april 26, 2024, 11:59:29 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 26 27 [28] 29 30
811  Min klubb / Sør-Rogaland VW Klubb / Sv: Fersking på VWnorge.... på: august 27, 2008, 13:53:26 pm
Hey!
Hvem har plass på Orstad  Hæ
Har noen biler jeg skulle gjemt for kona  Blunker
812  Forum / Snikk-snakk / Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre på: august 11, 2008, 11:41:42 am
Jeg stemmer for 25 hesteren...
Så kan jeg kjøre fra deg med min 356 motor  Gliser

Neida, gå for 356 motor, men unngå å kappe i bilen du også
813  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Tinn-sparkling på: juli 14, 2008, 23:38:07 pm
hmm.. det virker ikkje så avansert dette her Glad
Men på den guiden frå sør-rogaland; står det att tinn og tinnpasta (flussmiddel) kan kjøpast på clas ohlson... er det lika bra?? har dei sånt på biltema og som er brukandes?

Finst det andre guider på internett, som eg burde ha lest?

De har ikke flussmiddel eller tinn på Clas Ohlson lenger, Sist jeg kjøpte fikk jeg fra Gasolin.
Og om du skulle prøve, ikke prøv det som Bitema har (vet ikke om de har det lenger). Det er ubrukelig!

Det har gått noen timer med trening ja... det er vanskelig men lang fra umulig
Deler som er utsatt for varme, kjøledeksel for eksempel må tinnes, sparkel tåler ikke varmen
Andre plasser på bobla som er spesielt utsatt er rundt dørhengsler
Ved tak bytte eller taksenk ville jeg nok brukt en del tinn ja...
Men ellers.... Dagens sparkel er god. Pass bare på at du får rettet platene og unngår tykke lag med sparkel
Ellers er jo Pimp My Ride og oppfiksing av surfebussen et godt eksempel på hvordan en ikke skal bruke sparkel :-)
814  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en på: juli 02, 2008, 17:20:16 pm
Sitat
De billig-satsene til Porsche 356 er SKROT!  Onkelen min har overhalet og trimmet en del 356 motorer og disse billige "BIGBORE" - satsene til 356 holder ikke lenge. Original-satsene er bra. RMB i tyskland leverer kvalitetsdeler til 356. JE sine satser med nicasil-sylindere er oxo bra, men det andre såkalte US-greiene(som er made in Taiwan) er heller elendige greier..  Øyerulling
Mahle er bra, JE er greit nok.  Er å få noe dritt som heter bla. NPR,QSC og Sasta(eller hva det nå var..) ble utslitt etter kort tid.


Her er link til et bra syl-sats: http://www.rbernauer.de/php/content.php?nav=true&id=34&ort=porsche&menu=true 
Overhale 356-motorer er ikke gratis for å si det sånn ..  Øyerulling

Takker!
Da blir den satt sammen igjen med originale 1680 cylindere... og original kam inntil videre.
Får se om jeg klarer å finne et alternativ stempel i 85mm senere.

Jo, jeg har handlet en god del 356/912 deler på ebay deb siste tiden.. og det koster litt mer en bobledeler :-)

Ehh.. Da har jeg tatt av topp og cylindere på andre siden... og det er søppel
Har stått litt fukt i cylinder og de må bores om de skal kunne brukes
Har forresten søkt en god del på ulike forum ang cylindersett, og erfaringene rundt de gamle Big Bore settene er bra for noen
De gamle NPR settene og Shasta får jamt over gode tilbakemeldinger, det samme med AA Performance/JE sttene
Men QSC derimot er det ikke så mye bra om stemplene, cylinderene derimot brukes men det er mye som skrotes (og sleges på ebay etterpå)
http://forums.pelicanparts.com/showthread.php?perpage=20&threadid=364516

Etter hva heg har funnet er AA Performance laget i Kina ja, men det er flere som har gode erfaringer med både stempel og cylindere.
CB Performance bruker for AA Performance stempel i denne motoren: http://www.cbperformance.com/Feb2007c.asp
Men det er flere som kommenterer at stemplene deres ikke er av beste kvalitet...
Det er nok her også desverre flere som selger billige deler på ebay, som de mer seriøse forhandlerene har funnet for dårlige og skroten

Det blir antagelig et JE/AA Performance sett for meg da...
815  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min vw 1200..65 mod. på: juli 01, 2008, 13:54:11 pm
Nå mangler den bare et knepp opp bak og noen BRMs så tenker jeg vi snakker  Gliser  Kysser

Finere med orginalbredda på denna syns nå jeg, men hver sin smak.....

