Som nevnt så er jeg ute etter drevsett til svingaksel kasse. Primært er jeg ute etter noe med utveksling i området rundt 1.56 på 3. gir og 1.26 på 4. gir. Gjerne Weedle eller Longenterprises f.eks Helst med ferdig påsveisa hub'er. Hvis noen har nållager i alu til 1. og 2. gir(finnes visstnok på original kasser fra 1960-64) så er jeg interessert i det også.
Hvis noen ønsker å bytte, eller kjøpe det 3. og 4. giret jeg har i dag så er det bare å si fra. 3. gir er 1.47 og 4. gir er 1.14. Begge drevsett har påsveisa hub'er og er ikke slitt på noen som helst måte. Fint alternativ for den som ønsker en kasse som er et kompromiss mellom gate og dragrace/banekjøring.
Supert at du laget et innlegg rundt dette Kalle! (hadde det på plakaten men du kom meg i forkjøpet ) Jeg håper alle som kan og har lyst bidrar den helgen. Nødvendigvis ikke bare de som kjører drag race, men alle som ønsker å hjelpe norsk bilsport og ikke minst være med å bidra til at banen blir klar til SCC 2016!
Veldig mange bra forslag her - helt konge! Dette må "vi" notere oss JHU!
To ting fra meg: - Tightere layout på hele treffet...den enorme indrefileten av en asfaltplass til høyre for lineup må benyttes bedre. - Strengere dirigering og opplining av shownshine-området - VIKTIG: Mye strengere/tydeligere klasser i dragracing...i år kjørte alle i klasse B - et sammensurium av turbo, slicks, stock og gatedekk og sugemotorer om en annen...hvorfor i all verden ble det slik?? (Folke? Kalle?) .... derfor ble det også bare rot med premiene. - Flytt Screwdrivers og ølserveringa "nærmere treffet"...
Når det gjelder klassene så er det flere årssaker til at de er som de er. I hovedsak så er det NBF sitt reglement som fører til dette. Jeg var i tillegg med på å skape litt ekstra forvirring ved at jeg blandet litt mellom premieringsklassene og de faktiske klassene vi kjører. Det er et år mellom hver gang så da gikk det litt i surr for meg et lite øyeblikk.
Først og fremst så er klassene slik de er nå fordi NBF ikke vil at vi skal blande lisensierte biler(og førere) med biler som kjører på engangslisens. Derfor er klassene som følger(ref: tilleggsregler for SCC)
A = Stock(originale motorer) B = Streetlegal(biler med skilt som løser engangslisens). Det er ikke noe i veien for å løse engangslisens selv om man har en bil med lisens(gitt at den har skilt. Breakout på 9.99 og bøylekrav under 11.49. D = Quick ET 10.00. Lisensiert bil og fører. Breakout på 9.99. Her trenger man med andre ord ikke skilt på bilen så lenge den er lisensiert. E = Super Quick ET 7.50. Lisensiert bil og fører. Breakout på 7.49
Tidligere(fire år siden) så hadde man følgende klasser. Mulig det ikke er riktig bokstav til riktig klasse, men klassene tror jeg stemmer.
A = Stock B = NA Street tire C = SC Street tire D = NA Slicks E = SC Slicks F = Bus
Denne klasse inndelingen var slik fordi det var slik man premierte. I tillegg til kravene fra NBF så var det også et ønske fra noen om at bussene skulle kunne kjøre mot boble osv. Det var ikke mulig fordi man ikke har lov til å blande klassene.
Forvirringen skjer fordi man har ønsket å beholde samme måten å premiere på. Vi(normalt sett meg) må dermed sitte å se gjennom listene etterpå for å finne ut av hvem som er den raskeste i disse klassene. I år var det ikke jeg som gjorde dette fordi jeg trodde det skulle kjøres en runde til når jeg sto på baneslutt og ventet på at motoren skulle kjøles ned(ca kl 1630). Jeg var derfor overrasket når Speedy Rescue begynte å pakke sammen, dette skyltes en lekkasje på banen tror jeg(mulig fuel rail'n til Skinne).
Jeg skal se på mulighetene for å laget et litt mer smidig system med tanke på å lettere kunne skille klassene(på siden av NBF klassene).
