2101
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow
|
på: februar 15, 2008, 08:18:24 am
|
De bremseslangene som er stålomspunnene er vel ikke Biltilsynet så glade i? Mtp at man da ikke kan se tilstanden til gummien under. Mener å huske at de som har kommet med sånne stort sett har fått klar beskjed om å skifte tilbake.
|
|
|
2104
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Lasse`s T1 `65
|
på: februar 12, 2008, 22:40:05 pm
|
Godt å høre! Har biltemas nøkkel selv... Og etter det jeg har lest har den blitt testet til å være bedre enn mye annet mye dyrere på markedet faktisk, og veldig nøyaktig. Så for en hobby-mekaniker så må det være mer enn godt nok.
Morsomt å se på sammenskruingen av motoren din! Begynner å påsken selv håper jeg... Utsatt det lenge nok nå!
|
|
|
2106
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Smørefrie hjullager...?
|
på: februar 10, 2008, 23:03:08 pm
|
SKF har ett. Søk litt rundt på gamle vw2you forumet etc så finner du delenummeret mener jeg å huske.
Og smørefrie betyr jo selvfølgelig ikke at de går tørre, men at de er av lukket type som er smurt fra fabrikken og ikke skal gjøres noe videre med. Slik som forhjulslagre på de fleste noenlunde moderne biler
|
|
|
2108
|
Forum / Problemløseren / Sv: Starter og stopper. Tenningsspørsmål.
|
på: februar 10, 2008, 19:19:35 pm
|
Har du justert fordeleren din? Altså satt den til grunnposisjon når motoren står på tenningsmerket. Deretter justerer du stiften og så skal den fyre i teorien, så fremt gasseren ikke er synderen da.
Når den er startet justerer du tenning med strobelampe og så er det å begynne på gasseren. Og sånn må du gå litt frem og tilbake til du er fornøyd.
|
|
|
2109
|
Forum / Problemløseren / Sv: Demontering av veiv
|
på: februar 10, 2008, 14:10:52 pm
|
Jeg pleier å vippe den opp med en smal men kraftig skrutrekker. Setter spissen inn under kilen i sporet og lirker den opp.
|
|
|
2112
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: stor motor og kontroll
|
på: februar 06, 2008, 21:06:11 pm
|
Det finnes også en "egen" variant av PS som er 1kW = 1,34PS. Men hvor relevant det er for tråden vet jeg ikke.
PS er helt korrekt betegnelsen på hestekraft, direkte oversatt. Det som skiller er SAE (amerikansk?) kontra DIN, hvilket er to forskjellige målestandarder for samme tingen. Tyskerne har vel alltid målt i DIN, men reklamerte og skrev SAE også inn i manualer etc. USA var jo tross alt et stort marked.
|
|
|
2116
|
Forum / Problemløseren / Sv: Feste batteri i 69 Bay
|
på: januar 30, 2008, 19:57:22 pm
|
Bor ut hele skruen evt, og gå gjennom med gjengetapp etter siste bor som er riktig i forhold til gjengestørrelse.
Har du noe bolt på undersiden så er det å få sveist på en mutter et kongetriks.
|
|
|
2122
|
Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Gamle sports ratt vrak
|
på: januar 28, 2008, 19:42:25 pm
|
Ok. Da står jeg over.
Du kan evt ta kontakt med Polardego / Håkon Sandberg. Han har kanskje en ekstra interesse for rattet. Lagd av Petri regner jeg med, og var originalt ekstrautstyr til Passat 73-80? og Audi 80 72-78. Muligens flere.
|
|
|
2124
|
Forum / Problemløseren / Sv: Hjelp ang bytte clutchvaier på 1949 mod boble.
|
på: januar 27, 2008, 14:59:03 pm
|
Tre inn en stiv "piperenser"/fjær som elektrikere bruker fra baksiden(girkasse-siden)... Dermed får du sjekket om røret er tett, og eventuelt renset opp. Deretter er det å få festet ny wire til enden som kommer ut og dra denne ut med fjæra.
Dette skrevet uten å ane om splitt er annerledes enn de nyere boblene.
|
|
|
2127
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: 1303 skjermer
|
på: januar 27, 2008, 13:09:42 pm
|
Har ett sett forskjermer som ikke er strøkne men reddbare vil jeg tro. Vært pusset ned og ikke lakket, så en del flekkrust/overflate. Men en sandblåsing tror jeg skulle ordne dem. Går billig.
|
|
|
2128
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Remmele dempere
|
på: januar 26, 2008, 18:29:53 pm
|
Når du sender dem en mail ta å hør om de har gjort noen testing av styrken i innfestningen mot bærearmen.
Hadde vært morsomt å se om noen har gjort en styrkeberegning på dette, og om de eventuelt har vurdert å forsterke/modifisere eller lage helt ny nedre bærearm.
|
|
|
2130
|
Forum / Problemløseren / Sv: Få av kjøleblekk bak reimhjul
|
på: januar 24, 2008, 21:41:25 pm
|
Vanlig gjenget.
Lås veiva ved svinghjulet (gir/håndbrekk hvis i bil) og skru ut med latmannsarm.
Når bolten er løsnet så kan du bruke en eller annen slags avdrager.
|
|
|
|