1713
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Lakk-Hjelp
|
på: mars 28, 2008, 21:55:00 pm
|
Du har nok ikke gjort noe dårlig kjøp:) Men jeg ville trent noe før jeg prøvde meg med dette. Her har du et forsøk:) Og ut fra spørsmålene dine tør jeg tippe at du ikke har tatt i ei lakksprøyte før. For dette er basis ting som går på trykk, dyse, viskositet, blandingsforhold og tørketid. Nå er jo jeg generelt negativ til det meste:). Men mitt råd er som sakt at du legger den lakken på vent, kjøp noe billig bengalakk og tren. Lær deg sprøyte bilde, overlapp osv Bare bli litt kjent med sprøyta. Vis du ikke kjenner sprøyta spiller det ikke noe rolle hvilke lakk du har. Resultate blir sjeldent bra. Dette er min erfaring, sikkert 100 stk som skal kjefte på meg igjen, men dette tror jeg er virkeligheten.
Det var lite lakk vis du skal ha det på en hel bil, hobby folk pleier å bruke litt mere enn proffe.
|
|
|
1718
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Spraylim
|
på: mars 21, 2008, 20:10:46 pm
|
Det er 2 typer hos Wurth. En permanent og en avtagbar. Er vel den permanente som er mest brukte. Koster 225,-
|
|
|
1722
|
Forum / Problemløseren / roadster
|
på: mars 20, 2008, 14:42:12 pm
|
Hei sann.
Jeg har tatt på meg en resturerings jobb på en 60 mod roadster. Her er det jo et kjent problem med sprekking mellom den nye toppen og bakskjermene. Noen forslag hvordan dette skal holde lengst mulig UTEN sprekking? Tenkte å slipe vekk all gammel sparkel, legge en fin remse med karosserikitt. Blande mykemiddel i lakken akkurat i skjøten. Eller bruke skjermkjedelist? Noen som har bildet av det på en roadster?
Noen som har en roadster uten sprekker? Hva er blitt gjort?
|
|
|
1723
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvor bør man handle sveisedeler?
|
på: mars 20, 2008, 11:57:48 am
|
Tror ikke dalheims er noe dårligere enn andre, det er generelt bare mye dårlige sveisedeler. eg handlet ein del sveise deler hos dalhems, ingenting vondt om dalhems, men kvaliteten kunne/burde vert bedre. kreves ein god del banking for å ligne på orginalt... men men...
vegar
|
|
|
1724
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Lakk-Hjelp
|
på: mars 20, 2008, 11:55:14 am
|
Det er rett begge deler. Jeg har alltid sparklet rett på stål, filler, grunning/sealer og farge og evt klarlakk 1. Sandblås/puss ned/slip/rens, der det skal lakkast. 2. Epoxy-grunning 3. Sparkel 4. Filler 5. Dekkfarge
1. Sparkel 2. Etsgrunning 3. Filler 4. Sealer eller epoxy primer 5. Dekkfarge
No har eg plutselig to lister Kve av dei er rett???
|
|
|
1725
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Lakk-Hjelp
|
på: mars 20, 2008, 09:36:53 am
|
Gaston, du kan dra på Økern, Lørenveien 68 0580 Oslo. den meste brukte er vel GTZ-sparkel. Denne hefter på det meste. Også blakt stål, sink og fortinnede flater. Art nr på denne er 1993 111 70 og koster 270,- med moms på kundenr: 81575, vw4you.
|
|
|
1726
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Lakk-Hjelp
|
på: mars 19, 2008, 07:59:15 am
|
2k-lakk er tilsatt herder ja:) Dette er jo egentlig ikke dyrere, men du må jo ha ei god sprøyte. Denne må jo renses godt etter bruk. Det er litt mere jobb og bruke 2k lakk og sprøyte. Hvor man får kjøpt dette i ditt område vet jeg ikke. Ta en titt på gulesider:) Kjøp deg ei sprøyte hos biltema så kan du starte trening. Det er litt vanskelig, men jeg er sikker på at du får det til:)
|
|
|
1727
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Boxer diesel
|
på: mars 18, 2008, 22:44:09 pm
|
Bilen din er faktisk ikke så spesiell. Om den er godkjent med den ene eller andre motoren betyr faktisk ikke så mye. Det er bremser og hk som er avgjørende. Du har bremser som er TÜV godkjente med en viss mengde hk, derfor er bilen din godkjent. Det er MANGE biler i norge som er godkjent med like mange, eller mere hk. Begynner bare og bli litt "metta" på skryt av den bilen.
Men diesel hadde vært kult, men det er jo sikkert noen billigere alternativer enn denne:)
|
|
|
1728
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Lakk-Hjelp
|
på: mars 18, 2008, 22:36:27 pm
|
Det beste er jo og gjøre dette skikkelig. Det høres ut som det er det du er på vei til og gjøre. Men da bør du ha vekk det 1-k grunninga du har holdt på med. Du bør ikke blande spray lakk med 2k lakk. Men først av allt, du sparer ganske mye jobb vis du begynner og følge noen av rådene som blir gitt:) Jag sa til deg at den grunningen ikke bør overlakkeres. sandblås det eller bruk malingsfjærner, bare få det vekk vis du skal bruke 2k. 2k lakk sitter jo også mye bedre, det er også mere slitesterkt!
|
|
|
1734
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hovedlykter koblet via rele direkte til batteriet
|
på: februar 23, 2008, 11:29:15 am
|
Og husk, bytt alle ledninger når du holder på med dette. Det største spenningsfallet er faktisk i de gamle ledningene. Så legg opp nye ledninger fra bat til rele og fra rele til pære:) Vis du i tilleg legger rele nærme lykta og øker kvaderatet på kabelen til releet. Da skal dette bli veldig bra.
|
|
|
1736
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: hva er det med folk???
|
på: februar 20, 2008, 22:28:09 pm
|
Det er vel med dette som ellers, det er faktisk KJØPEREN som skal betale. Får du ikke solgt delene til prisforlangende så er det jo ikke kjøperen sin feil, da har du priset for høyt!!!!
|
|
|
1737
|
Forum / Type 3 og 4 / Sv: Bildetråd: Din type-3/ type-4
|
på: februar 17, 2008, 22:19:40 pm
|
Den er bare senket i ytre hakk foran. Jeg teller ikke hakk, tar det av og setter det på der det passer:) Dekk dimen er 145/65-15. Det er også kortere dempere + noen "yrkes hemligheter;) Bak sitter det 165SR15 men disse blir sikkert byttet ut men noe litt mindre med tiden
|
|
|
1738
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvilket sveiseapparat skal jeg kjøpe?
|
på: februar 17, 2008, 18:23:10 pm
|
Det du vil oppleve med flusstråd på karosseri er at det dannes en hinne på platene eller tråden så du ikke får kontakt mod stålet. Dette hender ofte, og er veldig slitsomt. Men som sakt, vis du ikke bryr deg så mye om resultatet er det jo en løsning. men en veldig dårlig løsning.
|
|
|
|