813
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Tinn-sparkling
|
på: juli 14, 2008, 23:38:07 pm
|
hmm.. det virker ikkje så avansert dette her Men på den guiden frå sør-rogaland; står det att tinn og tinnpasta (flussmiddel) kan kjøpast på clas ohlson... er det lika bra?? har dei sånt på biltema og som er brukandes? Finst det andre guider på internett, som eg burde ha lest? De har ikke flussmiddel eller tinn på Clas Ohlson lenger, Sist jeg kjøpte fikk jeg fra Gasolin. Og om du skulle prøve, ikke prøv det som Bitema har (vet ikke om de har det lenger). Det er ubrukelig! Det har gått noen timer med trening ja... det er vanskelig men lang fra umulig Deler som er utsatt for varme, kjøledeksel for eksempel må tinnes, sparkel tåler ikke varmen Andre plasser på bobla som er spesielt utsatt er rundt dørhengsler Ved tak bytte eller taksenk ville jeg nok brukt en del tinn ja... Men ellers.... Dagens sparkel er god. Pass bare på at du får rettet platene og unngår tykke lag med sparkel Ellers er jo Pimp My Ride og oppfiksing av surfebussen et godt eksempel på hvordan en ikke skal bruke sparkel :-)
|
|
|
814
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en
|
på: juli 02, 2008, 17:20:16 pm
|
De billig-satsene til Porsche 356 er SKROT! Onkelen min har overhalet og trimmet en del 356 motorer og disse billige "BIGBORE" - satsene til 356 holder ikke lenge. Original-satsene er bra. RMB i tyskland leverer kvalitetsdeler til 356. JE sine satser med nicasil-sylindere er oxo bra, men det andre såkalte US-greiene(som er made in Taiwan) er heller elendige greier.. Mahle er bra, JE er greit nok. Er å få noe dritt som heter bla. NPR,QSC og Sasta(eller hva det nå var..) ble utslitt etter kort tid. Her er link til et bra syl-sats: http://www.rbernauer.de/php/content.php?nav=true&id=34&ort=porsche&menu=true Overhale 356-motorer er ikke gratis for å si det sånn .. Takker! Da blir den satt sammen igjen med originale 1680 cylindere... og original kam inntil videre. Får se om jeg klarer å finne et alternativ stempel i 85mm senere. Jo, jeg har handlet en god del 356/912 deler på ebay deb siste tiden.. og det koster litt mer en bobledeler :-) Ehh.. Da har jeg tatt av topp og cylindere på andre siden... og det er søppel Har stått litt fukt i cylinder og de må bores om de skal kunne brukes Har forresten søkt en god del på ulike forum ang cylindersett, og erfaringene rundt de gamle Big Bore settene er bra for noen De gamle NPR settene og Shasta får jamt over gode tilbakemeldinger, det samme med AA Performance/JE sttene Men QSC derimot er det ikke så mye bra om stemplene, cylinderene derimot brukes men det er mye som skrotes (og sleges på ebay etterpå) http://forums.pelicanparts.com/showthread.php?perpage=20&threadid=364516Etter hva heg har funnet er AA Performance laget i Kina ja, men det er flere som har gode erfaringer med både stempel og cylindere. CB Performance bruker for AA Performance stempel i denne motoren: http://www.cbperformance.com/Feb2007c.aspMen det er flere som kommenterer at stemplene deres ikke er av beste kvalitet... Det er nok her også desverre flere som selger billige deler på ebay, som de mer seriøse forhandlerene har funnet for dårlige og skroten Det blir antagelig et JE/AA Performance sett for meg da...
|
|
|
815
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min vw 1200..65 mod.
