noe mer solid. Føler meg ikke 100 prosent sikker på at batteriet ikke kan flytte seg litt i lengderetningen ved oppbremsing.

Det er ikke så mye å feste batteriet i inni der, bortsett fra de to listene på bildet.



1983  Forum / Problemløseren / Sv: Finne strømtyven på: januar 14, 2008, 01:24:56 am
Koblet du ett multimeter mellom minus polen og karosseriet? Altså koblet multimeteret mellom batteri og karosseri...?!

Yes, koblet mellom minuspol--->jord/kaross, fikk utslag og så ut og inn med sikring etter sikring til utslaget forsvinner. Da vet man kretsen problemet er på, så sjekke det som er på den kretsen.

Jeg er jo helt grønn, så jeg presterte å først gjøre alt dette med multimeteret innstilt på 12 volt.... Med andre ord så målte jeg vel i praksis volten på batteriet gang på gang på gang Glad (fikk riktignok lavt utslag på kretsen med problemet, men vet ikke hva det betyr) Måtte få hjelp på chatten her for å lære at det er ampere man skal måle Glad (med tenningen av naturligvis)
1984  Forum / Problemløseren / Sv: Finne strømtyven på: januar 13, 2008, 21:53:15 pm
Takk for hjelpen! Jeg tror jommen jeg fiksa problemet Glad (krysser fingre)

Jeg vet ikke helt sikkert hvor problemet var, for jeg ble lei av å løpe bak og teste hele tiden så jeg gjorde sjekka endel ting i samme slengen, etter å ha sjekka taklyset og rydda litt i ledningene under dashen, fant jeg ut at sirener/lys var kobla opp til nødlysene (og det var kretsen med problemet). Kablene til sirenene var litt halvveis kobla på og et par av gummikappene som skal dekke kabelfoten ikke var på. Jeg vet ikke om det kan ha vært lekkasjen (skulle ikke tro det var strøm i dem når knottene står i av-posisjon), men etter at jeg var ferdig fikk jeg ikke noe utslag på ampere-målern lenger. Så hvis det ikke er jeg som har herpa målern, så gjorde jeg kanskje noe riktig i dag.

Svaret får jeg imorgen, for nå lar jeg batteriet stå kobla til over natten. Pokker så digg det hadde vært om problemet faktisk er borte...
1985  Forum / Problemløseren / Sv: Finne strømtyven på: januar 13, 2008, 13:10:42 pm
Hehehe, godt poeng Glad Det er ikke noe interiørlys i "førerhuset", men jeg hadde garantert gått i den fella hvis det hadde vært det Glad Det er bare et interiørlys i taket bak i "lasterommet", men den er ikke automatisk, man må dra ut knotten i dashen for å få lys.

Litt rart forresten, at det ikke er noe interiørlys foran?? Ut fra Bentley-boka ser ut til at det var standard på en 69-buss, jeg vet ikke om det kan skyldes at panelbusser ble enklere utstyrt eller om det har noe med at den er litt bygget om som brannbuss. Det at bilen har sirener og blålys gjør at det elektriske ikke er helt standard (og det er jo en mulighet at feilen gjemmer seg i "ekstrautstyret", jeg vet ikke hvilke kretser de er kobla på)
1986  Forum / Problemløseren / Finne strømtyven på: januar 13, 2008, 12:21:14 pm
Jeg har en strømtyv i brannbussen min. Målte 0,8 amp "lekkasje" fra minuspol til jord når bilen står parkert, jeg regner med at det er nok til at det over tid er det som har tømt batteriet mitt. Jeg tok ut en og en sikring, og fant ut at det var på kretsen med nødblinkerne og interiørlyset.

