mars 28, 2024, 19:13:22 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 59 60 [61] 62
1801  Forum / Problemløseren / Sv: Ventil og fjær til 1914 og hvilke topper? på: februar 14, 2008, 08:14:50 am
Jeg og er enig med JHU og Jærva om det at dobble fjærer ikke alltid er nødvendig, og selvfølgelig kommer dette an på kammen. Dobble fjærer er en enkel løsning for dem som ikke har alt utstyr tilgjengelig for å kontrollere fjærtrykk. Og hvis man ikke veit hvordan kam man har, ja da er det hverfall greit å ha litt høyere fjærtrykk tilfelle den kammen evt er en W110 eller W120 eller noe lignende. Nå skal jeg ikke påstå at man ikke kan shimse enkle fjærer til det samme trykket som doble uten shims, men det skal jaggu være rævva doble fjærer for å være slappere enn enkle.

Så for å oppsummere hva jeg mener, hvis du ikke veit åssen kam du har og ikke har mulighet til å få satt opp riktig fjærtrykk i forhold til kammen din, ja da mener jeg det er ei god oppskrift å gå for doble fjærer. Det er fortsatt ikke sikkert at du har nok fjærtrykk men sansynligheten for det er større enn med enkle fjærer.

En ting til som tilsier høyere fjærtrykk er at du sier du har svarte støtstenger, det er vanligvis stål stenger som er svarte, dvs tyngre deler å flytte.

1802  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Bygge Motor? på: februar 12, 2008, 08:15:27 am
PM
1803  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: velocity stacks på: februar 12, 2008, 08:09:07 am
Siden kammen din ikke er spes rå, ville jeg valgt korte. Tror ikke du vil få noe "Boost" på høyere turtall siden kammen ikke følger med der uansett. Man får liksom ikke i pose og sekk selvom det kan høres slik ut.

Der har du nok forstått motsatt av hva jeg skrev, korte er for høyt turtall.

Se der ja Busted...

Velocity stacks: lengden bør tilpasses ønsket turtallsområdet for best effekt og det må være et vist volum i toppen av trakten, slik at pulsen fra lukking av innsugsventil ikke "snur" utenfor trakten, men innenfor (går pulsen på utsiden, reduseres momentet i pulsen)

videre bør det være en god radie inn i trakten.

Oioi da lærte jeg noe idag også Glad
En kjent sak det der med pulsen... har stått og kikka og fundert på det der, og jeg som trodde at pulsen skulle snu rett over stack'n...
1804  Forum / Problemløseren / Sv: Ventil og fjær til 1914 og hvilke topper? på: februar 12, 2008, 07:50:09 am
Jeg har målt ventilene i orginaltoppene til en dobbelporta 1600 as motor som jeg har, de har mindre ventiler. Har VW bilene solgt i Brasil større ventiler orginalt mener du? Ja, det er sikkert en grunn til at fjæra har knekt, doble fjærer kan være lurt.

Neida boblene hadde vel aldri større ventiler orginalt. Ble vel laget til mer sportslige Brasilianske biler. Det der husker jeg ikke helt, men det er ihvertfall VW som har laget dem.

Det med doble fjærer er kun min anbefaling. Det spørs helt på kammen. Og har ikke noe med hva som ellers er gjort med motoren, bortsett fra hvis du har kjempe store tunge ventiler. Du kan satse på å kjøpe deg nye enkle fjærer og satse på at det går, eller du kan finne ut åssen kam du har og være sikker på om du må ha doble eller ikke.
Grensen på om du må ha doble eller ikke er vanskelig å si, hvis du ikke har tenkt deg over 4500rpm trenger du helt sikkert ikke doble fjærer, men har du en litt rå kam som helst vil ha litt mer turtall så får du ventilflyt og ødelegger dermed en del i motoren, om det ikke ryker tvert så ryker det hvertfall over tid. Jeg har plukka opp en 1835ccm en gang som hadde en ukjent kam med ganske mye løft og samme toppene som deg. der måtte vi kappe av alle ventilene for å få dem ut av toppen de så ut som en sopp øverst mot vippestellet. Ventilflyt. Ventilfyt kan ihvertfall knekke ei fjær, ikke greit å vite. Jeg hadde sjekka før jeg satte sammen igjen.

Lykke til.
1805  Forum / Problemløseren / Sv: Ombygging på: februar 12, 2008, 07:33:23 am
Fin Bay Glad

Er den restaurert? Vi ser gjerne flere bilder.
Lag deg en prosjekt tråd og del med oss!

Gleder meg til å se mer.

