april 23, 2024, 11:51:37 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3 ... 5
1  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Barndoor girstang på: juli 11, 2016, 10:47:11 am
600,-  Glad
2  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Barndoor motorluke -52 på: juli 11, 2016, 10:46:00 am
4500,-
3  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Opphørssalg del 18 på: februar 26, 2015, 11:51:12 am
50,- for Ebersprächerbraketten? Får du sendt den eller passerer du på E18 forbi Lierskogen ved anledning?

Det er greit. Skal på et møte 26.feb på Marche ved Kjellstad. Kan du møte meg der kanskje?

Flott! Det må jeg prøve å få til. Når på dagen er du der?

18:30 og utover et par timer
Hei
Da er jeg utenfor Marche litt før 1830 i kveld. Har du et telefonnummer?
Det heter forresten Max nå og ikke Marche  Glad

4  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Opphørssalg del 18 på: februar 20, 2015, 18:48:20 pm
50,- for Ebersprächerbraketten? Får du sendt den eller passerer du på E18 forbi Lierskogen ved anledning?

Det er greit. Skal på et møte 26.feb på Marche ved Kjellstad. Kan du møte meg der kanskje?

Flott! Det må jeg prøve å få til. Når på dagen er du der?

18:30 og utover et par timer

Da satser vi på å få det til da. Mitt telefonnummer er 45 40 13 88. Send meg ditt på SMS.
5  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Opphørssalg del 18 på: februar 19, 2015, 08:22:41 am
50,- for Ebersprächerbraketten? Får du sendt den eller passerer du på E18 forbi Lierskogen ved anledning?

Det er greit. Skal på et møte 26.feb på Marche ved Kjellstad. Kan du møte meg der kanskje?

Flott! Det må jeg prøve å få til. Når på dagen er du der?
6  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Opphørssalg del 18 på: februar 18, 2015, 16:16:28 pm
50,- for Ebersprächerbraketten? Får du sendt den eller passerer du på E18 forbi Lierskogen ved anledning?
7  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Bakre sofa til buss. Mest sannsynlig til barndoor på: oktober 12, 2014, 00:49:16 am
Tror ikke dette er barndoor, men 55 - 58.
8  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: NOS splittransporterdører på: oktober 10, 2014, 23:12:58 pm
Da er det vel bare å vente til han er tilbake :-)
9  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Bakre sofa til buss. Mest sannsynlig til barndoor på: oktober 10, 2014, 23:11:09 pm
Jeg byr deg 3500,-.
10  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: NOS splittransporterdører på: oktober 10, 2014, 14:39:31 pm
Er dørene solgt?
11  Forum / Snikk-snakk / Sv: Splitt begravelsesbuss på: november 25, 2012, 00:15:48 am
Da kan det ha vært flere her i distriktet.

Noen som har svar på dette?

Hilsen Geir.
Det ble bygget to ved verkstedet i Haugesund, den ene basert på en dobbeltcabiner den andre på en pick-up, bygget året etter dobbeltcabineren. Den siste er definitift hugget, jeg har snakket med han som gjorde det, han sa han fortsatt hadde korset som stod på taket  Glad

Tenk at det har vært to slike biler i Norge, så er trolig begge hugget !!!  Forferdelig !!
12  Forum / Snikk-snakk / Sv: Splitt begravelsesbuss på: november 19, 2012, 23:45:26 pm
Verkstedet bygde opp en bil til året etter basert på en pick-up. Har sporet den også, men den er definitivt hogd. Snakket med han som gjorde det - han hadde fortsatt korset på taket.
13  Forum / Snikk-snakk / Sv: Splitt begravelsesbuss på: november 19, 2012, 23:39:41 pm
Det gikk en sånn i haugesund på 60-70-og litt av 80tallet ble russebil ca84-85 husker jeg ikke helt feil.Det er muligt den bilen eksisterer enda for det var en vw entusiast som overtok den.

