Vis innlegg
|
Sider: [1] 2 3 ... 64
|
2
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 67 1500 Zenith
|
på: januar 18, 2025, 00:30:39 am
|
 staget er bra ! , klumpete , tungt , relativt unöyaktig da det er stag /kuler i begge ender .. Dette er over 30 år siden ...I dag finns CSP sitt sentertrekk som er 10 ganger bedre til en tusing .. men visst ,leve nostalgien ..   Mvh
|
|
|
5
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: november 20, 2024, 00:19:27 am
|
Fanns +/- 7 engang i tiden¨störrelse .. kam ligger ikke 100 % mot rammelager ..pröv et annet drev ..:)Trange kamlager .. fil de litt på baksiden .. så er det löst ?
|
|
|
8
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 67 1500 Zenith
|
på: november 13, 2024, 01:28:07 am
|
Ja , de pleier å vere trange .. varmer de opp, så på .. Etter en tids bruk er det greit ....(varierer fra trommel til trommel .)
Mvh
|
|
|
9
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: oktober 31, 2024, 18:26:15 pm
|
Bra tanke , kjöp på RS (Haugesund?).. US Navy ... Brukte detta på alt som skulle ned noen kilometer under havbunn  Mvh /Erich
|
|
|
10
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Utboks
|
på: oktober 31, 2024, 18:22:48 pm
|
Den fungerer helt fint, men du må selv velge å lagre melding i utboks når du skriver meldinger.
Ok Trond , takk ..
|
|
|
11
|
Forum / Snikk-snakk / Utboks
|
på: oktober 29, 2024, 01:13:16 am
|
Hej , hvorfor funker ikke utboksen på forumet ?.. mvh
|
|
|
16
|
Forum / Snikk-snakk / Longshot !!
|
på: februar 20, 2024, 20:30:41 pm
|
Husker ikke så mye !! Et Bilsport ,tror jeg, på 80-90 tallet Et innslag om en " Gissholt " i Oslo med en Krypton grönn 1303 og en brun -79 Cab ??!! Noen som husker dette? ... av oss oldisser ?
Mvh/E
|
|
|
17
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: januar 30, 2024, 09:05:11 am
|
Hatt mye bruk for denne kameraten oppigjenom , ikke bare for å lokalisere ulyd!! En enkel slange kan og brukes til å finsynke gassere .. Mekanisk lyd som dette er den super på . (en dreier motor og en med stetoskopet i örevoksen .... )
Mvh[attachment=1]
|
|
|
18
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303 S Co.02
|
på: januar 25, 2024, 19:10:30 pm
|
Anders , litt komplisert kanskje , ser ikke hele . AN fitting på alt med höytrykk er vel et minimum .. Det er jo nok flex i en AN slange, finns også svivel i AN störrelser .. På 30-50 PSI trykk i FI systemet er vel ikke slangeklemmer å anbefale ..retur spiller mindre rolle da trykket jo er avlastet Mvh
|
|
|
19
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303LS Rød Cab – 1976
|
på: oktober 18, 2023, 17:17:53 pm
|
Skal ikke kommentere mye, men en sak har flere sider . 2.0 ltr. regnet jag som min og noe Stig skulle ha for å komme på veien i sommer da hans 1600 var utslitt . Tanken var da og kjöre i sommer , siden bytte mot den 2,4 ltr. som det var tiltenkt hele tiden . Det fine med 2.0 ltr var å få prövd ut kjölesystem /tilpassn. FI , diverse . Hadde ingen forhåpn. hva angår effekt i denne og ikke bygd med det i tanke .
Nvh/E
|
|
|
20
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303 S Co.02
|
på: august 13, 2023, 14:37:54 pm
|
Kult Anders .. Har du tenkt på at bremsesystemet fra 911/12 m/SERVO passer bra i det rommet der ... Har sett det gjennomfört en gang .. Kult med servobremser ..
