april 23, 2024, 21:37:26 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2
1  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Hjelp, jeg overhaler Type 4 motor på: mars 21, 2017, 08:24:05 am
Stilte spørsmål om vendehøgde her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,70784.0.html

Eg siktar meg inn på ca 1,3mm

2  Forum / Problemløseren / Sv: Minimum vendehøgde / med eller utan toppakning? på: mars 12, 2017, 21:47:35 pm
Temaet er godt diskutert i diverse fora.
De fleste mener nok at su skal ha en vendehøyde på minimum 1 mm, men det hele henger sammen med kompresjon, som igjen henger sammen meg stempel og cc i toppen.
Du kan bruke en slik kalkulator for å finne ut det meste:

https://www.cbperformance.com/v/enginecalc.html

Når det gjelder toppakning i aluminium, har de en tendens til å sprekke etter litt tids bruk, bruk heller en toppakning av kobber:

https://vwparts.aircooled.net/Copper-Head-Gasket-94-and-96mm-Bore-Type-4-Engine-p/type-4-copper-head-gasket.htm

ghia69

Pakningen som stod i var tredelt i skiver og hadde sprukke ut. Men den som er i pakningssettet ser ikkje ut som er delt i fleire skiver.
Kompresjonen skal opp litt ved å ta litt av toppen. Pakningen på 0,6 komprimert gir ca 0,5 mindre i kompresjon i forhold til uten (etter det eg kan finne ut). Minste kobberpakning ser eg er 1mm, det drar jo ned kompresjonen igjen ved at vendehøgden inkl pakning vert 1,8mm.
Hovedspørsmålet er om 0,8 i vendehøgde er for lite og at eg derfor må ha pakning.
Kva er då best: gå for toppakning, eller droppe den og shimse meir under sylinder?
3  Forum / Problemløseren / Minimum vendehøgde / med eller utan toppakning? på: mars 12, 2017, 18:32:00 pm
Overhaler 2 liter type4 motor til bay.
Måler vendehøgde med alu-pakningen mot blokk montert til ca 0,8mm.
Den brukte toppakningen er på ca 0,6mm. Altså total vendehøgde 1,4mm.

Det er ingen "step" i toppen, så vendehøgde + pakning er avstand frå stempel til flatt gods i toppen.
VW har vel gått ut med info om å droppe toppakningen.
Eller bør eg bruke pakning?

Dersom eg droppar pakning, vert 0,8 mm vendehøgde for lite?

Har kjøpt victor reinz pakningssett og der er både topp og "bunnpakning" med.


4  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Inspeksjon kamaksel 2,0 type 4 på: mars 01, 2017, 23:55:22 pm
Då er såpass mykje demontert at ein ser kamakslingen. Ein ser tydeleg det karakteristiske mønsteret etter ventilløftaren.
Kjenner også mønsteret med fingeren, men er ikkje mykje.

Eller der dette såpass at den bør skiftast?

Då reiser jo spørsmålet kva kam ein skal velga.
Skal fortsatt stå i bay-buss og har foreløpig plan om å bruka std forgassere. Kanskje litt høgare kompresjon.
Så nokon fleire hestar / botndrag skadar ikkje.

[attachment=1]
5  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Hjelp, jeg overhaler Type 4 motor på: februar 28, 2017, 17:20:12 pm
Skal snart igang med noko liknande. Er derfor spent på vidare framgang.
Har du begynt å montere?
6  Forum / Teknisk, teori og praksis / Inspeksjon kamaksel 2,0 type 4 på: februar 28, 2017, 17:18:57 pm
Skal til med ein lett demontering, reingjering og gjennomgang av ein 2 liter type 4 motor i latebay.
Bilen har kmteller i speedometer som går til 1.mill. Så den har med svært stor sannsynlegheit rulla ca 225.000km.
Har lest meg til at kammen er ein svakheit på desse.
Er ikkje meint å splitte blokka.
Reknar med at ein ser kammen under stempelet når sylinder er tatt av slik som på type1-motor.
Er dette "godt nok" for å sjekke tilstanden på kamaksling?
7  Forum / Snikk-snakk / Sv: Boblebygdi Vik i Sogn. på: juli 19, 2016, 09:36:17 am
Ja, vi skryt litt av at det er meir enn 1 boble pr 100 innbyggar...
Fleire av oss som er på ferie, men eg skal senda beskjeden vidare med jungeltelegrafen.
Har du VW med deg? Telefonnummer?
8  Forum / Teknisk, teori og praksis / Tips til å feste motorromsisolasjon på: juli 06, 2016, 08:37:26 am
Har kjøpt nye asfaltplater i motorrom:
https://www.unneberg-bil.no/product/122688

Håpløst å få festet på samme måte som originalt med små metallspisser som skal stikkes igjennom.
Andre tips til festemåte?
9  Forum / Problemløseren / Brent ledning mellom dynamo og starter på: mars 03, 2016, 23:33:54 pm
Holder på  fikse på ein 1978 T2 bay med 2,0l type4 motor.
Isolasjonen på ledning mellom dynamo og til starter er totalt oppbrent. Den er jo og forholdsvis tjukk med stort tverrsnitt.

Innspel på kva årsaka til slikt kan vere? Blir skeptisk til berre å byte kabel med risiko for at det fortset.
10  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Hot Oil Sensor (SaveMyBug) samkjøp på: september 11, 2015, 10:29:56 am
Jeg har nå sjekket hva jeg har igjen, og det er tomt. Så da får du avtale med Eikstad og kjøpe den ene hans.