Enig med du i det,
men for all del! Ikke la andre fortelel deg hva du skal gjøre med bilen, gjør det du synest er best selv

PS!
Jeg får så mange kommenterar ang øyelokka på bilen min (negative) at nå kommer jeg aldrig! til å ta de av  Kult

816  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en på: juni 29, 2008, 18:12:35 pm
Åh sugle.....den motoren er dødsfet! Fram-filter namnam, hehe. Er det frekt å spørre om hvor mye du måtte ut med for solex-ene? Vurderer det selv. Min bil er jo også ganske 356inspirert, så solexer blir litt kjekkere enn "standard" weberoppsett....

Håper du får den klar til Bore så den kan inspiseres, hehe Osteaktig

L

De ligger på ebay hele tiden...
Jeg ga 2000, og det er en OK pris.
Kjøpte fra en 912 eier i Norge som hadde byttet til Weber

Hadde heller gått for Weber eller Dellorto til boblemotor tror jeg. Er så mange flere som har gode erfaringer med dette.
Søker du på diverse forum finner du nokså mye dritt om Solex'ene for å si det sånn.

Oljefilter om du vil pynte litt koster fra $50 på Ebay
Pass på at du får med slanger og festebrakett om du ikke vil lage selv.
"Oil filter cannister" kalles det.....
Må pusses opp for den prisen, men du får også kjøpt dekalsett på ebay
Og det er levert både MANN og FRAM filter.
FRAM som "skriker mest" i fargene da

Vi får se, jeg drver ikke lenger med tidsfrister når det gjelder hobbybiler, de blir ferdig når (dersom) det blir ferdig.
Når jeg er i garasjen skal det være kos, ikke stress :-)
817  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en på: juni 29, 2008, 18:02:38 pm
Sitat
De billig-satsene til Porsche 356 er SKROT!  Onkelen min har overhalet og trimmet en del 356 motorer og disse billige "BIGBORE" - satsene til 356 holder ikke lenge. Original-satsene er bra. RMB i tyskland leverer kvalitetsdeler til 356. JE sine satser med nicasil-sylindere er oxo bra, men det andre såkalte US-greiene(som er made in Taiwan) er heller elendige greier..  Øyerulling
Mahle er bra, JE er greit nok.  Er å få noe dritt som heter bla. NPR,QSC og Sasta(eller hva det nå var..) ble utslitt etter kort tid.


Her er link til et bra syl-sats: http://www.rbernauer.de/php/content.php?nav=true&id=34&ort=porsche&menu=true 
Overhale 356-motorer er ikke gratis for å si det sånn ..  Øyerulling

Takker!
Da blir den satt sammen igjen med originale 1680 cylindere... og original kam inntil videre.
Får se om jeg klarer å finne et alternativ stempel i 85mm senere.

Jo, jeg har handlet en god del 356/912 deler på ebay deb siste tiden.. og det koster litt mer en bobledeler :-)
818  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en på: juni 27, 2008, 11:11:47 am
Hadde dett kunnet hjelpe på plassen i motorrommet? Hookys selger smalnede "side trays" for bredere motorer. Her bilde av noen som er smalnet med 0,8 cm.
http://www.hookyspanelshop.com/


Det er toppene som er for store på Porsche motoren, de går i støtfanger festet
De fleste som monterer slike motorer kapper bort en trekant, men bilen min er ikke kappeti tidligere (utenom en skade i høyre forspiss)
Så da skal ikke jeg kappe i den heller. Skal enkelt kunne settes tilbake til 100% original stand.
(samler fortsatt deler til originalmotor også)
819  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en på: juni 27, 2008, 09:14:50 am
Litt mer info om Industrimotoren

