april 20, 2024, 15:40:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 34
91  Forum / Snikk-snakk / Sv: 1974 factory JEANS v/1300S motor, å as gearbox, m gul jub.color på: mai 23, 2013, 12:22:19 pm
Takk for det Christer, flott at eneste "reservedelen" (hyssingen) heldt slitne vindusviskere i sjakk hele turen uten mere feilslag i høljeregnet.. ikke så dårlige disse ettermarkedsdelene heller når det virkelig gjelder,  Blunker
92  Forum / Snikk-snakk / Sv: 1974 factory JEANS v/1300S motor, å as gearbox, m gul jub.color på: mai 23, 2013, 10:47:17 am
God å mette å glade for å vere på "rette siden" av rasfarlige veier, var resten av turen easy.
Eventyrtur ble dette alikevel, å kl. 19.oo var Jeans,en parkert i garasjen hjemme sammen med ovalen, tørt å godt.  Glad
93  Forum / Snikk-snakk / Sv: 1974 factory JEANS v/1300S motor, å as gearbox, m gul jub.color på: mai 23, 2013, 10:39:03 am
På vei oppover i Melhusområdet såg vi mange bobler rundt et gårdsverksted, å bestemte oss for å kjøre innom der for eventuelt å hilse på VW folk fra Trønderklubb,an da sjø. Svingte derfor innom hjå Tiller bil & mc å hilste på verkstedeier å en annen hyggelig kar der. De kunne fortelle a det var entusiaster som eide disse bilene, men var ikke der akkurat da. Tok noen bilder..(håper derfor at noen kjenner igjen sin bil da.. Osteaktig ) før vi drog videre.
Bobla går bra, å er skikkelig "langbeint" å Øyvind blir etter, svingte derfor innom en bensinstasjon igjen for å vente på Øyvind.  Øyerulling (har jo med meg taueutstyr og jeg da.. men trodde vel ikke at det var jeg som skulle resikere å måtte taue mercedesen tenkte jeg da..?? Vel, Øyvind dukket jo opp att, så jeg åpnet døra å spurde; er det noe galt?) Nei nei, då, si Øyvind, men denna boba di reiser jo ifra meg.. he he, ja går bra sa jeg, men vi må videre. Videre bar det å nedover fra Hjerkin snødde det jamnt, helt ned til Dombås der det ble fylt opp igjen m bensin. gjekk på 14 liter på bobla der. Snakka med Øyvind igjen å han kunne fortelle at veien var iferd med å stenge nede mot Lillehammer - Fåvang området. Hva skal vi da gjøre? Valdresflya ligger jo med sine to meter høye brøytekanter mye høyere enn Dovre.. Likevel ble vi enige om at eneste mulighet må bli Valdresflya.. prøve å se hvor langt vi kommer.
Snart var vi på Randsverk å regnveret hadde ikke avtatt, men temperturen hadde steget to tre grader, så snøen la seg ikke på flya heller, å heldigvis kom vi oss over flya, å rett imnnom på Beitostølen til en fortjent matrast.
94  Forum / Snikk-snakk / Sv: 1974 factory JEANS v/1300S motor, å as gearbox, m gul jub.color på: mai 23, 2013, 09:56:52 am
Påfylt ny motorolje startet bobla sporenstreks opp og jeg måtte berre dra, (kjem etter jeg,  Sjokkert Kult sa Øyvind) å ja... tenkte jeg - Øyvind såg hele tiden ut som han var kommet til himmelen  Øyerulling - det var meldt utrolig dårlig ver nedover denne dagen også, så det var best å komme seg i gang. Morten hjelpte til å holde vannet borte med en varmepistol, for å få limt på de røde prøveskiltene. Tok farvel med Morten.
[attachment=1]Jeg svingte inn på første bensinstasjonen å fylte opp bobla. Litt tull m vindusviskeren på førersida resulterte i stopp i veikanten, å v pusser hadde "låst seg fast" nede på gummilisten. løftet denne opp med et lite klikk, å kjørte da videre. Men nei, på,n igjen...kor skal dette gå i dette veret då? vel, etter noen stopp, fant jeg ut at dette går ikke. Fant en hyssing å bandt i toppen av høgre pusser og bort til spissen av venstre pusser. Voalaa...dette funket fint. Veret ble imidlertid verre å verre, men der såg jeg i bakspeilet at Mercen m Øyvind også hadde kommet seg etter.
Øyvind kjører som en prest å tar aldri unødige forbikjøringer, men nådde meg nok igjen da jeg plundret med viskerene. Det er langt hjem, å derfor kjørte vi nok så jamnt å raskt som muligt, for det ble varslet muligt stengte veger nedover Gudbrandsdalen.
95  Forum / Snikk-snakk / 1974 factory JEANS v/1300S motor, å as gearbox, m gul jub.color på: mai 23, 2013, 09:28:05 am
Ja som overskriften sier er dette en Orginal jeans med GTbeetle drivlinje. Ble hetende GTbeetle i England.
Et slik eksemplar hadde funnet veien til Trøndelag, Rimeligvis å etter "sigende" tatt inn til Norge av VW importør når den ar ny.
Dette er sjelden sak, så når det ble annonsert en slik tils... (å siden jeg hadde tenkt meg en Jeans m større drivlinje) så ble denne min ganske raskt da.
Betalte bilen å startet å planlegge turen. Øyvind vart spurt om å vere med på en par dagers tur frå Hallingdal til Trøndelag for å hente,n, å en uke seinere reiste vi oppover på ettermiddagen m ekstra prøveskilt i hanskerommet, å strålende ver..
Var oppe i Trondheim ca kl.22, og overnattet i ei campinhytte til tidlig neste morgen. Etter en solid frokost (m medbrakt bestikk - panne - kaffikjel - egg å bacon - ferskt brød å smør), la vi iveg til selgeren i høljeregn i sjutida om morgonen.
På ferja over tr.fjorden i min varme å komfortable merc. vart det brått stilt i bilen. å Øyvind mimret vel litt om kor dette skulle gå  Tvilende å fløtta seg ut i ei sliten boble sørover i dette veret i 50 mil... åhhh ingen problem.. sier jeg, den skal eg kjøyre sjølv.  Blunker Osteaktig
Vel framme hos Morten og hans fantastiske landhandel, fikk vi omvisning i det mest nostalgiske miljø som jeg har ever seen. (felles kultur møttes), for Morten kunne fortelle at det hadde vert dampskipskai rett ved der, å kunne fortelle også at han hadde vert fyrbøter på erverdige DS Hansteen, som nå har Trondhjem som hjemmehavn. -Å jaaa?? sa eg, den er jo nettop restaurert igjen den sa eg... å det er nemlig jeg som var med å restaurerte den nede i Hardanger  Gliser
Vel der sto altså Jeans,en uten olje på motoren, å jeg hadde pakket med meg ny olje å litt verktøy m.m.