Men hva gjør jeg videre nå? I Muir-boka fant jeg bare en setning om at man skal følge ledningene, lete til man finner en bar ledning og elektrotape den. Men det er jo litt lettere sagt enn gjort. Kan jeg bruke multimeteret til å sirkle inn strømtyven ytteligere? Kunne noen gitt meg et tips på hvordan jeg skal gjøre det? Var ikke all verdens bruksanvisning som fulgte med den målern og jeg er helt blank når det kommer til elektriske problemer...
1987  Forum / Snikk-snakk / Sv: Noen som vil tjene noen kroner? på: januar 11, 2008, 14:08:28 pm
Alt er mulig i USA tydeligvis. 2950 dollar tilsvarer 15622,-

Det er mulig i Norge også. Legg ut en boks for salg til 7950 dollar du. Den vil heller ikke bli solgt til den prisen Glad
1988  Forum / Snikk-snakk / Sv: TopGear "reklamerar" for boble i Afrika-turnéen sin.. på: januar 10, 2008, 09:30:17 am
Vel, ikke akkurat reklame siden bobla hele tiden blir brukt som skremsel og straff til den første bilen som bryter sammen. Men i oppsummeringen får jo bobla litt kred. Litt morsomt forresten at Richard Hammond ble så glad i bilen sin etter dette programmet at han senere importerte den til England Glad
1989  Forum / Snikk-snakk / Sv: Få se hvor gode dere er.. på: januar 10, 2008, 09:24:03 am
Skulle ønske jeg ikke så denne tråden før i ettermiddag... Dette er sånn som fort tar en halv arbeidsdag når man blir hekta. Eller en hel arbeidsdag hvis jeg skal klare å slå tekkens score på over 2500.
1990  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvem er hvem i hva? på: januar 09, 2008, 20:29:44 pm
her er meg i (på) Ghian:

Roy, jeg synes nå du kunne kosta på deg å dratt på deg en bukse før du tok det bildet... Glad
1991  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: blytilsetning heller ikke ? på: januar 08, 2008, 11:24:59 am
Jeg bruker ventilsetebeskytter i Bayen med originalmotor, men ikke i Ghia'n med ombygget motor. Begge deler har foreløpig gått bra.

Tenkte jeg skulle videreformidle et tips jeg fikk av en innbitt veteranbil-bekjent (dog ikke luftkjølt) - han sa at man bør være litt nøyaktig med bruk av blyfri-tilsetning og ikke tro at å bruke større dose enn anbefalt er "enda bedre". Det kan visstnok slite på motoren det også.
1992  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere? på: januar 06, 2008, 16:19:54 pm
Hva er det egentlig som gjør at VW-interessen har blitt så enorm i UK? Finner vi noe godt svar på dette så ligger nok mye av løsningen i dette. Jeg tror ikke det skjer av seg selv i Norge, til det har vi for god økonomi og er antagelig for godt vant til komfort...

Godt spørsmål. I England ble retro-VW hipt for noen år siden og kjendiser begynte å kjøre rundt i dem. Tror det bidro til å øke interessen blant vanlige folk. Tv-kokken Jamie Oliver hadde en 23 vindu-samba med porsche-motor og den var med i en tvserie hvor han kjørte rundt i Sør-Europa og kokkelerte. Regner med at det bidro til å øke VW-interessen i UK blant folk i 20-30-årene med god økonomi og behov for å være "individualister". Vi er jo et land med camping-tradisjoner vi også, men jeg tror kanskje ikke det vil ha samme effekten i Norge om God Morgen Norge-Wenche plutselig ble sett i en fet sambabuss Glad
1993  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere? på: januar 06, 2008, 13:44:54 pm
Mitt inntrykk er at priser på luftkjølt ikke bare er på vei opp i USA og UK, men også i Norge. Både for Karmann Ghia, splittbusser og Bay-er tror jeg at høyere utenlandske priser også har gitt høyere priser her hjemme de siste årene. Det er da marked for en pen splittbuss eller en pen Ghia til 100.000 kroner her hjemme i dag, den prisen tror jeg ikke man ville oppnådd for fem eller ti år siden.

Jeg tror også det norske markedet henger litt etter, så jeg tipper prisoppgangen vi har sett internasjonalt kommer fortsatt til å slå ut her i Norge de neste årene.

