april 27, 2024, 00:36:18 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1]
1  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bygging av 356 Speedster på: januar 21, 2010, 08:34:10 am
Snakk med Ulf Werner Johannesen på Mysen. Han har importert kit til Norge i en årrekke. Prøv tlf 45456060. Han kan også henvise deg til flere som har bygget dette før.
Dette er riktignok kit til å sette på et VW kaross, men det blir akkurat det samme.

I tillegg vet jeg det er en kar på vestlandet som bygger et ordentlig kit. Har holdt på i mange år men alt er godkjent av BT.
2  Forum / Old speed / Hvordan montere et Fram f3-p filter till en AD blokk? på: januar 10, 2010, 23:49:49 pm
Jeg skal montere et Fram f3-p filter på en AD blokk.
Hensikten er først og fremst å filterer oljen, men jeg ønsker også at den skal se ut som en Porsche motor, ved første øyekast. (likheten vil alldri bli helt perfekt!)
Jeg har annskaffet meg en oljepumpe med inn og utgang for å gjøre det enkelt, men vurdere en annen løsning.

Jeg ser at det vil bli penere hvis jeg borer og fester slangene på, mer eller mindre, riktig sted.
Man kan feste inngangen til filteret via oljegiveren (Okrasa style), men hvor skal utgangen bores? Via en av forhandlerne har jeg sett at man kan bore i generatorfoten. Er det riktig måte? Eller anbefales andre måter? Det som hadde vært det beste er jo om oljen hadde gått inn i filteret før den kommer til oljekjøleren.
Lar dette seg gjøre?

PS: Med filteret kom det en bruksanvisning, men den var ganske dårlig kopiert!
3  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: er det case savers i blokka mi? på: januar 07, 2010, 13:00:38 pm
Må jeg skaffe "case saver" eller kan jeg bruke standard gjenngeinnsats?
4  Forum / Teknisk, teori og praksis / er det case savers i blokka mi? på: januar 07, 2010, 10:06:20 am
Hei

Jeg trodde alle 1600 blokker hadde case savers, men har begynt å lure litt. Jeg vet ikke når denne er produsert, men har fått med meg at fra 1973 ble dette standard.
Jeg har ikke målt boltene men tror det er 10mm.
Jeg lurer litt fordi jeg ikke kan se på blokka om det satt inn noen case savers i blokka.

Kan noen av dere se det?
Blokka har nr (AS41) 113.101.101R
Det er en AD motor.

Er det, eller er det ikke case savers i blokka?
Hvordan kan jeg evt kontrollere det? Finnes det noen triks?

[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
5  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvem kan frese blokka i Grenlandsområde? på: november 26, 2009, 21:35:00 pm
Eller disse??

http://www.1881.no/Multi/?Query=jamtvedt+motorservice+skien&qt=8

"Litt" humørsyk eier, men de er flinke.

Hva mener du med "humørsyk"?
Vet de hva jeg vil hvis jeg spør? Har de erfaring med denne type jobb?
6  Forum / Teknisk, teori og praksis / Hvem kan frese blokka i Grenlandsområde? på: november 26, 2009, 08:48:06 am
Hei

Skal sette inn et sett med 1835 sylindere og trenger å frese/bore opp blokka til 96mm.

Noen som vet hvem som kan gjøre dette i Grenlandsområde?
7  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Vask av motorblokk på: november 20, 2009, 08:19:27 am
He he... ble litt skeptisk når Stein.H forteller at oljelukta sitter i lenge.

Jeg prøvde meg derfor på en spøk på kona i går kveld (hadde vel bestemt meg for å ikke risikere julefreden!), men hun reagerte ikke på det i det hele tatt. Ikke engang da jeg sperret øynene opp av mangel på respons! Hun sa bare at jeg er ansvarlig for vaskemaskinen!

Da er den saken biff!! Jeg tar sjansen!!

(og hvis jeg skulle slå til på en sånn vasker, rallybugs, så blir det en dyr vask, og sikkert vanskeligere å forklare kona!)

Bioavfetting bør brukes. Hvor finner jeg det?
8  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Vask av motorblokk på: november 19, 2009, 11:34:32 am
Takk for svar Endre D.

Da blir det oppskriften. (etter å ha lest tråden din om motor bygge, så regner jeg med at du har rimlig god kontroll på dette!)

Det med oppvaskmaskin må jeg tenke litt på.... Hvis det skal være gjennomførbart så må det skje en dag hvor kona ikke er hjemme + at alle spor må fjernes!
Det blåser opp til uvær i heimen!!
9  Forum / Teknisk, teori og praksis / Vask av motorblokk på: november 19, 2009, 09:19:36 am
Hei

Jeg har nå splittet blokken helt og skal vaske den.
Hvordan vasker jeg den?
Hva bruker jeg av midler for å fjerne all olje/skit?
Hvordan får jeg oljekanalene rene?

Går det ann å "sandblåse" blokken (sand vil vel ta noe av metallet også, men hva med glass?)?

Alle tips mottas med takk
10  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Espen`s T1 66 på: september 08, 2009, 09:04:55 am
Har sandblåst blokka i dag, kjekt med øreplugger til og tette hull Gliser

Hva "sandblåste" du med?
Sand eller noe annet middel.
Har hørt at blokka ikke tåler så mye sandblåsing.
Hvis du har brukt sand så fortell gjerne litt om det. Vurdere å gjøre det selv.
11  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hva kan gjøres med en 1500 motor? på: desember 01, 2007, 20:15:04 pm
Det var vel dette jeg fryktet!

Jeg hadde tenkt å bytte topper, sylindere, stempler og muligens dobble gassere. Hadde tenkt å installere et full flow system også, så større oljekanaler hadde passet bedre.

Da må jeg heller se meg om etter en ny blokk tenker jeg.

Takk for gode svar.
12  Forum / Teknisk, teori og praksis / Hva kan gjøres med en 1500 motor? på: desember 01, 2007, 17:30:54 pm
Lurer på hva som kan gjøres på en 1500 H motor.
Ønsker å trimme den litt, etter mønster av "how To" til Bråthen på de tekniske sidene til vw2you.com.

Det store spørsmålet mitt er om jeg kan bytte ut toppene til dobbel portede? Og i så fall kan jeg bestille av de typene hvor det står "passer alle 13-1600"?
Hva slags topper er å anbefale til en moderat trimmet motor av denne typen?
Hva slags stempler/sylinder mål er å anbefale? (Gjelder fremdeles 1641ccm, iht artikkel nenvt over?)

Evt hva er forskjell på en H motor kontra en AS/AD motor (utenom sylinderene!), hva må jeg forholde meg til hvis jeg skal gjøre noe med den?
Sider: [1]
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!