april 28, 2024, 15:32:56 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 [3] 4 5
61  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Clutch-hus på: april 29, 2009, 13:53:16 pm
fine. kan eventuelt henta før. kom ein pakke med deler i postkassa i dag så behovet nærmer seg ;-)
send meg kontonummer på pm så setter eg inn cash
62  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Clutch-hus på: april 29, 2009, 12:35:41 pm
da tar jeg ett hehe. hvor henter jeg det?  ;-)
63  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Clutch-hus på: april 29, 2009, 00:08:13 am
Har du gjordt noen deal her?

Jeg er på jakt etter noe slikt til garasjen.

Eventuelt andre som har noe liggende.

64  Forum / Problemløseren / Sv: tips på: april 27, 2009, 15:47:01 pm
den største matta de hadde i hylla når eg henta dem ?
65  Forum / Problemløseren / Sv: Hjullager fett? på: april 27, 2009, 13:06:53 pm
http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=83221

Hjullager fett ja.  Gliser
66  Forum / Problemløseren / Sv: tips på: april 27, 2009, 13:05:09 pm
jeg bruker korkpakning fra biltema under mattene ;-)
67  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Ratt til 1959 mod T1 til salgs på: april 27, 2009, 12:59:45 pm
650 ink frakt ? hadde vært greit¨å ha liggende til min 58 ragtop
68  Forum / Snikk-snakk / Sv: Boblespotting på: april 26, 2009, 09:53:21 am
På vei opp til Trond i går så spotta jeg denne fine 64'en.

69  Forum / Problemløseren / Sv: motor nr. hva motor har eg. på: april 25, 2009, 11:34:56 am
du fikk vel svar på dette på klepp idag. antakelig 1600 maskin ja
70  Forum / Problemløseren / Sv: Pedalmontering (tja det haster egentlig litt..) på: april 25, 2009, 11:33:44 am
 Kult
71  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Dellorto = 1 størrelse større enn tilsvarende weber ? på: april 24, 2009, 13:26:19 pm
motoren pumper luft osv bla bla les sjøl oddbjørn.
jada holde på   Osteaktig
72  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Dellorto = 1 størrelse større enn tilsvarende weber ? på: april 24, 2009, 12:00:48 pm
kan noen orke prøve gi meg en forklaring på hva du kan fortelle ut av flow å topper å gassere med tanke på effekt?
73  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Dellorto = 1 størrelse større enn tilsvarende weber ? på: april 24, 2009, 10:02:24 am
da gnikker jeg videre på mine to Dellorto 45 :-)
74  Forum / Problemløseren / Sv: Pedalmontering (tja det haster egentlig litt..) på: april 23, 2009, 23:39:07 pm
du har sikkert fjærenden på feil side. den skal ligge slik at den presser pedalen opp om du drar enden over armen slik den skal være.
75  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Cheap'o trimming av en gammel sliter på: april 23, 2009, 22:16:39 pm
skulle jo være økonomisk så spiser den pakninger ? hehe
Knallbra.

Komme dår ein te nå før min e på plass? kjenne det klør i fingrane å se oppstart hehe
76  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Papirer på godkjent ulik dim på dekk? på: april 23, 2009, 22:02:41 pm
I værste tilfelle brukes vel denne : Dekkene må ha samme dimensjon

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19941004-0918.html#13-1

Bytte av dekk/felg 
6.0 Bestemmelsen gjelder for dekk/felg produsert før 1. januar 2010. 
6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger: 
a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas. 
b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser. 
c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten. 
d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast. 
e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t. 
f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen. 
g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. 
h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a
77  Forum / Teknisk, teori og praksis / Dellorto = 1 størrelse større enn tilsvarende weber ? på: april 23, 2009, 21:46:07 pm
Fant denne på nett.

Dellorto DRLA: is essentially the same carb as the Weber IDF, just made by Dellorto. It comes in 36, 40, 45, and 48 mm sizes. It's important to note that the DRLA carb sizing is 1 step larger than the equivalent Weber. A 36 mm Dellorto is equivalent toa 40 mm Weber; a 45mm Dellorto is equivalent to a 48mm Weber; etc

http://www.aircooled.net/gnrlsite/resource/articles/carbs101.htm


 Hæ Hæ Hæ
78  Forum / Problemløseren / Sv: Pedalmontering (tja det haster egentlig litt..) på: april 23, 2009, 21:40:06 pm
bremsepedalen skal fjøre mot wirefjøra. den ligger imot på gulvet å presser pedalen tilbake.
den skiva i gulvet er vel for til clutchen så den ikke skal gå forover.

vri den enden av fjera opp og over armen til bremsen. den kroken skal trekke bremsepedalen tilbake mot deg

79  Forum / Cal-look / Sv: Felg og dekk på: april 23, 2009, 19:27:55 pm
EU ?  Blunker
80  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Oppstarte-bukk på: april 23, 2009, 10:20:15 am
Ser bra ut. Eg har ein 1915 eg sko hatt i det stativet straks delene mine komme hehe.
Gjør du det frakbart eller stasjonert oppe hos deg?

