februar 08, 2023, 09:12:34 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3 ... 30
1  Forum / Problemløseren / Sv: Renovere Eberspracher bn2, erstattningdeler eller andre løsninger på: september 11, 2022, 15:50:32 pm
Har du forsøkt å legge de harde mebranene i ATF olje over noen dager?
Viton er antagelig det beste materialet å lage ny mebran av
Ser at mange Ebay'ere selger Nitrile til samme formål.....
2  Forum / Snikk-snakk / Sv: 10W-30 mineral eller 20W-50 mineral? på: april 20, 2022, 00:40:41 am
Mye testing dokumentert her...
https://540ratblog.wordpress.com/2013/06/20/motor-oil-wear-test-ranking/

Men han skriver også at det er vanskeligere å kontrollere oljetemp på luftkjølte motorer, og derfor anbefaler en "tykkere" olje i utgangspunktet for å ha mer margin
SUMMARY/CONCLUSION:
In air cooled engines, I recommend using thick hot rated motor oils such as 5W50, 10W50, 15W50, 20W50, 10W60 or 15W60 for the best engine protection.

Erfaring fra min Westfalia camper med Oxyboxer (92mm boring og CB2280 kam og hydrauliske løftere)
Det er utvendig lufttemperatur som har mest å si for oljetemperaturen!
Jeg har høyere oljetemperatur inn i rennfast tunellene på en varm sommerdag enn hva jeg har ut av tunnelene etter fullt pådrag oppover 
Hadde tidligere bare en T4 oljekjøler i viftehus, har nå en oljekjøler liggende under bilen i tillegg - og oljetermostat

10w60 fullsyntetisk: Tar lengre tid før løftere "roer seg" nå den starters etter vinterlagring
Fjellovergang, opp mot 30 grader i sola og varm asfalt - oljetemperatur når ca 120 grader (temp sensor i sump)
Alt utvider seg.. oljetrykket minker - ikke kritisk lavt

5x30 fullsyntetisk: Løftere "roer seg" fortere når den startes etter vinger lagring
Oljetemperatur har ikke vært over 105 grader, men kan ikke garantere at den har vært kjørt med nøyaktig samme belastning og utvendig lufttemperatur
Virker som om 5w30 gir mer stabil oljetemperatur
 
 
3  Forum / Problemløseren / Sv: Turteller på: april 14, 2022, 11:52:48 am
Nei på 123 ignition går det pluss og minus ledning opp på coil så det må være en spesiell måte og koble på. Må nok sende en mail til fabrikanten og høre ser det ut til,Trodde det var noen som hadde montert en sånn tenning i sin bil som viste.

+ på coil er 12V via tenning
- på coild er IKKE jord, men jordes via stiften i fordeler (eller via elektonrisk tenningsmodul)
Turteller tilkobles - på coilen

Ser det er flere som har problem med turteller
https://www.123ignition.de/faq.aspx
14. After having installed the 123\ignition my tachometer shows erratic values. What can I do?
The interposition of a diode 1N4007, 1000V (costs less than 1 €) between ignition coil and tachometer leads here to success. Attention should be paid to the direction of installation, cathode (dash on the diode) towards tachometer. Unobtrusive solution, the diode is only about 5mm long, simply soldered at any point or installed by means of cable lugs.
4  Forum / Problemløseren / Sv: LED-frontlykter på: desember 15, 2021, 21:33:38 pm
Lager du en form for innfesting selv, eller kommer disse med fester?
Håper du kan legge ut bilder, både av evt innfesting og av selve lyset ved bruk.
Er spent på hvordan dette blir.. Lykke til! Glad

De passer rett inn i lykter for sealed beam innsatser
I alle fall i "liggende" US lykter med klart glass (har bygget om et sett selv, men ikke kjlrt med så vet ikke hvor bra det fungerer)

5  Forum / Problemløseren / Sv: 6 vs 12 volt på: oktober 22, 2021, 21:45:16 pm
Jeg hadde "6V for lite" i min 54 med 1720cc Porche motor
Ble lei av å "alltid" måtte "springe den igang", så bygget om til 12V sist vinter.

Kjørte flere år med en "sop i hop" motor, 1500 med dobbelport topper
Ikke like høy kompresjon i den, så den startet alltid fint med 6V
6  Forum / Problemløseren / Sv: Skilt dimensjoner vw 1300 1966 ? :) på: juli 07, 2021, 13:55:30 pm
Er nok litt ulik praksis fra forhandler til forhandler og kanskje endret med årene også
Da blir det nok å bøye til det nye (med deg gamle numemret)
7  Forum / Problemløseren / Sv: Skilt dimensjoner vw 1300 1966 ? :) på: juli 02, 2021, 16:51:21 pm
Men om du har lyst på firkantet skilt må du selvfølgelig velge det, Ville bare vise hvordan de så ut den gangen, Lykke til videre med fin bil.

