mars 29, 2024, 15:28:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 [2] 3 4 ... 12
31  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: mars 31, 2016, 07:40:20 am
Takk Fredrik  Glad har prøvd å matche noen av fargene på interiøret, tror det kan bli greit.

Ramma hviler kun på gulvet og blir  ikke festet til rammeskruene. Fester den til platene som igjen blir festet til buret. Tror det skal holde, evt har jeg en backup-plan, og ja den skal lakkes sort Glad
32  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: mars 30, 2016, 21:28:01 pm
Har kommet et steg videre og startet arbeidet med å bygge opp igjen noe av interiøret.
Har tidligere hatt en kasse som erstatning for baksetet og har egentlig vært fornøyd med både looken og lagringsplassen denne ga.

Nå som buret skal inn må denne modifiseres og ettersom buret vil tilføre en del vekt vil jeg prøve å gjøre kassa så lett som mulig.
Håper fortsatt å kunne lesse på med en del vekt på toppen uten at den kapitulerer.

Tidligere har jeg brukt ganske tykke mdf-plater til konstruksjonen som ikke akkurat gjorde den lett.
Vil anslå at den med alt av stereo-utstyr veide rundt 20kg.

Planen nå er å bruke tynne finérplater, perforert aluplater og rør som forsterkning der det trengs. ( Tar det jeg har for hånden.. Glad )

Fikk lagret bakre del av kassa + en ramme for å støtte opp denne og neste plate som skal være hengslet.

[attachment=1]
[attachment=2]

Har også lakkert noen av platene til buret og trukket om hattehylla til den røde. Satser på at det ikke blir fullt så bestemorsgardiner følelse i bilen  Osteaktig

[attachment=3]
[attachment=4]
33  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '67 1500, Cal-looker på: mars 10, 2016, 09:06:38 am
Begynner å lukte 11'sekunder av dette her Erlend  Gliser Kysser
34  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: mars 09, 2016, 15:20:27 pm
Et annet punkt på todo-lista er å ta en gjennomgang av motoren.
Fikk tatt ut motoren i går og foretatt en liten statussjekk med bla leak-test og sjekk av moment/etterstramming av boltene til toppene.
Kjekt å kunne konstatere svært lite leak med følgende verdier (fritt fra hukommelsen).

#1: 2% ringer
#2: 1% ringer
#3: 4% ringer
#4: 2% ringer

Hadde tallene fra forrige test liggende (fra 2013) og de viser ca det samme.

[attachment=1]

Opplevde litt problemer på SCC på det jeg antok var en plugg som hadde tatt kvelden på sylinder 3.
Ettersom det er litt omstendelig å bytte plugger, og det i tillegg nærmet seg kl 14 på søndagen, ble det ikke tid til å gjøre noe med dette.
Første plugg som ble skrudd ut var derfor #3 og det er alltid en hyggelig opplevelse når mistanken blir bekreftet.

[attachment=2]

Neste punkt blir å måle slitasje på lamellen, bytte plugger og justere ventiler. Deretter er det litt tilpassing av eksosen som står for tur.
35  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: mars 09, 2016, 15:01:44 pm
Har skjedd litt på mekkefronten siden sist.
Ettersom den røde mer eller mindre er klar for sesongstart flyttet jeg den opp til 'bingen' og kjørte den brune ned for å jobbe litt videre med den.
Godt å kunne dra bilene ut i sola innimellom og den brune startet til og med på første turn på startern da jeg kjørte den opp på hengern.. Ikke dårlig for en race-motor! Glad

[attachment=1]

Årets Todo-liste er egentlig ikke så veldig lang, men en av de større punktene er å få satt inn bur og byttet stoler.
Kjekt å ha noe økt fokus på sikkerhet nå som det begynner å gå litt fort.

Etter et par kvelder i garasjen ble interiøret ribbet og hovedbøylen tilpasset. Turen gikk deretter til "Burbygger'n" og resten av rørene ble sveiset inn og tilpasset ila 4 timer. En godt anvendt feriedag Glad

[attachment=2]

Nå gjenstår litt videre tilpasninger i forhold til planer for nytt interiør, sveise ferdig festene til dørstreverne og lage de ulike platene som skal sitte under bilen.
Har fått startet litt på dette og er ferdig med platene på motsatt side av gulvet til hovedbøyla.

[attachment=3]

Dørstreverne er litt lave i forhold til gatestolene, men når racestolene kommer på plass vil høyden være passelig innenfor regelverket.

[attachment=4]
36  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: januar 14, 2016, 22:37:13 pm
Takktakk  Glad Det er gamle Ansen 5.5". Har 25mm spacer bak for å flytte de litt utover.

