april 27, 2024, 05:59:55 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 30
121  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Har du slitt ingeriør fra en oval liggende? på: mai 22, 2014, 22:53:26 pm
Jeg har ikke helt gitt opp dette prosjektet enda....
122  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / 92mm AA stempel på: mai 19, 2014, 16:55:11 pm
Etter et lite uhell med en skrue som ikke lenger ville ligge i innsuget, men tok turen gjennom ventilen for å hilse på stempelet trenger jeg et AA 92mm stempel. Haster ikke, har kjøpt et nytt sett, men cylinder var hel, og det kan være greit å ha et komplett sett liggende.

Noen andre som har vært uheldige.. og har et stempel (eller flere) til overs?
123  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Oxyboxer i Ghia på: mai 18, 2014, 22:41:43 pm
Tror du har ca samme problemer som Kjetil L har med de toppdeksel og eksos på "Tjeltabilen"
Her er i alle fall toppdeksel tråden hans: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,58397.0.html

124  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Trenger å ta mål av t2b westfalia på: mai 13, 2014, 21:20:58 pm
Vet ikke om denne hjelper deg da det er en latebay du har, men jeg brukte mål fra denne når jeg bygget min..
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=275900
125  Min klubb / Nord-Rogaland VW Klubb / Sv: Noen fra Karmøy og omegn her på: mai 06, 2014, 19:37:41 pm
Skulle gjerne tatt turen til Nordfylket en vårtur i år også......
Men bussen står Ass up-nose down for tiden.. Nei den har ikke fått cal-look syken men motoren er ute  Gråter¨
Det var en liten skrue som har holdt til i innsuget en ukjent periode, men som på 1. mai fant ut at nå er det nok og tok turen gjennom innsug ventilen og inn i cyl.1  Sint
Den har "kranglet" litt rundt der.. så det ble noe jobb. Deler er på vei, men får de ikke før helgen.
 

126  Forum / Snikk-snakk / Sv: Porsche 356 brødbil :) på: mai 04, 2014, 07:53:42 am
Ja, jeg kjøpte et brukt grenrør for porsche, og flensen mot potta ligger der høyere en tilsvarende for boble. Det vil si den går ikke under bakplata.
Så ja, om en kjøper et ferdig må en antagelig bygge det om  Sint

Dette bildet tok jeg av en bil på Wolksworld i 2008, det indikerer i alle fall litt om hvor mye høyere porsche grenrøret er

127  Forum / Snikk-snakk / Sv: Porsche 356 brødbil :) på: mai 03, 2014, 15:27:06 pm
Da er vi to som hører samme stemme tror jeg Blunker
Jeg har sett litt på denne tråden, og vurdert å bygge tilsvarende (Selv om dette var til Type-4) motor
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=342798
128  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: sider for t4 motorer på: april 21, 2014, 19:35:08 pm
Type 4 "rommet" på http://shoptalkforums.com/
http://www.europeanmotorworks.com/
129  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Har du slitt ingeriør fra en oval liggende? på: april 09, 2014, 20:54:28 pm
Min Strato Silver oval har grått interiør.
Det er nå slitt hull i siden på førerstolen, og det er noen hull i dørtrekk her og der.

Et grått passasjersette ville vært perfekt
Dørtrekk, sidetrekk og taktrekk og andre stoltrekk er også interesant. Trenger ikke være hele - hullete deler er interessant da jeg kan benytte det for å lappe sammen det jeg har
(Ble litt inspirert av kaptainen :-))
130  Forum / Snikk-snakk / Sv: Bredda skjermer 1303 på: april 07, 2014, 11:52:08 am
Ang "valsing"
mener jeg leste på et eller annet GL forum at det var "umulig" å få dette til med originale skjermer - da de var for stive.
De brukte tynne repro skjermer - de lar seg forme enklere...

