mai 02, 2024, 08:01:12 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1]
1  Forum / Ghia / Sv: Ghia delebil... Hva er verd å ta vare på? på: oktober 06, 2016, 07:37:28 am
Bilen (65 modell fra Sverige) besto hovedsakelig av kjeks, etter å ha stått ute i ihvertfall 10 år, så det ble ikke noe kjøp. Har ikke plass til å ha et vrak stående, og selv om den var ganske fin inni så er det ingen deler som mangler på min, så den ville hatt lite nytteverdi som delebil for meg.
Eneste var frontruta, som er slitt hos meg, men helt strøken på denne.

Men tipset ble videresendt til en som kan være villig til å ta på seg jobben, så forhåpentligvis får vi se denne bilen på veien igjen etter en stund.

2  Forum / Ghia / Ghia delebil... Hva er verd å ta vare på? på: oktober 05, 2016, 09:26:12 am
Hei

Har fått snusen i en 1965 Ghia, som sannsynligvis er for rusten til at det lønner seg å få den på veien igjen. Men det kan hende jeg kan få den billig, og siden jeg har en 1962 modell fra før så tenkte jeg kanskje det er endel ting det kan være verd å ta vare på som et delelager til den, eller for å bytte bort eller selge til andre Ghia eiere?

Men hva er det som er de mest sjeldne delene på en Ghia, utenom karrosseri?
Interiør, vindusheiser, glassruter... Hva bør man sjekke?
3  Forum / Ghia / Sv: Ghia som trenger hjelp! på: august 26, 2016, 08:55:35 am
Takk for tipset, skal søke om lov med en gang!

Men jeg må kjøre motoren i benk for å finne riktig antall hester før jeg kan søke?
Eller finnes det kanskje et register over Kvikk Service motorer hvor jeg kan få papirer på effekten?

Vet ikke om Kvikk Service eksisterer fortsatt, finner lite ny info på nettet ihvertfall.

Jeg spurte om det fantes en liste over verksteder med godkjente ruller, men det hadde de ikke, så det skal bare være å få en utskrift fra en som har slikt utstyr...

Har også hørt at de som har fått svar i det siste, at det ikke er lov å "trimme ned" for å komme innunder en viss effekt, men det er mest aktuelt for turbomotorer og denslags.
Ja, det skulle vel uansett by på få problemer å få min motor med anslagsvis 75-80 hester igjennom.
4  Forum / Ghia / Sv: Ghia som trenger hjelp! på: august 26, 2016, 07:53:01 am
Takk for tipset, skal søke om lov med en gang!

Men jeg må kjøre motoren i benk for å finne riktig antall hester før jeg kan søke?
Eller finnes det kanskje et register over Kvikk Service motorer hvor jeg kan få papirer på effekten?

Vet ikke om Kvikk Service eksisterer fortsatt, finner lite ny info på nettet ihvertfall.
5  Forum / Ghia / Ghia som trenger hjelp! på: august 25, 2016, 12:52:10 pm
Hei,

Dette er noe jeg har spurt om før, for 7 år siden faktisk, men nå må jeg få gjort noe med det, og derfor tillater jeg meg å lufte saken pånytt siden det har gått så lang tid.

Jeg har hatt en 62 Ghia i en del år (ca 14). Den var solgt til en norsk dame ny i Tyskland i 62, og hun tok den med til Norge rett etter, så det er jo en norsk bil på en måte.
Uansett, historien er at den ble solgt meg med en 1.7 liter Kvikk Service motor (ca 75 HK), som den ikke var godkjent med. Derfor ble den desverre avslørt på en EU kontroll, og jeg fikk beskjed om at bilen enten må bygges om med nye bremser, benkekjøres og godkjennes, eller vises med originalmotoren (som jeg fortsatt har).

En så vakker bil fortjener mer enn de lusne 34 hestene i originalen, så derfor ønsker jeg å bygge den om så jeg kan får den på veien igjen!
Men dette trenger jeg hjelp til, siden jeg hverken har plass eller kunnskap til å ordne det sjøl.

Så hvor (eller til hvem?) kan jeg henvende meg for å få bygget den om til ett to krets system med skiver foran, på en måte som allerede er etablert praksis på luftkjølt VW, og derfor er lett å få godkjent?

Skulle også gjerne hatt sikkerhetsseler på passasjersiden også, siden jeg unner kjæresten min såpass, men regner med det er en enkel sak å ordne.

Jeg bor i Asker, så helst noe i rimelig nærhet.
6  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Godkjenning av Ghia med Kvikk Service bygd motor - Hvordan? på: juni 03, 2009, 20:57:29 pm
Hør med Unneberg bil, det er vel en av få verksteder som gjør dette.
Takk for tipset.
Var litt langt til Tønsberg da, men om det ikke er noen steder som er nærmere så har jeg ikke noe valg.
7  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Godkjenning av Ghia med Kvikk Service bygd motor - Hvordan? på: juni 03, 2009, 20:21:39 pm
Er det noen firmaer eller privatpersoner i nærheten av Asker som kan hjelpe meg med deler og ombyggingen? Er jo ikke bare bare å slippe gammal bil løs på moderne verksteder, eller omvendt.
8  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Godkjenning av Ghia med Kvikk Service bygd motor - Hvordan? på: mai 28, 2009, 14:20:54 pm
Det er også og få tüv godkjente bremser og få. Feks hos CSP i tyskland. Hvit Ghia?
Ja, dvs lys perlegrå.

Men er det på noen måte laget en standard på hvilke deler som må brukes til de forskjellige motoreffektene?
At Biltilsynet har godkjent bobler med den type bremser til den type motoreffekt før, så man kan bruk de samme delene og henvise til at det er godtatt som norm?
9  Forum / Prosjektgarasjen / Godkjenning av Ghia med Kvikk Service bygd motor - Hvordan? på: mai 26, 2009, 18:08:14 pm
Hallo alle sammen, og velkommen til meg. Glad

Jeg vil bruke mitt første innlegg her på forumet til spørre om en ting. Jeg har nemlig en 1962 Ghia (gått i Norge siden ny, sikkert kjent av noen her) som har en 1.7 liters Kvikk Service motor på ca. 75 hester. Denne er (vel, var...) veteranforsikret, men er tydeligvis ikke godkjent med denne motoren, og den ble desverre stoppet i en EU kontroll hos NAF i fjor.

Biltilsynet sier jeg må benkekjøre motoren for å finne effekten, og så bygge om til skiver og nytt bremsesystem for å få den godkjent.
Men hvor får jeg gjort bremsetesten og ombygging?

Og hvilke deler må jeg bruke for å få den godkjent?

Jeg bor i Asker, så et sted i nærleiken hadde jo vært konge, da.

Vet jo det er mange ombygde Ghiaer der ute, så om noen kan hjelpe meg så jeg slipper å finne opp hjulet på nytt så blir jeg glad. Bilen er for vakker for originalmotoren, så jeg har ingen lyst til å gå tilbake til 32 Hk, for å si det sånn.


Sider: [1]
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!