Dekkene ble veldig bra egentlig, ser frem til å prøve de på et litt mindre glatt føre..
37  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: januar 14, 2016, 13:40:57 pm

You guys...  Gliser
38  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: januar 14, 2016, 13:30:17 pm
Må vel nesten legge ut film av de revers-burnisene jeg... Osteaktig

Vel, du måå jo ikke Rekker tunge
39  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: januar 14, 2016, 13:11:25 pm
Bra fremgang!  Glad

Takk for det, kommer seg nå Glad

Ble mer eller mindre ferdig med linelock'en på tirsdag også, så nå er det ikke mye igjen før den er klar for sesongen.

[attachment=1]

Fikk tid til nok en luftetur og et par forsøk på burnout i garasjen.
Neste runde blir justering av berg-spak, den er tydeligvis vanskelig å få i 2. gir, da det ble opptil flere burnouts i revers  Øyerulling
40  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: januar 10, 2016, 22:41:18 pm
Hei og godt nytt år!
Fikk tatt noen runder i garasjen i helgen og kommet et par skritt videre på bilen.
Har fått byttet skrapelista på førerdøra, montert rattet skikkelig og satt inn berg-spak (60% reduksjon).

[attachment=2]

I tillegg har filter vært etterspurt tidligere her og dette er foreløpig løsningen jeg går for. Som nevnt holder det nok det meste av småstein ute av motoren.

[attachment=1]

Motoren ble også startet og alt fungerer tilfredsstillende. Det var vanskelig å motstå fristelsen for en prøvetur i finværet, så det ble tidlig sesongstart på bobla i år Glad
Etter litt crusing rundt på området ble det konstantert to ting:
1. Kjørbarheten er virkelig på plass.. Motoren gir et bra skyv fra 1500rpm og oppover og vil gi masse kjøreglede neste sesong.
2. De nye/gamle dekka er ikke spesielt gode på snø Rekker tunge

[attachment=3]

Neste blir montering av linelock og skrapelist på passasjersiden, deretter er det bare å ta fatt på den brune bilen og få sveist inn bur mm.
41  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Har du lyst på den beste eksosbandasjen? (Fellesbestilling) på: desember 12, 2015, 17:29:10 pm
Tar gjerne en remse jeg også!  Glad
42  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: desember 06, 2015, 22:15:14 pm
Takk Svein.  Glad
Håper det blir tid til et par kvelder før jul. Satser hvertfall  på en runde neste tirsdag.
43  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: desember 06, 2015, 20:10:52 pm
Kan ikke skryte på meg voldsomme fremskritt her dessverre, men noe har da blitt gjort.

Har montert ett stk triangelstag bak, ikke tidenes patent, men tror det kan holde til denne motoren.

[attachment=1]

I tillegg er alt av olje- og bensinslanger koblet opp og det nærmer seg oppstart med stormskritt.
( Klubbkamerater bes vennligst om å se bort fra farge og type koblinger på oljeslangene  Osteaktig )

[attachment=2]

Har sluppet den ned fra bukkene også; og når bakenden setter seg litt tror jeg dette blir veldig snasent.

[attachment=3]

Satser på oppstart neste mekkekveld! Glad
44  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: november 24, 2015, 16:29:42 pm
Hvordan blender du av doghouse kjøleren når du kjører uten kjøler?

Blender ikke av, viftehuset er av den gamle typen uten doghouse. Glad
45  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: november 24, 2015, 12:52:27 pm
Flott tråd!

Hva slags vifte bruker du? Leste at en doghouse-vifte dro 3 hk mer på 3000 rpm enn en 30hk vifte, da den må gi nesten dobbelt så mye luft (6-700l/m mot 350 på 30hk). 34 hk ga 400l/m, tror det lå rundt der på de andre singelportene.

Takk Kjell Roar Glad

Bruker vifte fra 1300SP (32mm) som gir ca 550l/m ved 4000rpm (gitt bruk av org. reimhjul, jeg bruker power pulley).
Tidligere brukte jeg doghouse-vifte (35mm) og utvidet viftehuset noe for å få plass.

Har ikke gjort dette denne gangen, så vi får se om det blir nok kjøling på toppene.
Kjører dog uten oljekjøler i viftehuset, så det hjelper en del mot sylinder 3/4.
46  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: november 24, 2015, 12:43:59 pm
Og næsten 10 heste mere med CSP eksosen  Sjokkert

Jau, godt å vite at nesten 50år med utvikling har gitt resultater  Gliser


Var rørdimensjonen lik på disse annleggene? Vanskelig å tro at man kan rote bort 10 hk i selve kollektoren.