Jeg liker både kersher kanten og "hellaflush" looken  Øyerulling
131  Forum / Snikk-snakk / Sv: tvvest på: mars 20, 2014, 19:55:12 pm

http://www.tvvest.no/Video/17434/2014/03/19/Enkel-E-up-og-knallrød-boble-63-modell
132  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303s gullklumpen (litt motorfiks) på: mars 20, 2014, 19:34:28 pm
dysetips  Gliser
http://www.ebay.com/itm/Kukko-245-004-Carburetor-Tapered-Jet-Reamer-Set-Made-in-Germany-/301109121225?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item461b8090c9&vxp=mtr
133  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Gummi sugekopper takbagasjebærer 50 tall på: mars 17, 2014, 17:07:34 pm
Her er noen som leter etter det samme :-)

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,50741.0.html
http://www.vwnorge.no/index.php?topic=45589.0


134  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Felles "forskningsprosjekt" - Den Optimale Bruksbobla! på: mars 13, 2014, 20:00:07 pm
http://www.ebay.com/itm/NEW-WEBASTO-AIR-TOP-2000-ST-12V-PETROL-GASOLINE-BENZINE-CAR-AUTO-HEATER-/281214486217?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item4179b086c9&vxp=mtr
135  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Topper til 1915 på: mars 10, 2014, 13:17:55 pm

Hva skal motoren brukes til, hvilken kam/turtall område osv...
Nye topper aktuelt? http://www.piersideparts.net/CB1447.html $269 pr stk
Men den prisen øker fort om du velger større ventiler og ferdig portet :-)

Her er også topper men du må få de maskinert for 94mm cylinder da...
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59045.0.html
136  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Turbo på en wbx 2,1l? på: mars 07, 2014, 18:02:31 pm
Når du sier endre med litt hjemmemekk, hva mener du egentlig? Endre på slange/røropplegg? Hvilke deler må anskaffes for å bygge om til T1 løftere? Skal åpne motor(2,1l) uansett for overhaling. Hvor stor effekt kan en ta ut før det evt er nødvendig å gjøre no med smøresystemet? Sikkert masse grønnskollingspørsmål, her, håper dere bærer over med Wannabe-faktene mine!  Gliser

Dersom dysene skal stå der de står.. og det er nok en grunn til at tyske ingeniører har plassert de der hjelper det ikke veldig mye å endre på bensin slanger og "fuel rail/rør", men kanskje litt. Det beste er nok å fjerne "hyllene" på hver side av motor rommet ja
137  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Turbo på en wbx 2,1l? på: mars 02, 2014, 20:08:11 pm
Her er en til med wbx i boble http://www.vwnorge.no/index.php/topic,49462.180.html
138  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Turbo på en wbx 2,1l? på: mars 02, 2014, 11:49:26 am
Det renner ikke akkurat inn tips her....Jeg tror ikke din post blir tatt seriøst....

Ja dette kan gjøres og flere på dette forum har gjort dette.
Mitt råd er at dersom du vil gjøre en slik installasjon må du lese deg opp først, så stille mer konkrete spørsmål.

Her er en egen forum del om wbx http://shoptalkforums.com/viewforum.php?f=37

Litt tips til hva du må se på
Svinghjul og startmotor - frese ut i girkasse eller nytt 200 mm svinghjul?
Golvet over girkasse heves? plass til vannsølet med rør og dilldall
Kompresjonen i den vanlige 2,1wbx motoren i Norge DJ motoren er 10,5 om jeg husker rett..
Plassering av radiator, luftinntak og rør frem til radiatoren, hva med varme apparat

Noen tråder på vwnorge jeg tror du kan lære av som jeg kommer på i farten....
GD sin tråd ( Subaru) http://www.vwnorge.no/index.php/topic,56864.0.html
Turbo heraune sin tråd (Subaru) http://www.vwnorge.no/index.php/topic,688.0.html
Knasten sin busstråd http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1110.0.html
Reiel sin doka http://www.vwnorge.no/index.php/topic,54616.0.html
Berger sin rabalder http://www.vwnorge.no/index.php/topic,31037.0.html
Savanna67 http://www.vwnorge.no/index.php/topic,14645.0.html
Vwfreak sin turbonotch http://www.vwnorge.no/index.php/topic,39334.0.html