;-)
81  Forum / Problemløseren / Sv: Løst rør til clutchwire i tunnel. på: april 23, 2009, 10:12:41 am
Valge denne løsningen.

Inn fra passasjersiden med 80mm hullsag. Saget rett igjen asfalt matte slik jeg slapp fjerne dette først.
Lett adkomst til alt.

"lokket" blir skrudd på igjen.

Edit:;
Jeg hadde stor bevegelse både opp å frem på clutchrør.
Klippet ut en liten platebit formet som en H og brettet denne inn over rør og ned på feste. Punktet så dette fast på rør og brakett.
Luka er skrudd på igjen. ENDELIG en skikkelig clutch.

 Osteaktig

82  Forum / Problemløseren / Sv: Løst rør til clutchwire i tunnel. på: april 23, 2009, 00:46:27 am
Sikkert flere enn bare 58 som plages med dette.
Da funker det med dremel ja. Takk for oppklarende bilde.
Jeg går heller inn på baksiden for da slipper jeg ta av pedalsettet ved wirebytte neste gang.

83  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt? på: april 23, 2009, 00:30:04 am
Offtopic, men hvordan i huleste får dere bolten av?
Skulle skifte oljesimmering bak svinghjulet i går, men fikk faen ikke av bolten.
Brukte 3 meter arm.

Torque-master! Genialt verktøy  Gliser

Som denne; http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC%2DC10%2D7036

Lånte denne nettopp av trond og om jeg ikke husker feil så blir momentet ganget med 9. Jeg løsnet svinghjulet med en liten skiftenøkkel.
Momentnøkkel på igjen. NADA problem.

SWEET tool
84  Forum / Problemløseren / Sv: Løst rør til clutchwire i tunnel. på: april 23, 2009, 00:20:09 am
Alle bare kjører biler som ALT virker perfekt på eller er det flere som har bil som er slitsom å få i gir hehe?

"drill 2 holes, cut 3 sides and bend out" method of gaining access, I just bent the piece back flush and left it. "

Går for denne løsningen på fremre feste. Fra passasjersiden og inn i tunnellen.

Noen som har kutta i tunnelen og vet godstykkelsen ? multisliperen har noen fine gode små kappskiver. Kutt å bøy 
85  Forum / Ombygd / Sv: registrering og slikt stuff på: april 22, 2009, 18:06:32 pm
De viktigste reglene rundt slikt.
Bredda skjermer eller old style volvo 240 bredda dører skjermer osv er bare reperasjon og trenger ingen godkjenning.
Bytter du derimot fra trommelbrems til skivebrems så skal bilen inn til ny godkjenning.


§ 7-2. Reparasjon, ombygging og oppbygging av kjøretøy



1. Definisjoner 
1.1 Understell: Den komplette enhet bestående av ramme eller underdel (bunn) i selvbærende karosseri, for- og bakstillinger, hjul, styreinnretning, motor og drivverk. 
1.2 Karosseri: Den enhet som sammen med understellet utgjør det komplette kjøretøy. 
1.3 Ramme: Den bærende enhet som karosseriet samt for- og bakstilling, hjul, styreinnretning, motor og drivverk er montert til. 
1.4 Selvbærende karosseri: Karosseri hvor bunn og overdel er bygd i ett, som er spesielt forsterket og som for- og bakstilling, hjul, styreinnretning, motor og drivverk kan monteres direkte til - eventuelt via korte rammeseksjoner - uten at særskilt ramme under hele kjøretøyet er nødvendig. 
1.5 Hovedkomponenter på motorsykkel: Motorsykkel består av to hovedkomponenter: 
- ramme 
- motor. 
1.6 Reparasjon: Utbedringer av slitasjemangler, karosseri- og rustskader mv., herunder utskifting av deler og komponenter, som kan anses som vanlig vedlikehold og som ikke er å anse som ombygging eller oppbygging, jf. pkt. 1.7 og 1.8. 
1.7 Ombygging: Forandringer som medfører at kjøretøyets tekniske spesifikasjoner, utseende mv. blir endret i forhold til den utførelse kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, eventuelt i forhold til den utførelse det senere er godkjent med av godkjenningsmyndigheten, men hvor endringen ikke er av større omfang enn at kjøretøyet som helhet anses som samme kjøretøy som det opprinnelige kjøretøyet. 
1.8 Oppbygging: Produksjon/sammensetning av kjøretøy av nye og/eller brukte deler, av to eller flere kjøretøyer, eller av deler og kjøretøy som nevnt i kombinasjon, til et kjøretøy som tidligere ikke har vært godkjent i riket
 