Nei nei, ikke likt i det hele tatt. CSP er vel 38mm mot empi som er tilsvarende org. (30mm?).
Det vil ha en grei innvirkning på ytelsen og kanskje spesielt ved høyere turtall.
47  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: november 23, 2015, 22:03:15 pm
Og næsten 10 heste mere med CSP eksosen  Sjokkert

Jau, godt å vite at nesten 50år med utvikling har gitt resultater  Gliser
48  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: november 23, 2015, 08:52:43 am
Jepp, det er planlagt å ha en type netting over traktene til vanlig.
Vi får tro det holder det verste unna. Glad

Skal se om jeg ikke får tatt et bilde av de i morgen.
49  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: november 20, 2015, 22:40:38 pm
Ser bra ut dette ja.

Snart kjørbar  Gliser

Jau, må bare få unna noen små issues først! Blunker

Spennende, kjekt å følge med på.

Takk, ble ikke 500hk akkurat, men er mulig å ha mye morro med dette uansett  Osteaktig

Her er forresten et par videoklipp fra bremsingen.



50  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: november 19, 2015, 17:21:08 pm
Par stemningsbilder fra benken hører med.. (Videosnutt kommer senere)

[attachment=1][attachment=2]

Ettersom dette var 'mekke-tirsdag' i tillegg kom vi et stykke på vei med montering i bil også  Gliser

[attachment=3]

Fornøyd med looken!
51  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: november 19, 2015, 17:13:53 pm
Takk for svar ang dekkene dere! Skal se om jeg ikke får justert de ulike vinklene selv, evt ta en kontroll på egnet verksted.

Har kommer litt lengre med motoren også og ting begynner å falle på plass.
Var en tur hos Erik på tirsdag og hadde en trivelig dag med litt bremsing og justering av motor.

Testet ut to forskjellige eksostyper bla. og fikk ut noen tall jeg er veldig fornøyd med.
Ser ut til å være en kurant gatemotor med maks-effekt på 5.5k og en helt ok momentkurve.

Funnene fra bremsing med de ulike eksostypene (moderne CSP vs old schoold empi/scat) var på ingen måte overraskende og tallene var som følger:

Empi m/reim: 74hk @ 5524rpm (103nm)
CSP m/reim: 79hk @ 5750rpm (108nm)
Empi u/reim: 83hk @ ca 5900rpm (113nm)
CSP u/reim: 93hk @ 6126rpm (128nm)

Konklusjonen er vel at vi er helt på grensen av hva empi-eksosen kan levere og den faller litt igjennom når turtallet økes.
Forskjellen mellom empi vs csp er derfor mer markant når reima taes av og registeret flyttes noe oppover i turtall (5hk forskjell med reim mot 10hk uten).

Kan forøvrig skyte inn at traktene ga 5hk ekstra mot ikke å kjøre noe (hverken filter eller trakt), billige hester med andre ord  Osteaktig

Takk til Erik for en hyggelig dag!
52  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: oktober 28, 2015, 17:35:20 pm
Tommel opp! Det begynner å bli bra Burt faktor her nå... Gliser

Haha, takk! for se om jeg ikke får meg em kledelig bart og cowboy-hatt til neste sesong også Glad
53  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: oktober 28, 2015, 15:34:22 pm
IHar også overtatt stafettpinnen, i form av noen gamle dekk, etter Alf og monterte dette på ansen-felgene.
Fornøyd med looken og dekkene kler felgene helt greit Kult

[attachment=2]
Hei
Ny bil nye muligheter, skal si de dekkene får reist mye Osteaktig Osteaktig
Passer perfekt på Ansen felgene gjør de og Kult
Dette blir bra Anders...

Takk Svein Glad
Dekkene har vært innom et par biler før ja... 
Hvor mange biler har det egentlig blitt opp gjennom? Jeg kommer ihvertfall på 5stk ink min.

Forresten noen av dere tidligere eiere som har forslag til dekktrykk eller om man bør ta spesielt hensyn til noe med disse?
54  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: oktober 28, 2015, 11:12:41 am
Ikke mye fremgang å skryte av på motorfronten, men har gjort litt div på bilen denne skal inn i.

I tillegg til å montere ekstern oljekjøler og nye dempere foran, har jeg bygget om til ny type utløserlager i den gamle 1200 kassa.

Byttet til ny forsterket utløserarm til 71-72 mod og banket på plass en ettermarkeds krage som hindrer lagret i å løsne.