Volum: 1680ccm
Komp: 7,5:1
Effekt med enkel forgasser og turtall på 4300 rpm er 55HK
Effekt med to doble Solex 40 og fordeler sentrifugal tenningsjustering er ca 83 HK

Jeg har fått tak i to dobble Solex 40mm gassere og en Bosch 050 fordeler.
050 fordeleren skal ha en brattere tenningskurve en 009 (som mange på ulike Porsche forum mener er ubrukelig på 356/912 motor)


Da er jeg ferdig med alt platearbeid, demontert og har dratt av topper og cylindere.
Har stått lenge denne og det var litt merker i bunn av noen av cylinderene, men ikke noe problem å hone
Har også fått sjekket komp i denne motoren opp mot det som var levert i Porsche 912.... Den har 9.25:1
Så når en først har motoren slik blir en fristet for litt mer oppgradering :-)

Vurderer et sett med 86mm JE stempel og AA Biral aliminium cylinder som gir 1720ccm og 9.5:1 i komp, men det koster litt...
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche-356-912-JE-forged-86mm-piston-cylinder-kit_W0QQitemZ180167152236QQcmdZViewItem?hash=item180167152236&_trksid=p3911.m14.l1318
Eventuelt QSC settet som gir 9.0:1 i komp
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche-912-356-86mm-Cylinder-Piston-Kit-3-Ring_W0QQitemZ160254522082QQcmdZViewItem?hash=item160254522082&_trksid=p3286.m14.l1318

Noen som har erferinger med QSC eller lignende cylindersett?
Kommer ikke til å bli noen baneraser dette, bare cruzer med litt mer  Gliser
En 270 eller 280 graders kam må nok også på plass
820  Min klubb / Sør-Rogaland VW Klubb / Sv: Sørlandets VW treff 30.mai -> 1. juni på: juni 02, 2008, 13:43:05 pm
Hva med bilder da? BILDER??  Sjokkert

Kamera gikk tomt for batteri på fredag kvelden Gråter
Men det var mange kamera i gang
Endre S sitt for eksempel - Dumt å legge kamera ifra seg på den måten  Gliser
Du får sensurere litt og legge ut det som er av interesse for vw folket for si det sånn  Blunker
821  Min klubb / Sør-Rogaland VW Klubb / Sv: Sørlandets VW treff 30.mai -> 1. juni på: juni 02, 2008, 11:46:53 am
Sitat
Hørte rykter om en god slump fine biler og høy aktivitet fra rogaland :-) det er bra.
Åssen gikk det på rullene da, noen som var med der?

Subaru Øyvind fikk vel den effekten han hadde forventet denne gang tror jeg
Mellom 230 og 240 hester mener jeg å huske  Kult

Ellers var Kim på rullene med sin nye maskin
ca 150 hester, men et pent dreiemoment over stort register - 250nm? Litt mild kam
Jeg satt på med han fra Mandal til Kristiansand...
Takk for lånet av ørepropper for å si det sånn - måtte rope til hverandre  Kult
Og så løsnet sumpen på vei ned, så det ble litt mekking før rulla
Lakk på vei hjem igjen også, så vi tok det rolig
Litt må man regne med på første tur med ny motor  Øyerulling

Var ellers en Buggy med 1600 og Weber gasser (antagelig 32/36)  Sjokkert
Var 90+ i den mener jeg. Fikk ikke med hva han hadde gjort, men en at det var portet litt på eksos - vet ikke hvilken kam
822  Min klubb / Sør-Rogaland VW Klubb / Sv: Sørlandets VW treff 30.mai -> 1. juni på: mai 30, 2008, 14:00:40 pm
Da logger jeg meg av, drar hjem og pakker
Jeg kan stikke innom Feiltema og kjøpe en slik sammenleggbar grill :-)