Ombygging av kjøretøy 
3.1 Kjøretøy skal framstilles for regionvegkontoret til ny godkjenning dersom det foretas ombygging eller endring av kjøretøyet som gjør at det ikke lenger er i samsvar med vognkortet. Det samme gjelder andre ombygginger eller endringer av kjøretøy som har betydning for trafikksikkerheten, eksempelvis i bærende konstruksjoner, styring, forstilling, bremser mv. 
3.2 Kjøretøy anses som ombygd bl.a. når: 
3.2.1 personbil (M1) ominnredes til varebil (N1), og omvendt. 
3.2.2 karosseri til kjøretøy med chassisramme (ikke selvbærende karosseri) skiftes ut med karosseri av samme eller tilnærmet samme type, f.eks. 4-dørs til 2-dørs, og det ikke foretas omfattende ombygging eller utskifting av deler og komponenter for øvrig. Det forutsettes at karosseriet det skiftes til passer rett på rammen, uten modifikasjon av festepunkter og lignende. 
3.2.3 det monteres ekstra aksel, og det ikke foretas omfattende utskifting av deler og komponenter for øvrig. 
3.2.4 én av hovedkomponentene på motorsykkel, motor eller ramme, bygges om eller skiftes ut med ikke-identiske deler. Denne hovedkomponenten kan bygges om eller skiftes ut flere ganger. 
3.3 Ved ombygging som innebærer at kjøretøyet faller inn under definisjonen for annen kjøretøygruppe, skal kjøretøyet registreres/omregistreres til den gruppe som kjøretøyet i ombygd utførelse hører inn under

86  Forum / Problemløseren / Løst rør til clutchwire i tunnel. på: april 22, 2009, 09:32:27 am
Oppdaget at røret på 58'en var løst når jeg skulle tre wirenen igjennom. Fikk dytta det over til sides via girstanghullet.
Når jeg skal justere clucth så måtte jeg stramme wire helt omtrent.
Slik var det før wire røk også. etter noe bruk så ville ikke bilen fri skikkelig.

så fant jeg denne linken

Symptom: You have tightened your clutch cable as much as you can and it (the clutch) still doesn't disengage completely
http://www.thebugshop.org/bsfqtube.htm

Har noen erfaring her ?

Rep av kanal. osv..


Bilen er kjørbar men tror at dette gir meg problemer med clutch som eg må fikse.


87  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 2 stk Helt nye Toyo 135Rx15 selges i Stavanger på: april 21, 2009, 21:40:30 pm
Kan du ha dem på lur par dager så tar jeg dem. ta med på lørdag feks om du skal til klepp
88  Min klubb / Sør-Rogaland VW Klubb / Sv: hobby kjøretøyenes dag 25 april på jærhagen. på: april 21, 2009, 09:22:32 am
Samlet er bra.   I'm in
89  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: veteranskilter på: april 20, 2009, 22:51:46 pm
Jeg har akkurat vært i kontakt med tilsynet om dette.
Det er nå bare ledig bokstav + tall. alt annet opptatt.

En bokstav 3 tall minimum og det må vær ledig.

Skiltene må leverest inn med søknaden og når du får nytt vognkort så kan du bestille skilter.


Lurer på om ikke du har snakket med litt feil person..

At absolutt alle kombinasjoner av 12-34-56 skiltene er opptatt er ikke mulig. Da hadde alle veteranbiler i Norge og vel så det hatt slike skilt.
Vanlig praksis ved bytte fra nyere til veteranskilt involverer ingen søknad. Man får det nr man vil ha om det er ledig ved muntlig henvendelse uten noen form for søknad, ordnes som regel på stedet. De gamle skiltene må selvfølgelig leveres inn.
Når det gjelder bestilling av skilter så kreves det ikke rekvisisjon, så de kan du bestille akkurat når du vil fra Lator i Bergen eller Skiltfabrikken i Oslo og du får dem hjem i postkassa.


Hun sa at alle kombinasjoner utenom en bokstav og så tall var nå utgått.
Ja må bare levere skiltene å få nytt vognkort å så ringe lator ;-)
90  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: veteranskilter på: april 20, 2009, 17:49:37 pm
Jeg har akkurat vært i kontakt med tilsynet om dette.
Det er nå bare ledig bokstav + tall. alt annet opptatt.

En bokstav 3 tall minimum og det må vær ledig.

Skiltene må leverest inn med søknaden og når du får nytt vognkort så kan du bestille skilter.
Sider: 1 2 [3] 4 5
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!