Her er bilen du snakker om  Glad

[attachment=1]

Den er basert på en dobbeltcabiner, 64/65 modell og en varebil. Gulvet ble senket for ikke å måtte løfte kisten så høyt. Motoren er en type 3-motor som da var lav nok til det senkede gulvet.

Den er bygget på VW verkstedet i Haugesund, jeg har snakket med en av de som var med å gjorde det.

Levert til Sand menighet i 1964/65  Glad

Bilen ble levert med vanlig reduksjonsbokser på bakakselen, men den gikk for fort, selv på lavt gear; den kjørt fra gravfølge  Glad , så de måtte sette på "Alpedrev" i reduksjonsboksene (annen utveksling, ble levert som option).

Jeg har snakket med han som hadde den som russebil. Han hevdet at den var levert til hogger i 1989 eller der omkring. Har også snakket med hoggeren, men han husket ikke bilen.
14  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: rettningspiler 6v på: oktober 29, 2012, 23:40:08 pm
800 for det stygge skiltet.
15  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Low n' Slow - My Bug 62 på: september 28, 2012, 09:48:25 am
Og prøv og fremskaff buksene til han som har kjørt de få mila også. Ikke sitt i  denne med nye bukser. Det kan skade fibrene i sete!

Jeg tror ærligtalt ikke det er mange som deg Morten. At du ønsker at slike biler skal tas vare på er veldig bra, men da bør Dere kjøpe disse bilene selv.
Reis på besøk, tilby det Dere mener bilen har av værdi. da ungår vi slike farlige situasjoner.

Husa på maihaugen er tross alt kjøpt og betalt av de som VIL ta vare på de:)

Mvh Marius

Den først var litt useriøs i denne sammenheng  Glad

Og det er faktisk ganske mange som meg, men de fleste gidder ikke kaste bort tiden her på forumet da det er for mange usaklige diskusjoner. Normalt bruker ikke jeg mye tid her heller.

Og med 60 biler i stallen har jeg kjøpt en god del nettopp for at de skal "reddes"  Glad.

Dessverre er det noen begrensninger som heter tid, penger og plass, som gjør at man er nødt til å prøve å fordele ansvaret.

Og det gjør ikke noe om flere innen gammelbilmiljøet blir litt mer beviste på hva de driver med  Glad

Selvfølgelig var husa på Maihaugen kjøpt - og det av en som ville ta vare på dem før noen andre i samfunnet skjønte hva han i det hele tatt snakket om !!
16  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Low n' Slow - My Bug 62 på: september 28, 2012, 08:09:55 am
Uff'a'meg !! Du kaster bort penger unødvendig.

Et siste forsøk på å få deg til å bruke hue; Nå er bilen en tilnærmet "uskrudd" lavkilometerbil, kanskje den 62-modellen i norden som har gått kortest. Bilen er trolig i så god stand nå at den kan forbli omtrent like "uskrudd" i 50 år og mer fremover, med sine originale skruer på riktig plass. Selv om du nå bytter forstilling, for så å sette den originale tilbake igjen etter noen år, så blir det ikke lenger det samme. Du kommer til å surre med originalskruene, skade lakk og grunning på stedene der forstilling o.l. er festet, og ikke minst kommer bunnplata til åvære skadet da bilen egentlig er for lav til å kunne brukes, og du har vært nedi både stein, innkjøringsramper til bensinstasjoner og annet.

Det er faktisk ikke bare noen sære gamlingers meninger om hva man skal gjøre med bilene sine dette er snakk om.  Det går på om bilen fortsatt faller inn under offentlighetens begreper om historiske kjøretøy, kulturminner, gjenstander som er verdt å bevare osv. Dette er det mange i samfundet som helhet som er meget opptatt av, ikke bare innen gamle biler som hobby.