forts.

96  Bruktbørsen / Eksterne salgs linker / 1303 på: mai 23, 2013, 08:39:05 am
Rimelig flott boble

http://www.blocket.se/vasterbotten/VW_Bubbla_1974_1600cc_47262040.htm?ca=7&w=3
97  Forum / Problemløseren / Sv: Hvordan få pakning rundt oljesil tett?! på: mai 22, 2013, 20:42:11 pm
Ja selve lokket som tappepluggen sitt i... trenger ikke å ligge an med "skruehullet" men du må jo legge denne "plata" med utsiden ned mot noe stødigt, dersom du vil justere hullene utover (altså ha forspenning utover å skuve mot, (etter at det er blitt motsatt p.g.a for hart tilskrudd tidligere) skal du derimot lage slike "forspenninger" rundt små hull så kan du jo bruke denne metoden med stålplate m hull...eller spenne fast et rør å slå mot enden av det e.l.
98  Forum / Problemløseren / Sv: Hvordan få pakning rundt oljesil tett?! på: mai 16, 2013, 12:06:06 pm
Ja, vanleg fenomen dette. alle drar vel "litt meir" hvis det ikke er tett i første omgang.Da skjer det at rundt skrueholene får du en liten forsenking som knapt er synleg. Rensk plata og legg den med utsida ned mot eit solid plant stål/plate med eit ca 2cm hol i. Finn deg ein låsebolt...(skrue av dei som har rundt hode) e.l. Sett "hodet" på kvart hol frå innsida å gi bolten eit kakk. På denne måten får du den tidlegare usynlige forsenkingen til å i stedet pressa plata godt mot pakningen. Bruk og gjerne litt pakningstoff.  Blunker
99  Forum / Problemløseren / Sv: åpningen på viftehus? på: mai 15, 2013, 16:33:24 pm
Ja mot venstre, å det beste for deg hvis du vil ha max kjøling allereide frå start er nok å fjerne spjelda heilt, so slepp du å binda noke opp. men då må viftehuset av.
-Ein måte til å sjå hvilken side spjeldet åpner til er; Få ein til å følge med på spjeldstaget medan ein annan blåser på termostaten med ein varmepistol  Blunker
100  Forum / Problemløseren / Sv: åpningen på viftehus? på: mai 15, 2013, 11:31:38 am
Ja som Jens Ole sier, så derfor kan du binde staget bak mot venstresiden på bilen. (bør vel skrue ut termostaten under også da) (stangen kan henge løst inni der fordi du ikke får den av før du løfter av viftehuset.)
101  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 1970 Boble 1300 på: mai 14, 2013, 13:17:06 pm
Hvilken farge orginalt utv. og innv.?
102  Forum / Problemløseren / Sv: Puma forstilling oval på: mai 14, 2013, 12:45:45 pm
Pumaen fixa.  Blunker Satte bilen på løftebukk, heiste opp og plukket av støtdemperne, løyste låsemuttrene til pinneskruen i midten. Tok av "tannplatene" skrudde til igjen pinneskruene oppe å nede.
Tannplatene som skal passe inn i hakkene var malt m tykkflytende stoff både innv på platene og i hakka i pumaen.
Renska skikkelig opp begge flatene og monterte igjen å justerte pumaen til den høgden jeg vil ha.
-Tror rett å slett at "justeringen" var løsnet og at denne gugga som låg i hakka sørget for at fjeringen gikk i bånn.