For dere som venter, så har jeg nå pakket resten og de blir sent i dag.

OK, då kjøper eg av mr Eikstad
11  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Hot Oil Sensor (SaveMyBug) samkjøp på: september 10, 2015, 18:26:13 pm
Jeg har ikke 100% kontroll nå, men jeg tror det kun er 1 igjen. Jeg vet det i morgen og oppdaterer da. Hvis du klarer deg med 1 så kan du jo kjøpe av ovenstående innlegg, så kan du få kjøpe min hvis jeg har og du trenger 2.

Alternativt, så kan noen sette igang å bestille fler fra leverandøren. Det ser ut til at det fortsatt er kjøpere i miljøet. Ikke veldig mye jobb, men det er litt utlegg av penger, ihvertfall den måten jeg har gjort det på. Og det er litt logistikk idet de skal sendes ut. Men folk er generelle flinke til å betale og respondere, og er veldig hyggelige og positive.

Då kan eg ha 1 stk
12  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Hot Oil Sensor (SaveMyBug) samkjøp på: september 10, 2015, 07:37:02 am
Eg kjøper to om det er igjen.
tlf 95982747
13  Bruktbørsen / Biler ønskes kjøpt / Slettes på: september 01, 2015, 22:07:52 pm
.
14  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Løftebukk eller Sakseløft?? på: august 10, 2015, 08:52:45 am
Her er min:

På denne er kanalane frie i motsentning til sakseløft frå bla Biltema..

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=314&zenid=21udhvonusu5rd8s490977spb0

15  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / US-fanger foran ønskes kjøpt. på: august 10, 2015, 07:56:34 am
Ønsker å kjøpe US-fanger foran til min 1963.
Trenger ikkje vere "top shine", men må vere uten rust.

Send PM eller ta kontakt på telefon 95982747
16  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Ønsker å kjøpe US-frontfanger på: mai 16, 2014, 10:30:55 am
Ønsker å kjøpa US frontfanger  til 60-talls-boble (-67)

PM eller telefon 95982747

Grunde
17  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Strøken støtfanger til type 3 og 4 + støtfanger til Bay på: april 01, 2014, 21:38:06 pm
Opp
18  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Motorluke til splittboble til salgs på: januar 03, 2014, 16:56:51 pm
Opp
19  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Strøken støtfanger til type 3 / 4 + støtfanger til Bay på: januar 03, 2014, 16:53:50 pm
Ingen interessert?
20  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 4 stk bensinvarmere Eberspächer B2 på: november 27, 2013, 21:21:42 pm
Hvordan er tilstanden til den som er 12v? Hvilken av dem på bildet er det?

Det er den nr 2 frå høgre. Med svart gummipakning inntakt.

Tilstand anna enn korleis den ser ut er ukjent.
21  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Motorluke til splittboble til salgs på: november 25, 2013, 17:37:13 pm
Opp
22  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 4 stk bensinvarmere Eberspächer B2 på: november 25, 2013, 17:36:56 pm
Opp
23  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Strøken støtfanger til type 3 / 4 + støtfanger til Bay på: november 25, 2013, 17:36:05 pm
Opp
24  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 74 1300S karosseri + botnplate til salgs på: november 25, 2013, 17:35:32 pm
Vert vraka eller seldt i løpet av november.

Då vert denne vraka fredag 29.november om ingen er interessert.
25  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 74 1300S karosseri + botnplate til salgs på: november 09, 2013, 23:15:13 pm
Vert vraka eller seldt i løpet av november.
26  Bruktbørsen / Deler selges / Strøken støtfanger til type 3 og 4 + støtfanger til Bay på: november 09, 2013, 23:09:51 pm
Strøken original bakfanger til type 3 og 4 til salgs. 100%  i chrom.
Prisantydning: 1700,- / bod

Kvit framfanger til Bay transporter til salgs.
Prisantydning: 700,- / bod

Befinn seg i Vik i Sogn.
Tlf 95 98 27 47
27  Bruktbørsen / Deler selges / 4 stk bensinvarmere Eberspächer B2 på: november 09, 2013, 22:58:50 pm
4 Eberspächer bensinvarmere. 3stk 6 volt B2. 1stk 12 volt B2.
Befinn seg i Vik i Sogn. Kan leverast Voss-Bergen i løpet av november.

Gi bod

Tlf 95 98 27 47
28  Bruktbørsen / Deler selges / Solgt: Motorluke til splittboble til salgs på: november 09, 2013, 22:52:31 pm
Har ei motorluke til splittboble i grei stand til salgs. Luka er heil, med unntak av eit kjedelig utkapp. Sjå bilde.
Kun overflaterust.

Luka befinn seg i Vik i Sogn.

Prisantydning: 1500,- / bod

Tlf 95 98 27 47
29  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 74 1300S karosseri + botnplate til salgs på: november 02, 2013, 20:56:23 pm
Når på høsten er det denne kan leveres Bergen?

Mest truleg i løpet av november.
30  Bruktbørsen / Deler selges / 74 1300S karosseri + botnplate til salgs på: oktober 29, 2013, 19:52:31 pm
74 1300S karosseri + botnplate.
 Bilen er for det meste ribba med unntak av bakskjermar, bensintank, panser og taktrekk. Karosseri er temmeleg rusta i nedre del. Botnplata ser nokså bra ut.
 Har papirer i orden. Vert selt til høgstbydande eller levert til vraking.
 Bilen står i Vik i Sogn. Kan muligens leverast Voss eller Bergen i løpet av hausten.

Sider: [1] 2
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!