mars 01, 2024, 02:38:20 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3 ... 63
1  Forum / Snikk-snakk / Longshot !! på: februar 20, 2024, 19:30:41 pm
Husker ikke så mye !! Et Bilsport ,tror jeg, på 80-90 tallet Et innslag om en " Gissholt " i Oslo med en Krypton grönn 1303 og en brun -79 Cab ??!! Noen som husker dette? ... av oss oldisser ?

Mvh/E 
2  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 30, 2024, 08:05:11 am
Hatt mye bruk for denne kameraten oppigjenom , ikke bare for å lokalisere ulyd!!   En enkel slange kan og brukes til å finsynke gassere .. Mekanisk lyd som dette er den super på . (en dreier motor og en med stetoskopet i örevoksen .... )

Mvh[attachment=1]
3  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303 S Co.02 på: januar 25, 2024, 18:10:30 pm
Anders , litt komplisert kanskje , ser ikke hele . AN fitting på alt med höytrykk er vel et minimum .. Det er jo nok flex i en AN slange,  finns også svivel i AN störrelser .. På 30-50 PSI trykk i FI systemet er vel ikke slangeklemmer å anbefale  ..retur spiller mindre rolle da trykket jo er avlastet Glad

Mvh
4  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303LS Rød Cab – 1976 på: oktober 18, 2023, 16:17:53 pm
Skal ikke kommentere mye, men en sak har flere sider . 2.0 ltr. regnet jag som min og noe Stig skulle ha for å komme på veien i sommer da hans 1600 var utslitt . Tanken var da og kjöre i sommer , siden bytte mot den 2,4 ltr. som det var tiltenkt hele tiden .
Det fine med 2.0 ltr var å få prövd ut kjölesystem /tilpassn. FI , diverse . Hadde ingen forhåpn. hva angår effekt i denne og ikke bygd med det i tanke .

Nvh/E
5  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303 S Co.02 på: august 13, 2023, 13:37:54 pm
Kult Anders .. Har du tenkt på at bremsesystemet fra 911/12 m/SERVO passer bra i det rommet der ... Har sett det gjennomfört en gang .. Kult med servobremser ..

Mvh/E
6  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303 S Co.02 på: juli 18, 2023, 08:44:20 am
Ja skjönner hva du tenker , att dysa ikke er rettet mot innsugsventil .. Som sagt er alt et komprimiss .. Disse BAS innsugene er veldig korte og ITB veldig fine så kommer rett mot svingen sånn ca .. Håper hastigheten er stor og forstövningen god så merker vel ikke jeg noe .. Men du har nok rett i att ideell retning er mot inns.ventil ..  Muligheten for dysene i toppen , ala JPM , finns jo alltid .. Om jeg behöver å snu mine ITB èr vet jeg ennu ikke .. , men å kappe litt i en vanlig sedan ser jeg ingen problem med .
Mvh  
 
7  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303 S Co.02 på: juli 16, 2023, 18:17:08 pm
Böttevis med plass Glad
Mvh[attachment=1]
8  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303LS Rød Cab – 1976 på: juni 04, 2023, 14:49:51 pm
Liten oppdatering : 30 mil på svenske motorveier i 100-110 gikk fint og oljetemp , iflg giver , på 85-95 gr. , oljetryck på 3-3,5 bar hele veien . Stig tok selv båten over på norskesiden og overnattet i Sandefjord . Hjemveien , Sandefjord -Oslo ga merkbart höyere temp og dermed noe senket oljetrykk ..
Motorer har nå gått ca 60 mil og jeg regner den som "innkjört " . Tiden framover vil vise om denne kjölingen holder mål og om den faktiske tempen blir angitt .
Event . forbedringer på dette kan väre frontmontert kjöler ala Porsche m/termostat .
I dette "kittet " fra CSP er det dog ikke mulig å montere "törrsump " uten at visse ting endres .
Det er heller ikke mulig å montere "normal " EFI foruten toppmonterte dyser ..

Mye kan sies om Porsche kjöling på  T-4 og mye er sagt og diskutert . Fakta er iaf. at EFI , med snudde innsug får plass samt at det blir et enklere gass-stag . Det blir og mer plass til ventilasjonsboxen fra CSP . Hvor jevnt den kjöler alle cyl . er jo diskutert men at den kjöler "mer " er sikkert ..
Motoren er til opplysning ikke helt standard , noe höyere komp , 40 mm IDF og en kam på 270 , 9,7 löft ..
Önsker Stig lykke til videre så ser vi utviklingen etterhvert .