-Vil derfor heva bak noen hakk på indre, slik at bilen blir lik framme og bak å god å kjøre igjen.
-Husk; det er på indre splein bak at en kan justere 0,5 cm pr hakk. (å ta ett eller to hakk kun på  ytre.. er å slippe bilen ned 6 eller 12cm, det siste bli heilt ned m orginal fjørplata då)

Mange meninger om dette, men for meg er det blitt både viktigere med kjøreegenskaper.. å normalutseende, enn
altfor skeiv hjulstilling bak. - litt senk er ok. (kanskje 3 - 4 cm) Gliser 
 
103  Forum / Problemløseren / Sv: Håndbrekkwirer oval med 1300s/lange aksler på: mai 14, 2013, 11:45:50 am
Då eg bytte gearkasse på ovalen, så bytte eg samtidigt over til korte ovalakslar, (dei same som satt på gamlekassa) men då eg skulle montere håndbrekkvaierene att, såg eg at den eine var øydelagt. Derfor ville eg bytte til vaierane som satt på inbyttekassa (det var 5 bolts, 67 1500 modell,n som dessutan var komplett kasse m akslingar å bremser) men dei vaierane var for korte til bremseskjoldet til ovalen. (fordi dei går inn i br.skjoldet bak)
Tok derfor likegodt bremseskjoldet -bremsene og trommlane til "nyekassa" å det vart heilt supert. So min oval har orginale akslingar men m 67 bremser/tromler/å gearkasse .
104  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Styresnekke earlybay på: mai 14, 2013, 07:00:20 am
Skulle hatt en bra eller overhalt snekke. Noen som har liggende? Glad

Hei igjen Geir, kanskje han som var med meg til Nesbyen har?? Eg sender tlfnr  hass til dg på pm eg.
105  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dewil's 56 Oval ragtop på: mai 11, 2013, 10:31:26 am
Ja me følger med Dewil, alltid moro å lese om ekte tusenkunstnere på VW boble. Gliser
106  Forum / Hva skjer? / Sv: Telehiv Treffen 2013 - 5-7 juli - Haugarplassen - Høyjord på: mai 10, 2013, 18:44:34 pm
Eg kjem,  Kult Bra med mykje info i god tid før treffet. Blir sikkert eit flott treff dette.  Gliser
hyggelig med besøk fra Gol.

Takk for det Martin...såg at de var på Hønefoss, (kjempeflott buss du har) men de for så fort at eg ikkje rakk snakka med alle der. Glad
107  Forum / Hva skjer? / Sv: Telehiv Treffen 2013 - 5-7 juli - Haugarplassen - Høyjord på: mai 10, 2013, 18:32:01 pm
Eg kjem,  Kult Bra med mykje info i god tid før treffet. Blir sikkert eit flott treff dette.  Gliser
108  Forum / Problemløseren / Sv: 1641 går kun på 2 sylindre på: mai 09, 2013, 19:45:23 pm
sjekk om syl 1 og 2 får gnist...når motoren likevel går på to (3 og 4) så kan du jo starte motoren med (1 og 2) pluggane ute, liggande mot gods.
109  Forum / Problemløseren / Sv: Puma forstilling oval på: mai 09, 2013, 19:38:32 pm
Sett på senkespindler og hev bilen din til der den er idag. OG du har fin fjæring.... Gliser

