Vis innlegg
|
Sider: 1 [2] 3 4 ... 12
|
33
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1302RRR
|
på: mars 05, 2016, 22:51:22 pm
|
Hei Jørn Fantastisk å følge prosjektet ditt. Ps fikk du fikset el motoren? http://www.vwnorge.no/index.php/topic,65831.0.htmlJeg fikk totalt viklet om en Dreibenk motor i høst. Fantastisk jobb av Øyulfstad. Superhyggelig pensjonist som gjør dette hjemme. Jeg er også elektriker fra før, så jeg forstår kvalitet på jobben. Ca 1000 kr inkl mva. Raskt utført også. Jeg hadde heller sendt den til han. Kanskje bytte lager selv. Men det kan godt henne han gjør det også. Han kan også lage den kraftigere om det trengs. Han kan dette. God OLD School. "Me Like" som de sier i Det fjerne østen Marius K.
|
|
|
34
|
Forum / Snikk-snakk / Men hva gjør jeg ??????
|
på: februar 02, 2016, 11:31:35 am
|
Hva gjør jeg. Jeg har 36 Kvm dobbelgarasje, 28 år gammelt sterkt/armert betonggulv. Det kjøres ut og inn daglig. Små felt i hjulsporet særlig ved forhjul har løsnet med dybde på ca 1cm. Grunnet ubehandlet og salt og dritt fra norske forhold. I tillegg heller gulvet inn mot center i lengde retning med ca 3 cm og er litt ujevnt. Jeg vil Ha dette bortimot flatt med eventuelt veldig slak helling utover for drenering. Det kjøres daglig, bruker garasje jekk med stålhjul. Bukker, og diverse som følger med en bruksgarasje. Jeg skal ha en portable 2 søyler Løftebukk etterhvert. Det varmes opp vinterstid når jeg skal skru litt. Da kan tempen gå fra minus til pluss 20c på kort tid. Hva skal jeg gjøre. 1: Rette av og så betongimpregnering? 2: Frostsikre fliser? 3: Rette av hele med Epoxy flytemasse fra epoxygrossiten. Andre alternativ? Dette er i allefall en stor investering. Den skal gjøres en gang og ferdig med det!!!!! Jeg skal ikke gjøre det selv. Marius
|
|
|
35
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Overhale Bosch vekselstrømsdynamo.
|
på: desember 15, 2015, 23:04:30 pm
|
Kjøp kvalitets lagere. Ikke Biltema. Gå til en kulelager spesialist. Det koster deg kun et par hundre for begge lagere i kvalitet.
Sjekk nøye isolasjonen på ledningen som går igjennom huset på del 102. Den er laget av varmebestandig tøy belagt med silikon. Erstat gjerne denne. De blir gamle og sprø. Er sleperingene mye slitt, ville jeg heller sent den til Triconor i Oslo. De gutta har stålkontroll.
Sjekk også plast foringene 102. Her blir det kontakt med huset om de ikke er i orden.
Marius
|
|
|
36
|
Forum / Problemløseren / Sv: Teste/ overhale Bosch 6 syl fordeler til 911
|
på: november 19, 2015, 08:46:39 am
|
God morgen Volks Det ser ut som USA for overhaling/Tune inn fortennings kurven. Ikke noe napp her hjemme. Ole Walsig har testbenk, men har ikke alt utstyr som han vil ha for å tilfredsstillende kunne justere 6 syl fordelere. Det kommer etterhvert. Han har reparert mye 4. Syl. PS Jens Ole: hør med Ole W for 010 fordeleren. De jeg har funnet er: Glen Ring i USA, godt kjent: 350$ og oppover i pris Partsklassik.com, godt kjent: 458 $ of oppover Kokoo Ta hvilken pris du vil i Porsche miljøet Så er det Sparkingplugs.com En del hyggeligere pris. 140$ for en normal overhaling. Marius K.
|
|
|
37
|
Forum / Problemløseren / Sv: Hvor kjøpe elektronikk komponenter
|
på: november 18, 2015, 18:01:09 pm
|
Hei folks Da har jeg vært på elektroshoppen idag ved Stokke utenfor Tønsberg. Der fikk jeg handlet stort sett alt av komponenter. De hadde 95% på lager. Fikk kjempegod hjelp av hyggelige folk.(takk Kristian) Da er det bare å få gjort jobben Marius
|
|
|
38
|
Forum / Problemløseren / Sv: Teste/ overhale Bosch 6 syl fordeler til 911
|
på: november 16, 2015, 15:57:54 pm
|
Hei igjen.
Takk for alle svar. Skal sjekke med Ole W.
Jeg ringte Asker Elektro Diesel. De hadde solgt testbenken til en som driver med Porsche på "hobbybasis"
Som bor på Holmen i Asker mente han. Er det noen som kjenner han? kunne tenke meg å sjekke det først.
Marius
|
|
|
43
|
Forum / Problemløseren / Teste/ overhale Bosch 6 syl fordeler til 911
|
på: november 09, 2015, 14:40:26 pm
|
Hei Volks
Er det noen som kan teste eller overhale en fordeler.
Noen som har en gammel testbenk fra Bosch? Trenger å sjekke avansering oppover skalaen. PS. Det er skråskjært tannhjul i bunn, ikke den offset feste til 4 syl VW/Porsche
Tips tas i mot med takk
Marius
|
|
|
44
|
Forum / Problemløseren / Hvor kjøpe elektronikk komponenter
|
på: november 09, 2015, 14:37:13 pm
|
Hei folks
Hvor i Oslo område kjøper man elektronikk komponenter.
Trenger noen små transistorer, zener dioder, kanskje noen bitte små kondensatorer og motstander.