Jeg har fått byttet til skiltnummer fra "arkivet" på min 54, og har bestilt lator skilt på en linje..
(Hadde alt på en linje med det "nye" skiltet med to bokstaver også..

Hva var vanlig måte å feste skiltet bak i 54?  Det som var åp bilen når jeg kjøpte den var bøyd til formen av bakluken og det var lagt noe små gummi biter mellom skilt og luke
På dette bldet ser det ut til at det er noe mer avstand mellom skilt og motorluke...
8  Forum / Problemløseren / Sv: Dekkdimensjon 1974mod 1303s på: april 09, 2021, 14:59:51 pm
Hei, skal til å kjøpe nye dekk til bobla no, den har 175/70 15 dekk i vognkortet. Eg skulle gjerne hatt litt mindre dekk enn det slik det ser bra ut med litt senking, og ser jo at mange andre 1303 kjører med mykje mindre dekk enn det, går det an å få godkjent meir enn 5% avvik på rullediameter? Og kan eg eventuelt den dekkdimensjonen eg har blitt skreve inn i vognkort seinare? Dekkforhandlar meinte han aldri hadde sett ei boble med så store dekk originalt? Er 5,5" Big-felgar eg har.

Vanlig dimm er 165R15 (82 profil) som gir en rulleomkrets på 204,7 (tror det er likt også på 03)
Du har med 175/70 15 har en rulleomkrets på 197,6 - så du har mindre rulleomkrets en hva som er vanlig ...

Da skal du lovlig med 195 bredde (forutsatt at de ikke stikker utenfor skjerkant, tar i osv... ) kunne benytte:
70 profil: 205,5 omkrets + 4.5%
65 profil: 199,4 omkrets - 1,4%
60 profil: 193,2 omkrets - 1,8%
50 profil: 187,1 omkrets - 4,9%

9  Forum / Problemløseren / Sv: Justere Solex Forgasser på: mars 18, 2021, 22:27:18 pm
Det er mulig å "lure" en PICT 3 forgasser til å gi fra seg litt mer bensin fra tomgang kretsen - for å kompensere for manglende vakuum justering av tenning.
Det er et hull i spellet på forgasseren, dersom du tetter hullet med for eksempele en popnagle vil det være litt mer vakuum under spjellet og noe mer bensin blir dratt gjennom tomgang kretsen.

Men er enig med de andre her.. Det eneste rette er å montere rett fordeler.  
10  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: februar 04, 2021, 17:09:41 pm
Har ingen erfaring med termostat, men har jo alt komplett montert på 1300 som fulgte bilen.
Hmm.. mulig jeg bør kikke på det.

Du må i alle fall ikke ta bort "klaffene" i bunn av viftehuset som termostaten styrer, de sender luften til "de rette plassene"
Om du absolutt av en eller annen grunn jeg ikke kan komme på vil ta bort termostaten så lås "klaffene" i helt åpen stilling  Blunker
11  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: februar 02, 2021, 00:25:35 am
Er så flott å følge med !👍
Gene Berg fant også ut at ved å fjerne oljekjøleren i viftehuset, økte temperaturen og blei mer ujavn, spesielt på sylinder #3...
Var snak om 50° forskjell, sikkert F.


https://www.geneberg.com/article.php?ArticleID=238
12  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 16, 2021, 12:41:11 pm
Viftehuset er visstnok fra en '54 modell uten doghouse, og etter en ørliten justering i nedkant passet det bra. Vifta må antakelig byttes da den er for bred for dette viftehuset.




Ikke bruk det viftehuset på den motoren.
Du kommer til å redusere kjølingen av motoren pga den lille vifta.

Har du noen målinger eller linker til noen som har testet dette?

Mener jeg har sett at de gode gamle 36-hk husene er blant de bedre. Mye av kjølinga skjer jo gjennom olja, og der har jeg ekstern kjøler, og innsugslufta skal Intercooleren ta seg av, så ser ikke helt hvordan denne motoren på ca 100 hk skal får trøbbel med kjøling.
I følge Gene Berg sin Book of technical articles. Cooling the aircooled engine,
Den store vifta leverer mer en 160 kubikkmeter med luft i timen i forhold til den du vil bruke.
 "Doghouse" viftehuset er og bedre utformet med skovler/deflektorer som bedrer luftstrømmen over topper/sylindre.

D

http://www.volksbolts.com/faq/cooling.htm
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=492074
13  Forum / Problemløseren / Sv: Bensinpumpe på: februar 26, 2020, 22:14:20 pm

http://www.realtechsupport.org/UB/I2C/VW_L-Jetronic_Fuel_Injection_Workshop_Manual.pdf

14  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / 90mm 12v generator på: desember 09, 2019, 23:25:39 pm
Er det noen som ha ren 90mm 12V dynamo til salgs?
 