Mvh/E
9  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303LS Rød Cab – 1976 på: mai 26, 2023, 17:22:19 pm
Takk igjen Svein for respons . Som du nevner og kjöring (40 km ) idag tror jag du har rett .. Ringene er nå innkjört forhåpentligvis etter 200 km .... , og tiden inne for å kjöre litt mer aggresivt .. T-4 motorn trenger faktisk  20 km for å komme i temperatur og kanskje en termostat hadde värt bra .. Tenker viderer på dette med kjöling og flytting av oljekjöler fram tror jeg hadde funket bra .. ala Germany ", Putlet rundt i 3 og 4 gear idag , 80-90 km /t og fin temp ..

Mvh/Erich
10  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303LS Rød Cab – 1976 på: mai 25, 2023, 11:29:20 am
Takk Svein . noe drastisk kanskje . Oppdatering siste par turer . Motoren har nå gått ca 15-20 mil og temp/trykk lhar ligget på stort sett samme hele tiden .. Först varmkjöring  8-10 km /60-70 gr. , så ut på motorvei med hastigheter på 100-120 ..
Tempen steg ikke ved konstante hastigheter i 100 , lå på samme . Trykket lå på 3-3,5 bar (varm motor og 100  km/t)  Tempen ökte på noen gr. ved roligere kjöring etter motorvei .. Vel hjemme lå oljetrykket på rett under 1 bar . (bilde ) .
Colabokstrixet hjalp noe ved rolig kjöring med hadde ingen effekt på motorvei ! .
Som tidl. nevnt vet jeg jo ikke om plassering av giver er korrekt event. om den ville värt lavere i sumpen ?!

Etter relativt höy hastighet over noen mil kommer det en liten dråpe olje fra pumpelokk , noe som jeg syns er meget akseptabelt .. Finns mange steder disse lekker i innledende faser .. Motoren holder da på å "lösne" og håper ting utvikler seg til det bedre .. Mye effekt over 120 finns og spörsmål om den ikke burde hatt en 3,44 utv. Glad

Mvh/erich [attachment=1]


11  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303LS Rød Cab – 1976 på: mai 23, 2023, 10:00:01 am
Jotakk Svein ..bildet av t-1 innsug og ser at selv denne plassering av dyser , så å må det kobles fuelrails med dertil AN 6 kobl. for bensin ... Skal sef. fölge med oppsettet til Anders . Et av problemene ifht. t-1 er toppene er at t-4  hvender mer utover enn oppover . De har jo og större avstand mellom innsugsventiler og tar derfor mer plass  
Eneste lösningen jeg kan se er et annet kjölesystem der innsugstoppen kan snus 180 gr. slik at fuelrail mm., blir hvendt innover istedet . Lite bilde som illustrerer std. FI oppsett ..[attachment=1]
Mvh/erich
12  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303LS Rød Cab – 1976 på: mai 22, 2023, 17:32:37 pm
Takk for innput Svein .. Jeg skulle bygge en motor og skjering i hyller på en nyrenovert bil er ikke noe for meg .. Dessuten dysene sitter ikke där på et ettermarnads-system ! Om du titter på en USA cab , noe jeg kan , er hyllene mye mindre slik at FI org. systemet passer .. Nei , må finnes andre lösninger tror jeg ..

Mvh/erich
13  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303LS Rød Cab – 1976 på: mai 22, 2023, 11:06:25 am
forts.[attachment=1]
14  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303LS Rød Cab – 1976 på: mai 22, 2023, 10:17:04 am
Her var det på höy tid med en oppdatering på cabben til Stig ...'
1600 ccm motoren som sto i ble plukket ut i höst da den viste seg lite startvillig til tider .. Superlav kompresjon på 3 cylindre ser ut til å ha värt problemet ., rett og slett utslitte cyl foringer .

Så var det tanken å bygge /montere en t-4 motor i denne, noe Stig har önsket seg .. Startet med en bra balansert 71 veiv og tanken var en 2,4 ltr motor . Dessverre ble det skummet litt " for mye " på bruktmarkedet og vi satt med svarteper på 2 topper som ikke holdt mål til dette prosjektet . At vi heller ikke fikk tak i nye på det tidspkt . gjorde ikke saken lettere .

Så , videre og det ble bestemt å bygge en 2.0 ltr. helt fra bunnen . Bruktmarkedet ble forlatt og ny cyl.sats , balansert veiveparti ..igjen!! + 2 ok ovalporttopper ble overhalt . Denne motoren ble startet i benk som vanlig og en ny 270gr. kam innkjört som bruklig .