Støtter ditt forslag Trond, da kan folk vurdere selv. Hvis det er noe riv ruskende galt med 1/4 mile tiden så vil man vel se det på time slip'n? f.eks at man bryter fotocellen med bakhjulene.
Jeg har en LM2 liggende på Lie. Husker ikke hva som lå med av kabler men regner med at denne er en del av kittet. Jeg kan eventuelt få Erik til å sjekke på mandag hvis det hjelper?
Det var en spontan handling fra den påtvunget og selvutnevnte PR ansvarlige i klubben å lage en klubb side på VWNorge. Ingen medlemmer ble informert, og dette beklager jeg ikke
PR Sjef: Stormtroopers #2
Hehe, har du noen personlighetsforstyrrelser Fredrik, "påtvunget og selvutnevnt"
Sånn er det når man er med i norges mest knirkefrie klubb, ting er bedagelig anlagt og går sin gang med unntak av et par helger i året, da er det all in Ting gikk så knirkefritt at jeg ikke fikk med meg denne tråden
Min bil er 1963 modell.
Girkasse er superdiff med SAW aksler. 3.88 R/P med Weddle 1. og 2. med tilnærmet standard utveksling, 3. husker jeg ikke men 4. er 1.14. Med andre ord et kompromis mellom gate og race.
Motor er 2332ccm, Okrasa 84mm veiv med porsche råder, CB044 med 42mm/37,5mm ventiler(portet av Tor Øyvind Skinne), Scat 1:1,4(målt til 1,44), JPM raptor kam, Mallory fordeler, 51,5 IDA, 11 i komp. Har bremset hos "The Jee på Lie" og ga 185 hk ved 6900rpm(hadde fortsatt rundt 180hk ved 7300rpm). Tror det var 214Nm et par tusen lenger ned i turtall. Denne kombo'n ga 11.96@180kmh(fullvektsbil og mann )
Vurderer for tiden oppgradering av eksos og litt modding av gassere, så får vi se om det hjelper. [attachment=1]
Blir spennende å se hva pipemax sier du vil kunne øke i HK ved stepped header i stedet for et billig 1 7/8. Er det snakk om 3 hk eller 17 hk liksom. Er det 3 hk finnes det andre steder å hente billigere HK.
Så vidt jeg kan se fra min PipeMAX får du ikke se hvor mye forskjell det er, det spytter bare ut optimale lengder. Se eksempel fra min "leking" under.. Jeg må (muligens) opp et par milimeter i diameter, og ned 10cm+ i lengde. Og helt annen kollektor/stinger..
[attachment=1]
Etter å ha lekt litt med Pipemax og prøvd å endre endel parametere så gir det meg ikke svar som lar seg omsette i praksis. Foreslåtte innsugslengde på 36cm er sikkert et ok estimat, men jeg får ikke legge inn(overskrive) cc i innsugskanalen så går jeg ut fra at dette blir beregnet ut fra valgt ventilstørrelse og ventilstamme, samt at jeg ikke flowtall på hele innsugskanalen(med gasser på) og ikke med 28" vannsøyle(kun uten gasser og 25" vannsøyle). Her kan man sikkert gjøre noen tilnærminger og jeg har da satt VE % til 110(muligens noe høyt, men antagelig mellom 105 og 110) som virker plausibelt med tanke på beregnet effekt og cfm. Uansett...cc i kanalen påvirker lengden på innsuget i forhold hvor maks effekt inntreffer. Mitt er i dag 38,5cm så jeg vet hvertfall at jeg ligger i nærheten av noe, det kan like godt være at "riktig" lengde kan være 41cm. Dette får jeg bare prøve meg frem med i bremsebenken når den tid kommer. Dette er forsovet ikke det som direkte er utfordringen. Problemet er at estimerte lengder på grenrør blir meget korte(ca 80cm mot ca 100cm som ofte er brukt) og vanskelig lar seg gjennomføre med våre motorer. Etter en liten prat med JPM så hadde han testet output fra Pipemax på en-sylindermotoren og oppnådd gode resultater, men oppnådd bedre med andre beregningsprogram og lengder(uten at vi gikk inn på hvilke). En annen ting med output'n fra Pipemax som Johannes gjorde meg oppmerksom på var at lengden på steppingene i eksosen er beregnet til å være akkurat like lange. Han hadde hatt betydelig bedre erfaring med å ha ganske kort avstand til første stepping og heller lenger til de neste. Han regnet med at dette hadde med å gjøre at programmet gjør noen forenklinger.