15  Forum / Problemløseren / Sv: '72 1302S, ruser seg ved høyt pådrag i 4 gir på: juli 22, 2019, 20:36:40 pm
Og ny ny simring til motor og til girkasse....
16  Forum / German/Euro-look / Sv: Min 1303 Silverbig på: juli 10, 2019, 22:14:12 pm
Hvilket sylindersett og kam har du i denne?
Og er det gjort noe med toppene?
17  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 70 mod EarlyBay panel selges i deler. på: september 26, 2018, 23:00:43 pm
Har du hele dashbord med skum/vinyl uten sprekker?
Sola i California har herjet med mitt... Og en nisse har ødelagt instrument panelet ved å sette inn en standard vdo turteller  Gråter

18  Forum / Problemløseren / Sv: hjul på late bay på: juli 04, 2018, 16:43:03 pm
hei,kjører med 195/70 15 dekk.føler det blir litt vinglete.noen flere som føler det,er litt usikker om styredemper kan vær årsak til dette? noen så har noe erfaring med det :-)

Jeg kjører samme dim på min EarlyBay, men C-load (900 kg)
For vekten sin del trenger en ikke C-dekk, men de er nok stivere i sidene slik at de fungerer mye bedre når bilen er høy (og smal)
Min erfaring er også at små endringer i lufttrykk merkes godt.

Min er senket litt, det hjelper også :-) Men vurderer å montere stabstag bak og et kraftigere fremme ....

Sjekk også at styresnekka er rett justert, at det faktisk er når hjula peker rett frem at snekka er "på midten" der det ikke er "slakk"
(Juster lenden på staget fra snekka til forstillingen.)
Da jeg hentet min på kaien i Drammen var et styrestag bøyd, slik at spissing var helt utav... og snekka var justert slik at det var godt med slakk når hjula peker rett frem.
Spennende tur hjem - godt med sidevind.
19  Min klubb / Sør-Rogaland VW Klubb / Sv: Bore treffet med banekjøring, utstilling, camping og fest 8-10. juni 2018 på: juni 18, 2018, 15:41:23 pm
Hvem var det som fikk banepremien?Hæ?


En dame i 1303 som snakker med store Nordnorske bokstaver og har særdeles tung høyre fot  Blunker
20  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: -64 Notchback på: november 24, 2017, 19:19:09 pm
Jeg kopierte en lokal "skrue" og brukte en rustfri øse fra Ikea til endelokk på mine innsug :-)
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70149465/
21  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Rå gate kam med løftere til type4 selges. på: november 09, 2017, 19:55:52 pm
305 Duration X .562 Lift ?

Da byr jeg 1500
22  Forum / Problemløseren / Sv: 69 1300 - motor stopper etter 1 mil. starter igjen etter å ha ventet litt.. på: august 21, 2017, 19:59:36 pm
Sjekk også bensinslangene dine!
Kan være de sveller opp innvendig.
23  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hydrauliske løftere i T1 blokk? på: august 09, 2017, 21:23:01 pm
Passer de løfterne i standard 13/1600 blokk da? Mistenker at det er annen løfterboring i ADC blokka...

Husk også at det er begrenset alternativ for kam ved bruk av hydraulisk løftre (løfter uten fot)
CB har noen.. Jeg benytter 2280 i Oxyen, andre alternativer er 2251, 2252 og 2253
24  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: juni 09, 2017, 15:28:19 pm
Kan dele litt erfaringer fra min Oxy som står i en 69 Westfalia. (92 tykkvegget sylinder, Engle 2280 kam)

Jeg har benyttet et "remote filter" sett, da jeg syns det ble så trangt mellom filter og eksos når sandwich platen skulle på plass i tillegg til filter.
Tror det er identisk med dette: https://www.jhpusa.com/store/pc/viewPrd.asp?idproduct=5258
Oljekjøler (type 4) står nå i doghouse, men jeg har tidligere kjørt med oljekjøler med temperaturstyrt vifte plassert under camperen.
Termostat er av denne typen: https://vwparts.aircooled.net/Engine-Oil-Thermostat-p/oil-thermostat.htm
Oljetemp sensor er plassert i sump (lokket der WBX olje påfylling er orignalt)
Alu oljepumpe (tror det er en 26mm) har jeg dreid spor i og montert med o-ring

Temperaturen stiger noe i lange oppover bakker med lass i camperen så planen er å benytte begge kjølere slik at det er litt mer kjølekapasitet for de varme dagene på campingtur
Tidligere, med kjøler montert under bilen trodde jeg temp steg når jeg kjørte fortere en ca 90.....Det viste seg at det ikke var farten, men turtallet som fikk tempen til å stige..
Eller rettere sagt..... nåla på instrumentet til å stige :-) Det er nok ikke verdens beste regulering av ladespenning her...
(Og Standard 002 kasse har ikke optimal utveksling når det er såpass mye mer moment en det var i 1600 motoren)

Ellers er erfaringen at temperatur i luften har mye å si for oljetemperaturen...

