april 25, 2024, 16:44:53 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3 ... 29
1  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: september 10, 2018, 22:42:51 pm
Spjeldhus og kam hjelper jo ikke på omdreiningene..

Litt usikker på hvor store de toppene er?

Det har du nok rett i; var i utgangspunktet tanken å ha bra gasshastighet for å få bra moment ved lavt turtall.

Komp er forresten ca 10.5:1

Hvilken eksos?
2  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: september 10, 2018, 12:10:56 pm
Hvis du legger ut motorspecen din så kan det hende at noen med trenede øyne kan se om du har en "propp" noe sted. Jeg synes du bør være fornøyd... 150 motorhester er gromt.
3  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: september 09, 2018, 17:10:49 pm
Hei,

Motoren din har effekten der 95% av alle andre trimmete boblemotorer har den. Man må gjøre beviste valg for å flytte kurven og effekten videre oppover og da ofte på bekostning av kjøreglede.

Kjør, nyt og smil! Ta turen til Øvrevoll Galopp i morgen 10.09 kl 19.00. Magnus Walker arrangerer Outlaw treff der og vi er en liten gjeng som tar turen. Er jeg heldig får jeg en selfie med skjeggapen  Glad

-BB-


Samme skrev du en gang i min tråd også, men hva er disse beviste valgene som må til?
Savner litt mer konkrete tilltak for at det skal være til hjelp. Glad

Lettere roterende deler, mer kam, mer komp, større porter i toppene, større ventiler, større spjeldhus, større eksos....... vil flytte toppeffekten oppover. Men alt må spelle på lag ellers blir motoren ukjørbar og lat samtidig.....
4  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: august 28, 2018, 11:06:34 am
Kalle det ville vært interessant å høre om dette ga noen positive effekter også (økt bensinforbruk er jo negativt). Det må jo være en grunn til at den ikke skal gå så magert? Varme? Eller skyter/nøler den ved så mager blanding?

Det har vært interessant å lese dine poster om bensinforbruk og alle forslag du har fått på FB. I den sammenhengen kan jeg jo nevne at jeg justerte CO på min 911SC fra 0.91-0.95 til 2.2-2.5 som Porsche selv anbefaler. Dette førte til et økt forbruk fra 0.89 liter pr mil (blandet kjøring) til ganske nøyaktig 1.00 liter pr mil.

Mvh
-BB-
5  Forum / Problemløseren / Sv: Brisk tennplugger på: juli 02, 2018, 11:33:45 am
Jeg har Brisk i bruksbobla og har ikke hatt noen problemer. Biltema olje også. Biltema releer. Biltema ledninger. Bruker stort sett Biltema verktøy. Biltema jekk. Biltema støttebukker. Funker fint  Gliser

Kanskje motoren i Westfaliaen hadde levd litt lengre med bruk av Brisk plugger???   Gliser Gliser Gliser Gliser
Den hadde jo både Biltema olje og Biltema releer, Biltema ledninger..   Rekker tunge

Eller var det han som satt med datamaskinen sin skyld?  Gliser

Tipper det var han som gav moderat til mye tenning sin skyld  Øyerulling

Var ikke mye tenning, bare feil fuel  Gliser

Han som OKet tenningsmapet glemte å smake på fuelet først tenker jeg  Gliser
6  Forum / Snikk-snakk / Sv: Empi vs fajs på: juli 02, 2018, 10:58:45 am
Jeg tror EMPI og Fajs er nokså like. Skulle ikke forundre om de er laget samme sted.
7  Forum / Problemløseren / Sv: Brisk tennplugger på: juni 29, 2018, 10:09:30 am
Jeg har Brisk i bruksbobla og har ikke hatt noen problemer. Biltema olje også. Biltema releer. Biltema ledninger. Bruker stort sett Biltema verktøy. Biltema jekk. Biltema støttebukker. Funker fint  Gliser
8  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Hoveddyser IDF i Oslo-området på: april 26, 2018, 10:44:01 am
Hei er det noen som har noen hoveddyser til IDF i størrelser mindre enn 145 som kan låne meg for testing? I Oslo-området? Noen som har et sånt revestreker Kit liggende for eksempel?

Mvh

Jens Kristian
9  Forum / Snikk-snakk / Sv: Cb Competition Eliminators til gatebruk? på: november 30, 2017, 15:01:48 pm
Hvis effektmålet ditt er moderat hadde jeg gått for andre topper. 044 toppene fra CB for eksempel. De er gode for over 200 hk.
10  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Paul Guard låsende diff svingaksel på: november 18, 2017, 18:26:44 pm
Byr 4500 hvis den er istand
11  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: tmbryhns "H2O - O2"-konvertering - Aka. "Oxyboxer" + DBW på: november 09, 2017, 10:37:26 am
Slik jeg ser det er det fire mulige grunner til at man ødelegger kammen.

Den første muligheten er at kam og/eller løftere har dårlig kvalitet så de ikke tåler belastningen. Dette kan avhjelpes ved å kjøpe produkter av velprøvd kvalitet. Men også dyre kammer kan gå seg ned (det vet vi alt om).
Den andre muligheten er at man har for mye dødgang/klaring så løftere, stenger, vipper og ventiler står og slår mot hverandre. Dette kan avhjelpes med alu stenger og lite (null) klaring på kald motor.
Den tredje muligheten er at oljefilmen ikke holder for trykket mellom løfter og kam. Moderne oljer til vanlige motorer har pga moderne miljøkrav nesten ikke sink i seg. Racingoljer har mer. Man kan kjøpe relativt billige tilsetninger og få god beskyttelse. Så enten må man kjøpe dyr olje eller oljetilsetning. Vanlig Biltema olje ville jeg ikke brukt uten tilsetning.
Den fjerde muligheten er at man ikke har nok fjærtrykk. Da får man ventilflyt. Bedre med litt for mye fjærtrykk enn litt for lite.