139  Forum / Problemløseren / Sv: Kjøleviftespørsmål type 3 på: mars 01, 2014, 23:55:18 pm
Har du sett denne
http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,10803.0.html
140  Forum / Problemløseren / Sv: Kjøleviftespørsmål type 3 på: februar 27, 2014, 12:37:52 pm
Det kommer vel an på hvilken kam og topper du velger - det vil si hvilket turtall den vil gå på. Om du ikke har endret planer er det vel opp til 6k kanskje 6,5k som er aktuelt?
141  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Mer eller mindre komplett turbosett (inkl gasser eller sprut) på: februar 17, 2014, 13:00:01 pm
Her er en som selger innsug og spjell fra Mexoco boblene.
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=519841

Jeg kjører med dette og Megasquirt ECU på Oxyboxer i bussen
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=519841
Det er struper nok min 2liter ganske mye, men det er fint til moderat turbo oppsett.
Du kan bruke TPS (Spjellsensor) og innsug temp sensoren fra Mexico greiene til Megasquirt.
Har ikke sjekket mexico dysene, men regner med de er i miste laget for turbo.

Om du vil ha et mer "ferdig" kit koster det selvsagt en god del mer
For eksempel http://www.thedubshop.net/shopping.html

De tyske EFI innsuga hadde i alle fall større spjell, jeg har et slikt sett liggende, men har ikke studert resten av innsuget.

Eller du kan kjøpe CB sine end castings og sveise resten selv

142  Forum / Problemløseren / Sv: knekt bolt eksos på: februar 16, 2014, 21:58:27 pm
Propan varmer nok. Varme og slag i enden på bolten hjelper. Ikke noe liten pinglehammer, minst 1kg "enhånd slegge"

Har jeg så mye som 1 cm bruker jeg bare varme/slag og griptang, men bruker en med egnet kjeft. Biltema sine er ikke gode nok...

Har jeg bare en kort stubbe sveiser jeg på en mutter. Som flere her sier varmer det opp bolten og det hjelper.

Om jeg vrir av den lille stubben borer jeg ut bolten.. alt av skrue uttrekker greier jeg har testet er ubrukelig.
Det eneste jeg har sånn passe er god erfaring med er et tilsvarende dette: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Skrueuttrekkersett-25-deler-20379/
Bor og boreguide for å sette hullet midt i bolten er greit å bruke, så borer du bare med større og støre bor til du pirke ut restene.
Om gjengene ødelegges setter jeg inn en Recoil, Biltema har nå en billig kopi (har ikke testet denne): http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Ovrig/Gjengereparasjonssett-191373/
For all del, ikke slå inn en av de der pinnene uten at du er sikker på at bolten nå er løs!  De knekker uansett og de vil du ikke prøve å bore ut :-)
Jan Olav viser verktøyet i bruk her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,23577.90.html

143  Forum / Snikk-snakk / Sv: Visning biltilsynet? på: februar 15, 2014, 17:05:42 pm
Det eneste jeg måtte gjøre på min 69 earlybay var å fjerne det oransje glasset i park/blinklys og den røde refleksen på siden.
Den har helrøde baklys

Det var lov med hvite blinklys, men ikke orange parklys.
Et annet alternaitv er selvsagt å bytte hovedlysene fra sealed beam til H4 med parklys

Det var lov med gule relekser på siden, men ikke røde
144  Forum / Snikk-snakk / Sv: Finnes det tilsvarende til http://swedenexhaust.se/ i Norge? på: februar 12, 2014, 16:30:46 pm

Fant litt selv... 42,4*2,6mm 90 grader
http://www.bad.no/importert/stalbend-soml-42-4x-2-6-90gr/  kr 15
http://www.4m.no/vis/57772568/42%2C4.html kr 18

De har samme varenummer som Ahlsell....

Her er også en
http://www.rorleggersentralen.no/filestore/PRISLISTEVARERTILKUNDER040913.pdf

145  Forum / Snikk-snakk / Finnes det tilsvarende til http://swedenexhaust.se/ i Norge? på: februar 12, 2014, 10:15:02 am
Jeg tror dette spørsmålet har vært oppe tidligere.. men finner ikke noe når jeg søker...