Angående motor er det letteste å kjøpe ei plate f.eks fra Unneberg.(KFS) da slipper du å borre feil..
Og hvis budsjettet ikke er for stramt så er det lurt å kjøpe ny klutsj når du først har ut motoren. Det finnes ganske mange forskjellige typer så det er lurt å måle og sammenligne de to du har.
Hva med kransen rundt svinghjulet, er den lik? Det er litt forskjellige tenner på forskjellige modeller.
Og så har du Diameteren på anleggsflaten til lamellen og trykkplata. Denne er enten 180mm eler 200mm. Høyst sannsynlig 200mm på begge to, men det er lurt å sjekke før du bestiller. Sjekk også at lamellen på boble motoren og bayen har samme type "splines" i midten. Er du usikker, skru løs den på boble motoren og prøv å skyv den inn på girkassa.
Du må vel flytte over litt kjøleblekk fra gamle motoren din også regner jeg med slik at det blir tett rundt motoren, men det visste du kanskje Glad

Lykke til.
1806  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: velocity stacks på: februar 11, 2008, 11:20:02 am
Siden kammen din ikke er spes rå, ville jeg valgt korte. Tror ikke du vil få noe "Boost" på høyere turtall siden kammen ikke følger med der uansett. Man får liksom ikke i pose og sekk selvom det kan høres slik ut.
1807  Forum / Problemløseren / Sv: Problem med "ny"motoren.... på: februar 06, 2008, 17:51:47 pm
Oi da...Driver å bygger motor sjøl jeg,men nå blei jeg usikker på heile opplegget gitt... Tvilende

Slapp av dette har nok ikke noe med byggingen å gjøre, mer med brukeren... Eller den tidligere brukeren regner jeg med.


Hvordan bruker man en motor for å få til dette? Skjærte rådelager kommer vel ikke av rusing eller..
Slike råder ryker vel ikke før ved ørten tusen rpm, om de er sjekket og balansert etter kunstens regler.

Problemet med brukte motorer er jo at man aldri vet hvordan den forrige eieren passet på motoren sin. Hvis han var av typen tut og kjør så kan jo det være nok hvis olja begynner å bli gammel og det ikke er så mye av den lenger.. da kan det jo gjerne bli rådebank. Og det kan jo gå ganske lenge det før det ikke går lenger.. og da kan litt av hvert skje.. f.eks at råden får ett tretthetsbrudd. eller at den rister løs den ene mutteren... mange muligheter..
1808  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Bergers Ghia på: januar 31, 2008, 08:07:04 am
Jeg må også si at jeg liker svarte detaljer;-)
1809  Forum / Problemløseren / Sv: Problem med "ny"motoren.... på: januar 28, 2008, 07:37:17 am
Kan være så enkelt som at den råden bare har ryki.... og så laget ett helvete.
1810  Forum / Problemløseren / Sv: Problem med "ny"motoren.... på: januar 28, 2008, 07:32:48 am
Hvordan ser toppene ut ? skader på ventiler? kam?
1811  Forum / Problemløseren / Sv: Problem med "ny"motoren.... på: januar 28, 2008, 07:30:52 am
Oi da...Driver å bygger motor sjøl jeg,men nå blei jeg usikker på heile opplegget gitt... Tvilende

Slapp av dette har nok ikke noe med byggingen å gjøre, mer med brukeren... Eller den tidligere brukeren regner jeg med.
1812  Forum / Problemløseren / Sv: Ventil og fjær til 1914 og hvilke topper? på: januar 28, 2008, 07:25:44 am
Du har Brasilianske VW 041 topper, 041 topper har vanligvis 39mm innsugsventiler og 32mm utblås. Som du ser starter også det ene nummeret i toppen din med 041. Ventilene er nok orginale siden det står 2BR på dem også. Ganske vanlige topper å bruke før. Men du bør skjekke dem for sprekker mellom ventilene og plugghullet.

Hvis ei fjær er knekt og du ikke veit typen bør du bytte alle, for at de skal være like. Spørs på kammen men jeg ville nok vurdert å få maskinert toppa for doble ventilfjærer.
Ganske vanlig den typen justeringsskruer med "kule" i enden, sikkert fint så lenger vippearmsvinkelen ikke er helt på trynet.
Du har ganske sikkert noen forsterka støtstenger hvis dem er svarte ja.

1813  Forum / Snikk-snakk / Sv: Jake Rabys nye 200HK type 1 motorer! - 39.500kr på: januar 25, 2008, 07:31:32 am
Lat og lat... Det er jo jævlig mye å tenke på når en bygger en motor selv, mange man må spørre om råd etc.

Så hvis Raby har tatt seg av alt som er av maskinering slik at alle toleranser, lengder på støtstenger, shimsing av fjærer, vinkler på vippestell, porting av topper, kompresjon... ja alt sånt som tar tid og kunnskap når en bygger motor, ja da gjør nok de fleste lurt i å kjøpe ett sånt bygge sett kontra å bygge sjøl. Spesielt hvis man virkelig finner 200hk i en slik motor bare ved å montere på de riktige tinga. For det er ikke bare bare å finne 200hk i en hjemme bygd motor som skal kunne brukes litt uten å ha med seg følgebil med henger....