[attachment=1]

Neste post blir å få inn 12v starter + foring og montere cup/triangel-stag.

Har også overtatt stafettpinnen, i form av noen gamle dekk, etter Alf og monterte dette på ansen-felgene.
Fornøyd med looken og dekkene kler felgene helt greit Kult

[attachment=2]
55  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Gammelt utløserlager - ny clutch - passer det sammen? på: oktober 15, 2015, 19:18:11 pm
Takk for svar dere!  Glad

Da sjekker jeg i garasjen etter ring og monterer evt en slik (Tipper din kasse ikke skal ha ring Erlend).
Hvis det blir vanskelig å oppdrive ring bygger jeg om til nytt lager med konverteringshylse og ny arm.
56  Forum / Teknisk, teori og praksis / Gammelt utløserlager - ny clutch - passer det sammen? på: oktober 15, 2015, 14:46:04 pm
Hei,
Har en 6v girkasse uten støttehylse til utløserlager + gammelt lager og skal sette inn motor med ny type clutch og 12v svinghjul.

Brukte motoren tidligere i en 1300s kasse og har dessverre kastet ringen mot utløserlagret for lenge siden.

Går det greit å kjøre uten eller må jeg dra på leting etter en slik ring og montere dette før jeg setter motoren i bilen?

mvh
Anders

57  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: oktober 11, 2015, 08:08:25 am
Denne tråden følger jeg spent med på. Veldig artig motor. Jeg har selv bygget en 1600sp med
egne innsug/gasstag og vært hos Erik i benken. Det hadde vært spennende og sett hva denne leverer i benken Glad

Kult! Glad Gøy at det er flere der ute! Hvor mye leverte din?

Med det andre gasseroppsettet hadde denne motoren et sted mellom 90-100hk, skal man tro diverse kalkulatorer på nett gitt ET/hastighet på 402m og vekt på bil.
JPM nevnte også i underkant av 100 hester med det tidligere oppsettet og sa begrensningen lå i gasser/innsug, toppene var gode for mer.

Det hadde vært veldig gøy hvis den hadde bikket 100, men mest av alt håper jeg på en motor som er fin å kjøre.

Mulig jeg venter til Erik kommer tilbake, er for såvidt ikke voldsom hast for min del. Vinteren i Norge er lang og jeg får nok av tid til den andre bilen uansett.

Min motor leverte 69 hk i benken til Erik. Den er langt fra like påkostet som din motor, men har likhetstrekk i utseende. Old school look.
1600sp
Web-cam 119
ca. 9.0:1 i komp
portet toppene selv, originale ventiler
2x solex pdsit 36-40 med egne innsug og gasstag
bosch 019 fordeler

Det høres midt i blinken ut det der og 69hk er absolutt respektabelt for en 1600sp Glad
Forholdstallet mellom hk/kr er relativt dårlig for min del, neste gang går jeg for mer 'bang for the buck'...
58  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: oktober 09, 2015, 11:26:01 am
Vinteren i Norge er lang og jeg får nok av tid.....

Mange som sier det, men likevel kommer våren ofte vedlig fort  Osteaktig

Haha, sant nok det.  Glad
59  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: oktober 09, 2015, 10:14:06 am
Denne tråden følger jeg spent med på. Veldig artig motor. Jeg har selv bygget en 1600sp med
egne innsug/gasstag og vært hos Erik i benken. Det hadde vært spennende og sett hva denne leverer i benken Glad

Kult! Glad Gøy at det er flere der ute! Hvor mye leverte din?

Med det andre gasseroppsettet hadde denne motoren et sted mellom 90-100hk, skal man tro diverse kalkulatorer på nett gitt ET/hastighet på 402m og vekt på bil.
JPM nevnte også i underkant av 100 hester med det tidligere oppsettet og sa begrensningen lå i gasser/innsug, toppene var gode for mer.

Det hadde vært veldig gøy hvis den hadde bikket 100, men mest av alt håper jeg på en motor som er fin å kjøre.

Mulig jeg venter til Erik kommer tilbake, er for såvidt ikke voldsom hast for min del. Vinteren i Norge er lang og jeg får nok av tid til den andre bilen uansett.
60  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: oktober 07, 2015, 11:33:09 am
Den pumpa er så effektiv at det holder å stirre hardt på den for å få trykk BB  Osteaktig

Hadde vært gøy med en tur i benken, spesielt for å se forskjellen mellom ny og gammel eksos.
Kanskje Jee har tid i oktober før lagring... Jee?

Sider: 1 [2] 3 4 ... 12
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!