Så kommer det jeg ikke har värt med om för i mitt , " nå etterhvert " lange motorliv : Stig hadde kjöpt inn komplett kjöling fra CSP inkl. innkorta v.bokser og CSP endepotte . Så langt allt vel . Å få dette tredd inne i cabben viste seg å väre en prövelse for å si det mildt .. Mye jobb bare å tilpasse kjölingen på motoren og når alt skulle inn i motorrommet viste det seg bortimot umulig å får på Innsug /forgassersatsen . (Kan bare nevne at sprut ,som denne motoren i utg. ptk. skulle bruke, ble satt rett på hylla igjen pga. plassproblemer ) . Etter flere forsök på å montere innsug , selv CSP sine anbefalte , fant jeg noen som gikk . Dog måtte viftehuset modifiseres på h.side , noe bilde viser .  Vel lang historie kort så fungerer motoren som den skal etter endel innkjöring bortsett fra en oljetemp som jeg finner noe urovekkende ..( Normal tomgang med ca 4 bars trykk , kald motor . Etter ca 10-15 km oljetemp på ca 90 gr. og tomgangstryck på straks under 1 bar )

Fakta , som gjerne må kommenteres av andre som har /hatt lignende problem :
Cabb-karrossen har en del forsterkninger som gjör muligheten til luker i sidene bak vanskelig . Den har også en forsterningsplate der vanlig boble har brannveggen som gjör plassen trangere . Og ikke minst har cabben dårligere naturlig kjöling enn sedan (ingen lufteriller under bakrute ) .

CSP ; Ja ikke alle ting er så enkle som de ser ut i katalogen . Valgte å bruke CSP sin oljetempgiver i overtrykksventilen for olje ( vet ikke om denne stemmer ?) . Vilke innsug man skal bruke ved vår kombinasjon er nest inntil umulig å vite ( Har nå satt på de jeg hadde med snevrest radius og med litt mod . av kanalista på h.side ga det noen mm . for motorbevegelse .
CSP sine innsug var også höyere og ville gjort montering av "normale " filter vanskelig . CSP sin dynamofot burde hatt litt mer rom for å montere denne lenger mot venstre slik at huset kunne flyttes samme vei . Dette går ikke nå da den knapt dekker tårnet på blokka . CSP sine toppdeksel krever endel bearb. for å passe rundt viftehuset /plugghull og bakre deksel mot bakplate gidder jeg ikke nevne engang .

Min konklusjon : Ska du har sprut i en slik bil m/T.4 motor MÅ det nok väre med Porsche kjöling . Om du studerer bildene kan du jo se om du finner plass til fuelrails og dyser !!! Så til slutt er det tempen . Kan denne väre rett ? På papiret gir denne type kjöling for lite luft til en T-4 motor og det ser ut til å stemme . Når tempen stiger går oljetrykket ned og synd om man skulle ödelegge en motor som eller viser seg fungere med fint dreiemoment . Savner kanskje , selv med utv. på AT kassa et 5 gear . Hastighet over 120km/t kan lett bli slitsomt i lengden ..  

Mvh/Erich[attachment=1][attachment=2]
 
    

15  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303 S Co.02 på: januar 20, 2023, 21:54:34 pm
Meget fint Anders ...
Mvh/E
16  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: T-4 cyl sats, t.s på: januar 14, 2023, 20:54:45 pm
Solgt !
17  Forum / Snikk-snakk / Sv: 1303 Epilog på: desember 15, 2022, 18:08:45 pm
Mange som fölger og ser innom mine tråder , dokk lite og ingen respons .Så  tidspress og annat gjör att jeg legger ned "forumsiden " for min del . Kommer sef . å finnes på Fb  Kommer oppdatere mine event. prosjecter på Boxerville Takk  til alle "Rogalendinger " for den fine tidlige tio  ,(typ 2002-2011 ),  både hobby og jobbmesssig ...Glad[attachment=1]

Mvh/Erich
18  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: T-4 cyl sats, t.s på: desember 14, 2022, 19:17:20 pm
Siste sjangs på dette biralsettet , fantastisk sett for oss med T-4 ..Kan leveres Oslo ved nyår .. Ferdigborra block/veiv kan fölge ./extra
Kamkit og topper så har du 2,4 ltr .. T-4 !! Litt egen innsats , blir aldrig billigere ..

Mvh/E
19  Bruktbørsen / Deler selges / Div tenning t.s på: desember 14, 2022, 18:42:13 pm
Jacobs electroinic  "distubutorless " dual coilpack"  ubrukt  2000,-
Berömte bosch 010 (brukt ) 1000,-
CSP Pacemaker USB 905205CSP 311 ..( ny ) 5000,-
(alle erstatter den ubrukelige 009, som er for kjapp ) .

Kan leveres Oslo nyttår ..

Mvh/E
20  Forum / Snikk-snakk / Sv: 1303 Epilog på: desember 13, 2022, 17:06:02 pm
Jotakk Svein . får se om det blir tid å sukre denne senere i uka .. Har faktisk fått noen intresenter ..