Mener nå jeg da.
1814  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T-111 en prosjekttråd på: januar 18, 2008, 07:49:01 am
Sveising i støpte skiver går uansett ganske dårlig... sprekke vil dem også fortere enn du aner..
1815  Forum / Problemløseren / Sv: Få av dempere på: januar 17, 2008, 08:25:03 am
Mer varme... Blunker
1816  Forum / Problemløseren / Sv: INDUSTRIMOTOR på: januar 16, 2008, 08:22:19 am
Kanskje det har vært ett havari slik at dem måtte overhale denne? For bortsett fra kubikk og oljekanaler er jo blokkene helt like... Kanskje ikke VW var så nøye på de motorene som gikk til andre ting enn biler. Dvs. tok det de hadde og bygde det noen trengte? Sannsynligheten for at det er 1600 eller 1584 da er jo stor siden du har dobbelport og 30 pict. Hadde det sitti 34 pict ja da hadde saken vært en annen. Så fremt den er orginal da.
1817  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 6volt h3 pære? på: januar 15, 2008, 08:22:39 am
Er dere sikre på at dere får tak i H3 pærer i 6volt? for 10 år siden var dette nesten umulig å oppdrive, alle bilutstyrsbutikkene sa det ikke var i produksjon lengre.
1818  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Senkefjærer til 1303 på: januar 15, 2008, 08:20:47 am
hvis du har 74- mod. forstilling, så putt på Golf 1 fjørbein, senker ca 5 cm. Billig blir det også.

Der kom det ja... Tenkte jeg det ikke, for noen år siden så stod jeg og så lenge på ett 1303 74 bein og ett golf mk1 bein og fant ikke noe feil i å bytte til golf beinet som har skåla lavere annet enn at dekket tok i fjær skåla....
1819  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvor tok de veien?... på: januar 14, 2008, 16:03:52 pm

Lagt merke til den lille baklys detaljen eller?
Om denne er der den har vært før en gang så tipper jeg at den står på Elverum ett sted. kjempe fin da jeg så den 17.mai for snart 10 år siden. hadde custom dash mener jeg av noe dreid trepanel. svært på den tida.
1820  Forum / Snikk-snakk / Sv: forbruk på: januar 10, 2008, 15:19:55 pm
Jeg pendlet en del Elverum-Tønsberg med min T1 1300 1965 med, 1776med doble gassere og CB special topper dette gikk på rundt 0,7-0,8 og på blanda kjøring brukte den mellom 0,8 og 1,0 sjelden så mye som 1 l/m, og jeg kjørte vel så og si aldri pent.
1821  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: benk i bobla på: januar 10, 2008, 14:57:45 pm
-HAr sett det jeg også men da med en liten innsving i benken for brekket.
1822  Forum / Drag-race / Sv: For alle oss som ikke har kjørt på stripa før... på: januar 09, 2008, 14:29:59 pm
Og husk at det er lurt å ta det så rolig at du får inn 2.gir. Det høres kanskje utrolig ut men det er helt vanlig å bomgire på stripa, så mitt råd er: ta det rolig hvertfall første stripa. Det er lett å gi alt med en gang for så å føle at du har driti deg ut når du eventuelt bomgirer eller noe. Er vel neppe noen som kjører drag som alltid kjører perfekt. Så ta det litt med ro og sprøv å gjøre ting riktig bare ikke veldig fort første gangen så har du mer kontroll på andre stripa. Lykke til:)
1823  Forum / Problemløseren / Sv: 1303s Girkasse KRISE! på: desember 29, 2007, 08:33:44 am
Litt seint men:

Det er også sannsynlig at stanga fra girspaken og bakover er problemet. sjekk hvordan tilstanden er på koblinga under plata under baksetet. Girkassa kan virke noe rar om overføringa ikke er tight og fin.
1824  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvor tok de veien?... på: desember 29, 2007, 08:24:19 am
Veit ikke hvilken bil jeg virkelig skulle ønske å se igjen, men drømme treffet hadde vært å få se alle de bila som ble bygd på 80-90tallet som har overledvd.

Som jeg sa tidligere så er det mange som kan spores opp.

Her på Elverum, hvor jeg bor, veit vi om flere fine som står rundt omkring. Men eiera har nok annet å drive med enn å vise dem frem. Stas var det med "Silverlady" på Bug Camp 07. Kanskje enda flere neste år?
1825  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvor tok de veien?... på: desember 29, 2007, 08:08:01 am
Baja
1826  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvor tok de veien?... på: desember 29, 2007, 08:04:18 am
1827  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvor tok de veien?... på: desember 29, 2007, 07:57:59 am
Tidligere nevnt chop top
1828  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvor tok de veien?... på: desember 29, 2007, 07:36:48 am
?
1829  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvor tok de veien?... på: desember 29, 2007, 07:32:57 am
Kan ikke si anna enn at jeg digger 80-90talls biler.
Cal-look har alltid vært riktig. Sjøl om det gjerne var med litt custom inni der.
Gud veit hvor mange skole bøker jeg har liggende med sider opp og sider ned, hvor jeg har tegnet striper og motiver på siden av ei boble.

Flere bilder som også ble lagt ut på tuju..

tidligere nevnt L-666, T-111
1830  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvor tok de veien?... på: desember 29, 2007, 07:28:14 am
Jeg husker denne fra bilsport og syntes den nok var tilnærmet perfekt, den var nevnt på forrige side også:
 
Sider: 1 ... 59 60 [61] 62
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!