|
på: juli 01, 2008, 13:54:11 pm
|
Nå mangler den bare et knepp opp bak og noen BRMs så tenker jeg vi snakker Finere med orginalbredda på denna syns nå jeg, men hver sin smak..... Enig med du i det, men for all del! Ikke la andre fortelel deg hva du skal gjøre med bilen, gjør det du synest er best selv PS! Jeg får så mange kommenterar ang øyelokka på bilen min (negative) at nå kommer jeg aldrig! til å ta de av
|
|
|
816
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en
|
på: juni 29, 2008, 18:12:35 pm
|
Åh sugle.....den motoren er dødsfet! Fram-filter namnam, hehe. Er det frekt å spørre om hvor mye du måtte ut med for solex-ene? Vurderer det selv. Min bil er jo også ganske 356inspirert, så solexer blir litt kjekkere enn "standard" weberoppsett.... Håper du får den klar til Bore så den kan inspiseres, hehe L De ligger på ebay hele tiden... Jeg ga 2000, og det er en OK pris. Kjøpte fra en 912 eier i Norge som hadde byttet til Weber Hadde heller gått for Weber eller Dellorto til boblemotor tror jeg. Er så mange flere som har gode erfaringer med dette. Søker du på diverse forum finner du nokså mye dritt om Solex'ene for å si det sånn. Oljefilter om du vil pynte litt koster fra $50 på Ebay Pass på at du får med slanger og festebrakett om du ikke vil lage selv. "Oil filter cannister" kalles det..... Må pusses opp for den prisen, men du får også kjøpt dekalsett på ebay Og det er levert både MANN og FRAM filter. FRAM som "skriker mest" i fargene da Vi får se, jeg drver ikke lenger med tidsfrister når det gjelder hobbybiler, de blir ferdig når (dersom) det blir ferdig. Når jeg er i garasjen skal det være kos, ikke stress :-)
|
|
|
817
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en
|
på: juni 29, 2008, 18:02:38 pm
|
De billig-satsene til Porsche 356 er SKROT! Onkelen min har overhalet og trimmet en del 356 motorer og disse billige "BIGBORE" - satsene til 356 holder ikke lenge. Original-satsene er bra. RMB i tyskland leverer kvalitetsdeler til 356. JE sine satser med nicasil-sylindere er oxo bra, men det andre såkalte US-greiene(som er made in Taiwan) er heller elendige greier.. Mahle er bra, JE er greit nok. Er å få noe dritt som heter bla. NPR,QSC og Sasta(eller hva det nå var..) ble utslitt etter kort tid. Her er link til et bra syl-sats: http://www.rbernauer.de/php/content.php?nav=true&id=34&ort=porsche&menu=true Overhale 356-motorer er ikke gratis for å si det sånn .. Takker! Da blir den satt sammen igjen med originale 1680 cylindere... og original kam inntil videre. Får se om jeg klarer å finne et alternativ stempel i 85mm senere. Jo, jeg har handlet en god del 356/912 deler på ebay deb siste tiden.. og det koster litt mer en bobledeler :-)
|
|
|
818
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en
|
på: juni 27, 2008, 11:11:47 am
|
Hadde dett kunnet hjelpe på plassen i motorrommet? Hookys selger smalnede "side trays" for bredere motorer. Her bilde av noen som er smalnet med 0,8 cm. http://www.hookyspanelshop.com/Det er toppene som er for store på Porsche motoren, de går i støtfanger festet De fleste som monterer slike motorer kapper bort en trekant, men bilen min er ikke kappeti tidligere (utenom en skade i høyre forspiss) Så da skal ikke jeg kappe i den heller. Skal enkelt kunne settes tilbake til 100% original stand. (samler fortsatt deler til originalmotor også)
|
|
|
820
|
Min klubb / Sør-Rogaland VW Klubb / Sv: Sørlandets VW treff 30.mai -> 1. juni
|
på: juni 02, 2008, 13:43:05 pm
|
Hva med bilder da? BILDER?? Kamera gikk tomt for batteri på fredag kvelden Men det var mange kamera i gang Endre S sitt for eksempel - Dumt å legge kamera ifra seg på den måten Du får sensurere litt og legge ut det som er av interesse for vw folket for si det sånn
|
|
|
821
|
Min klubb / Sør-Rogaland VW Klubb / Sv: Sørlandets VW treff 30.mai -> 1. juni
|
på: juni 02, 2008, 11:46:53 am
|
Hørte rykter om en god slump fine biler og høy aktivitet fra rogaland :-) det er bra. Åssen gikk det på rullene da, noen som var med der?