Marius K.
|
|
|
45
|
Forum / Problemløseren / Sv: 1 Fas 230v Dreibenk motor motorproblemer
|
på: september 13, 2015, 13:31:03 pm
|
Hei Volks Da er motoren reparert. Den ble viklet om hos Øyulfstad Elektro i Kvinesdal. Pensjonert kjempehyggelig kar. Ble tipset om han fra en her på Forumet. Prisen ble i underkant av 1000kr pluss frakt. Kjempeservice og raskt. Meget dyktig Motoren hadde brente viklinger. Hvorfor den har brent er et mysterium. Sakens kjerne. Den har både startkondensator og driftskondensator. Startkondensator får den i gang og sentrifugal bryteren kobler denne ut raskt.(et par sekunder maks) Hvis dette ikke skjer, så brennes viklingene ganske fort da den trekker mye strøm i startøyeblikket og blir gående på startkondensatoren på halv fart ca. Starkondensatoren, driftskondensatoren og sentrifugalbryteren var alle i orden!!! Hvorfor har den da brent?? Øyulfstad kunne ikke forklare det. Kanskje den har blitt holdt fast i start øyeblikket av en eller annen grunn? Jeg tenkte om du har et 3 Fas anlegg i huset og en sikring går så hender det at du får halv spenning på resten av fasene?? Bare ren spekulasjon. Nå er den i allefall i orden og er klar for montering. Hilsen Marius K.
|
|
|
48
|
Forum / Problemløseren / Sv: 1 Fas 230v Dreibenk motor motorproblemer
|
på: juli 07, 2015, 22:42:11 pm
|
Hei folks Nå har jeg litt å gå ut ifra 1. jeg har kontaktet Bauhaus for å få tak i en ny. Helst på reklamasjon. Men da mål jeg oppdrive kvittering fra han jeg kjøpte av. Om ikke så sjekker Bauhaus prisen. 2. Jeg har fått et tlf nummer til en som er ekspert på å vikle om motorer. 3. Kjøpe ny motor enten fra LONNE kontakten eller eventuelt fra Sverige sin forhandler på dreibenken. Så får vi se hva fremtiden bringer, håper den er lys Marius K.
|
|
|
49
|
Forum / Problemløseren / Sv: 1 Fas 230v Dreibenk motor motorproblemer
|
på: juli 01, 2015, 10:22:14 am
|
Hei folks
Endre S har dessverre rett, her var det noe virkelig galt. BRENTE VIKLINGER. Har søkt mye både på youtube og www. Så da har man funnet ut mye om testing.
Start kondensatoren virket fint., ellers begynner den ikke å snurre, men må ha hjelp. Driftskondensatoren er målt og funker. Så da tenkte jeg å sjekke speed swithen, sentrifugalt aktivere av god gammel fjær type. Den var ok. MEN med flere brente viklinger så når den nok aldri turtallet som den skal for å slå over til driftskondensatoren. DET VAR NOE DRITT. Jeg kjørte motoren et lite minutt. Den blir ekstremt varm og er rene varmeovnen i lang tid etterpå. IKKE BRA Jeg må ha ny motor. Hvor kan man få tak på det? Marius K.
|
|
|
50
|
Forum / Problemløseren / 1 Fas 230v Dreibenk motor motorproblemer
|
på: juni 28, 2015, 21:36:52 pm
|
Hei folks.
Har en Dreibenk med 1fas 750W 230V motor.
Den har Startkondensator og en driftskondensator.
Motoren starter og går, men kanskje litt lavt turtall(kanskje) normalt turtall er 1440 rpm. MEN, når man legger belastning på så hakker den og går ujevnt. Startkondensatoren blir varm, men driftskondensatoren er helt kald. Motoren blir også varm(litt for varm )etter kun korte oppstart og kjøring. Dvs mindre en 30 sekunder.
Er det driftskondensatoren som ikke fungere? Hadde ikke startkondensatoren fungert så hadde den vel ikke begynt å snurre. Jeg er elektriker fra tidligere, men har nesten ikke jobbet med motorer. Marius K.
|
|
|
51
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Lakkere girkasse?
|
på: juni 27, 2015, 10:01:26 am
|
En rally fyr tipset meg en gang om å lakkere den hvit. Det lyste godt opp og gjorde det lettere å se under bilen.
Helvete å holde reint.... Sikkert bra til rallycross. Så ser du lekkasjer lett. Men gatebil blir litt glorete kanskje Det må vel bli litt stålbørste og felglakk. Marius K.
|
|
|
52
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Lakkere girkasse?
|
på: juni 24, 2015, 21:55:04 pm
|
Gode øyne på Bodøværingen Det er faktisk en 914 kasse, bygd om til tailshift med selvvalgt girutveslinger og snudd ZF LSD Diff. Men i prinsippet, sammen innsats og hus som 901/911-01. Marius
|
|
|
55
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Lakkere girkasse?
|
på: juni 22, 2015, 18:00:07 pm
|
God kveld.
Det er foresten en Magnesium kasse, P-901.
Er det noe lakk man ikke bør bruke?
Det var ikke fristene å pusse hele kassa med stålbørste da den er nyoverhalt og veldig mange ribber og kroker.
Går det ikke bare å vaske med noe?
Marius K
|
|
|
56
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Lakkere girkasse?
|
på: juni 22, 2015, 13:07:48 pm
|
Hei folks
Har en girkasse som jeg vil Lakkere. Hva slags lakk skal jeg bruke. Hva bør jeg vaske med først for å få lakken til å sitte?
Kassa er nyoverhalt, så det blir ikke noe demontering nå.
Hilsen Marius K.
|
|
|
|