Boble-markedet er ikke min sterkeste side, men det virker på meg som om tilbudet er veldig stort i forhold til etterspørselen her i Norge og det holder nok prisene nede. Men jeg synes det er rart at det ikke er større prisdifferensiering mellom skitt og kanel, men det er vel ikke umulig at vi kommer til å se en større betalingsvilje for de virkelig fine originale/pent restaurerte boblene i forhold til halvveis-jobbene etterhvert.

Og så mistenker jeg at det å følge med på bilene som kjøpes/selges over forumet gir et litt feil prisbilde i forhold til virkeligheten. Er nok endel biler i den høye prisklassen som ikke legges ut her, men kjøpes og selges utenom.
1994  Forum / Type 2 / Sv: Din type 2 på: januar 04, 2008, 10:26:36 am
Brannbilen min  Glad
1995  Forum / Snikk-snakk / Sv: Tilbakemeldinger på forumet? på: desember 29, 2007, 01:14:37 am
Jeg savner nå fortsatt "dagens innlegg"... Glad Vis alle uleste innlegg fungerer ikke alltid for meg, jeg får til tider veldig få "uleste innlegg" opp selv om jeg et par timer før fikk opp 20 uleste tråder men den gangen ikke hadde tid til å lese alle. Her forleden så jeg det var nytt innlegg på Grellands Ghia-tråd, men jeg rakk ikke lese den. Når jeg gikk inn senere på kvelden, fikk jeg den ikke opp lenger.
1996  Forum / Hva skjer? / Sv: Volksfest 2008 / 22.-24.august / nytt treffsted på: desember 28, 2007, 01:41:16 am
Volksfest 08 blir konge! Og i og med at det er på Bogstad Camping ligger alt til rette for at flere velger å overnatte ihvertfall lørdag til søndag og ikke bare er "dagpasienter". Glad
1997  Forum / Snikk-snakk / Sv: ble det noe vw relatert til jul på dere på: desember 25, 2007, 18:45:01 pm

Prisen på klokkene er rundt 1000-1200 kroner så vidt jeg husker. I tillegg kommer moms og frakt.
1998  Forum / Snikk-snakk / Sv: ble det noe vw relatert til jul på dere på: desember 25, 2007, 16:54:21 pm
Jeg fikk med en liten plugg med  ledningsstump på. Pappa hadde kjøpt den utenom. Det er en spesiell størrelse for JVC og du får kjøpt den på elkjøp. Kobler vel bare på ei ledning på den pluggen, som jeg igjen kobler direkte på batteriet.

Takk for tipset. Har vært innom endel el-butikker, er vanskelig å få tak på den JVC-pluggen fordi den er spesiell. Elkjøp neste for meg da Glad
1999  Forum / Snikk-snakk / Sv: ble det noe vw relatert til jul på dere på: desember 25, 2007, 14:02:07 pm
Jeg kjøpte også den Boomblaster'n som "bilstereo" fordi den gikk på 12V, men fant ut senere at det er klin umulig å få tak i 12V ledning til den. Hvordan har dere løst det problemet?

For meg ble det virkelig en VW-juleaften. Fikk klokke som er kopi av VW-speedometer (takk til den som fant og postet link til det nettstedet på tuju Glad)

Jeg hadde ønsket meg noen pledd som så litt "brannbil-aktig" ut og venta meg egentlig noen Ikea-pledd. Men jeg fikk fire originale pledd som har vært brukt i ambulanser fra etter krigen og frem til 70-tallet.

I tillegg sto det en overraskelse i garasjen: to sammenleggbare bårer og en sammenleggbar seng. De er nok gamle militær-effekter, men jeg synes de passer bra i bilen jeg. Så får jeg se om jeg skal gi dem en omgang med rød-lakk eller beholde dem originale. Og det som gjør gavene hundre ganger bedre er å vite at fattern, som ikke er interessert i bil engang, har lagt ned masse tid for å finne disse tingene Glad

2000  Forum / Snikk-snakk / Julebilde :) på: desember 23, 2007, 23:20:41 pm
.
2001  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva er dette ? på: desember 22, 2007, 22:17:42 pm
Kan vi være enige om å ikke slette/totalt gjøre om innledende innlegg? Vær så snill. Hvis du skriver noe du er usikker på om du vil stå for, så tenk deg om en gang til før du poster. Jeg tenker ikke spesielt på Sonic her nå, det samme skjedde med en tråd som nå heter noe sånt som "Bes slettet". Det reduserer sterkt verdien av forumet hvis det blir vanlig at man fjerner innlegget som startet tråden.