Subaru Øyvind fikk vel den effekten han hadde forventet denne gang tror jeg Mellom 230 og 240 hester mener jeg å huske Ellers var Kim på rullene med sin nye maskin ca 150 hester, men et pent dreiemoment over stort register - 250nm? Litt mild kam Jeg satt på med han fra Mandal til Kristiansand... Takk for lånet av ørepropper for å si det sånn - måtte rope til hverandre Og så løsnet sumpen på vei ned, så det ble litt mekking før rulla Lakk på vei hjem igjen også, så vi tok det rolig Litt må man regne med på første tur med ny motor Var ellers en Buggy med 1600 og Weber gasser (antagelig 32/36) Var 90+ i den mener jeg. Fikk ikke med hva han hadde gjort, men en at det var portet litt på eksos - vet ikke hvilken kam
|
|
|
825
|
Bruktbørsen / Deler selges / Sv: org. fester for Bambus hylle
|
på: mai 29, 2008, 10:33:40 am
|
Hmmmm...... Selges høystbydende ser jeg..... Du fikk pm fra meg igår med bud. Høyeste sum gjelder.
legg ut budet her da..... Ser ingen grunn til lukket budrunde! Eller om han ikke vil selv kan trådstarter legge ut hva som er høyeste bud så får han den prisen folket er villig til å betale
|
|
|
827
|
Min klubb / Sør-Rogaland VW Klubb / Girkasse i området?
|
på: mai 27, 2008, 11:41:11 am
|
Skal bytte motor i Ovalen, og har tenkt å spare originalkassa Trenger derfor en girkasse i OK stand.... Noen som har noe liggende? Trenger ikke være 1300S kasse :-) og jeg gidder ikke dra langt for å hente den Har en på garasjeloftet, men den er noe sliten
|
|
|
828
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en
|
på: mai 24, 2008, 21:02:57 pm
|
Må man bytte kam på disse industrimotorene eller er det en myte?
Nja.. effekten jeg har listet opp over skal stemme med original kam Info jeg fant på en tysk web side om overhaling/oppbygging av 356 motor Men jeg har fått låne en bok om Porsche 912 med mye info om tuning av motor og kjøre egenskaper. En 280 graders kan hadde nok vært på sin plass om en skal ha mer effekt, men om alt ser OK ut deler jeg ikke blokka. Deler jeg blir det antagelig å kjøpe kam ja
|
|
|
830
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en
|
på: mai 24, 2008, 09:07:53 am
|
Stå på Torgeir.... skal vel fly lavt med denne til sørlandet...
Hehe, nå er vel bilen egentlig overmotorisert med den 1500 motoren som jeg kjører med nå også..... Men fly , må vel ha vinge og da Får håpe jeg noen gang slipper å se det på en oval
|
|
|
831
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en
|
på: mai 23, 2008, 16:43:34 pm
|
Det er vel det som er bra med en industrimotor.. den er ikke akkurat utslitt -Håper jeg Oljen jeg tapppet av var som ny Men jeg vet ikke sikkert, da jeg ikke har tatt av toppene enda. Det må jeg, da den har stått uten forgasser, og det var en del dritt i innsuget.
|
|
|
832
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en
|
på: mai 23, 2008, 16:30:02 pm
|
Rett og slett herlig motor! Smart løsning på bredde-problemet for å unngå kapping, hvor mye kommer motoren ned i bak kant etter justeringen? Har ikke målt, men jeg antar det er en plass mellom 15 og 20mm? Toppdeksel ser ut til å ligge med samme avstand fremme som bak opp til pakningen Håper bare at det ikke er herjet for mye med motorrommet på 65'en... slik at det passer i 54'en også
|
|
|
833
|
Min klubb / Sør-Rogaland VW Klubb / Sv: 1303 big. selges .