Må prøve rote frem mer eksosteori kjenner jeg, hadde vært interessant å få litt mer "kjøtt på beinet" rundt flere av parameterne som ligger til grunn.
Hvor mye klarer man å spare på en vanlig merged header, og samtidig ha bra flow og like lange rør?
10cm?
Spare? På lengden? Lengden får blir det beregningene tilsier(hvis jeg greier å få kontroll på alle input'ene ). Her er det uansett litt slingringsmonn, så det er ikke slik at lenden må være på millileteren. Det jeg ønsker å teste er grenrør med to steppinger frem til kollektoren tilpasset de forutsetningene min motor nå har. Til nå har jeg bare brukt det jeg har hatt tilgjengelig(1 7/8") uten noen form for tilpasning av lengden på rørene. Har riktignok fungert over all forventning, men det blir spennende å se om det blir endringer(forhåpentligvis til det bedre).
Husker ikke om det er samme løft og durasjon(@0.050) på eksosen som på innsuget.
Degreed CenterLine - Intake CenterLine the Camshaft was Degreed on(80 to 125 Degrees CL)? 102?
Innsugene er easy fix Erlend, de er mer enn korte nok så der er det bare å legge på spacer hvis det trengs, men eksosen derimot er potensielt litt mer hodebry.
Jessheim Liga'n er litt "short staffed" i år og kunne trengt litt hjelp i ettermiddag/kveld med å rigge opp på Ringbanen(SCC). Dette er gjengen som har sørget for at telt og gjerder har blitt montert/demontert siden SCC#1!! De har i alle år gjort en fantastisk innsats for at vi skal kunne arrangere SCC uten kreve noe tilbake(de har faktisk kjøpt billett for å støtte opp under arrangementet). Så hvis du skal til SCC i dag, hver så snill å gi disse gutta en hjelpende hånd. Det går relativt fort hvis man er flere som hjelper til
Kormi på forumet her er "head organizer" for dette. Hvis du lurer på hvem det er når du er der oppe så se etter en litt bamse'te kar med litt rufsete kort skjeggveskt, lite hår på hue og russiske aner (ofte iført shorts).
Noen sier han ble flaska opp på white russian bestående av morsmelk og vodka som ga en så potent tarmgass at den senere ble brukt for å sende opp romstasjonen Mir og at han etter en landbrukstilstelning i Nordkaukasus skal ha tatovert en dritende hane på en gren i panna til Gorbatsjov for så å overbevise han om at det var et godt strategisk grep for å bevare bøndenes lojalitet.....Det eneste vi vet er at han kalles Kormi.
Sendingen går i reprise i morgen kl 13 og lørdag kl 19(blir nok ikke så mange lyttere fra boblemiljøet denne dagen ) for de som ikke har mulighet til å få det med seg i dag.
Vi ønsker å lage en spilleliste som kan gå på speakeranlegget under årets SCC. I den anledning tenkte vi at alle som vil kan komme med sine forslag.
Skriv et innlegg med dine låtvalg(navn og artist) og legg gjerne ved youtube link hvis du vil. Begrensningen er at de må være tilgjengelig på Spotify. Det kan kanskje være greit å ha i bakhodet at det helst bør være relativt "spiselig" for folk flest, Dimmuborgir er kul musikk, men det er kanskje ikke det man har mest lyst til å gå rundt å høre på hele SCC helgen
Jeg kan starte ballet
Mine ønsker er:
1. Propellerheads Feat. Miss Shirley Bassey - History Repeating 2. Vladimir Cosma - Les Mondes Engloutis/Shagma/reisen til jordens indre 3. Nancy Sinatra - Summer Wine 4. Kenny Rogers - Just Dropped In 5. The Animals - House of the rising sun 6. Bobbie Gentry - Ode to Billie Joe 7. Broken Bells - Holding on for life 8. Gerry Rafferty - Right down the line
Kjenner at denne lista kunne blitt veeeeldig lang men jeg velger å stoppe her(foreløpig)
Kanskje ødelagt termostat under sylinder 1 og 2. Hvis du kommer til kan funskjonsteste den med en varmepistol. Hvis den ekspanderer når du varmer den så er den ok. Greit å sjekke om staget som går til spjelene i viftehuset og sitter og fungerer.