Jeg kjører med Biltema 10/60 syntetisk olje, og er da fornøyd med stabilitet på oljetrykket.
25  Forum / Problemløseren / Sv: Hvem i Norge selger bensinslanger som tåler etanol? på: mai 19, 2017, 17:12:18 pm
Da har jeg vært en tur innom to lokale forhandlere (Tess og Hydroscand)
Når en spør etter bensinslange får en hos begge olje transportslange.... Det hadde de på lager
Eksempel:
http://www.industrinett.no/wsp/tess/frontend.cgi?template=node&nodeid=67057
Det er antagelig ikke spesielt godt egnet i motorrommet på en luftkjølt. -15 °C - +60 °C.

Tess kan bestille SAE J30 R7 slange
http://www.industrinett.no/wsp/tess/frontend.cgi?template=node&nodeid=464040
Det er slange laget for bil med innsprøytning, og ville selvsagt antagelig vært mer egnet -20 °C - +80 °C.

Fra Swedol fikk jeg anbefalt denne.
http://www.swedol.no/bensin-oljeslange-vevarmet-bobin.html
SAE 30 R6 -30 til +90. Den må byttes etter 2 år!

Slanger som jeg ikke finner i Nore...men som jeg skulle ønske vi ble tilbudt når en ba om bensinslange av god kvalitet:
http://goodyearrubberproducts.com/2012pdfs/Goodyear_Commercial_Truck_Belts_and_Parts/files/assets/downloads/page0032.pdf  -34° to +135°C
http://www.continental-elite.com/Products/Automotive-Parts/Shop-Hose/Fuel-Hose/Fuel-Injection-Hose-SAE-30R9.html -34° to 135°C
https://www2.codan.com/node/28273 -30°C to 130°C

Så pass på hvilken slange dere får anbefalt, samme hvilken forhandler dere går til!
Jeg bytter til Swedol R6 i kveld, så bestiller jeg R9 slange fra det store utland og bytter til vinteren igjen.



26  Forum / Problemløseren / Sv: Hvem i Norge selger bensinslanger som tåler etanol? på: mai 10, 2017, 21:14:58 pm
Fuel rail i plast ja...
27  Forum / Problemløseren / Sv: Hvem i Norge selger bensinslanger som tåler etanol? på: mai 10, 2017, 21:09:06 pm
Har vurdert teflon, men hvordan hvordan fungerer de mot fuel rail, trykkregulator som er laget for gummislange og slangeklemme?
(Har Mexico innsprut med WBX trykkregulator på oxy'en i camperen)

Om jeg har forstått riktig monterer en nippel, type AN eller lignende på teflonslangene.
28  Forum / Problemløseren / Hvem i Norge selger bensinslanger som tåler etanol? på: mai 10, 2017, 19:47:24 pm
Det har vært diskutert en del, men finner ikke noe gode svar når søker.

Har selv testet Swedol sine som skal tåle bensin, olje og diesel.
Byttes i alle fall hvert 2.år..På tide å bytte igjen ser jeg.

Ser at noen kjøper på Mekonomen, men det står på nett at de de holder SAE30R6 standard.

Så... er det noen som vet om Norske forhandlere av slanger som holder SAE30R9 standard (eventuelt SAE30R10 for innvendig i tank)
Og som har erfaring med at de holder mer en 2 år i varmen i motorrommet.


29  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Inspeksjon kamaksel 2,0 type 4 på: mars 01, 2017, 17:56:48 pm
Dersom du likvel har motor demontert vill jeg uansett anbefale å dele blokka for å sjekke alt og få rengjort innvendig.
I de type-4 blokker jeg har åpnet til nå har i alle fall kam/løftere vær (over)moden for bytte.

Kam profil på orignal kammen er utformet for å klare avgasskrav, men resultatet er høyere temperatur i toppene og høyrere forbruk
Dersom du ikke har som mål å holde motor 100% original ville jeg satt inn løfter foringer, T1 løftere og en alternativ kam tilpasset kompresjon, eksos, forgassere og type bil.
Eventuelt ny kam og type-4 løftere med "stor fot", men vet ikke om noen produserer dette nå





30  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: turbo på: februar 12, 2017, 22:39:51 pm
Har blitt gjort før det  Blunker
Bilde fra Bugout i Bergen 2000
Men det var kanskje en 1776 det Carsten?
Sider: [1] 2 3 ... 30
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!