Snakkes utpå kvelden

Torgeir
823  Min klubb / Sør-Rogaland VW Klubb / Sv: Girkasse i området? på: mai 30, 2008, 08:51:00 am
Fine, får snakkes om denne etter helgen
824  Min klubb / Sør-Rogaland VW Klubb / Sv: Sørlandets VW treff 30.mai -> 1. juni på: mai 30, 2008, 08:50:41 am
Da har kona bestemt seg for å ikke være med...
Var ikke andre hun kjente som skulle nedover (Fikk kjerringene nok VW treff i London)

Blri derfor telt og sovepose denne gangen
Om jeg når Ålgård kl 5 er jeg usikker på, men skal prøve
825  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: org. fester for Bambus hylle på: mai 29, 2008, 10:33:40 am
Hmmmm......
Selges høystbydende ser jeg..... Du fikk pm fra meg igår med bud. Høyeste sum gjelder.
legg ut budet her da..... Ser ingen grunn til lukket budrunde!
Eller om han ikke vil selv kan trådstarter legge ut hva som er høyeste bud så får han den prisen folket er villig til å betale
826  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: org. fester for Bambus hylle på: mai 29, 2008, 06:51:01 am

Hei, jeg mangler til min
250  Øyerulling
827  Min klubb / Sør-Rogaland VW Klubb / Girkasse i området? på: mai 27, 2008, 11:41:11 am
Skal bytte motor i Ovalen, og har tenkt å spare originalkassa
Trenger derfor en girkasse i OK stand.... Noen som har noe liggende?

Trenger ikke være 1300S kasse :-) og jeg gidder ikke dra langt for å hente den
Har en på garasjeloftet, men den er noe sliten  Øyerulling
828  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en på: mai 24, 2008, 21:02:57 pm
Må man bytte kam på disse industrimotorene eller er det en myte?

Nja.. effekten jeg har listet opp over skal stemme med original kam
Info jeg fant på en tysk web side om overhaling/oppbygging av 356 motor
Men jeg har fått låne en bok om Porsche 912 med mye info om tuning av motor og kjøre egenskaper.
En 280 graders kan hadde nok vært på sin plass om en skal ha mer effekt, men om alt ser OK ut deler jeg ikke blokka.
Deler jeg blir det antagelig å kjøpe kam ja Øyerulling
829  Min klubb / Sør-Rogaland VW Klubb / Sv: 1303 big. selges . på: mai 24, 2008, 09:13:36 am
ca 1 krone  Gliser
830  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en på: mai 24, 2008, 09:07:53 am
Stå på Torgeir.... skal vel fly lavt med denne til sørlandet...

Hehe, nå er vel bilen egentlig overmotorisert med den 1500 motoren som jeg kjører med nå også.....
Men fly  Hæ , må vel ha vinge og da  Øyerulling Får håpe jeg noen gang slipper å se det på en oval  Gliser
831  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en på: mai 23, 2008, 16:43:34 pm

Det er vel det som er bra med en industrimotor.. den er ikke akkurat utslitt  -Håper jeg Flau
Oljen jeg tapppet av var som ny
Men jeg vet ikke sikkert, da jeg ikke har tatt av toppene enda. Det må jeg, da den har stått uten forgasser, og det var en del dritt i innsuget.
832  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en på: mai 23, 2008, 16:30:02 pm
Rett og slett herlig motor! Kult Smart løsning på bredde-problemet for å unngå kapping, hvor mye kommer motoren ned i bak kant etter justeringen?

Har ikke målt, men jeg antar det er en plass mellom 15 og 20mm?
Toppdeksel ser ut til å ligge med samme avstand fremme som bak opp til pakningen



Håper bare at det ikke er herjet for mye med motorrommet på 65'en... slik at det passer i 54'en også  Tvilende
833  Min klubb / Sør-Rogaland VW Klubb / Sv: 1303 big. selges . på: mai 23, 2008, 00:13:01 am

Jeg har noen krystaller liggende til dette innsprut
Modifiserte noen ECU tidligere, men det ligger noen rester her...
Mener turtallsperre kom på 5.800, etter "overklokking" drar den glatt over 6000, og en unngår tenna i rattet når turtallsperre brått slår inn :-)

Så om kjøper er interessert i litt mer turtall er det bare å gi et lite vink
834  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en på: mai 22, 2008, 23:16:25 pm
Ikke værst!