Mvh/E
|
|
|
21
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303 S Co.02
|
på: juli 18, 2023, 09:44:20 am
|
Ja skjönner hva du tenker , att dysa ikke er rettet mot innsugsventil .. Som sagt er alt et komprimiss .. Disse BAS innsugene er veldig korte og ITB veldig fine så kommer rett mot svingen sånn ca .. Håper hastigheten er stor og forstövningen god så merker vel ikke jeg noe .. Men du har nok rett i att ideell retning er mot inns.ventil .. Muligheten for dysene i toppen , ala JPM , finns jo alltid .. Om jeg behöver å snu mine ITB èr vet jeg ennu ikke .. , men å kappe litt i en vanlig sedan ser jeg ingen problem med . Mvh
|
|
|
23
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303LS Rød Cab – 1976
|
på: juni 04, 2023, 15:49:51 pm
|
Liten oppdatering : 30 mil på svenske motorveier i 100-110 gikk fint og oljetemp , iflg giver , på 85-95 gr. , oljetryck på 3-3,5 bar hele veien . Stig tok selv båten over på norskesiden og overnattet i Sandefjord . Hjemveien , Sandefjord -Oslo ga merkbart höyere temp og dermed noe senket oljetrykk .. Motorer har nå gått ca 60 mil og jeg regner den som "innkjört " . Tiden framover vil vise om denne kjölingen holder mål og om den faktiske tempen blir angitt . Event . forbedringer på dette kan väre frontmontert kjöler ala Porsche m/termostat . I dette "kittet " fra CSP er det dog ikke mulig å montere "törrsump " uten at visse ting endres . Det er heller ikke mulig å montere "normal " EFI foruten toppmonterte dyser ..
Mye kan sies om Porsche kjöling på T-4 og mye er sagt og diskutert . Fakta er iaf. at EFI , med snudde innsug får plass samt at det blir et enklere gass-stag . Det blir og mer plass til ventilasjonsboxen fra CSP . Hvor jevnt den kjöler alle cyl . er jo diskutert men at den kjöler "mer " er sikkert .. Motoren er til opplysning ikke helt standard , noe höyere komp , 40 mm IDF og en kam på 270 , 9,7 löft .. Önsker Stig lykke til videre så ser vi utviklingen etterhvert .
Mvh/E
|
|
|
24
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303LS Rød Cab – 1976
|
på: mai 26, 2023, 18:22:19 pm
|
Takk igjen Svein for respons . Som du nevner og kjöring (40 km ) idag tror jag du har rett .. Ringene er nå innkjört forhåpentligvis etter 200 km .... , og tiden inne for å kjöre litt mer aggresivt .. T-4 motorn trenger faktisk 20 km for å komme i temperatur og kanskje en termostat hadde värt bra .. Tenker viderer på dette med kjöling og flytting av oljekjöler fram tror jeg hadde funket bra .. ala Germany ", Putlet rundt i 3 og 4 gear idag , 80-90 km /t og fin temp ..
Mvh/Erich
|
|
|
25
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303LS Rød Cab – 1976
|
på: mai 25, 2023, 12:29:20 pm
|
Takk Svein . noe drastisk kanskje . Oppdatering siste par turer . Motoren har nå gått ca 15-20 mil og temp/trykk lhar ligget på stort sett samme hele tiden .. Först varmkjöring 8-10 km /60-70 gr. , så ut på motorvei med hastigheter på 100-120 .. Tempen steg ikke ved konstante hastigheter i 100 , lå på samme . Trykket lå på 3-3,5 bar (varm motor og 100 km/t) Tempen ökte på noen gr. ved roligere kjöring etter motorvei .. Vel hjemme lå oljetrykket på rett under 1 bar . (bilde ) . Colabokstrixet hjalp noe ved rolig kjöring med hadde ingen effekt på motorvei ! . Som tidl. nevnt vet jeg jo ikke om plassering av giver er korrekt event. om den ville värt lavere i sumpen ?! Etter relativt höy hastighet over noen mil kommer det en liten dråpe olje fra pumpelokk , noe som jeg syns er meget akseptabelt .. Finns mange steder disse lekker i innledende faser .. Motoren holder da på å "lösne" og håper ting utvikler seg til det bedre .. Mye effekt over 120 finns og spörsmål om den ikke burde hatt en 3,44 utv.  Mvh/erich [attachment=1]
|
|
|
26
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303LS Rød Cab – 1976
|
på: mai 23, 2023, 11:00:01 am
|
Jotakk Svein ..bildet av t-1 innsug og ser at selv denne plassering av dyser , så å må det kobles fuelrails med dertil AN 6 kobl. for bensin ... Skal sef. fölge med oppsettet til Anders . Et av problemene ifht. t-1 er toppene er at t-4 hvender mer utover enn oppover . De har jo og större avstand mellom innsugsventiler og tar derfor mer plass Eneste lösningen jeg kan se er et annet kjölesystem der innsugstoppen kan snus 180 gr. slik at fuelrail mm., blir hvendt innover istedet . Lite bilde som illustrerer std. FI oppsett ..[attachment=1] Mvh/erich
|
|
|
27
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303LS Rød Cab – 1976
|
på: mai 22, 2023, 18:32:37 pm
|
Takk for innput Svein .. Jeg skulle bygge en motor og skjering i hyller på en nyrenovert bil er ikke noe for meg .. Dessuten dysene sitter ikke där på et ettermarnads-system ! Om du titter på en USA cab , noe jeg kan , er hyllene mye mindre slik at FI org. systemet passer .. Nei , må finnes andre lösninger tror jeg ..