Dette blir det samme som å grave opp et vikingesverd i god stand i hagen din, for så å skjære av det gamle håndtaket for å sette på et plasthåndtak fordi du synes det er fint der og da. Tenk deg om alle husene på Maihaugen eller folkemuseet på bygdøy hadde hatt vippevinduer fra 70-tallet !!  Kjempespennende å gå å se på, ikke sant.

Jeg har sagt det før og sier det igjen; du forvalter en verdi for andre som kommer etter deg når du har kjøpt en bil som dette, vær ditt ansvar bevist, og gled deg heller over hvilke muligheter  som ligger i bilen slik den er.

Om det ikke er en slik bil du vil ha, så er det et bedre valg å selge den til en som vil ta vare på den, å heller kjøpe en bil som det ikke er så kontrioversielt å bygge om.
17  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Low n' Slow - My Bug 62 på: september 26, 2012, 22:46:50 pm
Ja, det er lett å bli revet med når det er noe en brenner for  Glad

Det er vel å bra at alt kan settes tilbake, men realiteten er vel at det kun skjer i yderst få tilfeller. Tid og penger strekker ikke til, delene blir solgt, bilen blir solgt osv. Så det er nok dessverre mer teori enn praksis.

Og ikke poler for ofte, du sliter gjennom lakken til slutt  Glad

Kikket litt nøyere på bildene - bilen er jo helt utrolig bra !!
18  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Low n' Slow - My Bug 62 på: september 26, 2012, 15:59:32 pm
Flott bil Glad
Er derimot ikke helt overbevist om at den har havnet i de beste hender rent historisk sett Gliser

Nå har jeg kjørt sen 50 talls og tidlig 60 talls boble av begge utgaver, og jeg velger den lave med innkortet forstilling før den orginale med diagonaldekk! Den sistnevnte er fæl å kjøre mens den senkede er lett som en lek å ratte rundt i. Den senkede gir meg godt humør, mens jeg bare blir forbannet av å kjøre orginalbilen.

Det er ikke senking eller ikke senking mitt synspunkt går på, senk gjerne en bil som ikke har historisk verdi av denne typen. Det er snakk om å bruke hodet.

Historisk kjørekomfort er også en av de forholdene som skal tas vare på ved disse bilene.
19  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Low n' Slow - My Bug 62 på: september 26, 2012, 15:52:08 pm
Det er dessverre ikke så enkelt.

Endel av bilene våre er å anse som kulturminner. Det gjelder gode originalbiler og eventuelt spesielle historiske ombygginger (originale hot rods o.l.).

Bilene våre lever ofte mye lenger enn hver og en av "eierene". Det er faktisk derfor vi i det hele tatt kan kjøre gammelbil. Vi forvalter kulturminnene så lenge de er i vår forvaring. Man kan forvalte en slik minne/samfunnsverdi, som hver og en av oss "eier" i en kort periode av gjenstandens levetid, på en godt eller dårlig måte. Det er i alles interesse at disse veridene forvaltes godt, da de vil bli overtatt av kommende generasjoner og nye "eiere" og vil være viktig dokumentasjon for fremtiden.

Hvis alle knuste sine biler og brente sine hus i stede for å selge det videre når de skulle bytte bil eller flytte ville det blitt tynt igjen av historisk dokumentasjon og kulturminner for oss og kommende generasjoner.

DETTE DREIER SEG OM GOD ELLER DÅRLIG FORVALTNING AV SAMFUNNSVERDIER OG IKKE RÅDERETT OVER EGEN EIENDOM!

Men selvfølgelig har alle muligheter til å forvalte dette på en dårlig måte. Det er dessverre ikke straffbart ennå.

Det finnes nok av bilkandidater som ikke innehar denne bilens samfunns- og kulturverdi som kan senkes og choppes eller hva som helst, uten noe stort tap.

Nå er ikke en 62-modell er av det mest skjeldne, men en bil som har gått så lite som denne synes å ha er skjelden. Og det er en meget fin bil.