Du må nesten legge ut et bilde av bilen også  Blunker

Mål eller mening om når motoren skal være klar i bilen?

Bilen ja, her er det ikke mye "stuk" for å si det sånn. og det kommer ikke heller  Rekker tunge


Hadde tenkt å ha den klar til 2008 sessongen, men nå er jo den godt igang...
Får se om jeg ikke får satt den i til Sør Rogaland VW treff på Bore i August
Men skal til å bygge på huset, så det blir nok minimalt med tid fremover
835  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en på: mai 22, 2008, 23:13:29 pm

Da er det bare å demontere, rengjøre og få på litt lakk da :-)
Blir grått viftehus og sorte kjøledeksel slik som 356'en hadde

Venter også på et mindre reimhjul, vifta vil nok gå litt for fort med reimhjulet fra industrimotoren
836  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en på: mai 22, 2008, 23:11:08 pm

For å lage klaring har jeg derfor bygget om girkassefestet
Uretan fester må brukes for at motor ikke skal leve for mye  Blunker


Hullet er flyttet opp ca 10mm, det gir akkurat nok klaring
837  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en på: mai 22, 2008, 23:08:27 pm
Testmontering i en 65 jeg har stående
Er sykt store topper på Porsche motoren, så klaring er et problem
Mange kapper litt i støtfanger festet, men det vil jeg unngå

Motoren går inn i 65'en dersom jeg tar av toppdeksel
For å få på toppdeksel motor først på plass i girkasse, så må kassen løsnes i bakkant for å slippes ned så langt det går
Da får jeg på toppdeksel og kan jekke motor på plass igjen.. nesten.

838  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en på: mai 22, 2008, 23:03:53 pm
Litt kjøledeksel som måtte bygges om
Bruker bare tinn på kjøledeksel, dårlig erfaring med sparkel


 
og ny brakett/holder til oljefilteret


839  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en på: mai 22, 2008, 22:56:21 pm
Litt mer info om Industrimotoren

Volum: 1680ccm
Komp: 7,5:1
Effekt med enkel forgasser og turtall på 4300 rpm er 55HK
Effekt med to doble Solex 40 og fordeler sentrifugal tenningsjustering er ca 83 HK

Jeg har fått tak i to dobble Solex 40mm gassere og en Bosch 050 fordeler.
050 fordeleren skal ha en brattere tenningskurve en 009 (som mange på ulike Porsche forum mener er ubrukelig på 356/912 motor)
840  Forum / Prosjektgarasjen / Porsche 616/33-1 motor til 54'en på: mai 22, 2008, 22:49:42 pm

I utgangspunktet startet jeg å samle deler til originalmotor, har nå 3stk med fast dynamofot stående.. men det som er i defekt på den ene er defekt på den andre osv.
Vurderte en stund å trimme en slik motor for rett "look", står en del info om dette på shoptalk forumet

Men så kom jeg over en Porsche industrimotor Sjokkert og da var det bare å slå til.
Det blir "helt rett motor" bak i en gammel boble når en først skal bytte motor.
Nyere T1 motor "passer ikke" mener jeg

Motoren var herjet litt med, de hadde slipt ned dynamofoten, satt på en 12V VW dynamo, skjært ut hull til oljekjøler og flyttet viftehuset bakover for å passe med dynamo
Ellers manglet alt av kjøledeksel, svinghjul, forgasser osv.

Litt nye deler har jeg måttet laget, spesielt kjøledeksel, ellers har e-bay bltt flittig brukt, så nå har jeg det meste klart

Har ikke bilder av motoren fra når jeg hentet den, så her er første bilde etter at viftehuset er reparert og tinnsparklet

Sider: 1 ... 26 27 [28] 29 30
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!