Mvh/E
21  Forum / Snikk-snakk / Sv: 1303 Epilog på: desember 12, 2022, 18:11:22 pm
Denne er fortsatt i garasjen , fått nytt sportsratt , velteböyle og GTI Recaros ..
Fortsatt til salgs for 90 000 ,-

Mvh/E[attachment=1]
22  Forum / Snikk-snakk / Sv: Fuel Injecktion /datastyrt motor ! på: desember 09, 2022, 17:44:38 pm
[attachment=1] Tips om du skal lage dette : .. krympe på vanlige isolerfrie kabelsko , ditto Wetherpack krever en del spesial verktöy , inget du ikke klarer selv
Anbefaler : Baurix tang for vanlig 3 störrelser av kabelsko ( 20-13 )  AWG ( american wire gauge ) ..For oss 0,5-2,5 mm2
               : ProsKit tang for Wetherpack terminering.
               : Skikkelig strippetang ala ProsKit ( sett lengden så fixer tangen resten ) ..
Seff bör det brukes krympe stömpe på alle terminaler , helst med lim . Deretter kommer beskyttelse i bil , Sök på : Braided wire  hose , fletta bekyttelse i alle störrelser .. Vil du merke opp slik jeg har gjort ,(100 kabler ) finns det og ..  Nöyaktiget er alfa & omega ..
Husk kabler vi bruker på dette er tynne ,signal ,  i regel 0,5-0,75 mm2 ...( mye går på +/- 5V , )

Alt kan handles på t.exs . Amazon inkl forbruk , billigt ... si en 1000 lapp for alt ..

Ha en god helg og snart 3. advent ... '
'Mvh/Erich

23  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303LS Rød Cab – 1976 på: desember 03, 2022, 18:52:23 pm
I gang med målinger og sluttmontering på denne motorn . har sett bedre ovalitetmålinger för men föles helt ok .. Setter ringgapet på 0,45 (103mm cyl ) .. tror det blir bra .. Håper å väre i mål för jul .. Nytt bensin og oljesystem på gang .. Montere og klure ut litt på FI systemet i romjula -:)

God helg/E [attachment=1]
24  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Retro Rallycross Div. 2 turbo 4wd på: desember 03, 2022, 18:42:14 pm
Blir toppen dette  Glad

Mvh/E
25  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: T-4 cyl sats, t.s på: november 27, 2022, 19:17:31 pm
opp !

Mvh/E
26  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303 S Co.02 på: november 27, 2022, 19:16:15 pm
Fint Anders , framgang på du ska skyve inn bakider .?
Mvh/E

27  Forum / Snikk-snakk / Sv: Fuel Injecktion /datastyrt motor ! på: november 26, 2022, 10:54:37 am
[attachment=2]Takk for bra innlegg .. Uten sånne blir det ikke erfaringsutveksling eller noe forum ,.ferdig terminert /merket .

Mvh/E[attachment=1]
28  Forum / Snikk-snakk / Sv: Fuel Injecktion /datastyrt motor ! på: november 25, 2022, 20:42:27 pm
Nei , men sett flere skrytevideor fra Australia .. Tror det er et meget bra system .. Hadde flere ulike modeller .. Med alt jeg ville ha inkorporert flöy prisen fort ivei og ble desverre uaktuelt ..

Mvh/E
29  Forum / Snikk-snakk / Sv: Fuel Injecktion /datastyrt motor ! på: november 25, 2022, 18:05:48 pm
Siste linjer denne helgen (advent) Håper noen har hatt nytte av denne tråden  Åpen for spörsmål om jeg kan svare ..

Rekomendasjon sett fra mitt syns.ptk.

DTA fast , bra system som her värt lenge på markedet , har det meste . Pris sånn midt på treet .(super support .Alex)
Megasquirt : Ingen peiling , skal visst väre ökonimisk / endel selvbygging.
Motec : superkvalite som gjenspeiler seg i sluttprisen  ( egne givere , ledn. nett mm)
MaxxECU : Svensk kvalite i topp , mye for pengene (ikke prövd supporten ennu ..)
TMB , mr Bryn ,(norsk) :Ingen kjennskap , vet endel har valgt dette ...
Finns en hel del andre system (google ) ..

Er ikke datanörd så valget falt på MaxxECU race for min del . Lettfattelig og inneholdt saker som EGT (exos temp , DBW , Bluetooth comm. Höy og lav ohm dyser , innbygd Lamda og 3 bar MAP sensor (Turbo ) ..
Stötter dessuten svensk industri ..Avgjörende .Mr Sören , et unikum i programering 1 time bort ...

Litt bilder senere i helgen

Mvh/E


30  Forum / Problemløseren / Sv: Girkasse på: november 24, 2022, 20:14:12 pm
Anders Fridh byggde racebiler på 90-tallet ,,aldri hört om den utveksl. på 4 gear og helt unödv. om du ikke skal toppe 220 km/t
Anders var /er en meget kompetent gubbe ... '

Mvh/e
Sider: [1] 2 3 ... 63
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!