Jeg skjønner Sonics frustrasjon (selv om alle nok er enige om at han brukte noen uheldige formuleringer) Jeg har bare en sesong bak meg i luftkjølt-miljøet, men en av de første tingene som slo meg var hvor billige luftkjølte biler og deler er her i Norge. Jeg kjøpte Ghia'n min i England og hvis jeg noen gang skal selge den igjen ser jeg ikke for meg at jeg får prisen jeg vil ha her i Norge. Jeg skrev litt om bayen min på Samba og har fått to pm'er fra folk som vil kjøpe bilen usett til en pris jeg ikke tror jeg kunne oppnådd i Norge hvis jeg ville selge den.

Kjøper man en bil eller del til samba-pris så tror jeg ikke kan kan forvente å få samme pris i Norge. Det er naturlig, det norske markedet er så mye mindre. Og bortsett fra at det øker presset på at utlendinger plukker opp fine objekter her på berget, så synes jeg lavt prisnivå er en bra ting.

Så får vi bare erkjenne at det norske markedet er så lite at for eksempel Sonics Ghia-prosjekt var tungsolgt og at Trond Dahls herlige boble utrolig nok ikke øyeblikkelig ble kjøpt (Hadde jeg bare fått bonus i desember....)

Mitt inntrykk fra treff og forumer på nettet er ihvertfall at det er langt flere studenter og annet pakk som er interessert i luftkjølt i Norge enn i utlandet - at miljøet her hjemme er yngre. At det ikke bare er en hobby for menn som er 40+ og har familiebil og konebil og et luftkjøltprosjekt i garasjen, men at det også er masse unge folk som ser på luftkjølt som en billig første bil.

Jeg håper det fortsetter sånn, så får vi heller godta at det er noen biler og deler som ikke oppnår skikkelig pris i Norge og som kun oppnår samba-pris i utlandet. Jeg har inntrykk av at det importeres like mange perler til Norge som undervurderte objekter selges ut av landet.
2002  Forum / Problemløseren / Sv: Hva tømmer batteriet mitt? på: desember 22, 2007, 21:41:14 pm
Ahhh... sånn ja Glad Takk for hjelpen! Noe sier meg at sjansen for at jeg klarer å fikse dette selv er litt liten Glad Men jeg har da overrasket meg selv før jeg Glad
2003  Forum / Problemløseren / Sv: Hva tømmer batteriet mitt? på: desember 22, 2007, 20:32:45 pm
Takk for rådet Knasten, jeg har fått lånt meg et sånt multimeter i dag og skal prøve den ut i morgen (hvis jeg finner ut av hvordan den skal stilles inn Glad )

Et idiotspørsmål til, koble i serie med jordingskabel, betyr det å koble begge kontaktene til jordingskabelen ved siden av hverandre?
2004  Forum / Problemløseren / Hva tømmer batteriet mitt? på: desember 21, 2007, 20:31:00 pm
Har slitt med stadig flatt batteri på brannbussen (69 bay) den siste måneden eller to. Tross fulladet batteri lader den seg ut i løpet av en ukes tid selv om den bare står parkert (jeg regner derfor med at det ikke er et ladeproblem). Er det noen vanlige syndere/deler som bør sjekkes når sånt skjer? Jeg har ikke peil på det elektriske anlegget (heller).

To ting som kan ha noe å si for diagnosen:

1. Problemene startet etter at jeg fikk bensinvarmern til å virke (en autosikring hadde slått inn og trolig vært "avslått" i årevis før jeg begynte å bruke den. Bensinvarmeren virker helt normalt så jeg har ingen spesiell grunn til å tro at den er synderen annet enn pga timingen. Men jeg vet ikke hvordan jeg kan "koble av" bensinvarmern heller for å evt eleminere den som problemet.)