Ja bli nok helst denne løsningen for meg tilslutt.
110  Forum / Problemløseren / Sv: Puma forstilling oval på: mai 08, 2013, 20:34:25 pm
Ja bra du også undersøker dette, for eg er heller ikkje sikker på dette, men klarer ikkje å sjå noken annan mulighet på dette, før det er demontert.
Tror iaff at det var meining at (m/puma) og hadde fjøring.
111  Forum / Problemløseren / Sv: Puma forstilling oval på: mai 08, 2013, 19:50:13 pm
Ja eg har puma m heilt motsatt oppførsel, den ligg helt i bånn...uten noen fjering framme. er akkurat no iferd med å demontere fordi eg vil ha noe fjering, og derfor vil eg heva noe.... slik eg ser dette må eg ut med fjerplatene å snu "justeringsringen" til pumaen 45 grader. Men då blir den kanskje lik bilen din då?
112  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: AT kasse og svingaksel på: mai 08, 2013, 18:37:14 pm
Gearkasser til folkevognbobler er generelt gode dersom de har fått normalt stell. Nyere gearkasser er vel normalt de beste...f.eks 1300s kasser fra 70 tallet er vel mest ettertraktet (pga utveksling som passer motorer som har mere hk ?) men de er nok ofte dyre som brukt, å ikkje lette å finne heller. men vanlig kasse frå f.eks 67 - 70 vil nok vere et bra alternativ ved oppgradering til nyere motor. er vanligt å oppgradere fremre gearkassefeste hvis det er eldre boble. Har man eller skal man f.eks oppgradere til IRS også, så er det gode kasser til disse, men da bli det betydelig mer arbeide hvis bilen er eldre enn 1971 da.

-Å kjøpe gearkasse usett er vanligvis et sjansespill.  
113  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 6v regulator NOS ubrukt selges! på: mai 08, 2013, 11:16:15 am
byr 500
114  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 6v regulator NOS ubrukt selges! på: mai 08, 2013, 07:27:23 am
Byr 300, (sendt i en "vaffelpose")
115  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: AT kasse og svingaksel på: mai 07, 2013, 20:55:00 pm
Jo, disse kassene varte hovedsakelig på boblene fra 1967 og framover, IRS kassene kom vel på 1302,en i 1971, og "Amerikanske bobler" i 1969... var det vel. Disse har også denne svinghjulet. 1500 motoren kom vel allerede på Type 3 og Buss i 65 ? å de hadde vel også dette svinghjulet.
Etter 1967. var det 130 tenner og 200mm clutsj på de fleste folkevogntypene.
116  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: AT kasse og svingaksel på: mai 07, 2013, 17:01:00 pm
"200 mm svinghjul" gjeller berre for diameteren som er dreiet ut for clutchdisken Altså; 180 mm clutchdisk i de gamle bilene (mest vanlig då var det 6volt startere m 109 tenner på svinghjulet). (Så 200 mm clutchdisk i det som du kaller 200mm svinghjul) begge går omenannen på nyere og gamle gearkasser, (m litt modding i de gamle kassene) og de gamle m 180 mm clutchdisk har 109 tenner på startkransen, (må då ha starter som matcher det) og 130 tenner på de svinghjulene som du ønsker å ha, med starter (starterdrevet) som matcher dette.
De nyere svinghjulene er ørlite større enn de gamle, så derfor må en slipe ut litt i de gamle gearkassene.
117  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: vurdering av tilstand på lager på: mai 01, 2013, 17:38:16 pm
Hei Christer, hadde ein vist på førehand kor lagera ser ut, so kunne ein nok kjøyrt med dei så lenge motoren fungerte normalt å utan ulyd. Då eg hadde oppe 1200,n min var nok dei lagera finare enn desse, å eg brukte opp att dei. Desse hadde nok eg bytt sidan motoren likevel er opna. Desse lagera er kanskje eit bra eksempel på om ein hadde kunna tatt ein slik  motorbehandling for å forlengja tida til overhaling. -Ska ein ikkje trimma så kan det gå bra lenge.
Likevel er det nok ei samla vurdering av tilstand på alle deler som tilsi gjenbruk, å det varierer også på kven som ser.
 
118  Forum / Problemløseren / Sv: Snodig clutch på: april 30, 2013, 07:39:17 am
Går ut ifra at dette ikke er noe "ombygd" så da bør det være å få sprayet inn i foringene til utløsergaffelen, som trolig p.g.a. diverse forurensing har satt seg fast. Skal da lite til m.ht. temperaturforandringer før den står fast.
Avhjelpes best når motor er ute for sjekk av kløtsj o.s.v.
119  Forum / Hva skjer? / Sv: Blikktreffet 27 april 2013 på: april 27, 2013, 16:00:29 pm
Så tidlig folk drar hjem i knallværet da! Jeg og Loboloppa var der klokka 1, men da var jo flesteparten reist hjem Osteaktig

Var synd me reiste like før då Lobo, men dei fleste var allerede kommt før kl. 10 -11 tida så dei som hadde kjørt langt kom seg rimeligvis avgårde att i 13 tida då. Anyvay var dette eit svært fint lite treff hovedsakelig i fin VW ånd, å til dagstreff å være så var dette heilt supert synts eg. - Vil nok ta med både deler og ovalen neste år. Glad
120  Forum / Problemløseren / Sv: Avdrager til nedre reimhjul - haster på: april 26, 2013, 18:01:24 pm
Ovalt: takk for bra tips. Jeg fulgte dine anvisninger og nå er motoren klar til å settes inn i bilen førstkommende mandag ;-)

 Glad
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 34
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!