Jens K
12  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: tmbryhns "H2O - O2"-konvertering - Aka. "Oxyboxer" + DBW på: november 07, 2017, 09:47:07 am
Bruk sinktilsetning neste gang. De har det på Thorshov. Det står ikke sinktilsetning på flaska men etter litt forskning så vet jeg hvilken flaske jeg skal se etter. Og du skal i alle fall ikke ha mindre fjærtrykk!!!!

Jeg ville heller ha portet toppene skikkelig (mye mer tverrsnitt på portene) enn å kaste bort penger på titanventiler og lettere råder. Ville gått ut fra de nye CB 044 toppene og kjørt de ned til Tor Øyvind Skinne for porting. Det er realistisk med 80-100 hjulhester (!!!!!!) til med skikkelige topper. Også ville jeg gått for FK91 på innsug og FK 89 på eksos. Engle lager en sånn kam på bestilling. Komp 14. E85 hvis nødvendig. Hvis du skal flotte deg ordentlig så bestiller du lette og fine stempler etter mål for å spare vekt.

Men det er bare meg....
13  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 2,7 liter T4. på: oktober 31, 2017, 09:39:05 am
Sjekk nøye om sylinderen din har klart seg. Ble sikkert detonasjoner inni der også.
14  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 2,7 liter T4. på: oktober 30, 2017, 13:12:24 pm
For lite klaring på stempelfjæren?
15  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: dårlig kvalitet WEBCAM kamaksel 163/86B? Erfaringer? på: oktober 20, 2017, 09:24:45 am
Var den gamle kamakselen lik da?
16  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: dårlig kvalitet WEBCAM kamaksel 163/86B? Erfaringer? på: oktober 20, 2017, 07:23:26 am
Har du hatt stive nok ventilfjærer? Lurer på om kammen kan bli sånn hvis loben mister kontakt med løfter over toppen av kammen.
17  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Lambda- Hva finnes av enkle og rimelige løsninger på: oktober 12, 2017, 11:20:20 am
Er vel bare å kjøpe noe slikt: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=103319129
18  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: scarbug - 1303s '74 på: oktober 12, 2017, 10:06:25 am
De lærde sier man kan kjøre lambda 1,1 - 1,2 på cruise. Men da må tenningen opp i 40-45-50 grader samtidig. For å få til dette bør du nok kjøre sprut og programmerbar tenning, da så mye tenning ikke er forenlig med full gass-området av mappet. Jeg driver og mapper daily driveren min med sprut. Da er det dette jeg er ute etter. Man bør enten kjøre lambda 0,8 eller 0,9 eller være over 1,1. Akkurat rundt lambda 1 går motoren varmest og det vil man helst unngå på en luftavkjølt motor.
19  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Blokk 94 mm på: september 06, 2017, 12:20:07 pm
Det har jeg. Men den må linjebores.
20  Forum / Hva skjer? / Sv: Skal du ha depot på SCC 2017? på: juni 16, 2017, 08:59:08 am
Holder du av en plass til meg er du snill Erlend
21  Bruktbørsen / Eksterne salgs linker / Sv: 1944 VW Type 82E til salgs... på: mai 25, 2017, 22:06:12 pm
Prisen er i USD og tilsvarer ca 10 fullspekka Alltracker  Gliser
22  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Turboroadster -vi gir gass mot SCC (2017) med nye greier! på: mai 08, 2017, 14:10:04 pm
529 WHP PÅ 2,3 BAR.
23  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Vippearms-justerskruer med swivelføtter trenger 4 stk. på: mars 27, 2017, 19:52:10 pm
Da er det pakke på vei i posten fra Nordens California. Takk LarsA
24  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Vippearms-justerskruer med swivelføtter trenger 4 stk. på: mars 26, 2017, 21:43:28 pm
Noen som har?

Noe sånt:
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C13%2D4031
25  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Deler til 1915 motor på: februar 18, 2017, 07:38:46 am
Jeg ville heller kjøpt de Panchito toppene til CB. Flowen er mye bedre. De koster bare noen hundrelapper mer. Alternativt ville jeg kjøpt Steve Tims Stage 1 topper.
26  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 2,7 liter T4. på: februar 15, 2017, 15:56:02 pm
Skal vel være mulig å få lurt ut 30-50 hk til av motoren din tenker jeg! Fet bil!
27  Bruktbørsen / Biler ønskes kjøpt / Sv: WTB: Karmann cabriolet 1950-1959 på: februar 13, 2017, 22:29:07 pm
Har en 1960 bunnplate med cab papirer hvis det er av interesse.

Nja, hvor er resten da? Osteaktig

Fra en bastardbil. Skal bruke resten til å lage racebil.
28  Bruktbørsen / Biler ønskes kjøpt / Sv: WTB: Karmann cabriolet 1950-1959 på: februar 13, 2017, 09:49:24 am
Har en 1960 bunnplate med cab papirer hvis det er av interesse.
29  Forum / Snikk-snakk / Sv: MH DOT slicks 215/65-15 på: februar 10, 2017, 22:19:38 pm
Tror du må kjøpe utenlands. Piersideparts og summitracing pleier å ha. Sikkert enklest med sjøfrakt med jetcarrier eller noe.
30  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Gearkasse til 02/03 kjøpes på: februar 02, 2017, 09:19:59 am
Jeg har en girkasse som fungerer utmerket bortsett fra at den ikke vil i revers. Er det aktuelt?
Sider: [1] 2 3 ... 29
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!