|
på: mai 23, 2008, 00:13:01 am
|
Jeg har noen krystaller liggende til dette innsprut Modifiserte noen ECU tidligere, men det ligger noen rester her... Mener turtallsperre kom på 5.800, etter "overklokking" drar den glatt over 6000, og en unngår tenna i rattet når turtallsperre brått slår inn :-)
Så om kjøper er interessert i litt mer turtall er det bare å gi et lite vink
|
|
|
834
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en
|
på: mai 22, 2008, 23:16:25 pm
|
Ikke værst! Du må nesten legge ut et bilde av bilen også Mål eller mening om når motoren skal være klar i bilen? Bilen ja, her er det ikke mye "stuk" for å si det sånn. og det kommer ikke heller Hadde tenkt å ha den klar til 2008 sessongen, men nå er jo den godt igang... Får se om jeg ikke får satt den i til Sør Rogaland VW treff på Bore i August Men skal til å bygge på huset, så det blir nok minimalt med tid fremover
|
|
|
835
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en
|
på: mai 22, 2008, 23:13:29 pm
|
Da er det bare å demontere, rengjøre og få på litt lakk da :-) Blir grått viftehus og sorte kjøledeksel slik som 356'en hadde
Venter også på et mindre reimhjul, vifta vil nok gå litt for fort med reimhjulet fra industrimotoren
|
|
|
837
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en
|
på: mai 22, 2008, 23:08:27 pm
|
Testmontering i en 65 jeg har stående Er sykt store topper på Porsche motoren, så klaring er et problem Mange kapper litt i støtfanger festet, men det vil jeg unngå Motoren går inn i 65'en dersom jeg tar av toppdeksel For å få på toppdeksel motor først på plass i girkasse, så må kassen løsnes i bakkant for å slippes ned så langt det går Da får jeg på toppdeksel og kan jekke motor på plass igjen.. nesten.
|
|
|
839
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en
|
på: mai 22, 2008, 22:56:21 pm
|
Litt mer info om Industrimotoren
Volum: 1680ccm Komp: 7,5:1 Effekt med enkel forgasser og turtall på 4300 rpm er 55HK Effekt med to doble Solex 40 og fordeler sentrifugal tenningsjustering er ca 83 HK
Jeg har fått tak i to dobble Solex 40mm gassere og en Bosch 050 fordeler. 050 fordeleren skal ha en brattere tenningskurve en 009 (som mange på ulike Porsche forum mener er ubrukelig på 356/912 motor)
|
|
|
840
|
Forum / Prosjektgarasjen / Porsche 616/33-1 motor til 54'en
|
på: mai 22, 2008, 22:49:42 pm
|
I utgangspunktet startet jeg å samle deler til originalmotor, har nå 3stk med fast dynamofot stående.. men det som er i defekt på den ene er defekt på den andre osv. Vurderte en stund å trimme en slik motor for rett "look", står en del info om dette på shoptalk forumet Men så kom jeg over en Porsche industrimotor og da var det bare å slå til. Det blir "helt rett motor" bak i en gammel boble når en først skal bytte motor. Nyere T1 motor "passer ikke" mener jeg Motoren var herjet litt med, de hadde slipt ned dynamofoten, satt på en 12V VW dynamo, skjært ut hull til oljekjøler og flyttet viftehuset bakover for å passe med dynamo Ellers manglet alt av kjøledeksel, svinghjul, forgasser osv. Litt nye deler har jeg måttet laget, spesielt kjøledeksel, ellers har e-bay bltt flittig brukt, så nå har jeg det meste klart Har ikke bilder av motoren fra når jeg hentet den, så her er første bilde etter at viftehuset er reparert og tinnsparklet
|
|
|
|