Jeg skal bygge eksos manifoil (turbo) og trenger bend og rør
Hvor skaffe dette enkelt og til en god pris?
Finnes det noe tilsvarende som http://swedenexhaust.se/ in Norge?

146  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Lavbudsjett oppgradering av 1600 AD (max 8000kr + forgasser) på: februar 11, 2014, 22:33:55 pm
Men hvorfor klatte med trykk gasser når du kan bygge innsprut og programerbar tenning for mindre $$
Tilgang til deler er gode på "huggeren"... Dyser, tps, spjell, temp sensorer osv..

Den billigste Megasquirt boksen koster $169 om du lodder sammen selv: http://www.diyautotune.com/catalog/megasquirti-programmable-efi-system-pcb22-kit-black-case-p-128.html
Den funker fint om du kjører modifisert WBX fordeler.... Jeg kjører med dette på min oxyboxer i camperen
WB lamda "må" du ha for tuning uansett

Jeg ser poenget med å bruke forgassere om en vil bygge litt nostalgi turbo greier, men jeg ser ikke at det er poenget for denne motoren?

EFI bygging og tuning krever selvsagt "litt" lesing... men det er "gratis"

147  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Valg av fordeler til 1915cc motor på: februar 11, 2014, 22:18:27 pm
Om du kjører med en WBX fordeler, ta også coilen fra WBX.... eller en annen VAG med tilsvarende fordeler tenning.
Det er ikke lik motstand i stift og elektronisk tenning, kjører du med feil rissikerer du å brenne coilen.
(Det har jeg erfart i båten rett utenfor alle holmer og skjær ved Lindøy.. "Elias" var heldigvis under bybrua.. på vei ut fra Stavanger)

På den gamle bussmotoren byttet jeg vakum klokka på WBX fordeleren. Den var bare koblet til ene forgasseren.
Og på 54'en med Porsche 356 motor har jeg stift tenning, men der er også vakum klokka koblet på det ene gasser løpet som har vakum tilkobling.
010 fordeleren jeg kjørte med i starten ga meg bare klatt etter en stund
148  Forum / Snikk-snakk / Sv: Tips til cheapo camper innredning i bay? på: februar 11, 2014, 08:54:18 am
Her er det litt inspirasjon: http://www.camperinterior.co.uk

Ligger for eksempel linker til templates for 78 Devon interiør der
http://www.devonmoonraker.pwp.blueyonder.co.uk/bay/1978_Moonraker_Plans.pdf

149  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: type 4 /type 1 på: februar 09, 2014, 17:39:54 pm
Dynamofoten på bildet er "hjemmelaget"
Det er en Type-1 fot for vekselstrøm dynamo som er nedkappet og montert på en alu plate.
Jeg har sett denne festet til alu platen med to  bolter i det "D-formede" hullet, men vanlig er å tig-sveise den fast til alu platen.

Original T-4 olje påfylling røret kan kappes, vinkles og sveises slik at det sammen med det orignale T-4 påfylling røret i plast blir "tilsvarende" røret du poster bile av.

Dersom du ikke har sett denne, så er det noen greie tips der for "chep-o" ombygging, noen greie nedre kjøledeksel han har laget der
http://www.aircooledtech.com/type4_upright_conversion/
150  Forum / Problemløseren / Sv: oxyboxer i type 3 på: februar 09, 2014, 14:01:27 pm
Kontakte "Type5 joe" for et konvertering sett?
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=92500

Du mangler antagelig to hull til å feste viftehuset - de samme en mangler for å feste kjøledekselet bak reimhjulet ved Type-1 konvertering.
Det er jo en overkommelig utfordring :-)
Du kan antagelig lage deg et feste fra ene bolthullet til vannpumpa på venstre siden, og et fra bolten under på høyre siden.
Eller rett og slett få litt TIG hjelp og få sveiset fast noen alu fester der de skal være?

Type-1


WMX / Type1
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 30
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!