Det vi sier er "BRUK HUE", når man har vært så heldig å få tak i en så fin bil som dette. Da vil man få mye glede av bilen, kanskje i tillegg, på andre måter enn opprinnelig tenkt; da kan man jo snakke med folk med originalbiler også !!  Glad

20  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Low n' Slow - My Bug 62 på: september 26, 2012, 14:12:38 pm
Absolutt enig med de to siste innleggene !!  DETTE ER EN FIN BIL. La det fortsette å være en fin bil.

Hvis du ikke klarer deg med å bare ha bruksbilen senket, så kjøp heller en bil som har hatt et liv etter at de seriøse eierene parkerte den, en som er omlakkert eller tidligere ombygd.

Bruk denne til å oppleve virkelig VW-kjøreglede  !!  Det får du ikke etter senking.

Om det er riktig at den bare har gått litt over 30 000 så er det ikke mange slitte dele på denne. Du trenger trolig nesten ikke skifte noe som helst, ei heller bremsedeler (kanskje kun begrenset til noen rustne rør eller sprukne slanger, men trolig finner du ikke det heller på bilen). Hjulsylindrene er sikkert uten gravrust og trenger kanskje i værste fall kun nye gummideler, og det har Clutch og Brems (gamle Christoffersen og Bekken).

Du får ikke kjøpt nye erstatningsdeler i dag som holder samme kvalitet som de originale, det er hvertfall helt sikkert, og når de originale ikke er slitt så burde jo saken være enkel.

1962-modeller som kun har gått 30 000 finner du ikke hver dag - det er det verdt å respektere :-)

Morten
21  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Hazet katalog fra 1966 med VW verktøy . på: september 19, 2012, 14:38:17 pm
450,-
Mvh
Morten
22  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Blomstervase på: september 19, 2012, 14:36:20 pm
600
Mvh Morten
23  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Hazet verktøy katalog fra 1972 på: september 18, 2012, 08:41:37 am
250,- fra Morten
24  Forum / Snikk-snakk / Sv: Boblespotting på: september 17, 2012, 13:20:51 pm
Spotta noen skogsvrak m mere på vei til Haugesund.
Har sett dei der før har stått noen år, er vell rett før du kommer til Åmot, tenker jeg

Vel, nå er jo flere av dem på skilter, og de fleste andre vil jeg vel heller kalle delebiler og prosjekter enn skogsvrak, eller hva Øystein?  Glad
25  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Hazet verktøy katalog fra 1972 på: september 17, 2012, 12:45:23 pm
150,-  Glad
Mvh
Morten Lund
26  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Hazet katalog fra 1966 med VW verktøy . på: september 17, 2012, 12:42:14 pm
200,-  Glad
Mvh
Morten Lund
27  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Porsche 914-deler og 2,0 l motor på: september 10, 2012, 21:41:41 pm
Ring Tore
28  Bruktbørsen / Deler selges / Porsche 914-deler og 2,0 l motor på: september 10, 2012, 21:30:10 pm
1978/79 Mod  2.0.liter motor selges. Komplett D-jetronic motor

Porsche 914/4 deler:  dempere/spindeler/bremser til forstilling + 4 fine Stålfelger med kapsler 5.5 x 14 ?

Ring 2re : 95716998

29  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Girkasse T1 ca 50m mekaniske bremser Selges eller byttes Nå med bilder . på: august 11, 2012, 22:23:56 pm
Jeg kan kjøpe den av deg på SCC, jeg. Så blir den hvertfall ikke kastet  Glad
Morten.
30  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Girkasse T1 ca 50m mekaniske bremser Selges eller byttes Nå med bilder . på: august 09, 2012, 12:00:22 pm
Hei Pitt
Jeg kan ta den med fra SCC om du ikke finner noen som vil kjøpe den  Glad. Prisen bilr vi sikkert enige om.
Morten Lund
45401388
Sider: [1] 2 3 ... 5
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!