Mvh/erich
|
|
|
29
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303LS Rød Cab – 1976
|
på: mai 22, 2023, 11:17:04 am
|
Her var det på höy tid med en oppdatering på cabben til Stig ...' 1600 ccm motoren som sto i ble plukket ut i höst da den viste seg lite startvillig til tider .. Superlav kompresjon på 3 cylindre ser ut til å ha värt problemet ., rett og slett utslitte cyl foringer .
Så var det tanken å bygge /montere en t-4 motor i denne, noe Stig har önsket seg .. Startet med en bra balansert 71 veiv og tanken var en 2,4 ltr motor . Dessverre ble det skummet litt " for mye " på bruktmarkedet og vi satt med svarteper på 2 topper som ikke holdt mål til dette prosjektet . At vi heller ikke fikk tak i nye på det tidspkt . gjorde ikke saken lettere .
Så , videre og det ble bestemt å bygge en 2.0 ltr. helt fra bunnen . Bruktmarkedet ble forlatt og ny cyl.sats , balansert veiveparti ..igjen!! + 2 ok ovalporttopper ble overhalt . Denne motoren ble startet i benk som vanlig og en ny 270gr. kam innkjört som bruklig .
Så kommer det jeg ikke har värt med om för i mitt , " nå etterhvert " lange motorliv : Stig hadde kjöpt inn komplett kjöling fra CSP inkl. innkorta v.bokser og CSP endepotte . Så langt allt vel . Å få dette tredd inne i cabben viste seg å väre en prövelse for å si det mildt .. Mye jobb bare å tilpasse kjölingen på motoren og når alt skulle inn i motorrommet viste det seg bortimot umulig å får på Innsug /forgassersatsen . (Kan bare nevne at sprut ,som denne motoren i utg. ptk. skulle bruke, ble satt rett på hylla igjen pga. plassproblemer ) . Etter flere forsök på å montere innsug , selv CSP sine anbefalte , fant jeg noen som gikk . Dog måtte viftehuset modifiseres på h.side , noe bilde viser . Vel lang historie kort så fungerer motoren som den skal etter endel innkjöring bortsett fra en oljetemp som jeg finner noe urovekkende ..( Normal tomgang med ca 4 bars trykk , kald motor . Etter ca 10-15 km oljetemp på ca 90 gr. og tomgangstryck på straks under 1 bar )
Fakta , som gjerne må kommenteres av andre som har /hatt lignende problem : Cabb-karrossen har en del forsterkninger som gjör muligheten til luker i sidene bak vanskelig . Den har også en forsterningsplate der vanlig boble har brannveggen som gjör plassen trangere . Og ikke minst har cabben dårligere naturlig kjöling enn sedan (ingen lufteriller under bakrute ) .
CSP ; Ja ikke alle ting er så enkle som de ser ut i katalogen . Valgte å bruke CSP sin oljetempgiver i overtrykksventilen for olje ( vet ikke om denne stemmer ?) . Vilke innsug man skal bruke ved vår kombinasjon er nest inntil umulig å vite ( Har nå satt på de jeg hadde med snevrest radius og med litt mod . av kanalista på h.side ga det noen mm . for motorbevegelse . CSP sine innsug var også höyere og ville gjort montering av "normale " filter vanskelig . CSP sin dynamofot burde hatt litt mer rom for å montere denne lenger mot venstre slik at huset kunne flyttes samme vei . Dette går ikke nå da den knapt dekker tårnet på blokka . CSP sine toppdeksel krever endel bearb. for å passe rundt viftehuset /plugghull og bakre deksel mot bakplate gidder jeg ikke nevne engang .
Min konklusjon : Ska du har sprut i en slik bil m/T.4 motor MÅ det nok väre med Porsche kjöling . Om du studerer bildene kan du jo se om du finner plass til fuelrails og dyser !!! Så til slutt er det tempen . Kan denne väre rett ? På papiret gir denne type kjöling for lite luft til en T-4 motor og det ser ut til å stemme . Når tempen stiger går oljetrykket ned og synd om man skulle ödelegge en motor som eller viser seg fungere med fint dreiemoment . Savner kanskje , selv med utv. på AT kassa et 5 gear . Hastighet over 120km/t kan lett bli slitsomt i lengden ..
Mvh/Erich[attachment=1][attachment=2]
|
|
|
|