2. Like etter jeg fiksa bensinvarmern (og jeg trolig tømte batteriet første gangen pga ivrig bruk) måtte jeg bruke startkabler. Da ble klemma til den røde polen liggende på metallstativ som holdt batteriet. Hele stativet glødet og gnistene føyk da jeg oppdaget det og fikk dratt av startkablene. Dette kan ha skadet det elektriske anlegget, men jeg vet ikke hvilke deler som kan ha blitt skadet og resulterer i at den fortsatt trekker strøm selv når bilen står parkert. Ingen sikringer røyk ved den episoden og jeg har byttet batteri, men det har ikke hjulpet.

Jeg frykter vel at det er alternativ to som er årsaken (den dyreste feilen:)) men jeg har som sagt ikke peil på hvor jeg skal begynne å lete. Alle forslag tas veldig takknemmelig imot!

EDIT: skrivefeil
2005  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Magirius sylindre! GO GO, eller NO NO på: desember 19, 2007, 13:47:09 pm
Ble nysgjerrig jeg nå, er det snakk om sylindre fra en gammel Magirus Deutz-motor fra tiden de lagde luftkjølte lastebilmotorer, eller er det noe annet med lignende navn?

Hvis det er førstnevnte, passer deler fra en (diesel?) motor fra et annet selskap på VW-motorer?
2006  Forum / Ghia / Sv: Eget Ghia treff på: desember 17, 2007, 15:36:54 pm
Tja, vi kunne kombinert det med f.eks. SCC eller Volksfest, dvs hhv Gardermoen eller Bogstad Camping med fellescruising etc. Det gjør det vel litt lettere å få med folk som kommer langveis fra også, i og med at det begge er arrangementer hvor det allerede er overnattingsmuligheter.
2007  Forum / Ghia / Sv: Eget Ghia treff på: desember 16, 2007, 17:11:58 pm
Hvis det blir et slikt oppmøte må det da bli den største samlingen av Ghia'er i Norge noensinne? Ser ikke for meg at selv Harald A. Møller importerte 20 KGer eller mer av gangen på 60/70-tallet...
2008  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva kan denne være verdt? på: desember 16, 2007, 17:01:46 pm
Gøy med enda en brannbil, kjøpte du den eller? Så jo veldig fin ut, med litt flaks ser den bra ut under også og at det ikke skal så mye til for å få den på veien igjen.
2009  Forum / Snikk-snakk / Sv: Mista lappen på: desember 16, 2007, 16:17:34 pm
Nesten 50 km/t over fartsgrensen er friskt Glad Jeg tror også reglene tidligere var at du kunne kjøre moped selv om du mistet bil-lappen, men nå er reglene endret og du mister rett til å føre alle typer motorkjøretøyer når du mister lappen.

Sånn er det ihvertfall for Otto Jespersen:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=175196
2010  Forum / Rat-look / Sv: Hva synes du om jernkors ol. på vw? på: desember 15, 2007, 23:44:01 pm
Her må man følge med i svingene Glad Debatten begynte med jernkors, men utviklet seg til også å alminneliggjøre hakekors. Ikke for å kaste bensin på bålet, men for å forstå min siste kommentar om hakekors så er det et tilsvar til disse uttalelsene:

Og eg kan gjerne gjenta meg til det kjedsommelige; eg trur at å få endra synet på svastika/jernkors til noko som ikkje nødvendigvis symboliserar krig, nazisme og jævelskap - så tar du makt frå nynazistane.


Lasse foreslår - som meg - å få omgjort eller nedtona betydninga av svastika - for å fjerne krafta i symbolet. Du svarar ikkje på dette - men rakkar ned på fyren

Eg trur heilt ærlig at den største bjørnetenesta vi gjer oss sjølve er å halde fram å tabubelegge svastika og dets like. Krafta i svastika blir styrka kvar gang ein "berømt" går ut og fordømmer den eller ein høgtståande ledar i f.eks ein ledande jødeorganisasjon uttalar si avsky ovanfor bruken.

Sider: 1 ... 65 66 [67] 68 69
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!